Spring naar bijdragen

Malou


Malou

Aanbevolen berichten

Ik heb 10 jaar een fles wijn of 7 mix blikjes per dag gedronken. Heb na een behandeling een terugval van 10 maanden gehad. Ik ben 2 maanden geleden gestopt. Ik ben sinds 6 maanden weer werkloos. En was erg futloos tot voor kort. Ik volg nu een sociale angst groep onder leiding van een psycholoog. Dat geeft veel herkenning en maakt veel los. Ik voel me beter. 

Ik las de uitspraak: Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan.

Die spreekt mij zeer aan.

Is van Pippie Langkous.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

https://kjoek.nl/2018/12/28/waar-zegt-pippi-langkous-ik-heb-het-nog-nooit-gedaan-dus-ik-denk-dat-ik-het-wel-kan/

Ik kwam dit (zie link) tegen. Niet om je te ontmoedigen hoor, want al zou Pippi het nooit gezegd hebben, ze zou het wel heel goed gezegd kúnnen hebben.

Pippiliaanse wijsheid. Dus toe maar. Doe maar. Als je al zo veel geprobeerd hebt zonder resultaat is het heel verstandig om de oplossing dáár

te zoeken waar we nog niet/nooit (uit onszelf) gekeken hebben. Het is in elk geval verstandiger dan steeds hetzelfde doen en dan ineens

een ander resultaat verwachten...

O ja, en welkom op dit veel geprezen onvolprezen forum. Je kunt hier veel steun en tips verwachten en vinden mits je lekker meedoet. Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In februari wilde ik een maand stoppen. Ik wilde dat mijn lever waarden bij het bloedonderzoek voor mijn arts goed zouden zijn. Het lukte maar één week. Eén van de waardes was te hoog en ik heb over de terugval vertelt aan hem.

Ik heb daarna er over nagedacht en gelezen:

Alcohol is een legale harddrug. Het zou verboden worden als het nu werd uitgevonden. De schade is enorm voor personen, en voor de maatschappij. Ziektes-probleemgebruik-moeilijkheden door dronkenschap-geweld- werkverzuim, gezinsproblemen-kinderen met Fas syndroom. Angst en depressie. Enz.

We moeten er met mate van genieten. Dat vinden de grote bierbrouwer en andere producenten. Al die reclame, de belangen zijn enorm. Bij elke (sociale) gelegenheid hoort het erbij. Bij alles wat te vieren valt. De rol van alcohol is heel groot. Jongeren leren dat het alleen gezellig is als je onder invloed bent. Je bent in de minderheid als je niet drinkt.

Ik kan er niet met mate van genieten. Ik heb het niet nodig.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Malou, alles klopt wat je zegt
en als je alcohol vervangt door (ongezond) eten
is het net zo waar. Het probleem zit bij ons, die
geen maat weten te houden.
Mensen die matig zijn (oh oh wat kan ik daar sjaloers op zijn)
snappen n iet eens waar wij mee worstelen.
Zo betrekkelijk is dus ook weer wat je schrijft.
De enigen voor wie wij moeten denken zijn wijzelf, en daarna onze
kinderen, naasten en misschien ook verder, als sociale zorg.
En natuurlijk blijf je gelijk houden. Het leven is niet eerlijk.
Wil je echt iets veranderen, dan misschien de politiek in of de barricaden op.
Maar daar moet ik dan weer niet aan denken. Dus eigen dingetje doen hier dan maar.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren deed ik boodschappen bij de Jumbo. Op bijna letterlijk elke hoek vind je flessen wijn en bier. Die je moet nuttigen bij de barbecue. Bij het vlees dat je gaat kopen. Voordat je bij de kassa komt staan daar nog de blikken Heineken en mooie flessen Belgisch bier strategisch opgesteld. Dat maakt dat alcohol verspreid door de winkel op zeker zes plekken te vinden is. 

Als het nu uitgevonden zou worden zou het inderdaad nooit goedgekeurd worden.

Het is aan ons om daar op een goede manier mee om te gaan en dat valt inderdaad niet altijd mee. Ik ben blij dat in mijn omgeving meer mensen zijn gaan minderen of gestopt met de alcohol, dat maakt het wat makkelijker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Yep het is een enorme business en ze proberen je wijs te maken dar het overal bij hoort. Alcohol bij de tv, alcohol bij het diner, alcohol bij de lunch, champagneontbijt, alcohol in je koffie, alcohol bij de kapper. Alcohol in je oren en alcohol in je neus.

Ik heb er geeneens zin meer in op deze manier :D 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mij valt ook de overdaad aan alcohol op. Maar misschien is dat door mijn gevoeligheid op dat punt. Want supermarkten zijn voor 95% gevuld met bewerkte levensmiddelen die je niet nodig hebt. Ze maken glossie boekjes om je nog verder te overtuigen dat je alles moet kopen, Pasen moet zó,  kerst is niks zonder..... 

Ik probeer hier heel kritisch op te zijn maar soms beïnvloeden reclames mee toch onbewust en voel ik me te kort schieten in dat plaatje.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op tv ook. Hier is een nogal flauwe tv komedie ( "Scènes de ménage") die meerdere malen per week te zien is en waarin (heb ik geteld) in ongeveer de HELFT van de sketches alcohol gedronken wordt; of iig de volle glazen staan in beeld. 

Hallo hee. Echt excessief. Zo wordt het er echt ingestampt. En als dan in het nieuws komt meer dan 40 000 alcoholdoden per jaar, doet ineens iedereen een beetje verbaasd.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 11 months later...

Sinds 10 maart van dit jaar heb ik niet meer gedronken. Afgelopen jaar was ik steeds terug gevallen. Na 11 jaar gebruik. En behandeling in 2017 toen was ik 9 maanden gestopt. Ik heb verschillende vervelende situaties mee gemaakt.  Nu heb ik uitzicht op een kleine beschutte baan als het weer kan ivm corona. Ik wandel veel en geniet van de natuur dicht bij huis. Ik heb mijn woonkamer en balkon gezellig met planten gemaakt. Ik heb wat Facebook contact aangehaald. Mij gedachten zijn positiever. Ik haal veel meer uit de dagen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Malou, fijn dat je er weer voor gaat! Ik ben nog nieuw hier. Ik zit op dag 2. Vorig jaar een maandje volgehouden. Maar ik ga altijd weer voor de bijl. Ik ben het energieloze gewoon zat. Was iedere dag verdoofd de afgelopen 2/3 jaar. Niet extreem lang dus maar het sloop er steeds meer in en dat wil ik niet meer. Ik wil een nuchter mens en moeder en echtgenote zijn. Ik wil met heldere ogen de wereld weer zien. Heel veel succes, klinkt pittig voor je maar kijk iedere dag naar de dag zelf en probeer van die dag te genieten, helder en met energie en overtuiging. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 8 months later...

Fijne kerstdag!!

Een of twee keer per week drink ik toch nog. Na veel stop pogingen. Wil stoppen maar de verleiding is er vaak toch. Op maandag leuke dagbesteding arbeidsmatig. Wil meer dat soort positieve dingen gaan doen. Afgelopen woensdag tot in middag uitgeslapen met drank, wordt er zo ongemotiveerd van. Verwaarloos huishouden en koken.

 

bewerkt door Malou
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...
  • 4 months later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...