Spring naar bijdragen

Rivotril verslaving ( help)


jan0505

Aanbevolen berichten

Welkom @Spot , Het is niet zo vreemd dat het niet zo goed met je gaat. Je hebt in 2 weken tijd 0.5mg Clonazepam afgebouwd, omgerekend is dat 10mg Diazepam en dit na 5 jaar gebruik. Je mag eigenlijk wel stellen dat je jezelf in een cold turkey hebt gebracht en dat is niet fijn, ik weet er alles van <_<. Dat proberen te herstellen door weer terug te gaan naar dezelfde hoeveelheid benzo’s gaat heel vaak mis. Dit komt omdat je het veelste snel gedaan hebt, je lichaam daardoor een behoorlijke optater heeft gehad en nu eigenlijk zegt bekijk het maar met je 0.5mg daar neem ik geen genoegen meer mee om weer stabiel op te worden, en vraagt het dus eigenlijk om meer. Omdat je hierdoor dus nog veel verder van huis kan raken, raden velen mensen het af om weer terug te gaan op de benzo en de rit uit te zitten (hoe pijnlijk dat ook is). Of al die mensen die dat zeggen gelijk hebben weet ik niet. Wat ik wel weet is dat het bij mij ook is gebeurd, ik kwam van een nog veel hogere dosis op 0 en moest helaas noodgedwongen weer Diazepam gaan gebruiken. Voordat ik daar stabiel op werd duurde ook wel eventjes, maar uiteindelijk kwam het dus goed en gaat het nu prima met het langzaam afbouwen ervan. Dus geen man overboord nog! Het is ten eerste belangrijk nu dat je weer stabiel word en zodra je dat bent het langzaam af te gaan bouwen i.p.v in twee weken. Je zegt dat je al eens iets geprobeerd hebt met Diazepam, kan je daar iets meer over vertellen? Hoe je dat gedaan hebt b.v, hoeveel je gebruikt hebt, wat er precies mis ging en hoe je er nu zelf over denkt.. Misschien kunnen anderen je dan ook wat tips geven.

bewerkt door Robbin
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Spot , De lichamelijke klachten horen erbij, maar die gaan weer over en uiteindelijk wordt je ook weer jezelf. Diazepam moet je even de tijd geven, zodat je lichaam hieraan kan wennen. Dit duurd gemiddeld een week a twee weken. Het afbouwen van benzo’s moet je niet als een soort race zien, daar heb je uiteindelijk alleen maar jezelf mee, maar dat heb je inmiddels al wel in de gaten denk ik. Dit moet je heel rustig aan afbouwen. Heb je hier hulp bij van de huisarts of een psychiater? De keuze of je moet afbouwen op de Clonazepam of overgaan op Diazepam ligt helemaal bij jouwzelf. Je geeft aan dat je je nu echt helemaal niet goed voelt op de Clonazepam, daarom denk ik dat je het wel zou kunnen overwegen om over te stappen naar Diazepam, Diazepam werkt een stuk langer door  waardoor je minder ontwennings klachten zou moeten hebben. Ook bouwen mensen over het algemeen een stuk makkelijker af op Diazepam. Diazepam is helaas niet voor iedereen weggelegd, maar om hier achter te komen zou je het echt even de tijd moeten geven. Ik zou dan wel adviseren om niet 5mg te nemen, maar om 1x 5mg sochtends te nemen en 1x 5mg tegen de avond dus 10mg totaal. Als dit voor je zou werken kun je proberen om het met 1mg per 2 weken af te bouwen. Misschien is het ook handig als je even naar tips en adviezen gaat en je even inleest bij handige links naar tips en adviezen over benzodiazepines. Succes alvast!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Spot  Het middel en de hoeveelheid wat jij gebruikt is veelste snel om in 2 weken af te bouwen. Ik schreef dat als je op 10mg Diazepam zou staan, je zou kunnen proberen om het met 1mg per 2 weken af te bouwen. Het tempo van afbouwen is heel persoonlijk, aanbevolen word om 5 tot 10% van je huidige dosis per 2 a 4 weken af te bouwen en in sommige gevallen het laatste stuk nog langzamer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 29-4-2019 om 14:20 zei Spot:

Oké bedankt! Mijn huisarts is op de hoogte hiervan en ik neem rivotril enkel savonds dus mss dat ik eerst afbouw naar dezelfde waarde als 5mg diazepam en dan overstap op diazepam, dus per twee weken afbouwen is niet te snel? Grt

dit kan heel goed wel te snel zijn, maar dat is echt zo persoonsafhankelijk dat je het zelf zal moeten uitproberen of de microtaper gaan doen. Met ritrovil/clonazepam kan je soms beter de dosis gaan verdelen over de dag heen, zodat je de tussentijdse ontwenning gaat verminderen. Mogelijk knap je daar van op. Dit kan je doen door de 0,5 in 400 ml water te doen/als je druppels hebt/ en dan om de 6 uur 100ml te drinken. Dit is denk ik de beste oplossing om te stabiliseren. Daarna kan je met een pipet steeds wat van je water afhalen en zo afbouwen. Als je met  de pipet 1/5 deel van je water hebt afgehaald, kan je 0.1 minder medicatie in je water doen, maar ik weet niet of je dat zo kan doseren. Anders blijf je afbouwen met de 0,5 in het water.
Overstappen naar Diazepam is ook een optie, die kan werken maar vanaf de clonazepam schijnt niet iedereen dit te verdragen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Spot

Op 2-5-2019 om 20:12 zei Spot:

0,5 mg rivotril is de laagste dosis in rivotril dus ik snap niet waarom dat zelf zo erg is om af te bouwen lichamelijk.

Rivotril is één van de meest potente benzodiazepine die er tussen zit. 0.5mg is misschien de laagste dosering die je kunt krijgen van dit middel, maar die 0.5mg is dus wel heel krachtig en vrij lastig om af te bouwen. Het kan wel, op verschillende manieren zelfs. De manieren om het af te bouwen proberen we je hier ook aan te reiken. Zo zou je dus aan de gang kunnen gaan op de manier die kannietmeer je heeft uitgelegd, of b.v met een weegschaal en een vijltje. 

Op 2-5-2019 om 20:12 zei Spot:

heb de diazepam geprobeert maar dat was de 5 mg en daar kon ik niet tegen , zijn dit dan zo andere stoffen of wat is de reden dat sommigen er niet tegen kunnen

Je hebt drie dagen 5mg Diazepam geprobeerd, dit staat niet in verhouding met 0.5mg Clonazepam dus kan je ook nog niet zeggen of het wel of niet goed voor je werkt. Dat je iets suffer etc door de Diazepam kan worden klopt, maar in de meeste gevallen trekt dit aardig weg na een tijdje. Diazepam werkt inderdaad iets anders dan de meeste andere benzo’s en mensen reageren daar verschillend op. Met bijvoorbeeld Oxazepam, Alprazolam en andere kortwerkende middelen wordt al vrij snel na het innemen een bepaalde piek bereikt in het lichaam die vaak als prettig wordt ervaren. Daarna zwakt die piek al vrij snel af en moet je dus weer een pil slikken om hetzelfde gevoel te bereiken. Doe je dit een paar keer, dan is er niet zoveel aan de hand. Doe je dit elke dag, dan bouwt je lichaam tolerantie op en heb je van het middel steeds meer en vaker nodig om uiteindelijk geen klachten te ontwikkelen. Diazepam heeft die piek niet, als ik het uit zou tekenen voor je komt Diazepam als het gaat werken ongeveer halverwege (in het midden) van de piek uit van de andere benzo’s. Dat prettige moment na inname heb je bij Diazepam dus niet echt, maar het blijft in tegenstelling tot de andere benzo’s wel veeeeel langer op dezelfde golflengte doorwerken en hoef je dit middel dus niet zo vaak in te nemen. O.a omdat het middel zo’n lange werking heeft (en het dus minder tussentijdse ontwenning geeft) word het veel gebruikt om af te bouwen. Jouw Clonazepam tablet van 0.5mg (de laagst verkrijgbare dosering) staat gelijk aan 10mg Diazepam, wat best een redelijke hoeveelheid is.  De Diazepam tabletjes zijn verkrijgbaar in 10, 5 en 2mg tabletten met een breuklijn, hiermee kan je dus ook veel gemakkelijker afbouwen.

Op 2-5-2019 om 20:12 zei Spot:

zou ik het cold Turkey effect dat ik nu ervaar terug kunnen draaien of verminderen?

Ja dat kan. Ten eerste geef je aan dat je terug bent gegaan naar 0.5 maar dat je nu alweer op iets minder staat. Dat zou ik dan zoiezo even niet doen dat minderen, anders word je nooit stabiel. Wat uiteindelijk jou manier gaat worden van afbouwen weet ik niet, er zijn je wel al een aantal manieren uitgelegd waarmee je ook gelijk je klachten wat mee zou kunnen verminderen.

Neem ook even de tijd om b.v dit door te lezen: https://www.benzo.org.uk/amisc/dutchmanual.pdf . 

bewerkt door Robbin
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Op 3-5-2019 om 17:40 zei Robbin:

Ja dat kan. Ten eerste geef je aan dat je terug bent gegaan naar 0.5 maar dat je nu alweer op iets minder staat. Dat zou ik dan zoiezo even niet doen dat minderen, anders word je nooit stabiel.

Hi Robbin, helaas is dit niet waar. Er bestaat een mogelijkheid dat het lukt, maar daar is geen enkele garantie voor en voor veel mensen is afbouwen en doorgaan de enige manier om echt af te komen van de ontwenningsverschijnselen. Stabiliseren lukt soms helemaal niet, ook niet bij een lange pauze van afbouwen.

 

Op 2-5-2019 om 20:12 zei Spot:

hey dat is wel een goede tip van de druppels in water te doen maar zou het bv ook goed zijn als ik ze dan in 400 ml doe en smorgens en savends 1 glas drink? ik slaap behoorlijk wat uren met mijn medicatie en kan dus onmogelijk 4 glazen drinken met zoveel uur tussen.

Het probleem is dat de korte halfwaardetijd zorgt voor tussentijdse ontwenning. Als je dus niet binnen de gepaste tijd een nieuwe dosis krijgt, ga je ontwenning krijgen.
Doe je dus in de ochtend en de avond alleen een dosis, dan heb 12 uur tussen de innames in en verwacht ik dat je lichaam en geest ontwenningsverschijnselen blijven krijgen die mogelijk te voorkomen zijn als je de inname goed spreid.

Je hoeft het middel niet meer te zien als slaapmiddel ( ook al heb je het daar mogelijk voor gekregen). Uit onderzoek blijkt duidelijk dat het niet langer dan 2 weken echt werkt, daarna zijn werkzaamheid verliest en het dus puur de gewenning is van je lichaam waarom je het moet nemen. Afbouwen is dus de enige manier en je moet dit op een passende wijze doen.

 

Op 2-5-2019 om 20:12 zei Spot:

heb de diazepam geprobeert maar dat was de 5 mg en daar kon ik niet tegen , zijn dit dan zo andere stoffen of wat is de reden dat sommigen er niet tegen kunnen? 
ook als ik ineens gestopt was met de rivotril kon ik amper nog slapen dus dat is dan weer een probleem dat er bijkomt bij de ontwenningsverschijnselen

Ik denk dat iedereen er op zich wel tegen kan, maar dat mensen de tijd moeten nemen voor hun overstap ( maar dat zeg ik puur uit eigen ervaring en is niet wetenschappelijk gestaafd). Behalve als je een bepaald enzym mist, maar dan is het vaak zo dat je niet tegen een groep van medicatie kan en dat heeft dan niet zozeer met de Diazepam zelf te maken.
Als je overstapt, kan je het niet 1x proberen, want daar voelt niemand zich goed bij. Het is een ander middel en dus heeft je lichaam een tik van de ritrovil missen en de diazepam vangt dat op, maar op een andere manier dan dat ritrovil werkt. Ik heb er zelf een paar dagen van op bed gelegen en voelde me er ziek van. Maar daarna stabiliseerde mijn lichaam wel en wende aan de Diazepam.
Als je dus een overstap overweegt, kan je dit alleen de kans geven door er echt een week voor uit te trekken. Je kan niet na 1 inname concluderen dat je er niet tegen kon. Het is gewoon niet het zelfde.


Ineens stoppen met Ritrovil is geen goede optie lijkt me. Afbouwen is echt je beste en veiligste methode.

Laat je ons weten hoe het met je gaat?

bewerkt door Kannietmeer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 28-4-2019 om 21:07 zei Robbin:

. Dat proberen te herstellen door weer terug te gaan naar dezelfde hoeveelheid benzo’s gaat heel vaak mis. Dit komt omdat je het veelste snel gedaan hebt, je lichaam daardoor een behoorlijke optater heeft gehad en nu eigenlijk zegt bekijk het maar met je 0.5mg daar neem ik geen genoegen meer mee om weer stabiel op te worden, en vraagt het dus eigenlijk om meer.

@Kannietmeer, dat de kans klein is weet ik maar al te goed. Maar hij vraagt of het mogelijk is om het terug te draaien en de klachten te verminderen i.v.m het zo goed als cold turkey gestopt te zijn. Dat zou kunnen, dit is niet uitgesloten, alleen als de dosis dan gelijk verlaagd word acht ik de kans nog veel kleiner. Maar zoals je kunt lezen probeer ik @Spot er juist van te overtuigen dat het beter zou zijn het op een andere manier te doen. Omzetten naar Diazepam bijvoorbeeld en een gelijkwaardige dosis te verdelen over de dag. Om op die manier te proberen wat stabiliteit op te bouwen en het dan af te gaan bouwen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei Robbin:

@Kannietmeer, dat de kans klein is weet ik maar al te goed. Maar hij vraagt of het mogelijk is om het terug te draaien en de klachten te verminderen i.v.m het zo goed als cold turkey gestopt te zijn. Dat zou kunnen, dit is niet uitgesloten, alleen als de dosis dan gelijk verlaagd word acht ik de kans nog veel kleiner. Maar zoals je kunt lezen probeer ik @Spot er juist van te overtuigen dat het beter zou zijn het op een andere manier te doen. Omzetten naar Diazepam bijvoorbeeld en een gelijkwaardige dosis te verdelen over de dag. Om op die manier te proberen wat stabiliteit op te bouwen en het dan af te gaan bouwen. 

Ik zie het. Wilde je niet aanvallen of zo, gewoon even duidelijkheid scheppen voor Spot, omdat je zo stellig schreef : ja dat kan. En daarvan dacht ik gelijk:..... maar die kans is niet groot. Daarmee ga het mij de indruk, en dus mogelijk deze  al zieke persoon ook, dat het echt mogelijk is te stabiliseren op dit moment terwijl de afbouw nog niet compleet is. Omdat ik toch  zie dat mensen  soms met die illusie aan het afbouwen gaan, en dus vaak iets proberen te bereiken wat mischien onmogelijk is, wilde ik het toch even zeggen. Realistische informatie is denk ik cruciaal, om niet bedrogen uit te komen en terug te vallen of de verkeerde methode te kiezen. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Kannietmeer ik voel me zeker niet aangevallen door jouw Liz. Zoals ik je al eerder vertelde toen we kennis maakte een tijdje terug, vind ik het vaak fijn om jou vele berichten te lezen met daarin steun, tips en goede adviezen naar iedereen toe. Keep up the good work zou ik zeggen :rose:. Maar laten we wel voorop stellen dat in de wereld van benzo's je nergens garant voor kan staan, jij niet, ik niet, niemand niet. Ja dat we gelukkig allemaal een keer zullen genezen :). Dat realistische informatie cruciaal kan zijn ben ik het helemaal met je eens. Mijn informatie, in dit geval aan spot is heel realistisch. Zo had ik hem er al heel duidelijk op gewezen dat het maar al te vaak niet goed uitpakt als mensen na een te snelle ontwenning of cold turkey weer terug proberen te gaan naar de oude dosis. Ook vertelde ik hem over mijn eigen ervaring hiermee, en over mogelijke oplossingen. Echter wat ik al zei valt er nergens een garantie voor te geven. Zo zijn er b.v genoeg mensen geadviseerd door mede forumleden om tijdens een vreselijke cold turkey niet terug te gaan op een benzo en nu vijf jaar later nog steeds met de meest verschrikkelijke symptomen rond lopen en zeggen als ik het over kon doen had ik nooit naar ze geluisterd. Het onderwerp "reinstate" blijft een lastig verhaal.

Ik ben er van overtuigd dat de informatie die hier wordt verstrekt goed genoeg is om mensen mee te helpen, en dat ze zeker niet van een koude kermis thuis zullen komen ;) Nogmaals keep up the good work @Kannietmeer    

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Robbin:

@Kannietmeer ik voel me zeker niet aangevallen door jouw Liz. Zoals ik je al eerder vertelde toen we kennis maakte een tijdje terug, vind ik het vaak fijn om jou vele berichten te lezen met daarin steun, tips en goede adviezen naar iedereen toe. Keep up the good work zou ik zeggen :rose:. Maar laten we wel voorop stellen dat in de wereld van benzo's je nergens garant voor kan staan, jij niet, ik niet, niemand niet. Ja dat we gelukkig allemaal een keer zullen genezen :). Dat realistische informatie cruciaal kan zijn ben ik het helemaal met je eens. Mijn informatie, in dit geval aan spot is heel realistisch. Zo had ik hem er al heel duidelijk op gewezen dat het maar al te vaak niet goed uitpakt als mensen na een te snelle ontwenning of cold turkey weer terug proberen te gaan naar de oude dosis. Ook vertelde ik hem over mijn eigen ervaring hiermee, en over mogelijke oplossingen. Echter wat ik al zei valt er nergens een garantie voor te geven. Zo zijn er b.v genoeg mensen geadviseerd door mede forumleden om tijdens een vreselijke cold turkey niet terug te gaan op een benzo en nu vijf jaar later nog steeds met de meest verschrikkelijke symptomen rond lopen en zeggen als ik het over kon doen had ik nooit naar ze geluisterd. Het onderwerp "reinstate" blijft een lastig verhaal.

Ik ben er van overtuigd dat de informatie die hier wordt verstrekt goed genoeg is om mensen mee te helpen, en dat ze zeker niet van een koude kermis thuis zullen komen ;) Nogmaals keep up the good work @Kannietmeer    

 

inderdaad Robbin, het is echt bedoeld om zo duidelijk mogelijk info te geven.

Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft herinstalleren en dan mogeijk het kindling effect waar mensen bang voor zijn. Er zullen echt situaties zijn waar we geen wijs uit worden, maar over het algemeen zie ik dat mensen die herinstalleren na een foutieve afbouw of cold turkey, toch beter af zijn.

Als voorbeeld, ook voor mensen die dit ooit lezen en overwegen wat ze moeten doen: Ik heb iemand 9 maanden begeleid, die in eerst Florida, onder de zorg van een kliniek die echt zegt te weten wat ze doen, in  6 weken 10 mg diazepam had afgebouwd, nadat hij al 10mg op eigen houtje voorzichtig had afgebouwd. Hij was er zo zat van en ziek van, en dacht dat het zou helpen om onder begeleiding zichzelf benzovrij te krijgen. Na 6 weken stond hij buiten, doodziek en totaal disfunctioneel. Na 5 maanden ernstige klachten en zeer suicidaal is hij weer op 20 mg Diazepam gegaan en het hielp echt de hel te doorbreken. Afbouwen lukte hem zelf in het begin, al maakte het hem zeer instabiel, ging hij in en uit het ziekenhuis omdat hij zo bang was van zijn suicidale gedachten (dit kan in Amerika, niet in Nederland), totdat hij op 10 mg kwam. Toen werden de klappen van de afbouw hem teveel. Hij zag een bericht van mij ergens op een facebookpagina en nam contact op. Ik bood aan hem te helpen, omdat ik toen al besloten had dat ik dit wilde doen in de toekomst. Hij was wanhopig maar kreeg na elk gesprek een beetje hoop dat het goed zou komen en hij heeft de weegschaal en vijl gekocht en is verder gegaan met afbouwen. De eerste 4 maanden bleef het in zekere zin hel, en bleef het patroon van hele diepe dalen en pijnlijke waves zich herhalen en toen ineens werd het rustig. De hel was er elke maand voor 3 dagen waarin hij niet kon slapen en hij doodsbenauwd was en zijn gedachten onder het vriespunt kwamen. Maar de andere dagen van de maand was hij redelijk functioneel, reed hij auto en kon een deel van de taken in het huishouden dragen en is coach geworden van zijn zoons voetbalteam. En sinds ik hem coach is hij niet meer in het ziekenhuis geweest. Sinds 2 maanden is hij benzovrij en gaat goed vooruit en de waves zijn echt bijna verdwenen. Het is een uitstekend voorbeeld dat laat zien dat de juiste methode, consistentie en doorzettingsvermogen echt kan zorgen voor een goede afloop. Opnieuw installeren is soms echt een oplossing. Kindling echt geen gegeven en de verhalen zijn daar ook wisselend en onduidelijk over.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja dat lijkt mij een prima voorbeeld van dat het dus wel degelijk kan. Mijn eigen ervaring is ook dat het kan. Of ik het aan zou bevelen hangt af van iemand zijn situatie. Maar het lijkt mij vooral goed dat er hier mensen actief zijn op dit forum die op verschillende vlakken ervaring hebben @Kannietmeer. Ik ben bijvoorbeeld ook al zooo lang (tijden soms wel dag en nacht) bezig geweest met alles wat hier mee te maken heeft. Buiten het internet ook genoeg mensen persoonlijk ontmoet met de meest uiteenlopende verhalen en vooral ook zelf aardig wat mee gemaakt op dit gebied. Wat ik ermee wil zeggen is dat het in mijn ogen heel prettig is dat er hier mensen langere tijd actief zijn met hun ervaringen en heel veel bijdrages hebben geleverd en dat nog steeds doen, maar dat dat nog niet inhoud dat ik en misschien ook anderen niet over minstens de zelfde informatie, kennis en veel eigen ervaring beschikken. Waardoor het meestal wel goed in te schatten valt waar iemand die nog niet zoveel kennis heeft zich ongeveer nu in bevindt. (Gelukkig) zijn we allemaal geen dokter, maar beschikken we wel over onze eigen ervaring, informatie en kennis waarmee we anderen zo goed mogelijk mee kunnen adviseren wat wel of niet verstandig zou zijn om te doen. Wat goed dat je al die mensen ondersteund, ik hoop ook dat je eigen bedrijf met jouw als benzo coach een groot succes mag worden. Heel veel succes daarmee :heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

@Spot

Op 29-4-2019 om 14:20 zei Spot:

Oké bedankt! Mijn huisarts is op de hoogte hiervan en ik neem rivotril enkel savonds dus mss dat ik eerst afbouw naar dezelfde waarde als 5mg diazepam en dan overstap op diazepam, dus per twee weken afbouwen is niet te snel? Grt

hoe is het nu met je?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Spot:

Nog steeds niet zo goed, de ontwenningsverschijnselen zijn bijna allemaal hetzelfde gebleven maar nu heb ik af en toe dagen dat het iets beter gaat dan daarvoor. Ik heb vooral veel last van scherper horen, wazig zien ( ik kan opeens precies niet meer normaal kijken), de vloer die lijkt te bewegen en wat ik het ergste vind is dat ik abnormaal moe ben. Ik probeer zoveel mogelijk te doen wat ik normaal doe maar ik kan er niet echt meer van genieten en op m'n werk is het vaak zweten.  Had iemand hier ook extreme last van vermoeidheid en was er iets tegen te doen? Ik ben het nu stilaan echt beu aan het worden, er komt geen einde aan. Ik zit nu op 0,25 rivotril 

 

4 uur geleden zei Spot:

Ik heb ook veel last van mijn ademhaling, ik krijg precies nooit genoeg lucht binnen 

HI  Spot,
je klachten zullen nog wel even aanhouden. Gevoel van lucht tekort is een benzo-ontwenningsklacht. Heb ik ook af en toe gehad tijdends de afbouw. Daarna niet meer. 
De grote vermoeidheid is ook zeer veel voorkomend en zal heel waarschijnlijk nog wel aanhouden. Soms hebben mensen er tijdens hun afbouw vooral last van en zijn na de afbouw redelijk snel weer fit, maar anderen waaronder ikzelf blijven nog heel lang ernstig vermoeid en krijgen meer klachten als ze teveel energie verbruiken aan het dagelijks leven. Ik heb er nog niet de perfecte remedie voor gevonden, maar toen ik 6 maanden van de benzo af was ben ik naar een natuurarts gegaan en allerlei voedingssupplementen gaan gebruiken en dat heeft het wel verbeterd, maar nog niet opgelost. Helaas. Het is echt een kwestie van accepteren dat je lichaam de tijd nodig heeft om te herstellen en dat dat verrekte veel energie kost.

Ben je de dosis gaan verdelen over de dag?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 31-5-2019 om 23:53 zei Kannietmeer:

 

HI  Spot,
je klachten zullen nog wel even aanhouden. Gevoel van lucht tekort is een benzo-ontwenningsklacht. Heb ik ook af en toe gehad tijdends de afbouw. Daarna niet meer. 
De grote vermoeidheid is ook zeer veel voorkomend en zal heel waarschijnlijk nog wel aanhouden. Soms hebben mensen er tijdens hun afbouw vooral last van en zijn na de afbouw redelijk snel weer fit, maar anderen waaronder ikzelf blijven nog heel lang ernstig vermoeid en krijgen meer klachten als ze teveel energie verbruiken aan het dagelijks leven. Ik heb er nog niet de perfecte remedie voor gevonden, maar toen ik 6 maanden van de benzo af was ben ik naar een natuurarts gegaan en allerlei voedingssupplementen gaan gebruiken en dat heeft het wel verbeterd, maar nog niet opgelost. Helaas. Het is echt een kwestie van accepteren dat je lichaam de tijd nodig heeft om te herstellen en dat dat verrekte veel energie kost.

Ben je de dosis gaan verdelen over de dag?

bewerkt door Spot
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 15-5-2019 om 21:03 zei Kannietmeer:

inderdaad Robbin, het is echt bedoeld om zo duidelijk mogelijk info te geven.

Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft herinstalleren en dan mogeijk het kindling effect waar mensen bang voor zijn. Er zullen echt situaties zijn waar we geen wijs uit worden, maar over het algemeen zie ik dat mensen die herinstalleren na een foutieve afbouw of cold turkey, toch beter af zijn.

Als voorbeeld, ook voor mensen die dit ooit lezen en overwegen wat ze moeten doen: Ik heb iemand 9 maanden begeleid, die in eerst Florida, onder de zorg van een kliniek die echt zegt te weten wat ze doen, in  6 weken 10 mg diazepam had afgebouwd, nadat hij al 10mg op eigen houtje voorzichtig had afgebouwd. Hij was er zo zat van en ziek van, en dacht dat het zou helpen om onder begeleiding zichzelf benzovrij te krijgen. Na 6 weken stond hij buiten, doodziek en totaal disfunctioneel. Na 5 maanden ernstige klachten en zeer suicidaal is hij weer op 20 mg Diazepam gegaan en het hielp echt de hel te doorbreken. Afbouwen lukte hem zelf in het begin, al maakte het hem zeer instabiel, ging hij in en uit het ziekenhuis omdat hij zo bang was van zijn suicidale gedachten (dit kan in Amerika, niet in Nederland), totdat hij op 10 mg kwam. Toen werden de klappen van de afbouw hem teveel. Hij zag een bericht van mij ergens op een facebookpagina en nam contact op. Ik bood aan hem te helpen, omdat ik toen al besloten had dat ik dit wilde doen in de toekomst. Hij was wanhopig maar kreeg na elk gesprek een beetje hoop dat het goed zou komen en hij heeft de weegschaal en vijl gekocht en is verder gegaan met afbouwen. De eerste 4 maanden bleef het in zekere zin hel, en bleef het patroon van hele diepe dalen en pijnlijke waves zich herhalen en toen ineens werd het rustig. De hel was er elke maand voor 3 dagen waarin hij niet kon slapen en hij doodsbenauwd was en zijn gedachten onder het vriespunt kwamen. Maar de andere dagen van de maand was hij redelijk functioneel, reed hij auto en kon een deel van de taken in het huishouden dragen en is coach geworden van zijn zoons voetbalteam. En sinds ik hem coach is hij niet meer in het ziekenhuis geweest. Sinds 2 maanden is hij benzovrij en gaat goed vooruit en de waves zijn echt bijna verdwenen. Het is een uitstekend voorbeeld dat laat zien dat de juiste methode, consistentie en doorzettingsvermogen echt kan zorgen voor een goede afloop. Opnieuw installeren is soms echt een oplossing. Kindling echt geen gegeven en de verhalen zijn daar ook wisselend en onduidelijk over.

Zou iemand mij eens kunnen uitleggen hoe dat juist werkt met een vijl een een weegschaal? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Spot

Hier 2 voorbeelden voor je. 

 

Op 6-6-2019 om 11:46 zei Spot:

. Ik merk ook dat ik totaal niet diep meer slaap en max 5 uur per nacht terwijl ik vroeger soms 10 uur sliep als een blok. Tips zijn altijd welkom. 

Het heeft allemaal tijd nodig @Spot. De kwaliteit van slaap is niet beter met een benzo (al lijkt dat wel zo te zijn). Je lichaam gaat zich weer herstellen, geef het de tijd. Dat is alles wat je hoeft te doen. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Op 6-6-2019 om 11:46 zei Spot:

Nee ik neem nu gewoon 0,25 savonds maar omdat de ontwenningsverschijnselen zo zwaar zijn denk ik eraan om maar direct te stoppen, erger als dit kan het volgens mij niet worden. Ik merk ook dat ik totaal niet diep meer slaap en max 5 uur per nacht terwijl ik vroeger soms 10 uur sliep als een blok. Tips zijn altijd welkom. 

doordat de halfwaardetijd van de medicatie niet lang genoeg is kan je extra tussentijdse ontwenning krijgen.  Mijn vriendin
Er bestaat een kans dat je slaap verslechterd als je coldturkey stopt met de 0,25. Het lijkt weinig, maar in verhouding is het nog genoeg om je aardig pijn te kunnen doen.

overweeg je nog een overstap naar Diazepam?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 18-6-2019 om 22:28 zei Kannietmeer:

doordat de halfwaardetijd van de medicatie niet lang genoeg is kan je extra tussentijdse ontwenning krijgen.  Mijn vriendin
Er bestaat een kans dat je slaap verslechterd als je coldturkey stopt met de 0,25. Het lijkt weinig, maar in verhouding is het nog genoeg om je aardig pijn te kunnen doen.

overweeg je nog een overstap naar Diazepam. 

bewerkt door Spot
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi @Spot: Ik hoop dat je weet dat Temesta ( lorazepam) een benzodiazepine is en ook de zolpidem op de gabareceptoren inwerkt. Wanneer je dit, bij de clonazepam, toevoegt aan je medicatie, ontregel je je herstel en de hoeveelheid benzo in je bloed is dus tijdelijk weer verhoogd.
Het is zeer onverstandig dit te doen. Hoop dat je dat weet en begrijpt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...