Spring naar bijdragen

Oxazepam


RonaldW

Aanbevolen berichten

Hallo mijn naam is Ronald en ben 25 jaar. Sinds januari dit jaar ben ik op advies van de dokter Oxazepam 10 mg gaan slikken, dit i.v.m. paniekaanvallen en op het randje zitten van een burn out. In eerste instantie werkte het middel goed. Na 2 weken merkte ik al dat de werking minder werd, daarom ben ik 20 mg gaan slikken. Ik heb het van januari t/m maart geslikt. Een aantal keer ben ik gestopt, maar kreeg ik na een dag of 4 weer klachten. Dus ik maar weer slikken. Toen was ik het zat en ben ik van de ene op de andere dag gestopt. Niet wetende dat het beter is om af te bouwen. Ik ben nu 14 dagen gestopt, helaas heb ik eigenlijk alleen maar meer klachten gekregen. Extreem gevoelig voor prikkels, een verward en onrustig gevoel, heel vaak wakker tijdens het slapen en een depressieve stemming met veel vervelende gedachten. Is dit herkenbaar? Overigens ben ik op het moment van stoppen met Oxazepam wel begonnen met een AD. Kan dit ook nog invloed hebben op elkaar? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 minuten geleden zei RonaldW:

Hallo mijn naam is Ronald en ben 25 jaar. Sinds januari dit jaar ben ik op advies van de dokter Oxazepam 10 mg gaan slikken, dit i.v.m. paniekaanvallen en op het randje zitten van een burn out. In eerste instantie werkte het middel goed. Na 2 weken merkte ik al dat de werking minder werd, daarom ben ik 20 mg gaan slikken. Ik heb het van januari t/m maart geslikt. Een aantal keer ben ik gestopt, maar kreeg ik na een dag of 4 weer klachten. Dus ik maar weer slikken. Toen was ik het zat en ben ik van de ene op de andere dag gestopt. Niet wetende dat het beter is om af te bouwen. Ik ben nu 14 dagen gestopt, helaas heb ik eigenlijk alleen maar meer klachten gekregen. Extreem gevoelig voor prikkels, een verward en onrustig gevoel, heel vaak wakker tijdens het slapen en een depressieve stemming met veel vervelende gedachten. Is dit herkenbaar? Overigens ben ik op het moment van stoppen met Oxazepam wel begonnen met een AD. Kan dit ook nog invloed hebben op elkaar? 

Ha @RonaldW, allereerst welkom hier!

Een tweeledig antwoord: 

1) je bent Cold Turkey met Oxazepam gestopt. De kans op heftige ontwenningsverschijnselen is dan heel groot en dat ervaar je momenteel. Gevoeligheid voor prikkels, verwarring, onrust, slaapproblemen en somberheid zijn veel gehoorde ontwenningsklachten. Deze klachten zullen allengs minder worden en je gaat windows (goede momenten) ervaren die talrijker worden, totdat het negatieve effect helemaal verdwenen is. Helaas valt niet te voorspellen hoelang het duurt, dat verschilt per individu.

2) je bent gestopt met Oxazepam toen je startte met AD. Een ongelukkiger moment had je niet kunnen kiezen! Veel artsen schrijven gedurende de opbouw/inwerkperiode van een AD juist Oxazepam voor om de effecten van de AD te verzachten. Tijdens het inwerken van de AD (doorgaans duurt dat 3 tot 6 weken) worden angstklachten, onrust, somberheid en slaapklachten juist versterkt. Het zou dus zomaar zo kunnen zijn dat zowel het stoppen met de Oxazepam als de start met de AD jou zoveel klachten bezorgen. 

Hoe lang slik je de AD nu? 2 weken? Je kunt het beste de rit uitzitten, ik verwacht dat, mits de AD aanslaat,  je al vrij snel verbetering ondervindt. De ontwenningsklachten van de Oxazepam kunnen nog wel even voortduren. Het goede nieuws: het gaat over!

Sterkte! 

 

 

 

bewerkt door Cyclad58
Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 minuten geleden zei Cyclad58:

Ha @RonaldW, allereerst welkom hier!

Een tweeledig antwoord: 

1) je bent Cold Turkey met Oxazepam gestopt. De kans op heftige ontwenningsverschijnselen is dan heel groot en dat ervaar je momenteel. Gevoeligheid voor prikkels, verwarring, onrust, slaapproblemen en somberheid zijn veel gehoorde ontwenningsklachten. Deze klachten zullen allengs minder worden en je gaat windows (goede momenten) ervaren die talrijker worden, totdat het negatieve effect helemaal verdwenen is. Helaas valt niet te voorspellen hoelang het duurt, dat verschilt per individu.

2) je bent gestopt met Oxazepam toen je startte met AD. Een ongelukkiger moment had je niet kunnen kiezen! Veel artsen schrijven gedurende de opbouw/inwerkperiode van een AD juist Oxazepam voor om de effecten van de AD te verzachten. Tijdens het inwerken van de AD (doorgaans duurt dat 3 tot 6 weken) worden angstklachten, onrust, somberheid en slaapklachten juist versterkt. Het zou dus zomaar zo kunnen zijn dat zowel het stoppen met de Oxazepam als de start met de AD jou zoveel klachten bezorgen. 

Hoe lang slik je de AD nu? 2 weken? Je kunt het beste de rit uitzitten, ik verwacht dat, mits de AD aanslaat,  je al vrij snel verbetering ondervindt. De ontwenningsklachten van de Oxazepam kunnen nog wel even voortduren. Het geode nieuws: het gaat over!

Sterkte! 

 

 

 

Dankjewel! Fijn dat er een forum is om over onze problemen te praten. 

Het is een geruststellende gedachte dat het weer over gaat, ook al is dat nu moeilijk voor te stellen. Mijn psycholoog raadde mij inderdaad aan om tijdens de opbouw van de AD Oxazepam te blijven slikken. Ik heb dit niet gedaan omdat ik nu heel anders tegenover deze pilletjes sta. Vooral de verwardheid vind ik erg beangstigend. Cold Turkey stoppen is achteraf verkeerd geweest, helaas wist ik niet dat het belangrijk is om langzaam af te bouwen. Er zijn gelukkig spaarzame momenten dat ik me iets beter voel, nu hopen dat deze momenten steeds langer gaan duren! 

bewerkt door RonaldW
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei RonaldW:

Dankjewel! Fijn dat er een forum is om over onze problemen te praten. 

Het is een geruststellende gedachte dat het weer over gaat, ook al is dat nu moeilijk voor te stellen. Mijn psycholoog raadde mij inderdaad aan om tijdens de opbouw van de AD Oxazepam te blijven slikken. Ik heb dit niet gedaan omdat ik nu heel anders tegenover deze pilletjes sta. Vooral de verwardheid vind ik erg beangstigend. Cold Turkey stoppen is achteraf verkeerd geweest, helaas wist ik niet dat het belangrijk is om langzaam af te bouwen. Er zijn gelukkig spaarzame momenten dat ik me iets beter voel, nu hopen dat deze momenten steeds langer gaan duren! 

Ronald, de momenten dat het beter gaat zullen zeker steeds langer duren. 
Ik wil je ook uitnodigen om met lotgenoten en ervaringsdeskundigen mee te praten in onze dagelijkse huiskamer. Deze vind je onder Ditjes, datjes en Dagdraad!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 16-4-2019 om 18:43 zei RonaldW:

Hallo mijn naam is Ronald en ben 25 jaar. Sinds januari dit jaar ben ik op advies van de dokter Oxazepam 10 mg gaan slikken, dit i.v.m. paniekaanvallen en op het randje zitten van een burn out. In eerste instantie werkte het middel goed. Na 2 weken merkte ik al dat de werking minder werd, daarom ben ik 20 mg gaan slikken. Ik heb het van januari t/m maart geslikt. Een aantal keer ben ik gestopt, maar kreeg ik na een dag of 4 weer klachten. Dus ik maar weer slikken. Toen was ik het zat en ben ik van de ene op de andere dag gestopt. Niet wetende dat het beter is om af te bouwen. Ik ben nu 14 dagen gestopt, helaas heb ik eigenlijk alleen maar meer klachten gekregen. Extreem gevoelig voor prikkels, een verward en onrustig gevoel, heel vaak wakker tijdens het slapen en een depressieve stemming met veel vervelende gedachten. Is dit herkenbaar? Overigens ben ik op het moment van stoppen met Oxazepam wel begonnen met een AD. Kan dit ook nog invloed hebben op elkaar? 

Hoi Ronald,

Onze verhalen komen enigszins wel overeen...ik heb ook vanaf januari t/m begin maart oxazepam geslikt en ook een paar keer gestopt tussendoor en uiteindelijk ook in één keer gestopt. Ik slikte op het laatst maar 2x 5mg per dag, maar kreeg al ontwenning tussendoor.
Ik heb alleen geen ervaring met AD, maar de klachten die je omschrijft heb ik ook. Het is wel minder na ruim vijf weken, maar nog wel aanwezig. Het wordt absoluut beter en probeer te bedenken dat het ontwenning is en evt het kan ook dat je klachten nu erger zijn door de start van AD. En inderdaad die momenten dat je je beter voelt gaan steeds langer duren en de golven van klachten worden minder heftig. Het komt goed :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei EefjeJ:

Hoi Ronald,

Onze verhalen komen enigszins wel overeen...ik heb ook vanaf januari t/m begin maart oxazepam geslikt en ook een paar keer gestopt tussendoor en uiteindelijk ook in één keer gestopt. Ik slikte op het laatst maar 2x 5mg per dag, maar kreeg al ontwenning tussendoor.
Ik heb alleen geen ervaring met AD, maar de klachten die je omschrijft heb ik ook. Het is wel minder na ruim vijf weken, maar nog wel aanwezig. Het wordt absoluut beter en probeer te bedenken dat het ontwenning is en evt het kan ook dat je klachten nu erger zijn door de start van AD. En inderdaad die momenten dat je je beter voelt gaan steeds langer duren en de golven van klachten worden minder heftig. Het komt goed :)

Hoi Eefje,

Fijn dat het al iets beter gaat met je! Het geeft mij iniedergeval steun dat er mensen zijn die hetzelfde hebben ervaren en kunnen vertellen dat het beter gaat. Met de AD zit ik nog in de opbouw fase, dat valt ook erg zwaar. Hoop dat het binnen een aantal weken beter gaat, anders stop ik daar ook mee. Waar kreeg jij de oxazepam voor voorgeschreven, als ik vragen mag? Iniedergeval sterkte met het herstel! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei RonaldW:

Hoi Eefje,

Fijn dat het al iets beter gaat met je! Het geeft mij iniedergeval steun dat er mensen zijn die hetzelfde hebben ervaren en kunnen vertellen dat het beter gaat. Met de AD zit ik nog in de opbouw fase, dat valt ook erg zwaar. Hoop dat het binnen een aantal weken beter gaat, anders stop ik daar ook mee. Waar kreeg jij de oxazepam voor voorgeschreven, als ik vragen mag? Iniedergeval sterkte met het herstel! 

Ook ik had last van paniekaanvallen ten gevolge van stress, ik kreeg toen angst voor mijn lichamelijke klachten en toen kreeg ik oxazepam voorgeschreven... Ik kreeg op een gegeven moment nog meer angst en klachten, maar dat was mijn overspannenheid zei de huisarts en wilde me aan de AD hebben, maar daar stond ik niet achter. Toen ik op een gegeven moment niet meer kon auto rijden e.d was ik het zat en ben ik ermee gestopt... Volgens de assistente vd huisarts kon dat in één keer... Ze weten er zo weinig vanaf, echt idioot... Maar goed ik ben blij dat ik er vanaf ben. Ik ben alleen het vertrouwen in mijn lijf wel kwijt en heb nog wel wat klachten, maar het heeft gewoon veel tijd nodig... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 minuten geleden zei EefjeJ:

Ook ik had last van paniekaanvallen ten gevolge van stress, ik kreeg toen angst voor mijn lichamelijke klachten en toen kreeg ik oxazepam voorgeschreven... Ik kreeg op een gegeven moment nog meer angst en klachten, maar dat was mijn overspannenheid zei de huisarts en wilde me aan de AD hebben, maar daar stond ik niet achter. Toen ik op een gegeven moment niet meer kon auto rijden e.d was ik het zat en ben ik ermee gestopt... Volgens de assistente vd huisarts kon dat in één keer... Ze weten er zo weinig vanaf, echt idioot... Maar goed ik ben blij dat ik er vanaf ben. Ik ben alleen het vertrouwen in mijn lijf wel kwijt en heb nog wel wat klachten, maar het heeft gewoon veel tijd nodig... 

Klinkt herkenbaar, kan het me goed voorstellen dat je geen AD wilde slikken. Ik wilde er eigenlijk ook niet aan, en als het niet snel verbeterd stop ik er ook mee. Ben inmiddels wel van mening dat medicijnen in veel gevallen niet de oplossing zijn. Door de ontwenning van de Oxazepam heb ik ook klachten gekregen die ik daarvoor niet had. Zo blijkt inderdaad maar dat je niet alles zomaar kan aannemen van een dokter. Ik dacht dat het een vrij onschuldig medicijn was...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@RonaldW Ja het wordt ook te pas en te onpas voorgeschreven, dus je denkt ook dat het weinig kwaad kan... Totdat je erin gaat verdiepen, vooral in het Engels kan je een hoop vinden. Ben je bekend met de Ashton Manual? Daar staat het ontzettend goed in uitgelegd, je kan het vinden via Google (Ashton manual dutch). Mocht je vaker met vragen  zitten of gewoon even je verhaal kwijt willen, ben je ook welkom in de huiskamer onder ditjes, datjes en dagdraad, zoals Cyclad al zei :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei EefjeJ:

@RonaldW Ja het wordt ook te pas en te onpas voorgeschreven, dus je denkt ook dat het weinig kwaad kan... Totdat je erin gaat verdiepen, vooral in het Engels kan je een hoop vinden. Ben je bekend met de Ashton Manual? Daar staat het ontzettend goed in uitgelegd, je kan het vinden via Google (Ashton manual dutch). Mocht je vaker met vragen  zitten of gewoon even je verhaal kwijt willen, ben je ook welkom in de huiskamer onder ditjes, datjes en dagdraad, zoals Cyclad al zei :)

Nee daar ben ik niet bekend mee, bedankt voor de tip. Ga er zeker even op kijken. Top! Fijn dat er een plek is om ervaringen te delen. Fijn paasweekend!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Iedereen; genoten en genieten van het mooie weer. Zorgt voor de nodige afleiding.

@Ronald; Ik kom van 125mg oxazepam af en moet ook rustig afbouwen. Heb ook vanaf januari AD opgebouwd. 

Mijn persoonlijk advies; maak er geen afbouwwedstrijd van. Lichamelijk is de ontwenning aardig te doen. Maar bij te snel krijg ik geestelijk te veel onrust.

Ik zit nu nog op 3 doseringen oxa over de dag. 5mg - 10mg en 35mg voor de nacht. Kan niet wachten tot het nul is. Maar ga waarschijnlijk de zomervakantie met oxa in. 

Er is al veel vanaf....;-) Het gaat ons lukken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
21 uur geleden zei EefjeJ:

@RonaldW Vroeg me af hoe het ondertussen met je gaat?

Hallo @EefjeJ, lief dat je het vraagt! 

Het gaat nog steeds erg moeizaam. Een aantal klachten zijn wel minder geworden gelukkig. Ben niet heel gevoelig meer voor prikkels en het "verwarde" gevoel is ook minder geworden. Maar ik ben er nog lang niet, besef mij wel dat dit nog een lange tijd zal gaan duren aangezien ik de Oxazepam slikte voor een Burn out. Dus het is eigenlijk een dubbele strijd geworden. Ik ben ook gestopt met AD. Ik werd er zo duizelig van dat ik een aantal dagen helemaal niks kon. Hoe gaat het met jou? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gelukkig dat het wel iets beter gaat @RonaldW
Het is inderdaad een dubbele strijd, het zijn ook veel dezelfde klachten, maar zoals je al eerder aangaf heb je er klachten bijgekregen door de oxazepam. Hetzelfde ervaar ik ook, dan twijfel ik weleens wat is nou wat, maar eigenlijk maakt het niet uit, want van beide zullen we genezen. Al kan het een hele tijd duren, maar in de loop der tijd wordt het steeds iets beter. Met mij gaat het redelijk, best wel een terugval gehad qua depressiviteit en veel huilen en angst om niet meer beter te worden, maar het lijkt weer wat op te klaren. De paniekaanvallen staan nog zo vers in mijn geheugen, dat ik nog steeds bang ben om dat weer te krijgen, maar dat is een kwestie van vertrouwen in mijn lijf, ook dat heeft tijd nodig... Ik probeer mezelf steeds maar moed in te praten, het komt goed, iedereen wordt beter etc... Het moeilijkst vind ik nog dat alles om je heen doorgaat, wat logisch is, maar mijn leven staat even "stil"... Maar goed volgend jaar gaat het vast en zeker beter en kan ik ook weer naar van alles en nog wat ;)
Doe rustig aan, neem de tijd en je weet het forum te vinden :) persoonlijk vind ik het erg prettig om hier mijn ei kwijt te kunnen en herkenning te vinden... Sterkte!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...