Spring naar bijdragen

Terug van weggeweest - hoe verder?


Griet

Aanbevolen berichten

Hallo allen,

Ik zag dat ik hier voor het laatst was in 2017. Ook toen al "klaar" met de alcohol. En dan begin je er weer aan, en na anderhalve week is het hek gewoon weer van de dam. En in de afgelopen twee jaar heeft zich dat nog eens zo'n 10 x herhaald denk ik. Ik drink graag droge witte wijn. Altijd in de avond, een enkele keer voor het avondeten (met regelmatig tot gevolg dat het "koken met de telefoon" wordt).

Zolang ik de volgende dag moet werken, kan ik het redelijk bedwingen (0-3 glazen of zeg max. 0,5, meestal tussen 20.30-23.30 uur). Ben ik de volgende dag vrij dan gaat het al snel naar 1l per avond. Eens in de paar weken, in het weekend gaan we helemaal los en dan red ik het nét niet om de 2l leeg te maken, maar heb ik wel een black-out (en 's morgens meestal een kater)... waarna ik dan weer een paar dagen weinig of geen alcohol drink, weer goede voornemens maak en ...ik uiteindelijk toch weer eenzelfde cyclus verval.. *zucht*... 

Van mijn partner verwacht ik wel steun, maar geen "samen optrekken" (hij wil zijn gewoonte niet veranderen). We drinken 's avonds dan ook vaak "tegen elkaar op", doordat je wisselend voor de ander een drankje meeneemt en al snel "nog dat laatste slokje" pakt voordat er nieuw gehaald wordt. Als ik niet drink, drinkt hij (daardoor) ook wel minder.

De dagen na een dag zonder alcohol weet ik weer waarom ik dat zo fijn vind (alert, veel energie, op tijd wakker, ...) . En toch vergeef je jezelf er weer aan. Wat is dat toch voor een rare "drang" ?

Beloning of verdoving
Vroeger dronken we veel, omdat we best regelmatig diep in de (financiële) problemen zaten. Dan voelde dit als de broodnodige ontspanning / troost.
Nu we het veel beter hebben, is het omgekeerd: we belonen ons nu met diezelfde "ontspanning". 

Toch merk ik hier juist voor mij het breekpunt: wat nu als ik zo meteen eens fouten maak door de alcohol? of wat als het eens bekend wordt dat we overmatig gebruiken? Ik moet er niet aan denken! 

Herkennen jullie de "beloningsdrang" ook? Want die lees ik toch maar zelden... En wat zou een alternatieve beloning kunnen zijn?

Valkuil
De avonduren en het buiten zitten (zomer) zijn voor mij grote valkuilen. Het helpt mij om op tijd naar bed te gaan. Maar in het weekend wil je dat eigenlijk niet? Hoe doen jullie dat?

Andere leefgewoonten
Ik wil en moet ook afvallen. Ik ben echt veel te zwaar, en voor een gezond gewicht zou ik zeker zo'n 30 kg kwijt moeten. Dat dit niet lukt (ondanks diëtiste) komt denk ik door mijn alcoholgebruik en te weinig beweging. Dat is natuurlijk een vicieuze cirkel: door mijn gewicht heb ik astma problemen, daarom beweeg je niet makkelijk of met plezier, dus hang je op de bank en dus neem je een drankje bij de tv. Afijn.... Heeft iemand tips hoe dit te keren? En wat zou dan wel een passende "beloning" voor de goede dag zijn? 

Best veel vragen... en geen idee of het mij gaat helpen dat ik dit nu toch weer hier neerzet. Ik twijfel of het niet verstandiger zou zijn om eens met een hulpverlener hierover te praten, juist omdat ik me wel "bewust" ben, maar steeds niet serieus in staat ben om de cirkel te doorbreken. Wat zijn jullie ervaringen daarmee? 

Dank jullie wel in ieder geval! :)


 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi en welkom :) 

Ja ik denk dat iedereen dit 100% herkent, ik iig wel. Had ook vreselijk veel behoedte om te verdoven èn te belonen na een werkweek, en vervolgens werd dat een werkdag. Yep koken met een glas in je hand, hier zit ook zo'n chardonnay chef. Echt lekker lukt het koken niet meer na een halve of hele fles maar dat proef je dan al niet meer :D Vooral bij het buiten eten vloog de wijn erdoor en voor de eerste fles wit zaten al 1 of 2 biertjes voor de "dorst" en dan nog nummer 3 en 4 in geval er een barbecue aan moest. (Raad eens waarom bj nooit een gasbbq heeft gewild :P )

Ja en nu. Droog blijven. Hoe doe je dat. 

Het is mij gelukt door thee te gaan drinken. En dan niet zomaar whatever thee. Ik hield sowieso nooit van thee. Nu ben ik best wel een theesnob die liefst alleen losse thee drinkt van een sjieke internetwinkel. Oh oh wat zit daar lekkere thee bij en t kost maar een fractie van wat wijn kost :) Theetijd begint voor de borreltijd hè dus als je de theetijd een beetje laat inzet en je drinkt 2 of 3 koppen dan skip je de borreltijd zonder dorst. 

In de zomer wat lastiger (ok icetea misschien) maar hier heb ik lekkere alcoholvrije biertjes met grapefruit (Tourtel twist) want gewoon alcvrij bier vind ik gewoon niet lekker. 

Ja nou heb ik het woord lekker gezegd. Ik zou liegen als ik zei dat ik alcohol nu niet meer lekker vindt. Of dat alcohol voor mij niet toch een bepaalde functie vervulde. Je kan een heel eind stoppen met alcohol met de mantra in je hoofd "het is gif het is slecht voor me het is niet lekker en ik word er niet blij van". Dat is niet helemaal waar. Het is best lekker. Maar ACHTERLIJK VEEL ervan drinken is niet lekker en wel degelijk giftig. Het is een drug. Tuurlijk "een glaasje kan geen kwaad" zoals mensen tegen je zeggen aan je terrastafeltje. Nee eentje niet. Het ene glas roept wel het volgende. En als je "in de toverdrank bent gevallen" zoals wij allemaal, dan is het verdomd moeilijk om die kettingreactie te stoppen. 

Je moet echt de nul vasthouden om er vanaf te raken. Eerst helemaal de stekker eruit. Echt een paar maanden lang. Een jaar is beter. Als je 1 glas neemt dan KAN dat ene glas alles weer verpesten.

Niet-verslaafden begrijpen dat niet. 

Verslaafden willen het niet begrijpen. 

Alleen ex-verslaafden snappen het. Beetje pretentieus misschien maar reken niet op begrip van je man als hij ook teveel drinkt. Hij is in denial. Als jij stopt "moet hij misschien ook wel stoppen". Dat is een extra handicap voor jou. Maar geen onmogelijkheid. 

De eerste niet nemen. Als je t spul toch in huis hebt, buiten bereik zetten. 

Ben je er klaar voor?

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad mooi en helder geschreven. Moeilijk he, die vicieuze cirkel. Naar een hulpverlener gaan zou best een goed idee kunnen zijn; laat je coachen op weg naar een gezondere levensstijl. Wanneer ga je stoppen met drinken, of ben je al gestopt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank jullie wel.. :rolleyes:

Nee, ik ben nog niet gestopt. Maar jullie reacties geven mij wel energie. Merk dat het prettig is om je ervaring(en) te delen en ook het stukje herkenning terug te horen/lezen. Inderdaad, een chardonnay-chef... in mijn geval dan een Chenin Blanc chef B) En van koken komt het er dan inderdaad vaak niet meer van. Of een hatseflats-maaltijd als soep uit blik of pizza. De bbq staat hier 's zomers bijna dagelijks aan.. en dus ook zo'n vreselijke valkuil

En die mantra bumperjim... Klopt als een bus. Net als met roken. Overigens, daar werd het me op een gegeven moment ook duidelijk dat ook "de eerste" niet echt lekker is. Maar dat er in je hersenen iets gebeurt dat je leert dat het "wel lekker" is (moet zijn), omdat ze behoefte hebben aan meer. Zou dat met de wijn/drank niet ongeveer net zó kunnen zijn? 

Ooit leerde ik van een psycholoog dat je hersenen (je denken/doen) ook maar een "orgaan" is. Door er van afstand naar te kijken kon ik wel vaak dingen wat meer relativeren. Misschien kan dat me ook nog wel helpen. De kunst is dan alleen dat je tussen drang en drank daar nog wel even aan denkt... Misschien deze tips aan mezelf maar opschrijven en in mijn telefoon zetten ofzo. 

En op zo'n moment als nu, gewoon in de middag, kan ik er 100% voor gaan. ... en vanavond gaat toch die fles dan weer open. Want inderdaad: Eéntje of twee kan geen kwaad. De rem is echter verdwenen. .... Dus het blijft niet bij twee..:blush: .. voor mij straks de uitdaging om er gewoon langs te lopen en het niet meer te kopen. We hebben het ooit al eens een hele tijd volgehouden om zelf geen alcohol te kopen en alleen iets te drinken als we buiten de deur waren. Dat ging goed. Maar langzaamaan sluipt het er via het alcoholvrije biertje toch weer in.

Toch ga ik het gewoon weer proberen. En ik kijk het hier even aan. Misschien is dit al ruggesteun genoeg (want dat is wat er mist). En anders inderdaad hulpverlening. Van het roken kwam ik af met medicijnen, maar dit moet ik ook zonder dat kunnen. Het is - en voelt - ook gewoon hetzelfde als met (stoppen met) roken: Het is een verslaving. En ik ben daar blijkbaar erg gevoelig voor. Ik ga maar eens een Echt plan de campagne maken en een datum prikken. 

Nogmaals, dank voor jullie reactie en de tips! En ik zal hier zeker af en toe komen kijken, leren en lezen... Tnx!

  

bewerkt door Griet
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...