Spring naar bijdragen

Stoppen met drinken (waar het niet nodig is)


Deetje

Aanbevolen berichten

Hoi Allemaal,

Ik vind dit echt eng om te doen.... maaaaar daar ben ik dan...

Ik zal mijzelf  voorstellen, hier heet ik even Deetje, gewoon om mijn anonieme gevoel vast te kunnen houden waardoor ik misschien meer open kan en durf te zijn en meer kan gaan bereiken. Ben een spontane dame van 30 met een kindje van 3 een man en een full time baan... afgelopen jaren heel wat meegenmaakt, veel dierbare mensen verloren in de afgelopen 3 jaar. Zware baan gehad en heb ik nu nog steeds en een mega laag zelfbeeld.... (5 jaar lang angst en paniek gehad)

Ik heb sinds een jaar of ander half een klein drank probleem maar klein of groot, ik ben er inmiddels achter dat het beide gewoon vreselijk is! Ik drink op de meest rare momenten, niet omdat ik het lekker vind, niet omdat ik het fijn vind en ik krijg er al heeeel lang geen goed gevoel meer van, dus het is ook niet drinken voor het goede gevoel.

Ik drink om het drinken, alsof ik me afzet tegen de wereld ofzo! Hop een tegenslag! pak de fles wijn maar erbij... elk feestje gooi ik er makkelijk 4 wijn in. Smorgens nog een wijntje tegen komen omdat je die niet opdronk de avond ervoor, ZONDE gewoon even leeg.

Ik ben mezelf kapot aan het maken. (Zit nu serieus schuin te typen want mevrouw had weer een zwaar weekend met de fles rood en dus een maagontsteking AUW) maargoed...

Ineens kwam ik erachter dat drank mij minder gespannen maakte en minder paniek en angst bezorgde. HUP anti depresiva de deur uit en de wijn is fijn (NOT)

Als ik een sollicitatie gesprek had, kocht ik een klein flesje wijn en dronk dit voor het gesprek op !! ach ach wat was ik dan een leuk rustig vrolijk persoon, en ik werd daardoor dus ook aangenomen.

Naar een verjaardag toe waar mensen waren die ik niet kon, hop hop eerst 2 wijn achter over GIETEN en dan pas durven. (en oo oo wat vond iedereen die meid gezellig, alleen stond ik met een kater op die steeds erger worden naar mijn idee)

Kortom, ik drink met verkeerde redenen en wil hier heel graag vanaf.

Ik ben al weken lang moe, op, ellendig, en down.. (ben wel gewoon vrolijk hoor, het is echt puur en alleen het drankprobleem)

Ik moet er bij vermelden dat ik dus bijna elke dag zo een 4 grote glazen wijn drink, of te wel (een fles) en daar elke dag weer ziek van ben maar het gewoon weer doe.

Drink ik de 4 wijn niet gebeurd er eigenlijk ook niet veel ,met me, ben ik alleen wat meer gespannen...

als ik dit nu zo type denk ik, man man waar ben je mee bezig, zo groot is het problem niet, gewoon stoppen, maar ik doe dit dan ook juist om in te zien dat het nog niet helemaal te laat is en ik gewoon moet kunnen stoppen nu.

Het is klaar. Elke dag zo een rot gevoel hebben, nooit meer een fijn gevoel van een wijntje... slaat nergens op!

Bedankt voor het lezen :) Liefs

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Deetje,

Goed dat je de stap hebt gezet naar het forum.

Drinken om de verkeerde redenen...dat lijkt me alvast reden genoeg om er mee te stoppen, met drinken.

 

Heb je al een idee hoe je dat aan gaat pakken? Hier zijn in ieder geval veel ervaringen te lezen. Struin maar rond en alvast succes!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Deetje, 

Ja het is niet helemaal te laat zeker niet als je nog maar 30 bent en je "moet gewoon kunnen stoppen" zoals je schrijft, maar zo "gewoon" is dat niet. Tenminste in die zin dat gewoon suggereert dat het simpel is. 

Alcohol is een harddrug en het maakt je kapot. Je kan ermee stoppen maar dat is lastig en kost een hoop wilskracht. Maar dan heb je ook wat!!! :) Dan kom je van dat rot gevoel af. Niet ziek meer en eindelijk weer trots op jezelf.

En als je dan gestopt bent dan ontdek je dat je ook situaties aankan / aandurft ZONDER dat je eerst bezopen moet zijn. Je wordt er sterker en zelfverzekerder van. Veel zelfverzekerder dan van een fles wijn. En je draait niet meer in je alcoholische kringetje rond. Je kan dan eindelijk beginnen met je problemen echt aan te pakken en je verdriet te verwerken. 

Maar nu eerst. Wat kruidenthee al zegt, heb je een idee of en wanneer en hoe je wilt stoppen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom! Goed dat je het aan wilt pakken. Herkenbaar dat gevoel dat je iets van buitenaf (wijn dus) denkt nodig te hebben om te zijn wie je wilt zijn, zelfverzekerder, sterker etc. 'Denkt' dus, want het kan ook zonder, wat @bumperjim zegt kwestie van oefenen. Het is zo fijn om zonder te kunnen en steeds meer op jezelf te vertrouwen, ik gun jou dat ook, veel succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stoere vrouw. Stoere stap om hier te komen. Mijn probleem was lange tijd ongeveer zo groot als dat van jou. Alleen langerdurend. Maar toch. 

Ik vond het een probleem en had er last van. Steeds meer. Ik wilde ook steeds meer. 

Het kan echt anders en dat is heerlijk. Ik gun jou en je kind dat. Ga ervoor! 

Uiteindelijk kun je hoop ik, vrede sluiten met je onzekerheid. :heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom. Gezelligheid zonder alcohol kan prima. Denk aan je kindertijd, toen je nog geen alcohol dronk. Had je toen wijn of bier nodig om plezier te hebben? Nee, natuurlijk niet. Ook al is het voor volwassenen nog zo algemeen gebruikelijk in onze samenleving, het blijft iets kunstmatigs. Durf af te wijken van de rest. Moeilijker hoeft het niet te zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 uur geleden zei kruidenthee67:

Welkom Deetje,

Goed dat je de stap hebt gezet naar het forum.

Drinken om de verkeerde redenen...dat lijkt me alvast reden genoeg om er mee te stoppen, met drinken.

 

Heb je al een idee hoe je dat aan gaat pakken? Hier zijn in ieder geval veel ervaringen te lezen. Struin maar rond en alvast succes!

 

Wat een super lieve fijne en toch ook confronterende reacties! Dit doet mij heel goed! Alsof ik voor het eerst niet alleen sta hierin!

Zaterdag avond (23:58 werkelijk waar ) was mijn laatste wijntje! en dat is dus zo gebleven! ( ik kon gewoon niet drinken zondag omdat ik te ziek was van de fles rood ) gister bij thuis komen dacht ik ... o heerlijk pop de kurk eraf en lekker op de bank met mijn pyama en een flesje! maar nee ik heb het niet gedaan.

Mede door het bericht van @Sonnetje ... bedankt.. die kwam wel even binnen, zullen het 5/6 flessen per week zijn.. het zijn er inderdaad 5/6 te veel.. dus echt bedankt dat het bericht wat ik gister ontving met die woorden deden mij bewust maken !

Het is nu dinsdag, vandaag wil ik het ook volhouden, heel graag en ik denk dat het me zal lukken maar wel alleen door deze berichten te lezen. al moet ik ze keer op keer lezen. :)

Wat mij opvalt aan mijzelf, is dat ik de ernst wel inzie van mijn drankgebruik maar het weerspiegel naar mensen die het erger (lijken te) hebben en dan denk ik dat het allemaal wel mee valt bij mij. want laten we eerlijk zijn, het drinken van een duur glas whiskey of een sjiek glas wijn hoort natuurlijk helemaal bij het beeld van de maatschappij tegenwoordig) (negatief)

Terwijl ook die personen ooit zo hebben gezeten als ik, alchohol maakt je leven rotter van kwaad tot erger.

Ik kreeg van een aantal de vraag, hoe ik dit ga aanpakken....naja hoe ik DENK dit te kunnen aanpakken.

Er voor uit komen gister hier op het forum was stap 1, mezelf gister avond toegesproken hebben in de Spiegel is 2, want laten we eerlijk zijn, drank gebruik ga je gewoon keer op keer in het gezicht zien, zijn het niet de wallen is het wel de rode ogen, het moe zijn het vermoeid overkomen etc. en stap 3 is vandaag beseffen dat mijn hoofd verteld dat ik het nodig heb maar mijn lijf eigenlijk helemaal klaar is met de rotzooi die je lijf ziek maakt! ...

Ik ben trots op mezelf en iedereen die gister ook weer de slaap heeft gevat zonder het gebruik van alcohol!

Liefs!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

'In de spiegel kijken', letterlijk en figuurlijk. Mooi.

De simpele aanpak is, de eerste niet nemen.

En wat je zegt, je realiseren dat 'je hoofd' je zal proberen te verleiden. Lichamelijke afhankelijkheid is na een week wel verdwenen...de geestelijke speelt langer. 

Wat mij hielp was actief bezig zijn, veel lezen, boeken, forum, snappen hoe het verslavingsmechanisme werkt.  Later ook in contact zijn met lotgenoten, en andere hulp ingeschakeld.

 

Het erkennen dat ik machteloos stond tov alcohol was een enorme stap, maar ook de belangrijkste. Heb mezelf ook lang voor proberen te houden dat het wel mee viel...maar wist vanbinnen heel goed dat het een (af)glijdende schaal was waarop ik me bewoog. En dat ik het zelf moest aanpakken, maar er niet alleen voorstond.

 

Trots zijn mag je! Je gaat het aan en bent het waard. 

Keep up the good work.

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En ja anderen lijken het erger te hebben, je kan ook 5-6 flessen per DAG drinken en dat is ook zo natuurlijk. Maar let wel, je bent nog maar 30, wat je nu drinkt elke dag kan alleen maar meer worden. Als je straks 60 bent hoe wil je er dan aan toe zijn?? Want die beslissing die neem je nu. Dweil of fris en fruitig? 6 flessen per dag of gezond? Ga je linksaf of rechtsaf op het kruispunt waar je nu staat. De blauwe pil of de rode? :) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve allemaal,

Het is wederom helemaal goed gegaan! Super fijn.... maar.... ik zit met een enorme maagpijn.

Uiteraard als gevolg van stress en drank en roken want ja ja dat doe ik dus ook nog, maargoed we kunnen niet met alles in een keer stoppen.

Zijn dit klachten die jullie herkennen en gaat dit dan met omeprazol vanzelf over??

Ik verbaas me erover wat het met me doet het hier te delen en dat je jezelf toch verplicht om hier weer zonder vals te spelen te kunnen vertellen dat je NIET gedronken  hebt.

Fijn! dag 4! super fijn....

Morgen word de uitdaging net als vrijdag en zondag... (in de hoop dat de maagpijn weg is) moet ik 3 keer uit eten gezellig... dat word sinds lang!! water of fris bij het eten... en natuurlijk een ongemakkelijk gevoel!

we gaan het meemaken...

Liefs

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je bent heel goed bezig, Deet. Complimenten!

Maagpijn herinner ik me niet zo specifiek, wel diverse klachten waaronder verstopte oren en aanhoudende moeheid. Beide verschijnselen gingen na verloop van tijd vanzelf weer weg.

Als het niet nodig is kun je het misschien beter eerst maar zonder tabletjes en poedertjes proberen. Je moet niet elk pijntje of elke tegenslag willen compenseren. Je lichaam heeft zelf voldoende middelen in huis om zich te herstellen als het uit evenwicht is gebracht. Als je 30 bent kun je op lichamelijk vlak wel wat hebben, normaal gesproken.

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Delen is helen...

 

Ik herinner me ook nog wel 'pijntjes'. Ook wel van maag en darmen. Je lichaam is aan het ontgiften, resetten. 

Denk dat het goed is om het maar even te laten gebeuren, en bij twijfel, als je je echt zorgen maakt zou ik naar de huisarts gaan.

Het 'niet vals spelen', vind ik wel mooi dat je die benoemd als belangrijk onderdeel van het hier delen.  Het heeft mij ook geholpen om te delen als ik wel gedronken had. Eerlijkheid is belangrijk in je herstel. Eerlijkheid naar jezelf en eerlijkheid bij lotgenoten. 

Uitdagingen zul je nog vaker tegenkomen, goed dat je ze van tevoren voor jezelf benoemt.

Je schrijft dat er natuurlijk een ongemakkelijk gevoel bij hoort. Ach...misschien valt het wel mee? Zeker als je je voorbereidt. Van tevoren bedenkt wat je gaat drinken, eventueel gaat zeggen. Dat helpt om het minder ongemakkelijk te laten zijn.  En je bent super goed bezig.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve allemaal.....

volgehouden! Niets gedronken maar wel een dikke maagzweer...

ziekenhuisje etc! Maargoed nu thuis veilig op de bank maar moest van mezelf toch even neerkladderen dat ik het vol heb gehouden! 

We gaan richting de zaterdag.... dan is de week voorbij....  

De zweer doet heel veel pijn maar is voor mij ook een extra steuntje, want als ik nu een slok alcohol neem dan denk ik dat ik helemaal door t geluid heen ga.

liefs liefs 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...