Spring naar bijdragen
Forum Verslavingdebaas
Isabeau

Nieuw leven zonder alcohol

Aanbevolen berichten

Lieve mede-forummers,

Nieuw op dit forum en tegelijkertijd bekend met het leren leven in sober-city.

Tijdens mijn huwelijk 7 jaar abstinent gebleven na 5 jaar van dagelijks alcoholmisbruik. Daarna 7 lange jaren van "af en toe"drinken [variërende van 1x in de 3 maanden tot 1 x in de 2 weken].

Het maakt geen kont uit, want die ene avond in de zoveel tijd meteen controleverlies en 1 of 2 flessen Merlot. Niks aan. Ik heb inmiddels zo hard aan mijzelf gewerkt de afgelopen 14 jaar dat ik diep in mij wéét waarom ik tóch 1 x in de zoveel tijd bleef drinken [flink jeugdtrauma door emotionele en psychische mishandeling door mijn ouders, complex ptss]. Afgelopen weekend heb ik besloten: Nu is het helemaal klaar ! Ook niet af en toe. Want naast dat ik geen stopknop heb [waar ik nu 'blij' om ben, anders was ik misschien nooit tot dit punt gekomen], heeft drank voor mij de negatieve associatie met het gevoel "ik mag eigenlijk niet bestaan". Aan de buitenkant zie je niks aan mij. Ik ben een spontane meid.

Ik las al vaker op dit forum en heb mij vandaag zelf aangemeld. Ik vind het spannend of geheel stoppen mij [opnieuw] gaat lukken. Hopelijk hoef ik mijzelf/mijn innerlijk niet meer 'weg te drinken'. Ik heb gemerkt dat ik de afgelopen tijd zonder drank [en vorig jaar ben ik al gestopt met roken] mijzelf veel stabieler voelde dan mét.

Mijn vraag aan jullie voor nu is: Wat is bij jullie de diepere reden om alcohol te ge- of misbruiken?

X Isabeau

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

welkom Isabeau
ik heb geen reden, ook niet echt gehad denk ik nu,
het was stress, angst en niet weten hoe ik verantwoording moest nemen.
Nu weet ik dat het destijds smoezen waren, maar toen leek het oprecht nodig.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Isabeau, welkom.

Denk dat het bij mij vooral ging om te ontsnappen aan mezelf en alles wat ik te zwaar vond om te voelen. Om alles 'dragelijker' te maken, mezelf minder serieus te hoeven nemen, zelfverzekerder, tegen de wereld opgewassen. Nu ik dit schrijf denk ik: alcohol zorgt er juist voor dat alles zwaarder en ondragelijker wordt...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik begon in mijn studietijd flinke hoeveelheden te drinken omdat het er in mijn vriendenkring nu eenmaal "bij hoorde". Daarna is het wel wat minder geworden maar eigenlijk altijd een deel van het dagelijkse patroon gebleven. Er was toen denk ik voor mij geen specifieke reden om te drinken. Later realiseerde ik me echter wel dat ik de drank ook wel gebruikte om bepaalde problemen te verdoven, maar dat vond ik toen eigenlijk best wel een goede oplossing. Ik merkte echter op latere leeftijd dat het mijn gezondheid begon aan te tasten en dat ik het niet goed meer kon reguleren. Daarom ben ik uiteindelijk gestopt, na wat eerdere pogingen te minderen of het anderszins beter in de hand te houden. Toen realiseerde ik me heel goed dat ik het soort problemen dat ik met drank placht te verdoven nu iet meer zo makkelijk kon ontwijken en daar heb ik aan gewerkt, met succes.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom.

Reden voor mij; onzekerheid, stress, angst, probleem met verantwoordelijkheid. ‘Wegdrinken’, vluchten, brrrrr eng alles. 

Ik begrijp steeds meer. Weet nu ook wat erachter zat. De grootste is : ik mag er niet zijn. Dat diepe basis gevoel. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank voor jullie reactie ! Ik voel mij sterker zónder drank en ik ben blij dat een aantal van jullie dat ook hebben ontdekt ! Voor nu Trusten ;-)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

welkom, voor mij zijn het meerdere redenen: ten eerste omdat het lekker is, ten tweede een gewoonte maar ook om mijn dag even af te sluiten. Ik werk in de zorg en heb een eigen bedrijf. Daarnaast heb ik veel dingen meegemaakt die ik niet altijd even goed heb verwerkt.

Ik ben ook een groentje qua stoppen. Zit  nu op dag 33 en voel me echt pas sinds 2 dagen wat meer okay. Heb nog nooit zoveel gehuild als de afgelopen weken.

Aan de buitenkant ziet aan mij ook niemand iets, ga vaak maar door maar dat is tegelijkertijd, ons grootste valkuil.

Rust nemen en eerlijk zijn naar jezelf.

Succes. :rose:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Fijn jullie berichten ! Nooit een reden om te drinken is een mantra met muziek en groentje qua stoppen , zo voelt het voor mij ook soms alhoewel ik de afgelopen 14 jaar bij elkaar gezien voor 90 % van de tijd niet gedronken heb.

Hebben jullie ook ervaringen met het positief overwinnen van zeurende cravings? Dat maakt je ook sterker al voelt dat in het moment vaak een rollercoaster..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Cravings anticiperen met de HALT triggers of andere voor zover van toepassing (https://alcoholrehab.com/addiction-recovery/common-relapse-triggers/)

Iets anders drinken. 

Iets anders gaan doen. 

Gewoon ff uitzitten, duurt nooit heel lang, minder dan een half uur i.h.a.

Als je dat een paar keer gelukt is dan weet je dat je het kan en dan is die craving banger voor jou dan omgekeerd. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Isabeau:

Hebben jullie ook ervaringen met het positief overwinnen van zeurende cravings? Dat maakt je ook sterker al voelt dat in het moment vaak een rollercoaster..

Voor mij: accepteren dat ze er zijn. Je kunt het niet voorkomen! Sommige mensen hebben er geen last van, maar ben je iemand die ze wel heeft:  stink er niet in door te denken dat je iets heel erg fout doet omdat je zó verlangt naar een glas wijn dat het zeer doet.  'wat een loser ben ik, ik kan het niet,  stoppen, zie je wel, ik kan net zo goed....'

Accepteren, net als kramp, een regenbui terwijl je de tafel hebt gedekt voor een paasbrunch in de tuin, opvliegers, etc. het is tijdelijk, gaat weer over, maar het is er wel, verzet heeft geen enkele zin.  

Het wordt na verloop van tijd wel veel minder, maar mijn ervaring is dat als het dan na jaren opeens weer komt, ik compleet werd overvallen,  nu denk ik: dat kan dus ook.  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom op het forum! Ik heb wel last gehad van cravings, vooral de eerste maand. Dat zat hen met name in de gewenning. Als ik op de bank plofte na een lange dag schonk ik automatisch een glas wijn in en dat kon niet meer! Dit is nu, na bijna 3 maanden, gelukkig wel weg. En af en toe heb ik nog van die momenten, maar dan ben ik zo trots als ik het niet heb gedaan. Het wordt echt steeds makkelijker! Dus hou vol :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom Isabeau. Ik probeer te bedenken wat ik er van zou vinden als ik 90% van de tijd niet zou drinken. Een of twee keer per maand, gemiddeld? Ik zou dat heel ok vinden. Zoiets zou mijn streven ook zijn. Alleen het binge-drinken natuurlijk niet. 1 of 2 hele flessen wegtikken is extreem veel, als je weken niks dronk.

Ben je tussendoor dan erg bezig bent met het moment waarop je weer mag drinken, omdat je emotioneel de behoefte voelt? Wanneer heb jij die cravings dan? Elk weekend? Een keer in de maand? Als de emoties hoog oplopen?

bewerkt door Lonster

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Lonster:

Welkom Isabeau. Ik probeer te bedenken wat ik er van zou vinden als ik 90% van de tijd niet zou drinken. Een of twee keer per maand, gemiddeld? Ik zou dat heel ok vinden. Zoiets zou mijn streven ook zijn. Alleen het binge-drinken natuurlijk niet. 1 of 2 hele flessen wegtikken is extreem veel, als je weken niks dronk.

Ben je tussendoor dan erg bezig bent met het moment waarop je weer mag drinken, omdat je emotioneel de behoefte voelt? Wanneer heb jij die cravings dan? Elk weekend? Een keer in de maand? Als de emoties hoog oplopen?

Lieve Lonster, Helaas heb ik de 90%  als net zo klote ervaren, want ik bleef in de draaikolk van de verslaving. Het niet meer kunnen stoppen met drinken zodra ik begin is het controleverlies. Daarnaast begin je telkens weer van voren af aan met de cravings. Kortom: die afhankelijkheid blijft.

Hoe werkt dat bij jou Lonster? En waarom wil je af en toe blijven drinken?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 uur geleden zei Woodie:

Dit is nu, na bijna 3 maanden, gelukkig wel weg.

Heel knap van jou, Woodie, al 3 maanden sober !

bewerkt door Isabeau

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Etty:

stink er niet in door te denken dat je iets heel erg fout doet omdat je zó verlangt naar een glas wijn dat het zeer doet.  '

Accepteren,  het is tijdelijk, gaat weer over, maar het is er wel, verzet heeft geen enkele zin.  

Het wordt na verloop van tijd wel veel minder.  

Dit helpt ook Etty

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei bumperjim:

Iets anders drinken. 

Iets anders gaan doen. 

Gewoon ff uitzitten, duurt nooit heel lang, minder dan een half uur i.h.a.

Als je dat een paar keer gelukt is dan weet je dat je het kan en dan is die craving banger voor jou dan omgekeerd. 

Dank je Bumperjim ! Mn die laatste zin is raak en waar, jij maakt dat bewustzijn in mij los !

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lieve mensen,

Het is bijna een jaar later en ik heb jullie heel veel achter de schermen gelezen .

Dit is wat ik al heel lang wilde doen: Jullie bedanken dat jullie zoveel hulp en steun hier met elkaar delen waar ik zoveel aan heb gehad door elke dag te lezen op dit forum:

@bumperjim @Bob @Rosee@Lika@Cleo66@lady jane@kruidenthee67@Kohtje @knakkeren ook @Denise79@GewoonDoen @Moeps @Etty en degene die ik  nu vergeet..

Op dit moment gaat het met mij niet goed. Het is mij vorig jaar gelukt om een half jaar alcoholvrij te leven en daarna ben ik weer gaan kwakkelen.

Gisteren een uitglijder gehad terwijl ik aan de refusal zit, dus je kunt wel raden hoe ziek ik mij voel. En ik was alweer een aardig tijdje op weg zonder die alcohol troep tezamen  dat ik gestopt ben met roken. En dat bevalt mij zó goed, dat ik geen enkel risico meer wil om met alcohol uit te glijden. Het is echt een verpester in mijn persoonlijke proces en het haalt mij onderuit. Mijn grootste uitdaging is dat ik in mijn persoonlijke proces bezig ben om mijn energetische blokkade na jarenlang trauma los te laten. Dit resulteert in tijden dat het best goed gaat en los komt, maar ook in tijden dat ik weer volledig geblokkeerd raak en opgesloten zit in mijn eigen gevangenis, geen verbinding met mijzelf krijg en met anderen in mijn gevoel. En dan gaat het alcoholmonster zeuren en neemt het uiteindelijk over.

Dit is voor mij de grootste uitdaging: Om geduld met mijzelf te hebben, ook al ben ik al zo lang bezig om mijn blokkade aan te pakken en het niet snel genoeg gaat. It doesn't matter how slowly you go, as long as you don't stop, zegt mijn sober -app waarvan ik de teller vandaag weer op 0 heb moeten zetten..

Ik neem nu het besluit dat ik een jaar niet wil drinken. Geen achterdeur meer, maar met jullie meeschrijven als ik het moeilijk heb. Ik schaam mij voor mijn uitglijders en dat het mij , na die 7 jaar clean van 20004- 2011 niet meer is gelukt om blijvend nuchter te zijn. Ben er emotioneel van.

Dit forum is mijn hoop, de perioden afgelopen jaar dat het mij wel lukte maandenlang is mijn hoop. En ik zet mijzelf op het @jaarpact.

Zal het gaan lukken? Ik hoop het zo !

Liefs Isabo

bewerkt door Isabeau

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hey Isabeau, mooi dat je je weer hier meld. Het klinkt allemaal rigoreus. Je app op 0 en nu een jaar niet drinken. Dat tellen, waar dient het toe. Het gaat toch om vandaag?

Hopelijk knap je snel een beetje op.:rose:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja het gaat lukken. Gewoon doen!

Niet makkelijk, maar echt te doen.

Elke dag positief opstaan, ook zo simpel gezegd, maar het werkt als je het ook echt doet!

:rose:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Lonster  Whaaa, ik ben jou vergeten te benoemen en ook jouw berichtjes zijn altijd zo fijn !! Dank voor je steun. Ik zal wat actiever op dit forum gaan zijn.

@GewoonDoen   Ik neem deze ter harte [elke dag positief opstaan] Ik zag het vandaag even helemaal niet meer zitten. Het gaat weer ietsje beter zo !

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom weer. Hier actief zijn kan zeker helpen. Jezelf vergeven ook. En geduld oefenen....ja. Voorwaar niet eenvoudig, maar zo helpend. Gewoon weer doorgaan. In het leven ben je nooit 'af'; je leert....:rose:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh dank je :) voor de complimenten. 

Voorwaar niet eenvoudig, zoals Lika al zegt. Moedig voorwaarts, zoals een ezel schrijft. Elke dag positief opstaan, zegt Gewoon doen. En zo heeft bijna iedereen die jij benoemde in je dankwoord wel weer een aardige opsteker.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat goed dat je weer actief bent hier! En dat je je op het jaarpact hebt gezet! Heftig dat je door je refusal heen hebt gedronken, en je nu zo ziek voelt. Schaam je ajb niet, je bent juist moedig dat je jezelf weer herpakt en ervoor gaat. Dat is wat telt. Ook al begin je weer bij dag 1. Het worden er vanzelf weer meer:) Ik heb met oud en nieuw ook een uitglijder gemaakt en weet nu weer precies waarom ik gestopt ben. Zelfs geen behoefte meer aan 'met mate' drinken. Misschien komt dat weer maar daar ga ik nu niet over nadenken, gewoon weer dag voor dag. Blij dat je zoveel aan dit forum hebt, ik heb er ook heel veel aan. Succes weer, we kunnen het!:rose:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Lika @Rosee en @Lonster Kanjers zijn jullie, sta hier jankend de berichtjes te lezen. Ik merk dat wat jullie zeggen dat ik mij niet hoef te schamen, mij heel erg raakt. Ik voel mij zo falen als ik uitglijd.

Dus dat ik dit op het forum schrijf is al een hele overwinning. En dat is denk ik heel goed. Want  dat maakt minder eenzaam [ook een onderwerp naast schaamte].

Ik hoop dat als ik vaker kom schrijven, dat jullie daar ook opstekers uit kunnen halen.

Sobriety is a journey, not a destination, zegt mijn app. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...