Spring naar bijdragen

Good things in my life


Morgon

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal! Ja, zoals de titel al ten dele zegt: ik ben eigenlijk hard op zoek naar de goeie dingen in het leven (en in mezelf) nu de alcohol ‘wegvalt’. Dit klinkt allemaal vrij dramatisch en uitzichtloos en stiekem valt dat ook wel weer mee. Feit is wel: ik heb een HELEBOEL (zo niet bijna alle) goeie dingen gekoppeld aan die stomme !!((#*(@##($@#^&*%@@!! substantie en daar schiet ik geen ene **** mee op in het leven! Iets te vieren? Alcohol! Lekker gesport? Alcohol! Even relaxen? Alcohol! De zon schijnt? Alcohol! Maar niet gevreesd.. Ook minder leuke dingen kunnen prima als excuus fungeren; Stress? Alcohol! Vervelende verplichtingen? Alcohol! Verdrietig? Alcohol! En zo kan ik nog wel even doorrrr..

Een tweede feit is dat ik er wel degelijk e.e.a. mee ben verloren. Waardigheid, ik noem maar iets. Hoe vaak ik mezelf voor lul heb gezet in beschonken toestand… Ik wil er eigenlijk niet aan denken, krijg er zo’n naar gevoel bij. Maarrrrrr toch blijft die alcohol ‘zo rozig’ en ‘kunnen’ we niet zonder mits we een fijn en compleet leven willen hebben.. Ahum. Dus iets gaat er mis in dat hersenpand. De roze wolk/bar/fles experience.

Het voelt dus… Stiekem.. Ja, tja.. Ehh. Najah here it comes; toch wel als het leven opnieuw uitvinden?

Aankomende dinsdag ben ik precies één maand abstinent en ik merk wel dat ik stukje bij beetje vertrouwen krijg in een leuk leven zonder alcohol. Maar er zijn ook nog een heleboel hersencellen die me iets anders proberen wijs te maken dus ik ben er nog láng niet… Den alcoholduvel, dat kleine kind dat zit te jengelen, vooral in het weekend. Het is alsof het vrijdagmiddag ontwaakt uit een (lichte) midweekslaap, je bij de hand pakt en met vlagen doch immer met doorzettingsvermogen trekt richting het dronkemanssnoep. Nu ik dit zo voor me zie voelt het ook een beetje als lopen met een eigenwijze hond die om de zoveel tijd hard aan z’n riem trekt en springt, omdat hij een andere hond al dan niet vredelievend wil verwelkomen in zijn wereld (hond waar ga je met je baasje heen??). Alcohol waar ga je met je baasje heen???? (Trekmomenten, dus, letterlijk.) 

Goed, dat dus. Nu nog wat feiten over mezelf: ik ben een vrouw van 31 en heb eigenlijk sinds de studententijd al een verloving met alcohol. In den beginne was het ook wel heel feestelijk hoor (de toen al vaak kapotte rem daargelaten) maar op den duur werd het toch een huwelijk waarin de balans ver te zoeken was. Zeker toen ik ook ging drinken tegen de stress… Als je alcohol gaat inzetten om de ‘normale’ dingen in het leven te kunnen ondergaan, tja.. Het ging van kwaad tot erger zullen we maar zeggen. Het werd een dagelijkse bezigheid, iedere dag feest! Ja, echt, ‘feest’. En toen liep de (zo lang mogelijk uitgerekte) studententijd ten einde en ben je opeens geen student meer maar 'alcoholist'. (over jezelf voor de gek houden gesproken) 

Na een aantal pogingen om zelf te stoppen heb ik dan ook professionele hulp gezocht bij de instantie hier in het midden des lands. Ik lees echter ook al maaaaaanden mee op dit forum. Éigenlijk ben ik niet zo van de fora maar ik ga hier toch een poging wagen mee te kletsen omdat ik merk dat het lezen me helpt en scherp houdt op de momenten dat het jengelende kind aan m'n hand trekt. En dit forum zou niet levend zijn als de ADB’ers (in spé) geen duit in het zakje doen.. Dus bij deze…  

Het ga jullie goed! :rose: Op naar een leven die leuk en fijn - maar ook minder leuk en fijn want hé, het blijft leven - is zonder dat we daarin alcohol nodig hebben (en dus waarin we onszelf niet zo voor de gek houden, malle hersenen). Bella alcohol, ciao ciao ciao!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank @Cleo66 ! Je slaat de spijker op z’n kop wat betreft dat de reden in- en intriest is. Hoe is het in hogere-entiteitsnaam mogelijk dat we onszelf, terwijl we ons bevinden aan de onderkant van het ravijn, alsnog proberen te overtuigen dat één avondje best kan. Dat we echt net iets gezelliger zijn met een drankje op een feestje/borrel/3e helft. Of de avond zelf krijgt nét dat beetje meer cachet. ZogenaamdTerwijl je in je eentje zit te drinken. 

(maar eigenlijk zijn we, na dat ene drankje, in ons hoofd al bezig met hoe we zo onopgemerkt mogelijk zo veel mogelijk naar binnen kunnen gooien zo dat we binnen zo kort mogelijke tijd dat onbevredigde gevoel kunnen wegzuipen….)

Het is de religie van: one is too many and too much is not enough.

Zelfs nu ik notabene in behandeling ben blijft de gedachte dat ik het wel zou kunnen controleren als ik dat écht wil in mijn hoofd rondzingen. En dat terwijl het bewijs, het ravijn met zijn gigantische puinhopen, mij gewoon recht in de ogen staart. Heel bijzonder. Ik probeer er maar om te lachen maar het is inderdaad om te janken. En dat heb ik eerlijk gezegd al vaak genoeg gedaan in een door alcohol doordrenkte waas, eens is het genoeg. Nu wil ik alleen nog maar huilen als ik echt moet huilen! :) 

Ja @Lika, dat probeer ik ook in te zien! Maar zeker spannend ja.. En dan niet spannend als we gaan in de achtbaan zitten voor de kick en de adrenaline.. Nee, meer het ‘ben ik wel leuk en gezellig genoeg in gezelschap’ spannend.. Kan ik het wel altijd laten staan-spannend? Zucht.. Maar inderdaad, het is de moeite waard.

Dankjewel @Lonster, dat is het plan! :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geen idee. Maar maakt niet uit, we lezen het wel. ;) 

Het idee dat het leven of jij zelf saai wordt zonder drank. Dat hoort ook allemaal bij het proces. Ik ben meer overdag gaan afspreken met mensen. Wat actiever, in plaats maar een beetje zitten drinken en slap kletsen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Taggen werkt hier pas als je de persoon selecteert uit het lijstje dat er verschijnt nadat je iets achter de apenstaart ben gaan typen. Het effect is dat die persoon een notificatie krijgt. Wat dat voor die persoon precies inhoudt kan die in zijn profiel aangeven. Ik heb het voor mezelf zo ingesteld dat ik niet voor alle wissewasjes een e-mail krijg want daar is de default wat scheutig mee hier. Alleen bij persoonlijke berichten krijg ik die.

Maar dat even terzijde. Welkom op dit forum, Morgon.

Herkenbaar, het patroon wat je beschrijft, maar zo te lezen ben je er gelukkig niet in blijven hangen tot het echt verwoestend werd, dus is het goed dat je het nu echt bent gaan aanpakken. Voor het antwoord op de vraag naar de goede dingen in het leven zonder alcohol kun je misschien ook eens je eigen jeugd, voorafgaand aan je studententijd, in herinnering nemen. Waarvan genoot je toen, en wat waren je wensen en ambities in de tijd voordat je regelmatig alcohol ging drinken? Wist je trouwens dat je dat kind nog steeds met je meedraagt? En dan bedoel ik niet dat jengelende drankduiveltje maar je eigen kernpersoon, die al vanaf je geboorte in je zit en zich wil ontplooien en ontwikkelen, nog steeds, ook nu je al lang volwassen bent. Wat wil die persoon eigenlijk, wat vind die wel en niet belangrijk in het leven en wat heeft die allemaal nog voor een plannen?  Ga er maar eens over nadenken. Niet als je druk bezig bent met van alles en nog wat, maar op momenten voor jezelf, als je tot rust bent gekomen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Morgon:

Ja @Lika, dat probeer ik ook in te zien! Maar zeker spannend ja.. En dan niet spannend als we gaan in de achtbaan zitten voor de kick en de adrenaline.. Nee, meer het ‘ben ik wel leuk en gezellig genoeg in gezelschap’ spannend.. Kan ik het wel altijd laten staan-spannend? Zucht.. Maar inderdaad, het is de moeite waard

En die ‘leuk-uitdagend’ spannend is er óók... houd je ogen open en je aandacht erbij. Soms even is het er.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi en welkom,

Zoals bij zovelen hier, ook bij mij, zit alles bij jou aan elkaar geknoopt in je hersenen. Preciezer gezegd, alles zit via alcohol aan leuk gekoppeld. Haal je alcohol eruit dan is er niks meer leuk.

Dat doen hersenen, associaties maken als je dingen maar vaak genoeg of lang genoeg combineert.

Elke keer als de deurbel gaat, blaft onze hond, want dan komt er iemand langs. Deurbel = blaffen. Ik denk dat er wel duizend keer een deurbel zal moeten gaan zonder bezoeker voordat ie niet meer blaft.

Wij zijn iets intelligenter dan honden. Niet veel maar toch. Wij hebben de neocortex een soort dakkapel bovenop de dierenhersenen (niet dat ik hier echt verstand van heb maar toch een klein beetje). En de neocortex is in staat om naar het eigen gedachtenproces te kijken te zeggen... wat ik nu denk... dat is eigenlijk gelal.

Wat dit betekent is, geloof niet alles wat je denkt. Dit is een bekend citaat van dit forum.

Stoppen met alcohol betekent gedrags- en gedachtenpatronen veranderen. Oude gewoontes eruit maar ook, net zo belangrijk, nieuwe erin.  Want iets “slijt er pas echt in” als er flink veel tijd overheen gaat. En voordat het zover is, en zover is het nog lang niet want je bent pas een maand gestopt, moet je tegen jezelf zeggen wat ik nu denk is misschien wel gelal. 

Leuk zonder alcohol bestaat.

Je bent 31 joh je bent geen student meer!! Laat die troep toch staan, stap eruit voordat je zo'n uit je *** stinkende 60er bent met een paarse neus die 4 flessen per dag wegtankt, want het wordt alleen maar erger en erger!! Missschien is het wel tijd om een nestje te bouwen (ik zeg misschien hè :P ). Maak het bewust mee. Stop met alles te verdoven. Dit schrijft iemand van achter in de 40 die wel graag had gewild dat ie op 31 al zo lucide was geweest om hier te komen.

Succes.met je 2e maand!!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wil nog wel wat anders zeggen trouwens. Als je student bent, natuurlijk hoor je dan "geniet maar drink met mate". ("Met maten!! Haa haaa haaa hoe vaak heb ik die grap niet gemaakt na een paar glazen). Want wat gebeurt er door de alcohol? Jawel je wordt er dronken van! Maar dat kunnen we wel managen dachten we. En dat deden we ook.

Had iemand ons toen eens verteld dat het gewoon vreselijk verslavend is. Waarom zegt niemand dat hardop? waar waren de reclamespotjes die dat duidelijk hadden kunnen maken? Ja je zag wel zielige dronken gevallen op de reclame, "maar dat is morgen weer over"! dachten we toen. Je kreeg wel foto's van verpeste longen op pakjes sigaretten, maar zo'n zin als "alcohol veroorzaakt kanker overal waar het langs stroomt" die las ik pas een paar maanden geleden.

Hier waar ik woon zijn circa 15 keer zoveel alcoholdoden als verkeersdoden. En het verkeer is al een behoorlijk slachthuis. En hoeveel aandacht besteden we al niet aan het verminderen van de verkeersslachtoffers?

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben ook het leven opnieuw aan het uitvinden en aan het ontdekken. Over het algemeen ben ik daar heel opgetogen over! En dat nieuwe leven zie ik zitten, ik wil daar nog lang niet mee stoppen. Dat kan altijd nog.
Ik ga wel voor het eerst van m'n leven naar een psycholoog (awkward! zouden mijn dochters zeggen als ze het wisten), maar goed, dat moet dan maar. Het maakt het iig serieus genoeg om het serieus te nemen op het moment dat ik het niet meer serieus dreig te nemen allemaal.

Succes er mee!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een actiever leven in plaats van een beetje zitten drinken en slap kletsen klinkt niet verkeerd nee Lonster :)

@Bob: Dank & nouja het was al wel redelijk verwoestend in de zin van.. Mijn leeftijdsgenoten bouwen aan hun carrière en ik zit in een dagbehandeling voor een verslaving, jippie-jeej. Om over een relatie en nestje bouwen nog maar te zwijgen.. Mijn relatie was vooral met de fles op den duur. Dus ik heb mijn portie verwoesting al wel gehad. Maar het is inderdaad wel een mooi - maar voor mijn gevoel ook cruciaal - moment om te bedenken wat ik dan nu ECHT wil … De wederopbouw. Tja dat geeft dan wel weer druk en druk maakt het weer lastig om … Nouja, we weten allemaal wat de druk kan wegnemen he? ;) Althans, dat maakt het jengelende kind me wijs. Maar dat wil ik niet meer! Dus wat wel? Ik probeer voor nu de druk maar niet te hoog te laten zijn.. Ja ik wil graag op ontdekkingstocht en nee dat is niet een aaneenrijging van spannende momenten ook al doet de term anders vermoeden, soit. Dat was het leven met de fles ook al lang niet meer.

Dus voor nu inderdaad vooral rustig ondervinden wat het kind in mij nu echt wil, op zoek naar haar waarden. Ik ben onderweg! Met horten en stoten, dat wel. Maar ik heb het stuur vast en kan de versnelling helemaal zelf bepalen. 

@bumperjim: ja die alcoholassociatie … Pavlovreactie, dat is oud nieuws inderdaad :) Niet meer interessant omdat het simpelweg niet klopt. Op naar nieuwe associaties! En ja dat studentengebeuren … Zucht. Ik ben er met open ogen ingestapt en toch. Met maten bestaat niet echt daar.  

@Etty, daar raak je wel de kern ja. Ik was ook best verlegen en onzeker en daarbij ‘hielp’ alcohol natuurlijk maar al te goed. Dat verdwijnt nooit helemaal en wat maakt het eigenlijk uit? Daar onder kan evengoed een leuk persoon zitten dus inderdaad tijd voor een andere boodschap!

Dank kruidenthee! :) En Pelle2 mooi om te horen dat je opgetogen bent over je nieuwe ontdekkingstocht! Dat geeft de burger moed. Ja dat van die organen daar ben ik me terdege van bewust blegh. Ik schrik ook van de hersenkrimp… 10 tot 15% … Beetje zonde niet?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Morgon:

De wederopbouw. Tja dat geeft dan wel weer druk en druk maakt het weer lastig om...

Dat hoeft helemaal niet. Wederopbouw, of beter gezegd het begin van je nieuwe leven, zoals het op dit forum ook wel wordt genoemd, is een proces van bevrijding dat voor velen voelt als heerlijk groeien. Waarom zou het voor jou niet fijn zijn?

2 uur geleden zei Morgon:

Mijn leeftijdsgenoten bouwen aan hun carrière en ik zit in een dagbehandeling voor een verslaving

Misschien stel je de korte en lange termijnzaken te veel op één lijn. Jij bouwt aan je langere-termijn toekomst door op korte termijn die dagbehandeling te volgen. Zoek misschien naar meer boeken, cursussen en dergelijke om je erin te verdiepen hoe je zo'n verslaving kunt loslaten, kan ik je aanraden. Mogelijk is https://petramoes.nl/ wel wat voor jou. Je kunt nog een vol leven voor je hebben. Waarom niet? De eerste en meest belangrijke stap heb je gezet, door in te zien dat het geen goed idee is in een staat van semi-permanente alcoholverdoving door te blijven leven.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...

Hee

Jeetje, ik ben zo'n schijterd die nog steeds heel vaak (lees: dagelijks) meeleest op het forum maar het eng vindt om zichzelf er in te mengen.. En nu, nu ik een terugval heb vanavond, sinds twee maanden, 'durf' ik het opeens wel.. Het is ook een beetje een schreeuw om hulp ofzo.. Want ik durf het niet.. Nouja goed, nu ik wat heb gedronken denk ik 'heeee Morgon, we gaan gewoon onszelf lekker mengen in de gesprekken... ofzo' maar of dat ook gaat gebeuren.. Ik vind het sowieso allemaal heel eng. Maar ik wil het eigenlijk wel heel graag, en ik hoop dat dit bericht voor mij een reminder zal zijn. Want ik weet dat ik het wil! Jeetje, ik durf niet eens op 'antwoord plaatsen' te drukken, zucht. Oke, we doen het gewoon. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thnx, Cleo :) Nee, een terugval, daar worden we zeker niet vrolijk van.. Maar het is een onderdeel van het proces, bah. bah :( Ja, ik heb het een behoorlijke tijd droog kunnen houden idd.. Ik durfde alleen niet zo goed mij aan te sluiten bij dit forum, ook een beetje omdat ik het gevoel heb dat de gevestigde orde wel een beetje ehm.. De gevestigde orde is. Maar goed, ik heb ook geen poging gedaan dus dat is vrij laf ook (zucht). Anyways, dank voor je reactie, ik ga wederom een poging doen :) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Danku vriendelijk Cleo, Lady Jane, Bumper :) Ja wat betreft het actief onderdeel worden van het forum is het mss zoals de eerste dagen (of weken, maanden) zonder drank; het komt neer op doorbijten. Want een gevestigde 'prestatie' is immers gevestigd door een reden, niet? 

Overigens ben ik niet geheel op mijn smoel gegaan voor 'niks' (zo werkt dat in mijn hoofd iig): ik heb een hele lange periode (sinds februari) in behandeling gezeten voor mijn verslaving en 'opeens' moet ik 'nu' weer actief solliciteren en slaat de faalangst weer helemaal toe. Oude patronen als 'het onaangename met het aangename verenigen' (daar begint het mee) zijn de toestemmende gedachten maar jeetje ik ben gewoon superbang, help. Ik moet opeens een leven gaan inrichten zoals functionerende mensen dat kunnen..... Maar kan ik dat? Zonder mijn ultieme hulpmiddel? 

Ja, ik heb geleerd dat door verslaving je een minder groot arsenaal aan coping mechanismes hebt ontwikkelt, en ja ik voel dat nu, right here right now. 

 

 

 

 

 

 

bewerkt door Morgon
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...