Spring naar bijdragen

Onze h . kamer 25-3-2019


bolletje

Aanbevolen berichten

Goedemorgen!
Nieuwe week, nieuwe kansen inderdaad :) Al begon de week niet echt fijn...weinig slaap en weer zo'n onrust in mijn lijf pffff, stijve spieren en weer wat last van kortademigheid....dan zakt de moed weer even in mijn schoenen. Maar ja we moeten door, ik moet maar denken overspannen of ontwenning, beide zou in de loop der tijd over moeten gaan. Helaas is de kleine de hele ochtend ook al aan het huilen, last van doorkomende tandjes denk ik. Straks naar ontspanningstherapie, meestal knap ik daar wel weer even van op :)
Voor iedereen een goede dag gewenst!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen allemaal!

Na een op zich goed weekend vannacht weer heel slecht geslapen. Moet straks naar het werk en dat zie ik nu even niet zitten. Ook weer onrust in mijn lichaam. Hopelijk trekt het straks wat bij. 

Het heeft vannacht hier behoorlijk hard gewaaid en daar hadden we last van. Wind vol op de ramen.
Iedereen een geode dag gewenst! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen allen,

EefjeJ en Annie87, jullie hebben het even zwaar lees ik. Een hele dikke knuffel van mij hoor. Ad, succes met werken, ik hoop dat dat je de juiste afleiding geeft.

Zelf geloof ik ook steeds meer dat mijn klachten al een hele tijd komen door gebruik van benzos. Inmiddels zit ik al 3 jr aan de lora. Achteraf zo ontzettend stom dat ik vorig jaar niet heb doorgezet met stoppen. Maar ja, daar koop ik nu niks voor. Ik ben gisteren 0,25 lora geminderd. Vannacht ook nog eens de slaapmedicatie vergeten. Werd pas om half 6 wakker en dan neem ik t echt niet meer. Gevolg was wel dat ik bar ellendig wakker werd. Gelukkig werd het niet erger en net na de 1e dosis lora 0,5, gaat t nu ietsje beter. Ik ben heel benieuwd hoe ik verder op deze afbouw reageer. 

Ik ben er alleen zo ontzettend klaar mee dat ik zo weinig kan. Inspanning, uitjes, alles is te veel. Hebben jullie daar geen last van.....

Liefs

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 minuten geleden zei doorbijter:

Goedemorgen allen,

EefjeJ en Annie87, jullie hebben het even zwaar lees ik. Een hele dikke knuffel van mij hoor. Ad, succes met werken, ik hoop dat dat je de juiste afleiding geeft.

Zelf geloof ik ook steeds meer dat mijn klachten al een hele tijd komen door gebruik van benzos. Inmiddels zit ik al 3 jr aan de lora. Achteraf zo ontzettend stom dat ik vorig jaar niet heb doorgezet met stoppen. Maar ja, daar koop ik nu niks voor. Ik ben gisteren 0,25 lora geminderd. Vannacht ook nog eens de slaapmedicatie vergeten. Werd pas om half 6 wakker en dan neem ik t echt niet meer. Gevolg was wel dat ik bar ellendig wakker werd. Gelukkig werd het niet erger en net na de 1e dosis lora 0,5, gaat t nu ietsje beter. Ik ben heel benieuwd hoe ik verder op deze afbouw reageer. 

Ik ben er alleen zo ontzettend klaar mee dat ik zo weinig kan. Inspanning, uitjes, alles is te veel. Hebben jullie daar geen last van.....

Liefs

Dankjewel lief! 

Ik kan ook niks, mijn sociale leven ligt stil, een winkel ingaan lukt niet, autorijden lukt niet, bij een ander in de auto wordt ik misselijk. Zit aan huis gekluisterd, maar omdat dit de enige weg uit de ellende is, probeer ik dat voor nu te accepteren, omdat ik overal lees dat de verschijnselen steeds minder hevig zullen zijn. Soms kan ik wel even een wandeling maken. Soms lukt het me een beetje om afleiding te vinden in een film. Slapen gaat moeizaam; dan weer 3 uurtjes, andere dag 6/7 uur, afgelopen nacht circa 5 uurtjes. Ik denk dat veel klachten door je benzo’s komen. Ik las laatst ergens een verhaal (ik weet niet meer waar, misschien wel hier) dat een vrouw van rond de 80 al zo’n 40 jaar diazepam gebruikte en allerlei stoornissen had waaronder agorafobie. Ze durfde nergens naartoe. Ze heeft afgebouwd en binnen 4 jaar was ze genezen en durfde ze zelfs met het vliegtuig weg! Wauw dacht ik! Bizar hoe deze medicatie het leven van mensen afpakt. Ik heb alleen geen idee meer op welke site ik dit heb gelezen. Ik hoop dat je snel je lorazepam kan afbouwen. Wat doe je inmiddels nog in het dagelijks leven? Dikke knuffel terug 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

38 minuten geleden zei doorbijter:

Goedemorgen allen,

EefjeJ en Annie87, jullie hebben het even zwaar lees ik. Een hele dikke knuffel van mij hoor. Ad, succes met werken, ik hoop dat dat je de juiste afleiding geeft.

Zelf geloof ik ook steeds meer dat mijn klachten al een hele tijd komen door gebruik van benzos. Inmiddels zit ik al 3 jr aan de lora. Achteraf zo ontzettend stom dat ik vorig jaar niet heb doorgezet met stoppen. Maar ja, daar koop ik nu niks voor. Ik ben gisteren 0,25 lora geminderd. Vannacht ook nog eens de slaapmedicatie vergeten. Werd pas om half 6 wakker en dan neem ik t echt niet meer. Gevolg was wel dat ik bar ellendig wakker werd. Gelukkig werd het niet erger en net na de 1e dosis lora 0,5, gaat t nu ietsje beter. Ik ben heel benieuwd hoe ik verder op deze afbouw reageer. 

Ik ben er alleen zo ontzettend klaar mee dat ik zo weinig kan. Inspanning, uitjes, alles is te veel. Hebben jullie daar geen last van.....

Liefs

Wow @doorbijter, weer een stap gezet! Daar mag je toch trots op zijn. en het feit dat je zonder slaapmedicatie toch tot half 6 hebt geslapen is toch ook best positief. Minder is dan dat je ellendig wakker wordt. Welke slaapmedicatie heb je? Ik heb ooit 25 mg Quetiapine gekregen voor het slapen, maar dat doet weinig of niets (meer). 

Ik ben ook benieuwd hoe je op deze afbouw reageert. Ik bouwde destijds tot 1 mg met stappen van 0,5 mg af en dat gaf en aantal dagen behoorlijke afkickverschijnselen. Jouw stapjes zijn kleiner en dat is prima. 

Ik had er eigenlijk noot last van om inspanningen te doen zoals hardlopen of fietsen of uitjes te hebben. Ik ben dat altijd wel blijven doen en dat had doorgaans (even) een positief effect. Maar goed, iedereen reageert daar weer anders op. 

Succes, doorbijter! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Annie87,

Zijn jouw ergste klachten gekomen nadat je helemaal gestopt was? Of kon je daarvoor ook al zo weinig? En je hebt t laatste beetje toch met dia afgebouwd? In welk tempo eigenlijk? En was t nou jouw man die ontslag had genomen om voor je te zorgen. Met zo'n man mag je je handen dicht knijpen. Ik moet zeggen dat ik met de mijne ook echt geluk heb, maar ik weet dat partners ook heel anders kunnen reageren. 

Ik probeer nog wel iets te ondernemen. T liefst sluit ik me op in huis, maar ik weet dat dat ook niet de oplossing is en wsc de situatie alleen maar verslechterd. Als de kinderen op school zijn, doe ik niks anders dan thuis een Klein beetje t huishouden. Watje draaien, wc schoonmaken, je kent t wel. En heel veel mediteren. Merk dat ik daar wel rustig van word. 

De jongens worden elke dag door opa, oma, oom, of vriendlief van school gehaald. Als ze eenmaal thuis zijn, probeer ik zo normaal mogelijk te functioneren. Dinsdag eten we bij mn ouders, dan ga ik wel altijd mee. De ene x gaat dat goed, de andere x totaal niet. In t weekend gaan we soms met zn allen op stap. Alleen onderneem ik niks. Ja, bezoek aan de psych en heel soms een boodschap, maar liever niet. Auto rijden doe ik al 3 jaar niet. Dat beperkt ook. Ik voel me t beste s avonds als de jongens lief zijn of in bed liggen en ik samen met vriendlief op de bank lig. 

Ik ben al 3 jr onderweg en ik moet eerlijk zijn dat ik de laatste maanden me wel veel meer neer kan leggen bij de klachten. Eerder was ik er de hele dag mee bezig, nu accepteer ik het, lukt niet altijd hoor, veel meer en laat t maar gebeuren. Denk wel dat ik daardoor wat minder in paniek schiet, zoals ik eerder wel deed. Dan had ik nu ook al wel weer opgehoogd net lora, maar deze x wil ik er echt af. 

Die vrouw van 80 is een mooi voorbeeld. Ik ben de helft en kan hopelijk na msc nog 2 jr aankloten vele gelukkige jaren hebben. Ik denk altijd dat ik onwijs zal genieten als ik klachtenvrij ben

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ad, 

Momenteel heb ik mirtazapine 1 tablet en risperidon 0,5 tablet. Ik kan denk ik wel zonder, althans in de betere perioden, maar ga dit pas afbouwen als de lora er af is. 

Idd ad, weer een stap gezet. Ik hoop zo dat ik weinig last heb van de ontwenning. Ik houd jullie op de hoogte, haha. 

Fijn dat jij dingen kon blijven ondernemen. Voor mij is dat wel een dingetje, maar ja. Ik hoop dat we een goede dag hebben.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Cyclad58 vervelend zo'n slechte nacht....hoe ging het op je werk?

@doorbijter Ik hoop zo voor je dat het afbouwen mee valt! toch altijd weer afwachten. Zo fijn als je partner achter je staat, ik heb ook al verhalen gelezen dat dat heel anders kan zijn. Lijkt me heel moeilijk als je weinig of geen steun hebt...

@Annie87 Wat een verhaal zeg van die vrouw van 80! bizar... Ik hoop echt dat snel het zonnetje een beetje gaat schijnen voor je en dat je wat vooruitgang gaat merken...

Vanmorgen naar ontspannings/ademtherapie geweest. Ze heeft even mijn nek/schouderspieren onder handen genomen, ik voelde het zo doortrekken naar mijn schouderbladen en hoofd. Begon gelijk te zweten via mijn voeten en handen. Vanmiddag gaat het redelijk, wel weer een zwaar hoofd. Maar ja weinig slaap doet een mens ook geen goed ;) Nu maar weer even de kids entertainen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei doorbijter:

Annie87,

Zijn jouw ergste klachten gekomen nadat je helemaal gestopt was? Of kon je daarvoor ook al zo weinig? En je hebt t laatste beetje toch met dia afgebouwd? In welk tempo eigenlijk? En was t nou jouw man die ontslag had genomen om voor je te zorgen. Met zo'n man mag je je handen dicht knijpen. Ik moet zeggen dat ik met de mijne ook echt geluk heb, maar ik weet dat partners ook heel anders kunnen reageren. 

Ik probeer nog wel iets te ondernemen. T liefst sluit ik me op in huis, maar ik weet dat dat ook niet de oplossing is en wsc de situatie alleen maar verslechterd. Als de kinderen op school zijn, doe ik niks anders dan thuis een Klein beetje t huishouden. Watje draaien, wc schoonmaken, je kent t wel. En heel veel mediteren. Merk dat ik daar wel rustig van word. 

De jongens worden elke dag door opa, oma, oom, of vriendlief van school gehaald. Als ze eenmaal thuis zijn, probeer ik zo normaal mogelijk te functioneren. Dinsdag eten we bij mn ouders, dan ga ik wel altijd mee. De ene x gaat dat goed, de andere x totaal niet. In t weekend gaan we soms met zn allen op stap. Alleen onderneem ik niks. Ja, bezoek aan de psych en heel soms een boodschap, maar liever niet. Auto rijden doe ik al 3 jaar niet. Dat beperkt ook. Ik voel me t beste s avonds als de jongens lief zijn of in bed liggen en ik samen met vriendlief op de bank lig. 

Ik ben al 3 jr onderweg en ik moet eerlijk zijn dat ik de laatste maanden me wel veel meer neer kan leggen bij de klachten. Eerder was ik er de hele dag mee bezig, nu accepteer ik het, lukt niet altijd hoor, veel meer en laat t maar gebeuren. Denk wel dat ik daardoor wat minder in paniek schiet, zoals ik eerder wel deed. Dan had ik nu ook al wel weer opgehoogd net lora, maar deze x wil ik er echt af. 

Die vrouw van 80 is een mooi voorbeeld. Ik ben de helft en kan hopelijk na msc nog 2 jr aankloten vele gelukkige jaren hebben. Ik denk altijd dat ik onwijs zal genieten als ik klachtenvrij ben

OW jeetje je kan en doet ook echt heel weinig idd. Ja mijn man had ontslag genomen. Eerst zorgverlof en later ontslag. Mijn verhaal is raar: eerst 3 maanden clonazepam en toen switch naar oxazepam (niet handig). Ik kon niet meer een ommetje maken op de clonazepam zulke hartklachten en ademhalingsproblemen had ik. Toen ik de switch maakte kon ik opeens weer wandelen. Dat was heel maf. Maar ik kreeg natuurlijk veel andere erge klachten; derealisatie/ depersonalisatie, duizeligheid, trillende muren en deurkrukken, soms golvende vloeren. Extreme misselijkheid, diarree, extreme angst en rare gedachten, depressie, hallucinaties, overgevoelig voor licht/aanraking/geluid, nou bijna alles wat in de Ashton Manual staat. De laatste afbouweken van de oxazepam lukte lopen ook niet meer, zo uitgeput, ik was blij dat ik mezelf nog met moeite kon wassen. Ik dacht echt toen ik nog twee weken moest, dat het zover zou komen dat mijn man of moeder me moest wassen. Dat zou ik echt vreselijk vinden. Dat werd zo’n beetje mijn dagtaak. Na de stop kon in weer een beetje lopen. Inmiddels kan ik weer een behoorlijke wandeling maken (maar soms lukt dit niet). Soms kan ik lichte huishoudelijke taken. Wasjes en wc doe ik ook. Autorijden nog niet. Ga ook geen winkel in, laatst wel gedaan maar werd misselijk (zonder paniekaanval) dus wilde weg en in de auto terug, mijn man reed, kokhalzen. Nou ben ik sowieso gevoelig voor de lucht in auto’s en dat is nu nog erger. Mijn klachten zijn momenteel anders dan tijdens de afbouw, bepaalde klachten zijn verdwenen of komen nauwelijks meer voor, maar nervositeit is veel erger nu, het giert door mijn lijf en is soms zo onverdraaglijk dat ik soms de hele dag huil. Dat vind ik mijn ergste klacht. Dat gevoel is echt ondraaglijk. Vanmorgen was het ook extreem maar ik begin nu ook momentjes te krijgen dat het minder wordt. Dus hopelijk komen die momenten steeds meer. 

De overstap naar dia heb ik elke dag over getwijfeld maar ik durfde het niet. Omdat er hier ook mensen waren die diazepam niet goed konden verdragen. 

Gelukkig dat jouw partner je ook steunt. Lijkt me helemaal vreselijk als familie je ook niet gelooft. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei doorbijter:

Ad,

Nog even een vraagje.... Hoe snel kreeg jij last van ontwenning als je weer geminderd met de lora was?

De andere dag al. Lorazepam werkt vrij snel uit, heeft een korte halfwaardetijd. Meestal was het de 3e dag het ergst, om vanaf de 5e dag weer wat af te vlakken. Alleen bij de laatste afbouwstap duurde het allemaal wat langer. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei EefjeJ:

@Cyclad58 vervelend zo'n slechte nacht....hoe ging het op je werk?

@doorbijter Ik hoop zo voor je dat het afbouwen mee valt! toch altijd weer afwachten. Zo fijn als je partner achter je staat, ik heb ook al verhalen gelezen dat dat heel anders kan zijn. Lijkt me heel moeilijk als je weinig of geen steun hebt...

@Annie87 Wat een verhaal zeg van die vrouw van 80! bizar... Ik hoop echt dat snel het zonnetje een beetje gaat schijnen voor je en dat je wat vooruitgang gaat merken...

Vanmorgen naar ontspannings/ademtherapie geweest. Ze heeft even mijn nek/schouderspieren onder handen genomen, ik voelde het zo doortrekken naar mijn schouderbladen en hoofd. Begon gelijk te zweten via mijn voeten en handen. Vanmiddag gaat het redelijk, wel weer een zwaar hoofd. Maar ja weinig slaap doet een mens ook geen goed ;) Nu maar weer even de kids entertainen

Eefje, dat ging best goed. Ik werk voorlopig halve dagen, vandaag van 1 tot half 6. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oh Annie87, die onrust. Die is ook t ergste. De vorige afbouwpoging kon ik er niet meer tegen en ben weer flink opgehoogd. Nooit moeten doen, maar op dat moment zag ik t echt niet meer zitten. Dat is ook de reden dat ik deze x wil overstappen op diazepam. Ook al zie ik daar behoorlijk tegenop. En ik moet mn psychiater nog overtuigen over de hoogte vannomzetting. Wel erg heftig jouw verhaal zeg.  Maar ik lees ook al vooruitgang. Zie elke kleine stap voorwaarts als een groot moment hoor. 

Cyclad58, ik heb nl t idee dat ik de afbouw idd al merk. Even doorbijten nog maar weer. Hoe was jouw dag?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei doorbijter:

Oh Annie87, die onrust. Die is ook t ergste. De vorige afbouwpoging kon ik er niet meer tegen en ben weer flink opgehoogd. Nooit moeten doen, maar op dat moment zag ik t echt niet meer zitten. Dat is ook de reden dat ik deze x wil overstappen op diazepam. Ook al zie ik daar behoorlijk tegenop. En ik moet mn psychiater nog overtuigen over de hoogte vannomzetting. Wel erg heftig jouw verhaal zeg.  Maar ik lees ook al vooruitgang. Zie elke kleine stap voorwaarts als een groot moment hoor. 

Cyclad58, ik heb nl t idee dat ik de afbouw idd al merk. Even doorbijten nog maar weer. Hoe was jouw dag?

Ik snap het helemaal, ik heb maandenlang (en nog steeds) dat ik het niet meer zie zitten.  Maar ergens is er toch een beetje hoop, want als ik filmpjes kijk op YouTube, iedereen zegt; het wordt beter, hou vol, het gaat over. Dus ik klamp me daar aan vast. 

Ik voelde elke dag de afbouw van oxazepam. Ik ging elke 3 dagen 0,5 Mg naar beneden (1/20e deel van een tablet). Elke dag had zat ik in ontwenning. Vreselijk idd. Ik snap je twijfel om over te stappen naar dia heel goed. Je hebt geen garantie en dat is zo eng. Veel sterkte hoop dat je er snel vanaf bent! 

bewerkt door Annie87
Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei Grumpie:

Sinds 1 week gestopt met nitrazepam. Het ging vrij aardig. Tot vandaag. Veel onrust in mijn lijf. Weet iemand of dit lang kan aanhouden??

Zie op tegen de nacht...

 

Bij iedereen gaat het herstel anders, niemand kan het zeggen. Super knap dat je bent gestopt! Onrust hoort erbij. Hou vol. Het kan maanden duren, maar soms maar een paar weken. Het kan zijn dat je dagen geen last hebt en dan weer dagen wel. (Windows en waves). Maar het kan ook zijn dat je maanden dagelijks last hebt en dan langzaam steeds meer verbetering ziet. Iedereen herstelt anders. Hou vol. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 uur geleden zei doorbijter:

Oh Annie87, die onrust. Die is ook t ergste. De vorige afbouwpoging kon ik er niet meer tegen en ben weer flink opgehoogd. Nooit moeten doen, maar op dat moment zag ik t echt niet meer zitten. Dat is ook de reden dat ik deze x wil overstappen op diazepam. Ook al zie ik daar behoorlijk tegenop. En ik moet mn psychiater nog overtuigen over de hoogte vannomzetting. Wel erg heftig jouw verhaal zeg.  Maar ik lees ook al vooruitgang. Zie elke kleine stap voorwaarts als een groot moment hoor. 

Cyclad58, ik heb nl t idee dat ik de afbouw idd al merk. Even doorbijten nog maar weer. Hoe was jouw dag?

Ha @doorbijter, mijn dag gisteren was behoorlijk goed en vandaag mag ik ook niet klagen. Het slapen gaat nog niet super, maar ik vertrouw erop dat dat terug komt.

Wat de diazepam betreft: 1,25 Lorazepam is gelijk aan 12,5 mg Diazepam. Volgens de Ashton Manual kun je de omzetting het beste in stapjes doen.

Hoeveel innamemomenten heb je per dag? 2?

In dat geval kan het zo:

Week 1: Dag 3 mg Diazepam, 0,3125 mg Lorazepam, Avond 0,625 mg Lorazepam
Week 2: Dag 6 mg Diazepam, Avond 0,625 mg Lorazepam
Week 3: Dag 6 mg Diazepam, Avond 3 mg Diazepam, 0,3125 mg Lorazepam
Week 4: Dag 6 mg, Diazepam, Avond 6 mg Diazepam
Week 5: Dag 5 mg Diazepam, Avond 6 mg Diazepam
Week 6: Dag 4 mg Diazepam, Avond 6 mg Diazepam
Week 7: Dag 3 mg Diazepam, Avond 6 mg Diazepam
Week 8: Dag 2 mg Diazepam, Avond 6 mg Diazepam
Week 9: Dag 1 mg Diazepam, Avond 6 mg Diazepam
Week 10: Avond 6 mg Diazepam
Week 11: Avond 5 mg Diazepam
Week 12: Avond 4 mg Diazepam
Week 13: Avond 3 mg Diazepam
Week 14: Avond 2 mg Diazepam
Week 15: Avond 1mg Diazepam

Als dit schema te snel gaat voor je kun je natuurlijk ook met 0,5 mg per week de Diazepam afbouwen, of tweewekelijks 1 mg of 0,5 mg. Je moet zelf bekijken wat het beste voor je voelt. 

Nog een laatste tip: het kan zijn dat je psychiater de omzetting naar Diazepam niet ondersteunt in het kader van eventuele medicijngevoeligheid. Dat argument werd tegen mij gebruikt en ik nam dat over. Heb er nog steeds spijt van dat ik toen mijn eigen mening niet heb doorgezet. Als je de omzetting echt wil, houd daar dan aan vast. Alleen een medisch aantoonbare reden (bv een verstoorde leverfunctie, omdat Diazepam anders metaboliseert dan Lorazepam) kan een legitieme reden zijn voor de psych om de omzetting af te wijzen.

Sterkte! 
 

 


 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ad,

Wat heerlijk dat je goede dagen hebt. Ze zijn je gegund en nog vele goede en betere dagen meer. Houden zo dus. 

Dank voor je uitgebreide reactie. Ik wil de omzetting nog iets rustiger doen, Van 5x 0,25 lora naar 10 dia over een periode van 6 weken. Dan heb ik ook een beetje afbouw erbij. Maar ik denk dat de omzetting naar 10 al niet door de psych wordt goedgekeurd. Dan ga ik nog langzamer, in bv 8 weken van 1,25 lora naar 8 dia. Minder dan 8 dia kan ik echt niet. Of evt eerst nog naar 1 mg lora afbouwen. Ligt er ook aan hoe ik de huidige afbouw door kom. Tot nu toe is t zwaar maar te doen

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...