Spring naar bijdragen

Werk privé in relatie tot oxazepam afbouw


Paps

Aanbevolen berichten

Dag,

Is er iemand die het afbouwen heeft kunnen inregelen met werk-/sociaal-/privé leven?

Ik zit nu 3 maanden aan de oxazepam. Moet nog 70mg afbouwen. GGZ heeft het over stabilisatiefases. Ik denk dan aan rustige periodes waarin ik mijn leven weer vorm kan geven. Op dit moment ervaar ik dat anders.  Het lijkt me alsof de ontwenningsverschijnselen steeds erger worden ondanks een 'stabiele priode' van 2 weken.  Hopelijk heb ik het verkeerd. Ik wilde de 70mg voor de zomer voor het grootste deel afgebouwd hebben.

Groeten Paps. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Paps:

Dag,

Is er iemand die het afbouwen heeft kunnen inregelen met werk-/sociaal-/privé leven?

Ik zit nu 3 maanden aan de oxazepam. Moet nog 70mg afbouwen. GGZ heeft het over stabilisatiefases. Ik denk dan aan rustige periodes waarin ik mijn leven weer vorm kan geven. Op dit moment ervaar ik dat anders.  Het lijkt me alsof de ontwenningsverschijnselen steeds erger worden ondanks een 'stabiele priode' van 2 weken.  Hopelijk heb ik het verkeerd. Ik wilde de 70mg voor de zomer voor het grootste deel afgebouwd hebben.

Groeten Paps. 

Beste @Paps

Ik wil je niet bangmaken of ontmoedigen. Maar voor mij was tijdens ontwenning niks meer mogelijk, kan niet meer afspreken met vrienden (te druk en ben te ziek). Geen huishoudelijke taken meer doen. Geen boodschappen en vaak was een wandelingetje niet eens meer mogelijk. Maar er zijn hier ook mensen die wel werken ernaast of vrijwilligers werk doen voor de afleiding. Het is zeer verschillend. Dus laat je niet gekmaken door mijn verhaal. Want niet iedereen is er zo slecht aan toe. Voor mij is de prioriteit van de benzo’s afkomen, daarna zien we wel verder hoe lang het duurt voordat ik weer dingen kan oppakken. Kijk wat je aankan qua afbouwen, hoe sneller je gaat hoe heviger je klachten. En als het niet meer gaat, wellicht toch overstappen op diazepam? Of de micro taper methode? Ik snap dat je snel je leven terug wil. Dat willen we allemaal hier, maar soms is het gewoon niet mogelijk tijdens de ontwenning. Ik hoop dat je zolang zoveel mogelijk ernaast kan blijven doen. Mijn ervaring is dat artsen het onderschatten wat je doormaakt. Bij mij werden al mijn klachten op angst gegooid, belachelijk. De benzo’s verstoren het hele zenuwstelsel, niet alleen de GABA receptoren maar het heeft ook invloed op serotonine, noradrenaline en dopamine. Al deze neurotransmitters regelen onze lichaamsfuncties zoals; uitscheiding, hartslag, bloeddruk, stemming, coördinatie etc etc. Je zenuwstelsel moet zich steeds weer opnieuw aanpassen na elke dosis verlaging. Dus langzaam afbouwen is de enige mogelijkheid helaas. 

Veel sterkte. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Paps Het is de uitdaging, zodra je weet wat er aan de hand is, de mensen in je omgeving te vertellen hoe het zit en dat je het ziek maakt en dat het lang zal duren. Dat geen contact opnemen niet betekend dat ze niet belangrijk voor je zijn, maar dat je zo ziek bent dat het beter voor je is om zoveel mogelijk prikkels te vermijden. De meer prikkels, de meer klachten je zal ervaren. Dit betekend niet dat je geen contact kan hebben, maar wel dat je het heel gedoseerd moet doen. Met mensen alleen afspreken. Vragen of ze bij je thuis komen, en dat het een ziekenbezoek is. Je kan ze uitleggen dat je hun steun nodig hebt, al is het maar de morele support het niet op te geven.

Ik heb een paar vrienden gevraagd, me er altijd aan te herinneren dat ik zou beter worden, als ik het niet meer zag zitten. Dus wat ik ook zou zeggen, zij moesten antwoorden dat ik moest volhouden en van de benzo moest afkomen en dat ik dan zou genezen.

Artsen zeggen vaak dat je afleiding moet zoeken, en andere dingen moet doen, en er niet zo mee bezig moet zijn. Maar in de praktijk kan dit vaak helemaal niet, omdat afleiding door dingen te doen ook zorgt voor extra stress voor je CZS. Dit werkt dan averechts. Afleiding ja, maar alleen afleiding met een lage prikkel, die je kan verdragen en waarbij je naar huis kan als het teveel wordt, of waarmee je kan stoppen als het teveel wordt.

Als je met je gezin er een team job van maakt, waarbij iedereen weet dat je ziek bent, en dat je van het ene op het andere moment je heel ziek kunt worden, dan is dat beter voor je herstel. Het is mijn ogen iets wat je de hoogste prioriteit moet geven.

Zie het als het overwinnen van kanker. Je bent niet schuldig aan wat er gebeurd , en je gaat door een lange pijnlijke periode richting gezondheid. De prognoses zijn goed, maar de behandeling vraagt veel van je gezondheid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@kannietmeer.

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Wat geeft me dit een energie. Ik merk dat ik een sociaal leven kan leiden als ik de prikkels in de gaten houdt. Ik heb één carnavalsavond meegemaakt, alcoholvrij. Was geweldig. Echter, mijn hele systeem was nog dagen in de war. Dat was een teleurstelling. Prikkels doseren is een must. Wel lastig als je in een band zit waar je graag wilt repeteren. Ik wil zo graag regisseurs blijven van mijn eigen herstel.

Iets anders. Ik heb nu 10mg tabletjes oxazepam gekregen van een ander merk dan de 50mg. Mijn lijf reageert hier heftig op. Spierkramp, suf en hoofdpijn. Had ik tot nu toe geen last van bij afbouw met 1 merk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Paps:

@kannietmeer.

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Wat geeft me dit een energie. Ik merk dat ik een sociaal leven kan leiden als ik de prikkels in de gaten houdt. Ik heb één carnavalsavond meegemaakt, alcoholvrij. Was geweldig. Echter, mijn hele systeem was nog dagen in de war. Dat was een teleurstelling. Prikkels doseren is een must. Wel lastig als je in een band zit waar je graag wilt repeteren. Ik wil zo graag regisseurs blijven van mijn eigen herstel.

Iets anders. Ik heb nu 10mg tabletjes oxazepam gekregen van een ander merk dan de 50mg. Mijn lijf reageert hier heftig op. Spierkramp, suf en hoofdpijn. Had ik tot nu toe geen last van bij afbouw met 1 merk.

Wat fijn dat je toch nog steeds het eea kan doen! 

Ik heb meer mensen gehoord die overstappen op ander merk een probleem vonden. Ik heb hier ergens gelezen dat dit met de hulpstoffen waaruit een tablet bestaat te maken kan hebben. Artsen en apothekers doen dit af als onzin. Oxazepam 10 Mg is en blijft 10 Mg, welk merk je ook hebt zeggen ze. Maar ik las laatst dat het verschil in hulpstoffen kan zorgen voor een andere verwerking in je lichaam; bijv snellere/langzamere opname etc. Ik heb ook het idee dat toen ik een overstap maakte op taperingstrips ik dat ook gevoeld heb. Denk dat je even moet wennen. Probeer het hierna bij 1 merk te houden van dezelfde fabrikant. Succes 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lezen over Mindfulness en meditatie en oefentherapie loslaten helpt me enorm om het te ondergaan. Het een plaats geven. Niet ertegen vechten of de symptomen een voedingsbodem laten zijn voor angst, frustratie en onzekerheid. 

Dit werkt op dit moment voor mij. Hoop dit vast te kunnen houden. Soms is de lichamelijke ontwenning ff te heftig, dan zit ik die gewoon uit en probeer toch te blijven doen wat ik van plan was. Het is en blijft gewoon een stom stofje wat met je zit te sollen. Misschien helpt het dat ik vroeger wel eens geblowed heb en toen ook af en toe een bad trip moest uitzitten.

Vanavond repeteren....we zien wel of het lukt. Iedereen weet het daar....scheelt veel. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op ‎10‎-‎3‎-‎2019 om 11:49 zei Paps:

. Wel lastig als je in een band zit waar je graag wilt repeteren. Ik wil zo graag regisseurs blijven van mijn eigen herstel.

 

Paps heb je ook oordopjes in? Dat verminderd de prikkels een beetje. Maar ook veel dingen zien geeft veel prikkels.

Je gaat er in ieder geval toppie tegenaan. Jij komt er wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei bolletje:

Paps heb je ook oordopjes in? Dat verminderd de prikkels een beetje. Maar ook veel dingen zien geeft veel prikkels.

Je gaat er in ieder geval toppie tegenaan. Jij komt er wel.

goede tip van Bol. Oordoppen zijn zo fijn!!!

Zonnebril met  pijn van licht kan ook helpen.

@Paps ik kon echt geen muziek verdragen meestal, dus ben blij dat dat je lukt.

Wat betreft de overstap: het kan zo zijn dat het door een ander merk komt, maar het kan ook zijn dat het komt door je verlaging. Komt erg veel voor deze klacht bij benzo-ontwenning.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...