Spring naar bijdragen

Onze huiskamer 28 april 2019


Cyclad58

Aanbevolen berichten

24 minuten geleden zei MIKE261:

Hallo allemaal,

Ik heb met koningsdag ook niks gedaan. Wel jammer want mn vrienden hebben het heel erg leuk gehad. Maar ik voelde me gewoon niet fijn. Vandaag ook niet. Heel de tijd last van een druk op de borst en hartkloppingen. Daardoor ben ik ook erg paniekerig. Sta op het punt wat valium te nemen. Maar dat is misschien wel zonde nu ik al 16 dagen geen benzos heb gebruikt.

Voor de mensen die al gestopt zijn, hebben jullie erna nog weleens wat genomen?

Nee niet doen hoor! Ik heb nooit meer wat genomen en alles bij elkaar gegild echt waar. Mijn man wist niet wat ie met me aanmoest. Maar geen haar op mijn hoofd die eraan dacht om nog een benzo te nemen. Hou vol je kan het! Ontwenning gaat met golven! Deze golf gaat ook weer weg. Het is een naar proces maar bedenk je dat het tijdelijk is. Het kan een tijd duren voordat je je beter voelt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei doorbijter:

@Annie87 dank voor je reactie. Ik kan ook niet veel anders dan rustig aan momenteel. Denk dat t gesprek met de psychiater me toch te veel stress heeft opgeleverd en ik daar nu weer last van heb, grrrr

Ja logisch! Leef met je mee! Hoop dat de vakantie je nog een beetje goed gaat doen! Dikke knuffel 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

32 minuten geleden zei Annie87:

Nee niet doen hoor! Ik heb nooit meer wat genomen en alles bij elkaar gegild echt waar. Mijn man wist niet wat ie met me aanmoest. Maar geen haar op mijn hoofd die eraan dacht om nog een benzo te nemen. Hou vol je kan het! Ontwenning gaat met golven! Deze golf gaat ook weer weg. Het is een naar proces maar bedenk je dat het tijdelijk is. Het kan een tijd duren voordat je je beter voelt. 

Ik heb het nog niet gedaan. Knap dat jij nooit gedacht hebt dat je nog een benzo wilde nemen. Ik kan bijna nergens anders aan denken, zou me graag lekker rustig willen voelen.

Probeer mezelf te vertellen dat het ontwenningsverschijnselen zijn en dat het maar tijdelijk is. Maar dat is momenteel moeilijk te geloven.. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei MIKE261:

Ik heb het nog niet gedaan. Knap dat jij nooit gedacht hebt dat je nog een benzo wilde nemen. Ik kan bijna nergens anders aan denken, zou me graag lekker rustig willen voelen.

Probeer mezelf te vertellen dat het ontwenningsverschijnselen zijn en dat het maar tijdelijk is. Maar dat is momenteel moeilijk te geloven.. 

 

Ik wist dat de benzo’s het probleem waren en heb heeeeel veel gelezen en gezien (veel documentaires gekeken ook) over hoe schadelijk deze rotzooi is. Het is ongelooflijk dat het onder de geneesmiddelen valt. Geen haar op mijn hoofd die er nog aan denkt weer iets te nemen. Het is echt tijdelijk. Het gaat over en word beter! Ik kan je niet beloven hoe snel het bij jou gaat. Bij de 1 duurt het een paar maanden en sommigen een jaar of langer. Probeer te denken dat mensen die na een jaar nog niet genezen zijn; ze kunnen vaak wel steeds meer. Het blijft niet zo zoals in het begin en meestal gaan mensen langzaam weer omhoog. Ik snap dat je je graag goed wil voelen. Dat willen we allemaal. Maar daar ben je nu keihard voor aan het werk. Jouw receptoren proberen weer de balans te vinden en zijn keihard bezig om zelf weer allerlei neurotransmitters aan te maken. Het heeft tijd nodig. Een gebroken been geneest ook niet in een week. Gun je lichaam de tijd. Je kan het.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 minuten geleden zei Annie87:

Ik wist dat de benzo’s het probleem waren en heb heeeeel veel gelezen en gezien (veel documentaires gekeken ook) over hoe schadelijk deze rotzooi is. Het is ongelooflijk dat het onder de geneesmiddelen valt. Geen haar op mijn hoofd die er nog aan denkt weer iets te nemen. Het is echt tijdelijk. Het gaat over en word beter! Ik kan je niet beloven hoe snel het bij jou gaat. Bij de 1 duurt het een paar maanden en sommigen een jaar of langer. Probeer te denken dat mensen die na een jaar nog niet genezen zijn; ze kunnen vaak wel steeds meer. Het blijft niet zo zoals in het begin en meestal gaan mensen langzaam weer omhoog. Ik snap dat je je graag goed wil voelen. Dat willen we allemaal. Maar daar ben je nu keihard voor aan het werk. Jouw receptoren proberen weer de balans te vinden en zijn keihard bezig om zelf weer allerlei neurotransmitters aan te maken. Het heeft tijd nodig. Een gebroken been geneest ook niet in een week. Gun je lichaam de tijd. Je kan het.

Het is inderdaad ongelofelijk dat het, nu er zoveel over bekend is, nog steeds zo makkelijk wordt voorgeschreven. Ook mijn huisarts zei dat het onschuldig was... Als ik toendertijd wist wat ik nu weet, had ik er waarschijnlijk niet aan begonnen. Is er geen alternatief waar je je rustig van gaat voelen zonder alle nadelen? Dat zal wel niet he...

Ik lees tegenwoordig ook alles wat ik kan vinden. En ik denk ook wel te weten dat het ontwenningsverschijnselen zijn maar toch ben ik ergens bang dat ik gewoon van nature ben zoals ik nu ben. Maar tijd zal het leren.. Ik probeer vol te houden maar oh wat kan het ongemakkelijk zijn. Maar daar weten jullie uiteraard ook alles vanaf.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 minuten geleden zei MIKE261:

Het is inderdaad ongelofelijk dat het, nu er zoveel over bekend is, nog steeds zo makkelijk wordt voorgeschreven. Ook mijn huisarts zei dat het onschuldig was... Als ik toendertijd wist wat ik nu weet, had ik er waarschijnlijk niet aan begonnen. Is er geen alternatief waar je je rustig van gaat voelen zonder alle nadelen? Dat zal wel niet he...

Ik lees tegenwoordig ook alles wat ik kan vinden. En ik denk ook wel te weten dat het ontwenningsverschijnselen zijn maar toch ben ik ergens bang dat ik gewoon van nature ben zoals ik nu ben. Maar tijd zal het leren.. Ik probeer vol te houden maar oh wat kan het ongemakkelijk zijn. Maar daar weten jullie uiteraard ook alles vanaf.

 

Die twijfel had ik eerst ook; nee dit is niet hoe je werkelijk bent! Echt niet! Alles wat je voelt is omdat je neurotransmitters in de war zijn nu door het stoppen. Als ik naar mezelf kijk en wat er in 8 weken tijd al WEL verbetert is, dan zie ik echt wel dat ik op de goede weg ben. Die twijfel heb ik in het begin ook gehad. Het is ook bizar dat het wordt voorgeschreven. Ik snap niet dat het nog op de markt is. Heroïne was vroeger ook een medicijn, ter vervanging van morfine. Totdat ze erachter kwamen dat het juist nog verslavender was. Toen is het wel van de markt gehaald. Ik snap ook niet waarom het niet met dit middel gebeurt. Maar zoals Dr Ashton in haar documentaire ook zegt; als dit middel van de markt gaat, komen er waarschijnlijk weer nieuwe medicijnen die net zo slecht zijn. De benzo’s waren vervanging voor de barbituraten. Barbituraten werkten ook op de GABA receptoren maar waren gevaarlijk omdat ze dodelijk zijn bij overdosering. De benzo’s werden daarna aangeprezen als veilig omdat overdosering haast niet mogelijk is. Ik denk dan; wauw dus dat is de enige reden waarom het veilig is?!?!?!?  Heroïne wordt niet meer voorgeschreven maar nu hebben we ocycodon etc. Ook veel sterker dan morfine. En het wordt tegenwoordig zo makkelijk voorgeschreven. Vroeger kreeg je het alleen op je sterfbed. Steeds meer mensen krijgen een pijnstiller verslaving aan ocycodon of tramadol etc. Ook dat is een serieus probleem. 

Ik kijk door mijn eigen ervaring heel anders tegen de farmacie aan en de “geneeskunde”. Ik neem nooit meer zomaar wat aan van een dokter.

mike je kan het. Je moet er doorheen. Maar het gaat je lukken. Veel rustgevers werken op GABA en dat wil je liever niet nemen (valeriaan etc). Ben je gestopt met magnesium? Want dat zou je ook doen toch? Zie je daar misschien verschil in? Sommigen hier hebben wat baat bij Bach bloesem druppels. Zelf heb ik dat niet echt gemerkt.

wat wel hielp was in bad liggen. Waarom weet ik niet maar de warmte van een bad maakt me wat kalmer. Of een warme douche. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Annie87:

Die twijfel had ik eerst ook; nee dit is niet hoe je werkelijk bent! Echt niet! Alles wat je voelt is omdat je neurotransmitters in de war zijn nu door het stoppen. Als ik naar mezelf kijk en wat er in 8 weken tijd al WEL verbetert is, dan zie ik echt wel dat ik op de goede weg ben. Die twijfel heb ik in het begin ook gehad. Het is ook bizar dat het wordt voorgeschreven. Ik snap niet dat het nog op de markt is. Heroïne was vroeger ook een medicijn, ter vervanging van morfine. Totdat ze erachter kwamen dat het juist nog verslavender was. Toen is het wel van de markt gehaald. Ik snap ook niet waarom het niet met dit middel gebeurt. Maar zoals Dr Ashton in haar documentaire ook zegt; als dit middel van de markt gaat, komen er waarschijnlijk weer nieuwe medicijnen die net zo slecht zijn. De benzo’s waren vervanging voor de barbituraten. Barbituraten werkten ook op de GABA receptoren maar waren gevaarlijk omdat ze dodelijk zijn bij overdosering. De benzo’s werden daarna aangeprezen als veilig omdat overdosering haast niet mogelijk is. Ik denk dan; wauw dus dat is de enige reden waarom het veilig is?!?!?!?  Heroïne wordt niet meer voorgeschreven maar nu hebben we ocycodon etc. Ook veel sterker dan morfine. En het wordt tegenwoordig zo makkelijk voorgeschreven. Vroeger kreeg je het alleen op je sterfbed. Steeds meer mensen krijgen een pijnstiller verslaving aan ocycodon of tramadol etc. Ook dat is een serieus probleem. 

Ik kijk door mijn eigen ervaring heel anders tegen de farmacie aan en de “geneeskunde”. Ik neem nooit meer zomaar wat aan van een dokter.

mike je kan het. Je moet er doorheen. Maar het gaat je lukken. Veel rustgevers werken op GABA en dat wil je liever niet nemen (valeriaan etc). Ben je gestopt met magnesium? Want dat zou je ook doen toch? Zie je daar misschien verschil in? Sommigen hier hebben wat baat bij Bach bloesem druppels. Zelf heb ik dat niet echt gemerkt.

wat wel hielp was in bad liggen. Waarom weet ik niet maar de warmte van een bad maakt me wat kalmer. Of een warme douche. 

Ik hoop dat je gelijk hebt :) Ik ben nu 2 weken gestopt en de 2e week was een stuk moeilijker dan de eerste. Maar bij jou is het e.e.a. dus al verbeterd na 8 weken. Dan zou je bijna zeggen dat ik de komende weken ook vooruit ga. Daar probeer ik me dan maar aan vast te houden.

Ik neem ook nooit zomaar meer iets aan. Heb Diazepam ipv Bromazepam gekregen omdat ik zei dat ik gestopt was maar heb ze bv nog niet genomen.. En ik hoop dat dat zo blijft.

Aan de ene kant snap ik ook niet dat ze op de markt zijn, aan de andere kant wel. Er moet uiteraard wel iets gegeven kunnen worden om rustig te worden. Ze zouden het alleen niet zo makkelijk zo lang mogen of kunnen voorschrijven...

Heb nu sinds vrijdag geen magnesium meer op, maar merk geen verschil. Denk ik.. 

Douchen helpt een beetje en maar even. Heb ook al 2 keer gedoucht vandaag. Misschien straks voor het slapen gaan nog een keer :)

En bedankt voor je vertrouwen, dat je denkt dat het gaat lukken :)

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Cyclad58:

Dag allemaal, fijne Koningsdag gehad? 
Ik heb er niet zoveel aan gedaan, heb me rustig gehouden. 

Het ging 2 weken erg goed, maar afgelopen vrijdag weer een terugval door iets op het werk waar ik te stressvol op reageerde. Ik merk dat mijn zenuwgestel toch nog steeds te kwetsbaar is. 
De laatste week maak ik me ook wat zorgen over mijn slaap. Ik slaap wel redelijk normaal in (ergens tussen 23.00 uur en 23.30 uur), maar ben steevast tussen 5 en 6 uur al wakker, zelfs een keer om half 5. Daarna vat ik de slaap niet meer. Kom daardoor amper aan 6 uur slaap per nacht en merk dat me dat ook begint op te breken. Heb er ook moeite mee om te blijven liggen dan. 

Gelukkig werk ik nog maar 4 uur per dag, merk dat dat momenteel voldoende is. 

Hoe is het verder met iedereen in de afbouwstrijd? Sterkte en houd vol!

 

Hoi lieve Ad,

wat een gedoe! Maar ik vind het zo knap van je dat je de oxa zonder moeite hebt afgebouwd. 

Je gebruikt toch nog steeds quetiapine 25mg ? Helpt dat helemaal niets ?

sterkte!

Hoi allemaal,

ik was met koningsdag gewoon thuis, want het regende wel erg veel hier. Voor de rest gaar de afbouw gewoon door. Heb wat dingetjes maar gaat nog goed :)

liefs hypertjeee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei MIKE261:

Ik hoop dat je gelijk hebt :) Ik ben nu 2 weken gestopt en de 2e week was een stuk moeilijker dan de eerste. Maar bij jou is het e.e.a. dus al verbeterd na 8 weken. Dan zou je bijna zeggen dat ik de komende weken ook vooruit ga. Daar probeer ik me dan maar aan vast te houden.

Ik neem ook nooit zomaar meer iets aan. Heb Diazepam ipv Bromazepam gekregen omdat ik zei dat ik gestopt was maar heb ze bv nog niet genomen.. En ik hoop dat dat zo blijft.

Aan de ene kant snap ik ook niet dat ze op de markt zijn, aan de andere kant wel. Er moet uiteraard wel iets gegeven kunnen worden om rustig te worden. Ze zouden het alleen niet zo makkelijk zo lang mogen of kunnen voorschrijven...

Heb nu sinds vrijdag geen magnesium meer op, maar merk geen verschil. Denk ik.. 

Douchen helpt een beetje en maar even. Heb ook al 2 keer gedoucht vandaag. Misschien straks voor het slapen gaan nog een keer :)

En bedankt voor je vertrouwen, dat je denkt dat het gaat lukken :)

 

 

Al douche je 4x per dag om je ergste periode door te komen, wat maakt het uit! Als het even helpt! Wat mij ook hielp; massages. Ik nam de eerste week 4x een massage. Heb er wel veel geld aan uitgegeven maar ik dacht; ik zit al maanden ziek thuis. Anders had ik geld uitgegeven aan etentjes, feestjes etc etc. Dus ik dacht als massages mij nu helpen ontspannen om die ontwenning door te komen, dan maar wat geld uitgeven. Ik was de maanden daarvoor zooo ziek dat ik nergens geld aan had uitgegeven. 

Ik kan natuurlijk niet voor jou beslissen of jij die mogelijkheid ook hebt, maar ik heb er veel aan gehad. Misschien ben je aanvullend verzekerd? Voor andere soorten therapie zoals accu punctuur? Voetreflex? Fysio? Fysio masseert soms ook geloof ik. Misschien kun je daar iets mee? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is ook zo, wat maakt het uit.. Helemaal niets inderdaad. Dus ik ga straks gewoon weer :)

Ja die mogelijkheid is er gelukkig wel. Zou zelf nooit aan massages hebben gedacht maar misschien moet ik het eens proberen.  Ben niet aanvullend verzekerd. Maar ga eens bedenken en onderzoeken wat voor therapie mij zou kunnen helpen te ontspannen. Bedankt voor de tip!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

27 minuten geleden zei MIKE261:

Ik hoop dat je gelijk hebt :) Ik ben nu 2 weken gestopt en de 2e week was een stuk moeilijker dan de eerste. Maar bij jou is het e.e.a. dus al verbeterd na 8 weken. Dan zou je bijna zeggen dat ik de komende weken ook vooruit ga. Daar probeer ik me dan maar aan vast te houden.

Ik neem ook nooit zomaar meer iets aan. Heb Diazepam ipv Bromazepam gekregen omdat ik zei dat ik gestopt was maar heb ze bv nog niet genomen.. En ik hoop dat dat zo blijft.

Aan de ene kant snap ik ook niet dat ze op de markt zijn, aan de andere kant wel. Er moet uiteraard wel iets gegeven kunnen worden om rustig te worden. Ze zouden het alleen niet zo makkelijk zo lang mogen of kunnen voorschrijven...

Heb nu sinds vrijdag geen magnesium meer op, maar merk geen verschil. Denk ik.. 

Douchen helpt een beetje en maar even. Heb ook al 2 keer gedoucht vandaag. Misschien straks voor het slapen gaan nog een keer :)

En bedankt voor je vertrouwen, dat je denkt dat het gaat lukken :)

 

 

Beste Mike,

Ik heb zelf ook nog nooit getwijfeld of ik toch nog een keer een benzo zou nemen. Never ever nooit niet. Ben zelfs bang dat ik ooit geopereerd zou moeten worden ze voor de narcose toch rommel moeten gebruiken. Zoals ik er nu voorsta zou ik dat een heel moeilijk besluit vinden gezien de lange tijd van ziek zijn. Die heb ik wel overleefd, maar heeft heel wat gekost.
Probeer echt je leven in te richten naar wat je aankan. Nooit meer jouzelf aanpassen aan het leven.
En op dit moment moet je het echt allemaal zien als een hele lange griep. Er komt echt een einde aan en je gaat hiervan herstellen. En als je daar voor 4 x per dag even onder douche moet, so be it. En als je daarvoor veel op de bank ligt, so be it. En als je moet huilen of bang bent of onrustig.... so be it. Deze dagen zijn niet om van te genieten, maar om te herstellen zodat je je leven ten volle terug kan krijgen, ipv in onbalans door de benzo.
Je kan dit zeker en geef het niet op! Streep de benzo voorgoed van je lijstje, gooi elke benzo in huis weg, en praat gewoon veel over hoe je je voelt. Probeer dagelijks 2 dingen te bedenken die je mogelijk kan doen ( een taak of een hobby) en geef zo iets van doel in de dag waardoor je niet helemaal in de tijd rondzweeft. Tussen door mag je rusten en doen wat je nodig hebt om te overleven. Maar mijn advies is:  neem je besluit zodat je daar geen strijd mee hoeft te leveren. Nooit meer een benzo.

heel veel sterkte! Het komt echt goed!:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Kannietmeer,

Bedankt voor je reactie.  Ik heb nog steeds niets genomen vanwege jullie reacties. Maar helaas denk ik nog niet helemaal zoals jullie. Voor mij is het nu echt nog moeilijk om het niet te doen. Vooral vandaag. Heel de dag last van hartkloppingen en daar word ik zoo onrustig en paniekerig van. Maar je hebt waarschijnlijk gelijk, deze dagen zijn niet om te genieten, ik moet er gewoon doorheen..

Alles weggooien durf ik nog niet.. Probeer er wel met alle macht vanaf te blijven. En dat ik snel moe word en kan slapen. Misschien morgen weer een iets betere dag. 

Morgen "mag" ik sowieso weer werken, dat brengt wel wat afleiding. Dat wil ik ook echt volhouden. Want alleen thuis op de bank de hele dag.. Dan voel ik me alleen maar slechter.. Dus heb doordeweeks gelukkig overdag sowieso al wat afleiding.

Gaat het met jou nu helemaal goed?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allemaal,

Gisteren heb ik me aangemeld, heb al een aantal weken gelezen over het afbouwen van benzo’s met name de oxazepam. Ben nu 4 weken bezig, slik in de ochtend 5 Mg en voordat ik naar bed ga 5 Mg, de middag is er vanaf. Morgen gaat er een kwartje van de ochtend af, ben wel zenuwachtig want ik weet hoe ik me de vorige 2 keren voelde maar ik weet ook dat ik er doorheen moet. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 minuten geleden zei Bianca78:

Hoi allemaal,

Gisteren heb ik me aangemeld, heb al een aantal weken gelezen over het afbouwen van benzo’s met name de oxazepam. Ben nu 4 weken bezig, slik in de ochtend 5 Mg en voordat ik naar bed ga 5 Mg, de middag is er vanaf. Morgen gaat er een kwartje van de ochtend af, ben wel zenuwachtig want ik weet hoe ik me de vorige 2 keren voelde maar ik weet ook dat ik er doorheen moet. 

Hoi,

Succes met het afbouwen :)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei MIKE261:

Hoi Kannietmeer,

Bedankt voor je reactie.  Ik heb nog steeds niets genomen vanwege jullie reacties. Maar helaas denk ik nog niet helemaal zoals jullie. Voor mij is het nu echt nog moeilijk om het niet te doen. Vooral vandaag. Heel de dag last van hartkloppingen en daar word ik zoo onrustig en paniekerig van. Maar je hebt waarschijnlijk gelijk, deze dagen zijn niet om te genieten, ik moet er gewoon doorheen..

Alles weggooien durf ik nog niet.. Probeer er wel met alle macht vanaf te blijven. En dat ik snel moe word en kan slapen. Misschien morgen weer een iets betere dag. 

Morgen "mag" ik sowieso weer werken, dat brengt wel wat afleiding. Dat wil ik ook echt volhouden. Want alleen thuis op de bank de hele dag.. Dan voel ik me alleen maar slechter.. Dus heb doordeweeks gelukkig overdag sowieso al wat afleiding.

Gaat het met jou nu helemaal goed?

met mij gaat het echt prima nu!
Toen ik stopte was ik al zo ziek dat die hartkloppingen echt geen angst aanjoegen. Gewoon gebonk in mijn borst en hoofd en soms tot in mijn billen en benen. Gek gevoel hoor... hart in je kont:lol:. Maar ik liet het allemaal gebeuren en verklaarde mijzelf gewoon doodziek en liet alles dus ook los. Mijn leven..... on hold,  gezondheid,on hold, dus geduld en tijd en wachten en uitzitten.

De angst die je daarvoor voelt is eigenlijk echt helemaal niet nodig. Het is lichamelijk ongemak, maar het is niet iets wat je gezondheid op lange termijn zal aantasten. De cardioloog zal niets kunnen vinden. Het is puur de signaaloverdracht die te ongecontoleerd door je lichaam raast, zonder kalmerende signalen om ze te ordenen.
Probeer je angst er voor eens te confronteren en naar jezelf te kijken wat je doet als je hart zo bonkt. Wat zijn je gedachten erbij? Wat voel je precies? Waar voel je het? Als je de angst voelt opkomen, probeer dan eens echt naar die angst te gaan en te kijken hoe die eruit ziet. Vraag een je angst wat die je wil vertellen en wat die van je wil. Bekijk hem van boven tot onder. Als je dat gedaan hebt, kan je tegen de angst zeggen: dank je wel dat je me dat allemaal wilt vertellen. Dank jewel dat je me wilt beschermen( want daar is angst voor). Vertel dan aan je angst dat die alleen nodig is als er echt gevaar is en dat deze hartkloppingen niet  hetgeen is waartegen je angst je kan beschermen. Vraag je angst opzij te gaan. Als je de angst recht in de ogen kijkt, op volle kracht, zal je zien dat er niets gebeurd en dat je gewoon kan leven zonder dat de angst je grijpt. Angst kan je niets doen. De paniek die je voelt, komt van het feit dat je de angst wilt ontlopen en dus nooit echt luistert naar wat ie te vertellen heeft. Als je dat wel doet zal je langzaam leren dat je niet in paniek hoeft te raken en dat het je niets kan doen. De hartkloppingen niet en de angst ook niet.
Wat ik me elke dag bedacht, als ik me naar voelde op wat voor een manier dan ook was dit: Ik bedacht me dat ik alles kon los laten en beseffen waar ik was. Hier in huis op de bank, warm en beschermt. En ik adem dus ik leef. Ik hoef alleen maar te ademen, meer niet. Ik hoef niets te doen, ik hoef niets te kunnen. Ik mag ziek zijn. Het is niet leuk, maar over een tijdje is dit allemaal weer over. Ik kan er tegen vechten, maar dat brengt helemaal niets goeds. Als ik het loslaat, en gewoon accepteer dat ik hier doorheen moet, gaat het vanzelf voorbij.

en dus ademde ik... en ik zat en ik las wat anderen voor mij hadden meegemaakt. Ik leefde... dat was genoeg. Mijn tijd zou weer komen voor andere dingen, maar dit was nu mijn leven. Vandaag.... alleen vandaag. Niet morgen, niet over een week... Nu... er is alleen nu. En nu ... moet ik helemaal niets, alleen maar geduld hebben om mijn lichaam de tijd te geven te genezen.

 

Zet em op Mike, je kan het.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Kannietmeer:

met mij gaat het echt prima nu!
Toen ik stopte was ik al zo ziek dat die hartkloppingen echt geen angst aanjoegen. Gewoon gebonk in mijn borst en hoofd en soms tot in mijn billen en benen. Gek gevoel hoor... hart in je kont:lol:. Maar ik liet het allemaal gebeuren en verklaarde mijzelf gewoon doodziek en liet alles dus ook los. Mijn leven..... on hold,  gezondheid,on hold, dus geduld en tijd en wachten en uitzitten.


De angst die je daarvoor voelt is eigenlijk echt helemaal niet nodig. Het is lichamelijk ongemak, maar het is niet iets wat je gezondheid op lange termijn zal aantasten. De cardioloog zal niets kunnen vinden. Het is puur de signaaloverdracht die te ongecontoleerd door je lichaam raast, zonder kalmerende signalen om ze te ordenen.
Probeer je angst er voor eens te confronteren en naar jezelf te kijken wat je doet als je hart zo bonkt. Wat zijn je gedachten erbij? Wat voel je precies? Waar voel je het? Als je de angst voelt opkomen, probeer dan eens echt naar die angst te gaan en te kijken hoe die eruit ziet. Vraag een je angst wat die je wil vertellen en wat die van je wil. Bekijk hem van boven tot onder. Als je dat gedaan hebt, kan je tegen de angst zeggen: dank je wel dat je me dat allemaal wilt vertellen. Dank jewel dat je me wilt beschermen( want daar is angst voor). Vertel dan aan je angst dat die alleen nodig is als er echt gevaar is en dat deze hartkloppingen niet  hetgeen is waartegen je angst je kan beschermen. Vraag je angst opzij te gaan. Als je de angst recht in de ogen kijkt, op volle kracht, zal je zien dat er niets gebeurd en dat je gewoon kan leven zonder dat de angst je grijpt. Angst kan je niets doen. De paniek die je voelt, komt van het feit dat je de angst wilt ontlopen en dus nooit echt luistert naar wat ie te vertellen heeft. Als je dat wel doet zal je langzaam leren dat je niet in paniek hoeft te raken en dat het je niets kan doen. De hartkloppingen niet en de angst ook niet.
Wat ik me elke dag bedacht, als ik me naar voelde op wat voor een manier dan ook was dit: Ik bedacht me dat ik alles kon los laten en beseffen waar ik was. Hier in huis op de bank, warm en beschermt. En ik adem dus ik leef. Ik hoef alleen maar te ademen, meer niet. Ik hoef niets te doen, ik hoef niets te kunnen. Ik mag ziek zijn. Het is niet leuk, maar over een tijdje is dit allemaal weer over. Ik kan er tegen vechten, maar dat brengt helemaal niets goeds. Als ik het loslaat, en gewoon accepteer dat ik hier doorheen moet, gaat het vanzelf voorbij.

en dus ademde ik... en ik zat en ik las wat anderen voor mij hadden meegemaakt. Ik leefde... dat was genoeg. Mijn tijd zou weer komen voor andere dingen, maar dit was nu mijn leven. Vandaag.... alleen vandaag. Niet morgen, niet over een week... Nu... er is alleen nu. En nu ... moet ik helemaal niets, alleen maar geduld hebben om mijn lichaam de tijd te geven te genezen.

Zet em op Mike, je kan het.

Fijn om te horen dat het zo goed gaat! Haha dat geloof ik, en ik vind het knap dat het jouw geen angst gaf. Daar ben ik erg jaloers op...


Het klinkt allemaal zo logisch wat je zegt. Maar het uitvoeren ervan is moeilijk.. 

Ben nu op werk en het gaat volgens mij iets beter dan gisteren.

Bedankt, fijne dag! (Geldt voor iedereen) :)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 uur geleden zei MIKE261:

Het is inderdaad ongelofelijk dat het, nu er zoveel over bekend is, nog steeds zo makkelijk wordt voorgeschreven. Ook mijn huisarts zei dat het onschuldig was... Als ik toendertijd wist wat ik nu weet, had ik er waarschijnlijk niet aan begonnen. Is er geen alternatief waar je je rustig van gaat voelen zonder alle nadelen? Dat zal wel niet he...

Ik lees tegenwoordig ook alles wat ik kan vinden. En ik denk ook wel te weten dat het ontwenningsverschijnselen zijn maar toch ben ik ergens bang dat ik gewoon van nature ben zoals ik nu ben. Maar tijd zal het leren.. Ik probeer vol te houden maar oh wat kan het ongemakkelijk zijn. Maar daar weten jullie uiteraard ook alles vanaf.

 

Dat is juist de pest, @MIKE261! Veel artsen geloven daadwerkelijk dat het allemaal niets voorstelt. Psychiaters idem. Het is echt ongelooflijk dat de wetenschap dat ongeveer 30 tot 60% (ik neem de marge ruim, maar je begrijpt dat het een substantieel deel is) van de afbouwers heel veel nare klachten krijgen de arsten niet op andere gedachten brengt Er zijn denk ik te veel commerciële belangen mee gemoeid, maar het aantal voorgeschreven recepten lijkt nog steeds niet te dalen en van een fatsoenlijke afbouw hebben veel artsen nooit gehoord. Eigenlijk zouden wij als ervaringsdeskundigen een  bijscholingscursus voor artsen moeten opzetten. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 uur geleden zei Hypertjeee:

Hoi lieve Ad,

wat een gedoe! Maar ik vind het zo knap van je dat je de oxa zonder moeite hebt afgebouwd. 

Je gebruikt toch nog steeds quetiapine 25mg ? Helpt dat helemaal niets ?

sterkte!

Hoi allemaal,

ik was met koningsdag gewoon thuis, want het regende wel erg veel hier. Voor de rest gaar de afbouw gewoon door. Heb wat dingetjes maar gaat nog goed :)

liefs hypertjeee

ha lieve @Hypertjeee

Ja, ik heb nog quetiapine 25 mg, maar dat is alleen voor het slapen. Volgens mij doet het niet veel en ik ga dat ook snel afbouwen (niet in een snel tempo, maar ik ga er snel aan beginnen, haha). Ik had de Oxa echt even nodig, ik had te veel van mezelf gevergd en er gebeurden in korte tijd wat nare dingen in mijn omgeving. Allemaal verre van helpend. 

Wat goed dat jouw afbouw gestaag verloopt, zet 'm op voor de laatste loodjes! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei MIKE261:

Fijn om te horen dat het zo goed gaat! Haha dat geloof ik, en ik vind het knap dat het jouw geen angst gaf. Daar ben ik erg jaloers op...


Het klinkt allemaal zo logisch wat je zegt. Maar het uitvoeren ervan is moeilijk.. 

Ben nu op werk en het gaat volgens mij iets beter dan gisteren.

Bedankt, fijne dag! (Geldt voor iedereen) :)

 

we zijn die manier van praten met onszelf niet gewend en dat voelt gek. Maar als je de stappen opschrijft voor jezelf die ik beschrijf en die uitvoert, zou je zomaar eens verbaast kunnen zijn over het resultaat. Maar het enige is, is dat je je over je eigen gekke gevoel heen moet zetten dat het raar is om. tegen je angst te praten. Of misschien praat de angst je wel aan dat het toch niet helpt. Maar zoals ik zei: luister er maar eeens naar in plaats van weg te rennen en je zal dan mogelijk al zien dat dat alleen al echt een verandering teweeg kan brengen. Het niet wegduiken van je angst is een heel verhelderende en bekrachtigende, andere houding, dan willen wegkruipen/ slikken/ rennen/ behandelen etc.
Beetje gekke vraag misschien: is angst je vriend.... of is het je vijand?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Cyclad58:

Dat is juist de pest, @MIKE261! Veel artsen geloven daadwerkelijk dat het allemaal niets voorstelt. Psychiaters idem. Het is echt ongelooflijk dat de wetenschap dat ongeveer 30 tot 60% (ik neem de marge ruim, maar je begrijpt dat het een substantieel deel is) van de afbouwers heel veel nare klachten krijgen de arsten niet op andere gedachten brengt Er zijn denk ik te veel commerciële belangen mee gemoeid, maar het aantal voorgeschreven recepten lijkt nog steeds niet te dalen en van een fatsoenlijke afbouw hebben veel artsen nooit gehoord. Eigenlijk zouden wij als ervaringsdeskundigen een  bijscholingscursus voor artsen moeten opzetten. 

De commerciële belangen zullen inderdaad wel meespelen.. Eigenlijk te gek voor worden maar het is het is algemeen bekend dat de farmaceutische wereld ook erg op geld uit is..

22 minuten geleden zei Kannietmeer:

we zijn die manier van praten met onszelf niet gewend en dat voelt gek. Maar als je de stappen opschrijft voor jezelf die ik beschrijf en die uitvoert, zou je zomaar eens verbaast kunnen zijn over het resultaat. Maar het enige is, is dat je je over je eigen gekke gevoel heen moet zetten dat het raar is om. tegen je angst te praten. Of misschien praat de angst je wel aan dat het toch niet helpt. Maar zoals ik zei: luister er maar eeens naar in plaats van weg te rennen en je zal dan mogelijk al zien dat dat alleen al echt een verandering teweeg kan brengen. Het niet wegduiken van je angst is een heel verhelderende en bekrachtigende, andere houding, dan willen wegkruipen/ slikken/ rennen/ behandelen etc.
Beetje gekke vraag misschien: is angst je vriend.... of is het je vijand?

Ik ben dat nog niet gewend in ieder geval. Ga het wel proberen.. 

Tot nu toe is het echt een vijand.. Vast niet het goede antwoord he? :)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

45 minuten geleden zei MIKE261:
1 uur geleden zei Kannietmeer:

Beetje gekke vraag misschien: is angst je vriend.... of is het je vijand?

Ik ben dat nog niet gewend in ieder geval. Ga het wel proberen.. 

Tot nu toe is het echt een vijand.. Vast niet het goede antwoord he?

Nou, het is niet goed of fout. Gewoon zoals je het beleefd.  Het is nu je vijand omdat je het gevoel heel naar vind en de boodschap die de angst wil vertellen niet echt verstaat. En het is ook een moeilijk gevoel, heel simpel! Maar zolang je angst ziet als je vijand, kan je misschien toch nog steeds in gesprek gaan, onder het motto: keep your friends close, but your enemies closer. De meer je te weten komt over je angst, de beter je je er tegen kan wapenen. De duidelijker je conversatie met mister Angst, de meer je zal zien hoe weinig deze tegen je kan doen en dat het eigenijk maar een heel klein mannetje is.

Vanuit de theorie dat  Angst je altijd wil beschermen, dus eigenlijk je vriend is, zou je kunnen praten met je vriend om te vragen waar die je nou zo graag voor wil beschermen en vragen wat ie denkt over alles. Als je dat alles opschrijft, kan je later, als je geen angst hebt, een brief schrijven aan je vriend  Angst. Want Angst heeft het goed met je voor, maar op de een of andere manier is de communcatie verstoord en wil jij niet meer naar hem luisteren, maar hij zal altijd om aandacht blijven vragen, zolang hij denkt dat jij in gevaar bent.  Dus voor welk gevaar wil hij je behoeden en is het waar en realistisch wat Angst zegt?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kon ik maar een knop omzetten en direct zo denken als jij beschrijft :)

Maar we gaan er zoals gezegd aan werken. Wie weet lukt het me binnenkort wel beter.. Maar dan moet ik eerst echt 100% geloven dat de klachten angst gerelateerd zijn en niet iets medisch. Ik ben namelijk ook best een hypogonder...

bewerkt door MIKE261
Link naar opmerking
Deel via andere websites

47 minuten geleden zei MIKE261:

Kon ik maar een knop omzetten en direct zo denken als jij beschrijft :)

Maar we gaan er zoals gezegd aan werken. Wie weet lukt het me binnenkort wel beter.. Maar dan moet ik eerst echt 100% geloven dat de klachten angst gerelateerd zijn en niet iets medisch. Ik ben namelijk ook best een hypogonder...

Ik heb er ook voor moeten werken hoor. Helaas komt groei niet zonder pijn<_<..... Maar wat ik er voor terug heb gekregen zie ik als waardevolle schatten. Toen ik mij overgaf aan de angst en het gewoon omarmde, het gevoel me liet overspoelen, kwam ik er achter wat het echt was. En wat het kon doen en niet kon doen. PIjnlijk, en leerzaam.
Ik ben geen hypogonder, maar heb wel verlatingsangst, en geloof me... dat is ook altijd confronterend, want ik heb een relatie met een man met een zware baan die ook regelmatig moet reizen. Hij is dan een paar dagen weg.... Dan krijg ik het makkelijk spaans benauwd. Daar kan mijzelf wel doorheen praten, dag na dag, totdat hij terugkomt. Maar echt relaxt ben ik er niet onder, hoe hard ik ook probeer rationeel te begrijpen dat mijn gevoel niet klopt met de werkelijkheid. Die knop krijg ik ook nog niet zomaar om, net alsof ik vast zit.... en waarom weet ik niet eens. Heb het al van jongs af aan, zonder aanwijsbaar incident om het te verklaren. Dus ik weet dat als het een 'basisknoop' is het niet zomaar uit je te krijgen is.
Het gekke is dat ik dus opzie tegen de tijd dat hij weer wegmoet, dat ik het aanvlieg als oefening voor mijzelf in het leven om er toch mee om te leren gaan, en dat het dus kans is om te groeien. Maar leuk is het niet.... Ik ben pas een jaartje aan het oefenen, want voor die tijd had hij deze baan niet en had ik die verlatingsangst niet eens op de radar... wist niet echt dat ik het had. Maar doordat hij af en toe weg moet is het boven komen drijven. En dus ben ik nog een baby in het oefenen ( denk ik dan maar mild naar mijzelf) en ik mag best nog wel een langere tijd oefenen en strijden en kijken of ik het kan verminderen en overwinnen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...