Spring naar bijdragen

Ontwenning anti-depressiva artikel


Annie87

Aanbevolen berichten

Op 31-1-2019 om 16:20 zei karel12:

Ze geven wel toe dat benzo's net zo verslavend zijn als heroïne:

https://www.ggznieuws.nl/home/weinig-controle-op-gebruik-verslavende-slaapmiddelen/

@Annie87
Dat het net zo verslavend is als heroine vind ik er misleidend. Het lijkt er niet op naar mijn mening. De high van heroïne is zo prettig dat je het heel graag weer wilt meemaken. Deel van de verslaving is lichamelijk, deels is het geestelijk. De verslaving die bij benzo's optreedt is voor de meesten die het voorgeschreven krijgen niet geestelijk maar enkel lichamelijk. Met deze manier van omschrijven komen mensen zoals jij en ik nooit aan de juiste zorg, maar word je naar de verslavingszorg gestuurd en dat is in mijn ogen een grote fout. Ik ben niet verslaafd geweest, zoals mensen aan heroine verslaafd  kunnen zijn, maar ik ben puur lichamelijk afhankelijk geweest. Dit is ook de reden waarom je heroine echt gewoon moet stoppen en waarom de benzo heel rustig moet worden afgebouwd.

Prof. Malcom Lader heeft de uitspraak gedaan dat het afbouwen van benzo's moeilijker is dan het afbouwen van heroïne. Daar ben ik het wel volledig mee eens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 7-2-2019 om 18:38 zei Kannietmeer:

@Annie87
Dat het net zo verslavend is als heroine vind ik er misleidend. Het lijkt er niet op naar mijn mening. De high van heroïne is zo prettig dat je het heel graag weer wilt meemaken. Deel van de verslaving is lichamelijk, deels is het geestelijk. De verslaving die bij benzo's optreedt is voor de meesten die het voorgeschreven krijgen niet geestelijk maar enkel lichamelijk. Met deze manier van omschrijven komen mensen zoals jij en ik nooit aan de juiste zorg, maar word je naar de verslavingszorg gestuurd en dat is in mijn ogen een grote fout. Ik ben niet verslaafd geweest, zoals mensen aan heroine verslaafd  kunnen zijn, maar ik ben puur lichamelijk afhankelijk geweest. Dit is ook de reden waarom je heroine echt gewoon moet stoppen en waarom de benzo heel rustig moet worden afgebouwd.

Prof. Malcom Lader heeft de uitspraak gedaan dat het afbouwen van benzo's moeilijker is dan het afbouwen van heroïne. Daar ben ik het wel volledig mee eens.

Ik geloof ook wel dat het voor veel mensen makkelijker is van de heroïne af te komen dan van benzo's.

Tenminste, ik krijg de indruk dat als iemand zich 10 dagen onthoudt van heroïnegebruik hij daarna opgelucht adem kan halen en in principe weer normaal kan functioneren, ofschoon hij misschien nog wel een groot verlangen naar de kick heeft, die hij of zij mist.

Veel mensen zijn na 10 dagen stoppen met benzo's echter nog helemaal niet hersteld en functioneren totaal niet.

Gelukkig hoeft het niet voor iedereen zo moeilijk te zijn, en hoe beter geïnformeerd men is, hoe beter het is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 9-2-2019 om 17:20 zei karel12:

Ik geloof ook wel dat het voor veel mensen makkelijker is van de heroïne af te komen dan van benzo's.

Tenminste, ik krijg de indruk dat als iemand zich 10 dagen onthoudt van heroïnegebruik hij daarna opgelucht adem kan halen en in principe weer normaal kan functioneren, ofschoon hij misschien nog wel een groot verlangen naar de kick heeft, die hij of zij mist.

Veel mensen zijn na 10 dagen stoppen met benzo's echter nog helemaal niet hersteld en functioneren totaal niet.

Gelukkig hoeft het niet voor iedereen zo moeilijk te zijn, en hoe beter geïnformeerd men is, hoe beter het is.

klopt. Daarom moet ook de taal veranderen voor benzo -afhankelijkheid en heroine of drugs verslaving. Het feit dat we hier een pagina hebben op een verslavingswebsite geeft ook al iets aan. Het is echt jammer.

ik denk er daarom over om ook een forum te maken aan mijn website waar mensen elkaar kunnen ontmoeten, zodat er een extra platform ontstaat , weg van de verslavingssite. Afhankelijk worden van een medicijn dat de arts je voorschrijft en de gevolgen daarvan, zijn moeilijk verenigbaar met een verslaving aan alcohol of heroine.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 10-2-2019 om 20:42 zei Kannietmeer:

klopt. Daarom moet ook de taal veranderen voor benzo -afhankelijkheid en heroine of drugs verslaving. Het feit dat we hier een pagina hebben op een verslavingswebsite geeft ook al iets aan. Het is echt jammer.

ik denk er daarom over om ook een forum te maken aan mijn website waar mensen elkaar kunnen ontmoeten, zodat er een extra platform ontstaat , weg van de verslavingssite. Afhankelijk worden van een medicijn dat de arts je voorschrijft en de gevolgen daarvan, zijn moeilijk verenigbaar met een verslaving aan alcohol of heroine.

Snap je helemaal! Heb me nooit verslaafd gevoeld. Helaas ben ik het gemaakt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

@Lika @spiritAD is inderdaad ook lichamelijk afhankelijk makend.( een vorm van verslaving die niets lijkt op die van alcohol) Dus je kan er gewoonweg niet zomaar mee stoppen omdat je lichaam raar gaat doen als je het niet meer neemt. 
Als jullie er behoefte aan hebben kan ik wel een methode uitleggen waarop je wel kan afbouwen, zonder dat je er pijn van ondervind. Ik ben er zelf nu mee bezig en zal me ongeveer 1,5 jaar kosten ( of langer als mijn reactie op de afbouw groter wordt), maar ik zal er zeker komen. Ik ben nu op 1/3 van de afbouw van de Venlafaxine, die zeer berucht is, zonder  opvallende verschijnselen, behalve de derde week een enorme opleving van mijn energie, en soms iets ongeduldiger/ emotioneler. Maar niet ernstig en ik kan alles gewoon doen, heb geen angst en ben niet somber. Ik begin eerder langzaam meer motivatie te krijgen om dingen te ondernemen en heb het gevoel dat ik ook wat meer plezier kan ervaren.

het kost tijd en geduld en precisie, maar dan heb je ook een goed resultaat zonder grote ontwenningsproblemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei spirit:

Heftig om te lezen :o

Ja, dat ben ik wel met je eens. Maar meteen ook een eye-opener. Het geeft in elk geval aan, dat personen die heel veel moeite hebben met afbouwen van AD niet gek zijn, maar dat de klachten het gevolg zijn van de afbouw. Eigenlijk zou iedere arts deze stukken tot zich moeten nemen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Op 1-5-2019 om 19:04 zei Kannietmeer:

Ik zou eerst de oxa doen en dan de AD en beiden langzaam.

 

Dag Kannietmeer. Paps hier. Je lijkt ervaring te hebben. Ik ben ook bezig oxa af te bouwen. Ik vind het erg spannend worden. GGZ heeft me min of meer losgelaten. Dus geen begeleiding meer.  Ik zit nog op 35 mg waarvan 25 voor de nacht. Mentaal ga ik soms alle kanten op. GGZ zei dat dit niet door oxa komt, maar dat ik zelf nog niet stabiel ben en daarom erg langzaam moet afbouwen. Ik wil die rommel uit mijn lijf, maar wel veilig. Heb je tips? Of iemand anders?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 9-5-2019 om 22:39 zei spirit:

Ik ben inmiddels bezig om de AD af te bouwen. Gewoon een heel klein stukje eraf, ik denk zoiets van 80 procent.

Dit doe ik nu een week en hou het even zo. Beetje gespannen en duizelig, maar wil zo graag die zooi een keer afbouwen.

Ik zou als ik jouw was ook heel voorzichtig te werk gaan Spirit. Denk meer aan jaar afbouwen dan aan een maand. Ongeduld komt voor de val, zullen we maar zeggen.... Beter langzaam en veilig! Een weegschaaltje en een gedegen plan bieden hoevast en zekerheid in de hoeveelheid die je werkelijk neemt en hoe snel je dat dan afbouwt. 

 

20 uur geleden zei Paps:

Dag Kannietmeer. Paps hier. Je lijkt ervaring te hebben. Ik ben ook bezig oxa af te bouwen. Ik vind het erg spannend worden. GGZ heeft me min of meer losgelaten. Dus geen begeleiding meer.  Ik zit nog op 35 mg waarvan 25 voor de nacht. Mentaal ga ik soms alle kanten op. GGZ zei dat dit niet door oxa komt, maar dat ik zelf nog niet stabiel ben en daarom erg langzaam moet afbouwen. Ik wil die rommel uit mijn lijf, maar wel veilig. Heb je tips? Of iemand anders?

 

Hi Paps,
Oxazepama zorgt al heel snel voor tussentijdse ontwenning. Dus het helpt even, maar daarna verergeren de klachten en heb je mogelijk allerlei klachten die je voor het gebruik van de oxa nooit had. Dat je mentaal alle kanten opgaat vind ik dus niet zo gek en zou heel goed van de oxa kunnen komen. GGZ heeft het daar vaak mis en ik denk dat de kans dat je het zelf bent best klein is.
Langzaam afbouwen is altijd nodig met benzodiazepines. Je uitdaging ligt meer in waarmee je afbouwt. Doordat oxa zo snel uit je lichaam verdwijnt krijg je dus veel pieken en dalen waardoor je extra veel last hebt van klachten. (Ook zonder afbouwen gebeurd dat al)
Hierom adviseer ik je om te vragen om je oxazepam om te laten zetten in Diazepam, zodat je een stabiel level creeert in je lichaam en deze dan langzaam af te bouwen. Omzetten is niet altijd direct prettig, maar als je het even volhoud ( denk aan een paar weken) dan komt dat helemaal goed en verwacht ik dat de meeste mensen het prima verdragen. Volgens de Ashton Manual is  Oxa 2 = Diazepam 1. Tegelijk weet ik dat ze in Nederland van minder uitgaan vaak, dus bespreek goed met je arts of de omzetting mogelijk is en naar hoeveel. Ik zou 15 mg Diazepam aanbevelen, die je gelijkmatig verdeeld qua inname. Hoe gelijkmatiger je spiegel, de beter het is voor je lichaam en dus heb je minder klachten.

Afbouwen kan je het beste met een weegschaal en vijltje doen, met een dagelijkse dosisreductie. Hierdoor valt je lichaam niet van een trapsgewijze afbouw naar beneden, maar van een glijbaan afbouw. Met deze bewoording zal je begrijpen dat je liever van een glijbaan glijdt, dan van een trap glijdt...

Hoop dat je hier wat aan hebt?
Mocht je meer willen weten dan hoor ik het wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...