Spring naar bijdragen
Forum Verslavingdebaas
Grumpie

afbouwen nitrazepam

Aanbevolen berichten

Goedemiddag,

een aantal weken geleden kreeg ik van mijn nieuwe huisarts het advies om te stoppen met nitrazepam als slaapmiddel.

Ik slikte de laatste 16 jaar slaapmedicatie, begonnen met een lorazepammetje, uiteindelijk de laatste 10 jaar 15 mg. nitrazepam. 
ik schrok van het feit dat mijn huisarts zei dat ik een medicijnverslaving heb/had/

De 1e 2 weken ben ik meteen naar 7,5 mg gegaan. Mijn ontwenningsverschijnselen waren wazig zien, hartkloppingen en soms vreselijk hoofdpijn.
niet iedere dag, de hartkloppingen vooral 's nachts. ook schommelt mijn gewicht heel erg! (is dit normaal??)
Ik moet zeggen dat ik vrij redelijk sliep, wel veel wakker maar viel eigenlijk weer snel in slaap, wat mij verbaasde.

Sinds 10 dagen gebruik ik 3,75 mg. De ontwenningsverschijnselen worden steeds minder. behalve het schommelen van gewicht.
gisteravond heb ik niets ingenomen en ik voel mij eigenlijk heel goed. Ik zou nu eigenlijk op om de dag 3,75 mg moeten gaan zitten.

Mijn vraag is: is het verstandig om gewoon nu te stoppen?  en komen die schommelingen in gewicht vaker voor?
Graag jullie advies !!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dag Grumpie,

Welkom op het forum en goed dat je het advies van je huisarts opvolgt! Je gebruikt 10 jaar Nitrazepam. Dat betekent dat er in die jaren een tolerarantie is opgebouwd in je lichaam. Afbouwen kan het beste gradueel (stapsgewijs) zodat de ontwenningsverschijnselen zo minimaal mogelijk zijn. Evenwel is dit per persoon verschillend. Sommige mensen lukt het om met grote stappen relatief snel af te bouwen zonder noemenswaardige klachten, anderen doen er 1 tot 2 jaar over. De belevingen en ervaringen zijn altijd subjectief. Er is dus geen eenduidig antwoord te geven. Een risico zou kunnen zijn dat de klachten waarvoor je Nitrazepam kreeg voorgeschreven weer (in meer- of mindere mate) terugkomen maar dit hoeft niet. De ontwenningsklachten die jij beschrijft passen goed bij afbouw van benzodiazepinen.

Dan je gewichtsschommelingen: wat bedoel je hiermee? Schommelt je gewicht per dag of per week? In welke hoeveelheden? Het beste advies wat ik kan geven is dat je in ieder geval contact zoekt met je huisarts of met de POH-GGZ in de praktijk. Normaalgesproken adviseren we om af te bouwen onder begeleiding van een deskundige. Uit jouw verhaal begrijp ik dat je het vooral zelf doet. Dus nogmaals: neem contact op met je huisarts zodat de medische component wordt meegenomen.

Heel veel sterkte!

Vriendelijke groet, de moderator

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben nu twee dagen klaar met afbouwen. Dit heb ik in 5 weken gedaan. De 1e 2 weken waren heel pittig. Maar nu voel ik me op n gejaagd gevoel na best goed.

Wat mijn gewicht betreft. Die schommelt soms 1 1/2 kilo per dag. Hoort aankomen bij stoppen met benzo's ??

ik slikte ze alleen voor de nacht. Vannacht een slechte nacht met veel hartkloppingen, ik weet dat dit geen kwaad kan dus ik zet door. Ik denk nog een week en dan ben ik hier ook vanaf (hoop ik)

bewerkt door Grumpie

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goedemorgen,

momenteel ervaar ik veel lichamelijke klachten, darmen zijn van slag, hoort dit er ook bij.?? En slapen gaat voor geen meter, ik slaap heel licht als ik slaap. Ik heb gelukkig geen pillen meer in huis anders zou ik in de verleiding komen om er stiekem 1 te nemen.

Ook mijn gewicht schommelt nog steeds per dag, het scheelt soms 2 kilo dat ik zomaar zwaarder ben. Ik val dus nog niet echt af, de kilo's die ik ben aangekomen gaan er nog niet echt af. Komt dit goed??

Ook is mijn conditie momenteel heel slecht.  Ik liep met gemak 10 km hard nu red ik nog geen 500 meter. Heeft dit ook met de ontwenningsverschijnselen te maken ??

Ik hoop echt dat het met een paar weken beter gaat. 

bewerkt door Grumpie

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dag Grumpie,

Je omschrijft een aantal klachten die mogelijk verband houden met stoppen van Nitrazepam. Zoals ik al eerder adviseerde is het verstandig contact op te nemen met je huisarts. Schommelingen in gewicht zijn niet per definitie een ontwenningsverschijnsel maar dat is echt aan een arts om te bepalen. Slaap- en darmklachten kunnen wel een verschijnsel zijn. Wat betreft conditie: je lichaam moet ontgiften en dat kost energie. Er kunnen sensorische stoornissen voorkomen (bv overgevoeligheid voor licht, geluid etc. ), evenals lichamelijke klachten als zweten en hartkloppingen. Bij een begeleide afbouw vul je dagelijks of wekelijks een lijst in die alle klachten inventariseert zodat zowel de hulpverleners als jijzelf goed kunt monitoren waar je last van hebt. Dus: houden de klachten aan, contact je huisarts.

Met vriendelijke groet, de moderator

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...