Spring naar bijdragen

De huiskamer 5-5-2019


Aanbevolen berichten

Happy Bevrijdingsdag allemaal, we zijn misschien nog niet klaar met de strijd, maar de vrijheid zal komen! We zullen vrij komen van de benzo's en wellicht ik ook van de AD. Mijn benzo zusje in Amerika geeft 11 mei een feest om te vieren dat het heeft gehaald en dat het ergste achter de rug is. Ze heeft 150 mensen uitgenodigd! Ben zo blij voor haar en trots op hoe ze het heeft gedaan. Als ik van de AD af ben ga ik ook zeker een feestje vieren ( ....maar misschien niet met alcohol...)

2109057088_Schermafbeelding2019-05-05om14_04.thumb.png.de677f9acf072e0412180a581a82e8a1.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hele goedemorgen allemaal,

@Robbin helaas kan het soms niet anders dan die benzooi te gebruiken. Maar we komen er uiteindelijk een keer van af. Daar moeten we naar uitkijken. 

En dat grieperig gevoel hoort echt bij het ontwennen@Bianca78

mijn kinderen hadden twee weken vakantie, dus het was twee weken gekkenhuis hier. Gelukkig beginnen ze morgen weer :) iedereen een fijne zondag gewenst 

liefs hypertjeee 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

42 minuten geleden zei benzodizzy:

Hebben jullie ook jeuk? Ik heb jeuk aan de onderkin en halsgebied. 

Ja hoor maar ergens anders. Meestal een heel klein plekje in m'n gezicht, en heel soms op m'n rug, daar waar ik net niet bij kan. En meestal als ik net boodschappen aan het doen ben.:angry::wacko:

Wat echt helpt is menthol talgpoeder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei benzodizzy:

Hebben jullie ook jeuk? Ik heb jeuk aan de onderkin en halsgebied. 

al mijn hele leven, geldt dat ook?:D

 

maar het kan heel goed dat je huid gevoeliger is, dat je meer allergisch word ( soms tijdelijk) en dat je huid een soort uitslag krijgt. Ik heb verschillende dingen gehad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei benzodizzy:

Hebben jullie ook jeuk? Ik heb jeuk aan de onderkin en halsgebied. 

Ik heb een soort uitslag op mijn rug gekregen en het jeukt behoorlijk. Het is nu al minder gelukkig, maar het kan wel inderdaad... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Bianca78 , Wat fijn dat het weer beter gaat vandaag, maar sta er niet gek van te kijken als het zomaar weer terug komt. Het is nogal onvoorspelbaar wat dat betreft, maar het hoort er een beetje bij helaas. Met mij gaat het net als iedere dag, ook behoorlijk wat klachten, maar moeten er toch doorheen :). Gisteren voor het eerst weer geprobeerd om een uurtje rustig mee te sporten met wat bekende, maar moet vandaag aardig inleveren. @Briba , Dat is denk het beste wat je kan doen zolang het het toelaat, wat afleiding zoeken. Ik ben net ook even wezen uitwaaien op het strand, zal niet zeggen dat ik ervan opgeknapt ben maar ben er iig even tussenuit geweest. Jouw klachten komen ook heel bekend voor, ik vrees dat iedereen ze hier herkent. Heb je al zo'n weegschaaltje aangeschaft? 

@Hypertjeee , Het zou verboden moeten worden :). Tenzij het echt alleen voor noodgevallen word gebruikt en artsen het niet langer dan twee weken voorschrijven plus goede voorlichting geven over wat de gevolgen kunnen zijn als ze het wel langer voorschrijven. Voor de mensen waarbij dat niet gebeurd is en nu met de problemen zitten hoop ik ook dat ze er ooit vanaf zullen komen en hun mooie leventje weer terug krijgen. Zeker iets om naar uit te kijken :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Briba , Oké top! Heb je er een goed gevoel bij? Ja klopt, ik ben met deze afbouw nu bijna 3 maanden verder en dat verloopt tot nu toe heel goed eigenlijk. Ik ben nu bijna op de 10mg, 10.4 geloof ik. Hoe het vanaf het begin is gegaan is denk ik niet helemaal een normaal begin van een afbouw, ik heb er namelijk al zo’n anderhalf jaar op zitten met verschillende afbouw pogingen waarvan de laatste een behoorlijke opname in het ziekenhuis. Ook heb ik voordat ik aan deze afbouw begon behoorlijk wat andere medicatie afgebouwd wat ook niet echt in de koude kleren ging zitten zeg maar. Al die medicatie was het afgelopen anderhalf jaar ingezet als ondersteuning om van de benzo af te komen. Maargoed ik stond dus nog op 16mg Diazepam en vanaf het moment dat ik dat ben gaan afbouwen tot nu aan toe gaat het qua afbouwen heel goed..Niet te snel, wat heel prettig is, zo kan je toch nog enigszins wat dingen doen. Ik doe het met taperingstrips, die zijn er evt. ook voor Temazepam.

bewerkt door Robbin
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Robbin Goed te horen dat de laatste maanden zo verlopen, 2 mg diazepam per maand taper je dus. Omdat je de laatste maanden zo rustig maar gestaag afbouwt, ben ik heel benieuwd naar jouw ervaringen (welke klachten wanneer en hoe lang en hoe heftig, zoals die knoop in de maag), daar hebben veel mensen iets aan denk ik.
Ik ben zelf op temazepam begonnen, maar een overstap naar diazepamkan nodig zijn. Ik weet dat er taperingstrips voor temazepam zijn, maar ik probeer het eerst via het weegschaaltje, op die manier heb ik het gevoel wat meer flexibiliteit te hebben (voor temazepam kom je al gauw uit op tapering 20 mg - 19.5 mg etcetera)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meer in het algemeen: als je heeeel langzaam afbouwt, dan krijg je last van ontwenningsverschijnselen tijdens de afbouw, logisch. Maar dat geeft de GABA-receptoren ook de kans om te beginnen aan "upregulation". Zouden dan - nadat je op 0 gekomen bent - de verschijnselen ook behapbaar zijn, of loop je alsnog de kans op ernstige onthoudingsverschijnselen? Zijn er oudgedienden of andere mensen met veel ervaring, die daar iets over kunnen zeggen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

40 minuten geleden zei Briba:

Meer in het algemeen: als je heeeel langzaam afbouwt, dan krijg je last van ontwenningsverschijnselen tijdens de afbouw, logisch. Maar dat geeft de GABA-receptoren ook de kans om te beginnen aan "upregulation". Zouden dan - nadat je op 0 gekomen bent - de verschijnselen ook behapbaar zijn, of loop je alsnog de kans op ernstige onthoudingsverschijnselen? Zijn er oudgedienden of andere mensen met veel ervaring, die daar iets over kunnen zeggen?

HI B. Als je heel langzaam microafbouw doet zijn de ontwenningsverschijnselen minder heftig, dan als je langzaam afbouwt met stappen of als je (te) snel afbouwt.  Het geeft inderdaad je GABA-receptoren de tijd om in aantal te vermeerderen en je lichaam de tijd om dat bij te benen. Ondertussen is mijn ervaring, en daarin meegenomen alle mensen die ik help of spreek, dat de ervaring die je hebt tijdens de afbouw ongeveer gelijk blijft nadat je op 0 bent gekomen, soms zelfs al verbeteren tijdens de afbouw, en dat er geen grote schommeling plaatsvind met de microafbouw.

De taperingstrips zijn wel op je eigen behoefte af te stemmen, maar kosten een vermogen en de meeste verzekeraars vergoeden ze niet ( ook na kamervragen zijn er nog geen antwoorden over waarom, er moet nog flink aan die boom geschud om antwoorden en verandering te krijgen.) Als je het zelf doet heb je veel meer controle en kan je echt gaan 'experimenteren' om je eigen tempo te vinden.
Even voor mijn rust: hoeveel mg medicatie neem en in hoeveel tabletten is dat verdeeld? Om je tempo goed te bepalen moeten die goed worden berekend om zeker te weten hoe snel je afbouwt.

 

Oh, en dan nog dit: een langdurig ontwenningssyndroom in zijn ergste vorm komt vooral voor bij mensen die te snel gaan of cold turkey. Ik heb heel langzaam afgebouwd, en was heel ziek, maar mijn klachten waren absoluut dragelijk en verminderd toen ik op 0 was gekomen. Het echte herstel duurde wel lang, maar het is echt  te doen. Er zijn mensen die op de minste vermindering reageren en heel ziek zijn continue, maar dat weet je dan vaak al vanaf dag 1 dat je probeert af te bouwen. Probeer je vooral op je ervaring in je eigen lichaam te richten, zodat je jezelf niet gek maakt met 'klachten die je mogelijk kan krijgen' , die je misschien helemaal nooit zal krijgen.

Navel Gazing.png

bewerkt door Kannietmeer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Briba , Ik ben er persoonlijk wel een voorstander van om over te stappen naar Diazepam. Je kan hier ook terug vinden waarom. Wat jezelf al zegt over de voordelen van het langzaam afbouwen, over de aanmaak van de receptoren b.v klopt helemaal. Je vraagt naar mijn persoonlijke ervaring met ontwenningsverschijnselen :huh:. Ik denk dat ik je dan voor een heel groot gedeelte wel gerust kan stellen. De ontwenningsverschijnselen die ik heb gehad behoren tot de verschijnselen die je niet zomaar krijgt in benzo ontwenning en komen bijna alleen voor in hele snelle ontwenning en als je cold turkey gaat. Ik heb iid heeel lang een knoop in mijn maag gehad, ik weet alleen niet of dat het juiste woord ervoor is :). Ik noem het onuitstaanbaar trekkend gevoel. Er staat op YouTube een filmpje van een jongen die in een cold turkey zit, op zijn bed ligt, schreeuwend met zijn handen op de buik. Dat is waar je aan moet denken hoe het met je gaat als je cold turkey gaat, zo lag ik er namelijk ook bij dagen en nachten lang. Ik krijg er spontaan weer de rillingen van als ik er aan denk. Met een langzame afbouw kan je ook veel last krijgen van ontwenningsverschijnselen, daarbij kan je denken aan de gekste dingen, maar insulten etc dat zal je niet overkomen. Sterker nog, als je een afbouw manier gevonden hebt die bij jouw past en het maar langzaam genoeg laat gaan kan het best goed te doen zijn. Ik kan jouw en een ander  helaas niet vertellen (ik denk niemand) wanneer, hoelang en hoe heftig het voor jou gaat worden. Ook niet precies welke klachten je er misschien nog bij gaat krijgen (Sorry). Dit verschilt gewoon teveel per persoon, je kan het alleen zoveel mogelijk zien te beperken door een voor jouw gepaste afbouw manier te vinden en het langzaam te doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Kannietmeer @RobbinDie angst voor erge onthoudingsverschijnselen is ben ik bang gevoed door een combinatie van youtube filmpjes (akithisia, hele lichaam aan het trillen en beven) en benzobuddies.org (met soms verhalen van mensen die jaren na de jump alleen maar somberheid kennen). Ik wil mijn tijd nemen en hopelijk denkt mijn arts er ook zo over, maar ik ben erg blij met jullie relatief geruststellende verhalen..

Maar goed, zover ben ik nog lang niet. Twee weken geleden ben ik van 30 mg temazepam naar ongeveer 26/27 mg (met een mesje) gegaan na een maand of 5 dagelijks gebruik (en daarvoor ook geregeld, maar geen dagelijks gebruik). Niet echt grote verergering van de klachten, waarvan ik de vervelendste vind soms hele erge angst,. somberheid en onrust (terwijl je moe bent). De knoop in mijn maag bij het opstaan is wel erger.

Een tablet van 20 mg temazepam weegt 420 mg en vanavond start ik met een hele plus 136mg pil dus dat komt neer op 20+(136/420)x20 = 26.5 mg temazepam (afgerond) en dan ben ik van plan te minderen met 4 mg pil per dag gelijk aan (4/420)x20=0.19 mg temazepam. Kijken hoe het gaat, later misschien langzamer.

bewerkt door Briba
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Robbin wat fijn dat je weer een beetje mee hebt kunnen sporten. Dat is vind ik toch weer een overwinning. Ik probeer elke dinsdag weer een beetje mee te doen met mijn handbalteam. Meiden weten ervan dus dat is fijn, kan gewoon stoppen wanneer het genoeg is. 

@Briba ik ben ook begonnen met de microtapering(oxazepam) deed eerst met kwartjes maar die stap was te groot. Hoop dat het voor jou ook werkt. 

Morgen een week of 2 rust en dan weer verder met afbouwen.

wens iedereen een fijne nacht

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 minuten geleden zei Briba:

@Kannietmeer @RobbinDie angst voor erge onthoudingsverschijnselen is ben ik bang gevoed door een combinatie van youtube filmpjes (akithisia, hele lichaam aan het trillen en beven) en benzobuddies.org (met soms verhalen van mensen die jaren na de jump alleen maar somberheid kennen). Ik wil mijn tijd nemen en hopelijk denkt mijn arts er ook zo over, maar ik ben erg blij met jullie relatief geruststellende verhalen..

Maar goed, zover ben ik nog lang niet. Twee weken geleden ben ik van 30 mg temazepam naar ongeveer 26/27 mg (met een mesje) gegaan na een maand of 5 dagelijks gebruik (en daarvoor ook geregeld, maar geen dagelijks gebruik). Niet echt grote verergering van de klachten, waarvan ik de vervelendste vind soms hele erge angst,. somberheid en onrust (terwijl je moe bent). De knoop in mijn maag bij het opstaan is wel erger.

Een tablet van 20 mg temazepam weegt 420 mg en vanavond start ik met een hele plus 136mg pil dus dat komt neer op 20+(136/420)x20 = 26.5 mg temazepam (afgerond) en dan ben ik van plan te minderen met 4 mg pil per dag gelijk aan (4/420)x20=0.19 mg temazepam. Kijken hoe het gaat, later misschien langzamer. 

Voor sommige mensen is het beter om niet teveel te lezen op dat soort plekken. Ik vind persoonlijk dat ons nederlands forum hier het goed doet en dat we elkaar wel kunnen vertellen hoe we ons voelen en wat er gebeurd, maar dat we er niet in blijven hangen. Maar nog steeds zijn er genoeg mensen die afbouwen, die toch er voor kiezen om ook hier niet te bijven hangen, omdat ze er meer stress van ervaren. Ikzelf was geschokt door de toon en verhalen op een fb support groep. Ik heb door daar een keer iets te schrijven contact gekregen met iemand die mijn steun zocht, maar zodra hij mij gevonden had is ie daar ook weggegaan vanwege de negatieve invloed die het op hem had. Kijk dus goed naar hoe je zelf in elkaar steekt en wat de verhalen met je doen. Voor mij was het namelijk wel goed, ik vond herkenning en ik was niet bang van andermans klachten die ik niet had en dus geeft het forum mij een plek om mijzelf te uiten en anderen bij te staan. 

Je hebt qua berekening zie ik je huiswerk goed gedaan en inderaad is langzamer gaan een optie net als de overstap naar Diazepam. Ik heb er alle vertrouwen in dat je dit varkentje gaat wassen en dat ook jij benzovrij door het leven zal gaan in de toekomst, weer geheel gezond en stabiel. :heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...