Spring naar bijdragen

Vraag om hulp


Evva

Aanbevolen berichten

(sorry voor fouten, mijn Nederlands is niet perfect)

Hallo, ik ben Ewa en al 11 jaar heb ik alcohol probleem waar weinig mensen daarover weten. Ik drink alleen s'avonds als mijn man aan het werk is en mijn kinderen meestal in bed. Nog voordat gaan zij slapen ga ik snel naar de winkel om toch wijn te halen.  Ik ben in staat  twee flessen wijn op een avond op te drinken en volgende dag normaal  funcioneren.  Ik schaam me dood en beloof mijzef elke dag te stoppen. Ik heb ook hulp gezocht bij GGZ maar behandeling heeft weinig resultaten gebracht. Ook refusal niet. Ik drink gewoon volgende dag nadat ik refusal heb ingenomen. 

Verder heb ik gewone leven, kinderen, sport, verantwoordelijk werk waar niemand zou eens kunnen denken dat ik zo probleem heb. Zelfs mijn man vindt niet dat mijn pobleem zo groot is omdat ik probeer dit perfect te verbergen. Drink ik meestal met mij eentje, huis is schoon, kinderen blij, etec etc

Ik ben zo moe, kapot van binnen en weet ik echt niet meer hoe kan ik hiermee stoppen. Ik heb op dit moment ook geen genoeg geld om professionele hulp te inschakelen.  

Hebben jullie wat tips, wat kan ik doen, hoe moet ik beginnen....

Groetjes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

58 minuten geleden zei Evva:

Ik ben zo moe, kapot van binnen en weet ik echt niet meer hoe kan ik hiermee stoppen.

Ach, lieve Ewa, dit raakt me omdat ik mezelf erin herken van een tijdje geleden.

Veel hier lezen en zelf schrijven hoe je je voelt. En vandaag beginnen met niet te drinken. De eerste dag is moeilijk, de eerste week is moeilijk, je zal je rot voelen maar daarna wordt het makkelijker. Je zult trots zijn op jezelf, blij om fris wakker te worden, je gaat je weer gelukkig voelen. Je gaat je sterker voelen en je wordt een lievere moeder.

Geef jezelf dit kado, het is echt, echt, echt de moeite waard.

Succes!!!!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik herken een aantal heel positieve dingen in je verhaal en daar wil ik je allereerst mee complimenteren. Ik zet ze even op een rijtje:

1. Je hebt ingezien dat het maar niet lukt je dagelijkse voornemen om ermee te stoppen ook daadwerkelijk uit te voeren. Je herkent dus dat je verslaafd bent. Je probeert dat niet te ontkennen of te bagatelliseren.

2. Je functioneert nog goed in het dagelijkse leven en op het werk. Dat is reusachtig en dat moet je zo houden. Alleen gaat dat bij vrijwel iedereen op den duur steeds minder als je zo blijft drinken als je nu doet. Als het daarbij al blijft, want in de praktijk wordt het van jaar tot jaar meestal meer en de hoeveelheid die je nu noemt is al fors.

3. Je zoekt actief naar hulp. Eerst bij de ggz, al hielp dat kennelijk niet echt, en nu op dit forum. Ik maak daaruit op dat je oplossingsgericht bent ingesteld. Dat is ook heel goed.

Ik probeer zo wat adviezen toe te voegen, maar eerst dit bericht even afronden want ik drukte per ongeluk te vroeg op enter (meermalen zelfs) en dan wordt het misschien verwarrend.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo, nu verder met wat adviezen.

Ik denk dat jij iemand bent die het uit eigen overtuiging moet gaan doen en niet op trucjes van anderen moet proberen te leunen. Dat geldt trouwens wel voor meer van ons: zelf doen is uiteindelijk het enige dat echt werkt. Maar dat wil niet zeggen dat je geen hulp mag zoeken of gebruiken. 

Probeer je argumenten voor je zelf op een rij te krijgen, liefst op papier of in een bestand vastgelegd. Lees het kritisch na, werk het bij en corrigeer het zo nodig net zo lang totdat het voor je zelf duidelijk is wat je nu eigenlijk wilt en wat je plan is om dat doel te bereiken. Doe het niet voor een ander, doe het voor jezelf.

Doe eens een proef met drie maanden helemaal zonder alcohol. Gebruik die tijd om de argumenten en toekomstplannen verder op papier te zetten. Merk in die maanden niet alleen op wat je mist, maar ook wat je er bij wint. Schrijf dat allebei op. Het helpt je later weer als je dat terug kunt lezen.

Doe het drie maanden echt helemaal zonder. Iedereen kan dat, dus jij ook. Helemaal niets drinken is veel gemakkelijker dat af en toe een beetje drinken, echt waar.

Tegen het eind van die drie maanden evalueer je en beslis je wat je vervolgplan is.

Met wie je er wel of niet over praat en wat je dan precies vertelt moet je in eerste instantie geen kopzorg opleveren. Hou het voor mijn part bij een oppervlakkig maar zelfverzekerd antwoord als mensen erom vragen. Ook als mensen je iets aanbieden en aandringen of om opheldering vragen. "Nee. voorlopig even niet", zeg je dan gewoon. Waarom niet? "Om gezondheidsredenen", of "ik vind het wel leuk eens een tijdje helemaal zonder drank te leven.".

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat kan ik doen, hoe moet ik beginnen...

Mijn advies is: zoek een lichtpuntje. Je wilt iets niet (drinken). Blijf niet hangen in de zorgen om dingen die je niet wilt.

Ga bezig met wat je wel wilt. Waar wil je naar toe werken? Wat zou een eerste stap kunnen zijn? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...