Spring naar bijdragen

4 maart


Annie87

Aanbevolen berichten

Hoi Lieve allemaal, 

hoe gaat het met jullie? 

Met mij ontzettend *piep*.

Vandaag ben ik hevig depressief en angstig tijdens het afbouwen. De angst dat het nooit meer goed komt, angst op blijvende schade overheerst enorm. Suïcidale gedachtes. Boosheid op artsen, dat een benzo zo mijn leven heeft verkloot. En dat ze dat niet willen geloven. Dat alle psychiaters maar blijven zeggen/denken, maar je bent het toch niet voor niks gaan slikken? Dus er was toch iets? Ja er was iets, ik ben het gaan slikken omdat een arts het me adviseerde en afhankelijk heeft gemaakt en dat wil er maar niet in bij de artsen. Maar al mijn problemen heb ik aangepakt en waren niets in vergelijking met dit. Ik ben nog nooit suïcidaal geweest in mijn leven. Ik was niet angstig. Heb nog nooit zulke ernstige psychische klachten gehad en die had ik ook niet voordat ik aan de benzo’s begon. Ik begrijp gewoon niet waarom artsen en psychiaters dat niet willen geloven. Internet staat er vol mee. Ik heb zulke hevige psychische en lichamelijk klanten gehad (en nog steeds) tijdens het ontwennen dat ik hierna trauma therapie nodig heb en me afvraag of ik deze nare ervaringen ooit kwijt zal raken. Nog nooit in mijn leven heb ik me zo lang zo angstig en machteloos gevoeld, door een ***pil die artsen voorschrijven. Ook mensen in mijn omgeving kunnen zich niet voorstellen dat het werkelijk zo erg is. Ik heb daar echt moeite mee. Ik hoor mensen zeggen; zal vroeger wel iets ergs hebben meegemaakt waardoor ze er zo aan toe is. Nee ik had geen trauma oid. Ik was gewoon overspannen door een privé kwestie die opgelost is. Nu heb ik wel een trauma, een hele grote; een benzo-ontwenning. 

Ik hoop dat ik er hierna met trauma therapie uitkom. Het is echt het meest vreselijke wat ik ooit heb meegemaakt. 

Sorry voor mijn ontzettend neerslachtige bericht maar ik moest het even kwijt. 

Hopelijk gaat het met jullie beter. 

Veel liefs 

bewerkt door moderator
schuttingtaal
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Annie.

Ik ben net nieuw op het forum en begrijp je stemming helemaal. Wat doen we hieraan? De boosheid levert niks op. Het lucht niet eens op.... Is mijn ervaring. Hartslag gaat enkel omhoog en we voeden wat we niet moeten voeden. De depressie. Ik zit er zelf ook middenin as we speak. Het is carnaval hier in het zuiden en vrouw en kids zitten er middenin. Vorig jaar stond ik zelf op een wagen. 

Afgelopen maanden aan het herstel gewerkt en nu afbouwen. Het lijkt allemaal voor niets te zijn geweest. 

Ik probeer er uit te komen door er niet mee bezig te zijn. Hoe moeilijk ook. Knokken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi @Paps

allereerst welkom op het forum, ik hoop dat je hier veel steun gaat krijgen. 

Het voelt idd alsof het allemaal voor niks is geweest, nee erger want ik ben er nu zo erg aan toe, dit is niks in vergelijking tot de problemen die ik had. Ik functioneerde nog wel, kon het huishouden doen, kon af en toe nog iets leuks doen met vriendinnen etc. Nu vrijwel niks meer. Ik weet dat het niet helpt om in een slachtofferrol te gaan zitten, maar soms kan ik niet anders. Ik voel me wel een slachtoffer. 

Ik hoop dat als ik klaar ben met ontwennen ik snel wat opknap en in therapie kan, want ik weet soms niet waar ik naartoe moet met mijn boosheid/verdriet omdat ik tegen zoveel onwetendheid en onbegrip ben aangelopen op dit gebied. Mijn man wordt er af en toe ook gek van, dus ik hou vaak mijn mond maar (en ik snap het ergens ook wel hoor). 

Ik was altijd zo vrolijk, het glas was altijd halfvol, er is nu niks meer van over. Zelfs toen ik overspannen was, was ik nog redelijk vrolijk (hoe gek dat ook klinkt). 

Lijkt me ook moeilijk om middenin het feest gedruis te zitten nu, met al die vrolijke mensen, terwijl je zelf niks kan. 

Van welke benzo ben je aan het ontwennen en welke dosering kom je van en zit je nu? Veel sterkte 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Annie,

Ik heb zojuist gesproken met mijn PIT verpleegkundige van het GGZ. Die adviseerde om uit te schrijven van het forum. Voed het niet zei ze. Het is ***, en handig gezegd dan gedaan. Maar ga iets doen. Hoe geforceerd ook.

 

bewerkt door moderator
schuttingtaal
Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei Paps:

Hoi Annie,

Ik heb zojuist gesproken met mijn PIT verpleegkundige van het GGZ. Die adviseerde om uit te schrijven van het forum. Voed het niet zei ze. Het is klote, en handig gezegd dan gedaan. Maar ga iets doen. Hoe geforceerd ook.

 

Zit je er net op Haha. Ik vind dat een lastige keuze. Ook wat straks na de ontwenning? Trauma therapie om dingen te verwerken of juist niet. Ik wil het ook niet wegstoppen (ben echt door een hel gegaan) maar wil er ook niet constant in blijven hangen. Je haalt eigenlijk een kwestie aan, waar ik zelf ook steeds aan twijfel...soms weet ik niet wat beter is, de ene keer denk ik; probeer er niet mee bezig te zijn, maar de andere keer heb ik juist behoefte om te praten over wat ik meemaak tijdens het ontwennen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben in december begonnen met 125mg oxazepam bij crisisdienst GGZ.

Aanleiding bij mij was uitzichtloosheid door gezondheidsklachten. Zag geen toekomst meer. 

Ik zit nu nog op 70mg. Ik wil het afbouwen combineren met het gewone leven maar dat zie ik nu even niet zitten. Ik zit/zat bij een band. Repeteer daar mee als het gaat. We moeten doorpakken. Er is geen keuze. Elk moment dat je met je verslaving bezig bent leef je niet verdomme. Het is klote. Maar we gaan dit aanpakken. We gaan hierop terugkijken. Ik heb op dit moment mega oorsuizen en tintelende tanden, maar besluit om het te negeren. Ik ga iets doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

42 minuten geleden zei Annie87:

Hoi Lieve allemaal, 

hoe gaat het met jullie? 

Met mij ontzettend *piep*.

Vandaag ben ik hevig depressief en angstig tijdens het afbouwen. De angst dat het nooit meer goed komt, angst op blijvende schade overheerst enorm. Suïcidale gedachtes. Boosheid op artsen, dat een benzo zo mijn leven heeft verkloot. En dat ze dat niet willen geloven. Dat alle psychiaters maar blijven zeggen/denken, maar je bent het toch niet voor niks gaan slikken? Dus er was toch iets? Ja er was iets, ik ben het gaan slikken omdat een arts het me adviseerde en afhankelijk heeft gemaakt en dat wil er maar niet in bij de artsen. Maar al mijn problemen heb ik aangepakt en waren niets in vergelijking met dit. Ik ben nog nooit suïcidaal geweest in mijn leven. Ik was niet angstig. Heb nog nooit zulke ernstige psychische klachten gehad en die had ik ook niet voordat ik aan de benzo’s begon. Ik begrijp gewoon niet waarom artsen en psychiaters dat niet willen geloven. Internet staat er vol mee. Ik heb zulke hevige psychische en lichamelijk klanten gehad (en nog steeds) tijdens het ontwennen dat ik hierna trauma therapie nodig heb en me afvraag of ik deze nare ervaringen ooit kwijt zal raken. Nog nooit in mijn leven heb ik me zo lang zo angstig en machteloos gevoeld, door een kutpil die artsen voorschrijven. Ook mensen in mijn omgeving kunnen zich niet voorstellen dat het werkelijk zo erg is. Ik heb daar echt moeite mee. Ik hoor mensen zeggen; zal vroeger wel iets ergs hebben meegemaakt waardoor ze er zo aan toe is. Nee ik had geen trauma oid. Ik was gewoon overspannen door een privé kwestie die opgelost is. Nu heb ik wel een trauma, een hele grote; een benzo-ontwenning. 

Ik hoop dat ik er hierna met trauma therapie uitkom. Het is echt het meest vreselijke wat ik ooit heb meegemaakt. 

Sorry voor mijn ontzettend neerslachtige bericht maar ik moest het even kwijt. 

Hopelijk gaat het met jullie beter. 

Veel liefs 

Ha lieve @Annie87

Wat naar om jouw bericht te lezen. Traumatherapie is zo gek nog niet, het is inderdaad soms traumatisch wat sommigen ervaren met afbouwen. Gelukkig geldt dit lang niet voor iedereen, maar de één is er nu eenmaal veel gevoeliger voor dan de ander. 

Ook ik ervaar dat mensen in mijn omgeving er niet goed mee kunnen omgaan. Het zij zo. 

Je gaat die nare ervaringen heus wel kwijtraken, maar je zult geduld moeten hebben. Ik heb dat niet gehad, maar als je naar je lichaam blijft luisteren en aan jezelf denkt en niet in de eerste plaats anderen wil pleasen tijdens je ontwenning gaat het je wel lukken. OP mijn steun kun je in elk geval rekenen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 minuten geleden zei Paps:

Hoi Annie,

Ik heb zojuist gesproken met mijn PIT verpleegkundige van het GGZ. Die adviseerde om uit te schrijven van het forum. Voed het niet zei ze. Het is klote, en handig gezegd dan gedaan. Maar ga iets doen. Hoe geforceerd ook.

 

Dat is mij destijds ook gezegd. Het forum kan ook behulpzaam voor je zijn door (h)erkenning. Je maakt uiteraard zelf de beslissing, maar als je blijft kun je op onze steun rekenen! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei Paps:

Ik ben in december begonnen met 125mg oxazepam bij crisisdienst GGZ.

Aanleiding bij mij was uitzichtloosheid door gezondheidsklachten. Zag geen toekomst meer. 

Ik zit nu nog op 70mg. Ik wil het afbouwen combineren met het gewone leven maar dat zie ik nu even niet zitten. Ik zit/zat bij een band. Repeteer daar mee als het gaat. We moeten doorpakken. Er is geen keuze. Elk moment dat je met je verslaving bezig bent leef je niet verdomme. Het is klote. Maar we gaan dit aanpakken. We gaan hierop terugkijken. Ik heb op dit moment mega oorsuizen en tintelende tanden, maar besluit om het te negeren. Ik ga iets doen.

Veel succes en heel veel sterkte. Wens je alle goeds toe 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook maar even hier geplaatst: Bij psych geweest.

Op basis van mijn klachten is het wel duidelijk dat ik sinds oktober 2018 lichamelijke signalen stelselmatige heb genegeerd (ontstekingsreacties, darmproblemen). Vorige week was de geconstateerde hoge bloeddruk (door spanning) voor mij de eye opener. Sindsdien thuis en dat blijft even zo. Werken is geen optie, burnout/overbelasting/overspannenheid steekt de kop op. 

Psychiater wil later mijn paroxetine omzetten in Citalopram, omdat hij vermoedt dat de paroxetine niet meer werkt. Eerst moet lichaam rustig worden en hij stelt 3 x daags 10 mg Oxazepam voor of 1 maal daags 0,5 mg Clonazepam. Dat wil ik natuurlijk niet, maar ik heb wel iets nodig nu. 
Straks ook naar de bedrijfsarts, daar zal ik me stevig moeten opstellen, omdat ik vermoed dat hij het onderschat en me weer aan het werk wil zien. Wordt vervolgd! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei Cyclad58:

Ook maar even hier geplaatst: Bij psych geweest.

Op basis van mijn klachten is het wel duidelijk dat ik sinds oktober 2018 lichamelijke signalen stelselmatige heb genegeerd (ontstekingsreacties, darmproblemen). Vorige week was de geconstateerde hoge bloeddruk (door spanning) voor mij de eye opener. Sindsdien thuis en dat blijft even zo. Werken is geen optie, burnout/overbelasting/overspannenheid steekt de kop op. 

Psychiater wil later mijn paroxetine omzetten in Citalopram, omdat hij vermoedt dat de paroxetine niet meer werkt. Eerst moet lichaam rustig worden en hij stelt 3 x daags 10 mg Oxazepam voor of 1 maal daags 0,5 mg Clonazepam. Dat wil ik natuurlijk niet, maar ik heb wel iets nodig nu. 
Straks ook naar de bedrijfsarts, daar zal ik me stevig moeten opstellen, omdat ik vermoed dat hij het onderschat en me weer aan het werk wil zien. Wordt vervolgd! 

Lieve @Cyclad58

heftig allemaal. Hoe gaat het nu met je darmen? Wil je psych de paroxetine dan in 1 x omzetten? Heb ergens gelezen dat dat via crosstapering moet namelijk (het ene middel langzaam afbouwen terwijl je het andere middel opbouwt). Paroxetine schijnt nogal heftige ontwenningsklachten te geven. En daar zit jij nu natuurlijk niet op te wachten (niet dat iemand daar überhaupt op te wachten zit). 

Sterkte bij de bedrijfsarts. Hoop dat je een beetje begrip krijgt. Het UWV zal deze maand ook wel weer contact met mij opnemen maar zit nog in de afbouw en verwacht geen verbetering tijdens afbouw dus tja. Zelfs de psychiater snapt het vaak niet en wil alles snel. Alsof ik het bewust doe ofzo. Dan wil ik soms wel schreeuwen; denk je dat ik het leuk vindt om de hele dag thuis te zitten? Om niet meer te kunnen auto rijden? Om niet meer met vrienden af te spreken? Ze snapt er geen bal van. Ik ben lichamelijk ook ziek onder het afbouwen, dan denk ik bij mezelf: als jij griep hebt, zal ik je ook naar buiten trekken en zeggen dat je van alles moet. Als ik klaar ben met de ontwenning ga ik er ook weg, heb er niks aan en voel me compleet onbegrepen. 

Hopelijk begrijpt de bedrijfsarts het een beetje. 

Wil je wel een andere anti depressiva proberen? (Ik heb afgelopen week de piekerpil deel 1 en 2 van Zembla gezien en heb geen vertrouwen meer in psychische medicatie.) knap van je dat je probeert geen benzo te nemen. Ik hoop dat je dat volhoudt en anders zo weinig mogelijk. 

Veel sterkte liefs 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Cyclad58

Goed dat je in de toekomst de paroxetine omgaat zetten naar citalopram het is een middel met minder bijwerkingen. Ik heb dat toen ik dat om moest zetten in 1x gedaan dat is na mijn ervaring echter af te raden ik werd het hartstikke aggressief van. Maar toen ik dat eenmaal had gedaan was ik niet meer zo rusteloos met die parexotine leek ik net alsof ik adhd had.

sterkte en succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Deligaf1:

@Cyclad58

Goed dat je in de toekomst de paroxetine omgaat zetten naar citalopram het is een middel met minder bijwerkingen. Ik heb dat toen ik dat om moest zetten in 1x gedaan dat is na mijn ervaring echter af te raden ik werd het hartstikke aggressief van. Maar toen ik dat eenmaal had gedaan was ik niet meer zo rusteloos met die parexotine leek ik net alsof ik adhd had.

sterkte en succes.

Dank je wel Tim, dat stelt me wel wat gerust. Bij mij zal omzetting ook ineens gebeuren. Ik vermoed niet dat ik er agressief van wordt, maar zal wel even wat meer onrust ervaren. We gaan het zien. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 minuten geleden zei Annie87:

Lieve @Cyclad58

heftig allemaal. Hoe gaat het nu met je darmen? Wil je psych de paroxetine dan in 1 x omzetten? Heb ergens gelezen dat dat via crosstapering moet namelijk (het ene middel langzaam afbouwen terwijl je het andere middel opbouwt). Paroxetine schijnt nogal heftige ontwenningsklachten te geven. En daar zit jij nu natuurlijk niet op te wachten (niet dat iemand daar überhaupt op te wachten zit). 

Sterkte bij de bedrijfsarts. Hoop dat je een beetje begrip krijgt. Het UWV zal deze maand ook wel weer contact met mij opnemen maar zit nog in de afbouw en verwacht geen verbetering tijdens afbouw dus tja. Zelfs de psychiater snapt het vaak niet en wil alles snel. Alsof ik het bewust doe ofzo. Dan wil ik soms wel schreeuwen; denk je dat ik het leuk vindt om de hele dag thuis te zitten? Om niet meer te kunnen auto rijden? Om niet meer met vrienden af te spreken? Ze snapt er geen bal van. Ik ben lichamelijk ook ziek onder het afbouwen, dan denk ik bij mezelf: als jij griep hebt, zal ik je ook naar buiten trekken en zeggen dat je van alles moet. Als ik klaar ben met de ontwenning ga ik er ook weg, heb er niks aan en voel me compleet onbegrepen. 

Hopelijk begrijpt de bedrijfsarts het een beetje. 

Wil je wel een andere anti depressiva proberen? (Ik heb afgelopen week de piekerpil deel 1 en 2 van Zembla gezien en heb geen vertrouwen meer in psychische medicatie.) knap van je dat je probeert geen benzo te nemen. Ik hoop dat je dat volhoudt en anders zo weinig mogelijk. 

Veel sterkte liefs 

Dank je wel @Annie87.

Citalopram en Paroxetine lijken in essentie veel op elkaar, vandaar dat de overstap doorgaans relatief gemakkelijk gaat. We gaan het zien. 

Ik zal vanmiddag mijn ervaring met de bedrijfsarts posten hier. 
Met de darmen gaat het wel goed, ik heb dat kunnen loslaten omdat ik ook wel begreep dat piekeren daarover alleen averechts werkt. 

Liefs, Ad

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Al een paar dagen zit ik in een wave, wat al best lang uitgebleven is. Heb er veel moeite mee om te copen mijn gedachtens nemen een loopje met me en ben onrustig.

Nu dat ik de woede heb verwerkt met TAT voel ik me wat beter in mijn lichaam zetten en ik merk gedragsveranderingen op (positief) het voelt allemaal meer eigen. Alleen achter die woede zit nog een hoop machteloosheid en verdriet. Ik laat het nu even allemaal rusten omdat ik nog last heb van de wave’s. Ik hoop hier volgende week mee verder te kunnen gaan.

gr Tim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei Deligaf1:

Hallo,

Al een paar dagen zit ik in een wave, wat al best lang uitgebleven is. Heb er veel moeite mee om te copen mijn gedachtens nemen een loopje met me en ben onrustig.

Nu dat ik de woede heb verwerkt met TAT voel ik me wat beter in mijn lichaam zetten en ik merk gedragsveranderingen op (positief) het voelt allemaal meer eigen. Alleen achter die woede zit nog een hoop machteloosheid en verdriet. Ik laat het nu even allemaal rusten omdat ik nog last heb van de wave’s. Ik hoop hier volgende week mee verder te kunnen gaan.

gr Tim

Sterkte kerel. Je bent op de goede weg! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Annie, 

Ik hoop hier toch steun te kunnen vinden en te kunnen geven. Weet nog niet goed hoe deze site werkt. Iedereen kan onze "chat" lezen neem ik aan.

Welke Benzo gebruik jij en hoeveel? Ben benieuwd hoe jij en anderen zich je er doorheen knokken. We moeten de schouders eronder zetten. Wij zijn sterker dan dit. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

33 minuten geleden zei Cyclad58:

Dank je wel @Annie87.

Citalopram en Paroxetine lijken in essentie veel op elkaar, vandaar dat de overstap doorgaans relatief gemakkelijk gaat. We gaan het zien. 

Ik zal vanmiddag mijn ervaring met de bedrijfsarts posten hier. 
Met de darmen gaat het wel goed, ik heb dat kunnen loslaten omdat ik ook wel begreep dat piekeren daarover alleen averechts werkt. 

Liefs, Ad

Hoop dat het idd geen problemen oplevert doe switch. 

Gelukkig dat het met je darmen beter gaat. 

Lees straks je bericht over de bedrijfsarts. Veel sterkte 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

25 minuten geleden zei Deligaf1:

Hallo,

Al een paar dagen zit ik in een wave, wat al best lang uitgebleven is. Heb er veel moeite mee om te copen mijn gedachtens nemen een loopje met me en ben onrustig.

Nu dat ik de woede heb verwerkt met TAT voel ik me wat beter in mijn lichaam zetten en ik merk gedragsveranderingen op (positief) het voelt allemaal meer eigen. Alleen achter die woede zit nog een hoop machteloosheid en verdriet. Ik laat het nu even allemaal rusten omdat ik nog last heb van de wave’s. Ik hoop hier volgende week mee verder te kunnen gaan.

gr Tim

Hi Tim wat rot zeg dat je een wave hebt. En je had best wel een tijdje geen ontwenningsklachten toch? Zo zie je maar weer dat het zo onvoorspelbaar is. Hoop dat je wave snel opklaart. Dikke knuffel 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei Paps:

Dag Annie, 

Ik hoop hier toch steun te kunnen vinden en te kunnen geven. Weet nog niet goed hoe deze site werkt. Iedereen kan onze "chat" lezen neem ik aan.

Welke Benzo gebruik jij en hoeveel? Ben benieuwd hoe jij en anderen zich je er doorheen knokken. We moeten de schouders eronder zetten. Wij zijn sterker dan dit. 

@Paps iedereen kan dit lezen, een privé bericht stuur je door op iemand naam te gaan staan, dan kom je op een profiel en dan zie je in het midden een envelopje. Als je daar op klikt stuur je een pb. 

Ik hoop dat je wat aan de site hebt. Als het averechts werkt, gewoon niet meer op kijken. Bij iedereen verschilt het. Soms merk ik dat ik op bepaalde dagen minder kijk. Of van sommige betichten onrustig wordt. Maar andere berichten geven me juist weer veel steun. Dus is best dubbel soms. 

Ik zat eerst op clonazepam 2 x 0,5 Mg en dit is omgezet naar 80 Mg oxazepam. Ik ben nu met een taperingstrip bezig en verlaag elke 3 dagen 0,5 Mg oxazepam. Althans dat probeer ik. Ik hoop deze week mijn allerlaatste pil te nemen. Ben nu 3 maanden bezig met afbouwen en had 3 maanden benzo’s gebruikt dus met afbouwen slik ik nu al een half jaar. 

Maar ik weet dat ik daarna nog lange tijd last kan houden, zoals zovelen hier omdat je zenuwstelsel zich weer moet herstellen. En dat verschilt sterk per persoon. Ik hoop dat ik daarna snel herstel en anderen kan steunen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 minuten geleden zei Paps:

Waarom is het bij jou omgezet? Ik heb ook dat voorstel gehad, maar dan andersom. Van oxa naar clona i.v.m. autorijden.

Mijn verhaal is nogal raar gegaan, heb het zelf omgezet maar wist er niks vanaf en heb daardoor zeer erge ontwenningsklachten gehad: 

 

ik reageerde vanaf begin al paradoxaal op clonazepam (behalve de spierverslappende en pijnstillende werking, die heb ik wel gevoeld) en deze paradoxale reacties werden steeds erger. De huisarts nam me niet serieus en wilde me niet helpen dus zat muurvast waardoor ik een nog foutere beslissing nam. Mijn situatie was dus heel ongewoon 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Paps 

de switch naar clonazepam zou ik om te ontwennen niet aanraden overigens. Ken je de Ashton Manual al? Clonazepam is een benzo die zeer moeilijk af te bouwen is. 0,5 Mg is 10 Mg diazepam. Als je dus steeds een kwartje eraf haalt daal je dus steeds 2,5 Mg diazepam (als vergelijking) en dat zijn grote stappen. Dit verklaart waarom mijn stoppogingen ook steeds mislukten (alleen had ik er toen helaas nog geen verstand van). Als afbouwen met oxazepam je lukt zou ik dat zo lang mogelijk volhouden. Als het niet meer gaat kan je overwegen een overstap te maken naar diazepam of verder te gaan met microtapering (met een weegschaal en vijltje steeds minder nemen) of via taperingstrips. Maar wellicht heb je je hier al in verdiept. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Paps omdat arsten/ ggz geen benul hebben van wat je ervaart met deze ontwenning, en denken dat het bij grotendeels door 'verslavingsgedrag' komt dat we zo ziek zijn, vinden ze ook dat wat wij op het forum schrijven 'overdreven' is, en dus onnodige bangmakerij. Persoonlijk heb ik ervaren, dat het heel behulpzaam is om met ervaringsdeskundigen te praten en lotgenoten. Want juist omdat we zo slecht begrepen worden door zorgverleners en omgeving, is dit contact uiterst belangrijk om niet aan jezelf te gaan twijfelen en de moed niet te verliezen. Voor jou voeg ik even de Ashton Manual toe aan dit bericht.

@Annie87Meisje toch, wat een ellende!  Gezien de hoeveelheid en snelheid waarmee je afgebouwd hebt, en de oxa met korte halfwaardetijd, ben je gewoon nog zieker dan nodig. Maar je bent er bijna, en zal dan de tijd moeten nemen om te herstellen. Ik denk dat je niet moet verwachten dat het snel opknapt, omdat je zo snel hebt afgebouwd.
Wat het trauma betreft: Veel mensen ervaren dit als zeer traumatisch en verwachten dat ze traumatherapie moeten doen. Ik heb echter geleerd dat dit trauma vooral heel sterk is als we er nog inzitten en dat eigenlijk ieders trauma toch heelt als genezing eenmaal inzet. Er is toevallig een benzo coach uit Canada die daar ook een filmpje over heeft gemaakt op YouTube en die zegt hetzelfde. Ik hoop dat dat ook voor jou zal gelden. Persoonlijk merk ik dat ik ook beter en genuanceerder wordt, naar mate ik verder in mijn proces ben. Mijn boosheid richting de gezondheidszorg en het onbegrip en het gemak waarmee er met pillen wordt gegooid en de ontkenning vervolgens blijven wel in stand. En dat lijkt me ook terecht.

@Deligaf1Fijn om te horen dat je je aggressie en boosheid beter kan hanteren nu. Ik hoop dat de wave weer snel bijtrekt. Houd er maar rekening mee dat dit nog wel een op en neer kan gaan he, want dan komt het toch minder hard aan. Ik vind dat zelf ook wel moeilijk, als ik weer teruggeslagen word terwijl ik me zo graag weer functioneel wil zijn. Echt een diepe oefening in geduld en acceptatie en relativering. Ik probeer het toch steeds maar weer los te laten. Maar zodra er afspraken zijn met andere  mensen, dan is het al snel veel lastiger, want dan is er een moeten. Die druk maakt het vaak moeilijker om het accepteren.

@Cyclad58 Ik hoop dat het allemaal uitwerkt zoals je hoopt. Ik gun je echte gezondheid en stabiliteit. :heart: Paroxetine heeft een korte halwaardetijd, citalopram werkt iets langer.  Je zou eens kunnen lezen over Tachyfilactie bij antidepressiva. Er is meer te vinden in het Engels dan in het Nederlands.

dutchmanual Ashton.pdf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...