Spring naar bijdragen

Lonster


Lonster

Aanbevolen berichten

Wat leuk dat je mijn draadje hebt doorgelezen Anna. Dat heb ik ook maar eens gedaan. Eerlijk en nuchter, haha. Leuke woordspeling. Ja het is een zoektocht en soms een worsteling. Ik weet in alle eerlijkheid niet of het me minder energie zou kosten om helemaal niet te drinken. Dat is ook geen garantie dat je er niet meer mee bezig bent. Ik voel over het algemeen best goed aan wanneer het prettig/gevaarlijk/onnodig is. En zoals ik al eerder schreef; thuis mag het niet en dat was het moeilijkst om te doorbreken. Daarin ben ik nu redelijk stabiel.

Vandaag heb ik een luie dag gehad en dat hou ik maar zo. Afspraak vanavond afgezegd. Ik ga zo op de bank liggen met een dekentje en lekker een serie of documentaire kijken. Mijn krachten sparen voor morgen, staat weer een lange wandeling op de planning. Vriend met wie ik wandel is een zuipschuit dus even opletten aan het eind. Vorige keer tijdens de stop voor erwtensoep dronk hij er net zo makkelijk een glühwein bij, om daarna nog 10 km te wandelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat me opviel in mijn eerdere posts is dat ik steeds zo onrustig was. Dat heb ik gelukkig niet meer zo. Dat was voor mij ook een trigger om meer te eten. HALT, of moe-stress-honger, zoals ik bij de stoppen-met-roken-cursus heb geleerd. Dat geldt voor alle vervangers ook.

Ik heb er maar weer eens een mindfulness-achtig boek bij gepakt voor de inspiratie. <_<

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het lukt nog niet zo. ik heb vakantie en de afgelopen dagen een paar keer alcohol gedronken. Eén keer flink wat, na het wandelen. En twee keer heel matig. De onrust is ook weer terug jammer genoeg. Het was gezellig maar nu voel ik me een beetje dipperig en gammel; hoofdpijn keelpijn. Gisteren niets gedronken en dat gaat vandaag ook weer lukken.

Ik heb het boek besteld waar Mocktail zo positief over schreef; over mindful eten. Bewuster met mijn lichaam omgaan en wat ik erin gooi.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thanks guys. De eerste gelegenheid was een beetje ingecalculeerd, Belgisch biertje na het wandelen. Daarna een paar keer uit stress gedronken, ruzie.

Maar dat is nu klaar. Gezellig weekend met leuke afspraken voor de boeg. Zonder alcohol. ;)  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Al een paar dagen niet zo fit vanwege iets van voedselvergiftiging afgelopen weekend. Het zware gevoel leek op een kater, die een paar dagen aanhield. Bah. Vanmorgen zat ik mopperend op de fiets toen ik me realiseerde dat ik me vorig jaar bijna elke ochtend zo voelde als ik naar mijn werk fietste; wattig in mijn hoofd en moe. Met als bonus zelfverwijt, schaamte en spijt.

Vanmorgen ergernis over de malaise (ik loop al achter met het werk en nu dit nog). Maar geen verwijten, want het kwam niet van het drinken! Ik ben wattig in mijn hoofd maar onschuldig! 

Dat bedenken geeft een opkikker. Het helpt me om er bewust mee bezig te blijven. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Op zich ben ik nog steeds goed bezig. Maar ik ervaar ook een motivatiedip, lees dat meer hier op het forum.

Een van de redenen waarom ik bijna niets meer drink (ja in het weekend af en toe), is vanwege de energie, en de helderheid. Ik wil me energieker en helderder voelen. En dat doe ik ook. Het is beter nu, al vervaagt dat bewustzijn wel omdat het nu als normaal voelt.

Maar vaak ook voel ik me suf en down als ik opsta. Vandaag met hoofdpijn. Het gekke is dat de gedachte "had ik gisteren net zo goed een fles wijn kunnen drinken" dan door mijn hoofd speelt. De verslaving is hardnekkig. De alcohol lijkt een soort beloning, die ik niet krijg. Zo wil ik er niet over denken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

"Had ik net zo goed een fles kunnen drinken." Das een interessante. Ik voel me nu toch verrot, had ik me net zo goed nog verrotter kunnen zuipen. Dat klinkt een beetje zelfvernietigend hè. Dat is niet goed voor jezelf zorgen.

Verwacht je dat er iemand ingrijpt? Dat klinkt misschien wat onduidelijk, maar il herinner me nog goed hoe ik zat te zuipen om de stress t verdoven, en dan dacht ik bij mezelf KIJK DAN hoe ik hier wel MOET zuipen van de stress? Maar niemand keek, of iig niemand van mn werk. Wel mn gezin en die baalden ervan dat papa zo veel dronk. "Ja maar ik moet wel" was natuurljk geen geldig argument. Je doet het zelf papa.

Zit dat er ook achter bij jou? Of waarom dat gevoel vandaan "had ik net zo goed een fles kunnen leeegmaken"? Want nee dat is niet "net zo goed". Dat is nog veel slechter.

Ik drink ook af en toe wat. Maar daar maken we het ons niet makkelijker mee. Want na een paar keer "af en toe" dan hoor je t stemmetje weer en dan moet je echt nadrukkelijk een aantal keer weer heel erg nee zeggen en helemaal niks drinken een week of twee, dat het wel ff duidelijk blijft wie de baas is.

En ja, suf en down, dat hoort soms bij het "echte" leven. Ja k dus. :) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 minuten geleden zei Etty:

Ik merk dat onderdeel van mijjn verslavingspatroon is het koppelen van een down gevoel aan de afwezigheid van drank.  En als ik het drinken weer zat ben, koppel ik het aan de áánwezigheid van drank.   Het is allebei niet waar. 

Wat BJ zegt,  je kunt je om zoveel redenen down voelen.  Als ik opsta en ik voel me down, dan is mijn eerste neiging: ik wil me niet zo voelen, verzet.  Als dan mijn volgende gedachte is: zie je wel, ik had net zo goed kunnen drinken, en de volgende : het is vrijdag vandaag, en het mag weer, dan is de boodschap  weer bevestigd; geen drank=down. 

Ik kan ook in plaats van verzet denken: waarom voel ik me down? was er iets gisteren wat nog door mijn hoofd spookt? heb ik een lege dag voor me en weet ik niet zo goed wat ik met mezelf aan moet?  Is er iets op mijn werk waar ik tegenop zie?   Mezelf aanleren in die situaties  ondersteunende dingen voor mezelf te denken en doen is niet iets wat vanzelf gaat als ik stop met drinken, maar je moet er meestal wel voor stoppen om de motivatie te hebben de echte reden achter negatieve gedachten en emoties te onderzoeken.  Achter de onvrede.  Het knagende, ik ben niet goed genoeg of de wereld is dat niet, ed. 

 

bij mij was het tegenovergestelde ook waar toen ik nog worstelde en met mezelf vocht: down door geen drank en nog downer dóor drank.
Pas na ongeveer een jaar nuchter te zijn kwam ik bij de diepe onderliggende redenen waarom ik ooit downe gevoelens weg dronk. Maar toen was de fysieke verslaving voorbij en de psychische onder controle. En na een jaar of 2 is een downe bui bij mij amper nog aanwezig, en zo toch dan meestal met een simpele aanleiding/oorzaak.
Lang slecht weer, allergische reactie op mensen waar ik nog wat van te leren heb, of mee om moet leren gaan, en soms moet weren uit mijn leven. Dat ik die situaties en mensen nog heb in mijn leven ben ik me bewust doordat ik een beetje met eten/snoepen ga worstelen. Dan volgt er bewustwording over en kan ik weer verder. En soms heb ik iets maar even te verduren, er komt altijd weer iets anders.

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat heerlijk. Ik opper iets, en jullie gaan er verder op kauwen. Heel raak! En het brengt mij weer op de volgende gedachte.

De andere reden van mijn stoppen met (roken en) drinken is het idee dat al mijn problemen dan ook opgelost zouden zijn, of in elk geval zou ik die dan vanzelf gaan aanpakken. Mijn ontevreden gevoel en uitstelgedrag bijvoorbeeld.

Roken en drinken is je verschuilen. Verdoven, uitstellen. Half slapend door het leven gaan. Nu word ik een beetje wakker en moet ik er wat mee, met die gevoelens.

Ik kom er nog op terug, moet nu naar de kapper :huh:    

Link naar opmerking
Deel via andere websites

44 minuten geleden zei Lonster:

Wat heerlijk. Ik opper iets, en jullie gaan er verder op kauwen. Heel raak! En het brengt mij weer op de volgende gedachte.

De andere reden van mijn stoppen met (roken en) drinken is het idee dat al mijn problemen dan ook opgelost zouden zijn, of in elk geval zou ik die dan vanzelf gaan aanpakken. Mijn ontevreden gevoel en uitstelgedrag bijvoorbeeld.

Roken en drinken is je verschuilen. Verdoven, uitstellen. Half slapend door het leven gaan. Nu word ik een beetje wakker en moet ik er wat mee, met die gevoelens.

Ik kom er nog op terug, moet nu naar de kapper :huh:    

Als je stopt met alcohol is je alcoholprobleem opgelost, baby ;) niet alle andere. Hoewel alles met alles te maken heeft natuurlijk, maar als zonder alcohol je leven automatisch een paradijs was geweest, dan was je niet begonnen met drinken, wel dan?

Alcohol is verdoven. Verdoof je niet meer, dan gebeurt er van alles maar niet alles wordt fantaaasties. Stoppen met alcohol is een begin en geen eindbestemming. Maar zonder begin is er nooit een eindbestemming.

nou heb ik wel weer genoeg wijsheden gespuid. Dit is alles wat ik ervan weet ;) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik merk nu na een maand te zijn gestopt, dat mijn filter kapot is. Dus alles komt harder binnen. Ik moet meer gaan kijken wie ben ik en wat wil ik. Het eeuwige  pleasen komt erbij kijken. Dat breekt me op. Het is wellicht een compensatie geweest bewust en onbewust. 

Mbt uitstel gedrag, wat ik al heel lang doe is in de ochtend 3 dingen opschrijven die ik voor 10.00 gedaan wil hebben. En de vervelendste doe je eerst. Zoals: iemand bellen waar je geen zin in hebt (instandsties bijv), een mail sturen of iets schoonmaken waar je al tijden tegen aan zit te hikken. Ik werk ook met week en maanddoelen. Dat geeft mij net dat ene zetje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 uur geleden zei bumperjim:

Als je stopt met alcohol is je alcoholprobleem opgelost, baby ;) niet alle andere. Hoewel alles met alles te maken heeft natuurlijk, maar als zonder alcohol je leven automatisch een paradijs was geweest, dan was je niet begonnen met drinken, wel dan?

Ik zie alcohol drinken als een symptoom van een probleem. Niet als het probleem zelf. Ik gebruikte alcohol (roken en ook eten inderdaad) om niet na te denken over hoe ik dingen anders wil. En als ik drink, gaan de luiken dicht en hoef ik ook niks meer te doen. Merk dat ik aan het mopperen ben en ontevreden. Die ergernis dronk ik eerder weg. 

Het is niet dat mijn leven op zichzelf opeens fantastisch zou moeten zijn. Maar wel dat ik de energie, helderheid en motivatie zou hebben om dingen aan te pakken.

Maar ik werk eraan hoor. Vanmorgen verder gegaan in mijn boek over Mindful afvallen. Dat gaat erom beter contact met je lichaam te onderhouden. Hoeveel is genoeg, bewust eten en drinken. Relatie met emoties en overtuigingen aanpakken. Niet wegdrukken maar onder ogen zien. Je verlangens benoemen en stappen zetten.

Acceptance en Commitment Therapie gecombineerd met Mindfulness. 

Mijn kapper heeft trouwens weer meer van mijn haar geknipt dan ik wilde.   

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 uur geleden zei Gezond2019:

Mbt uitstel gedrag, wat ik al heel lang doe is in de ochtend 3 dingen opschrijven die ik voor 10.00 gedaan wil hebben. En de vervelendste doe je eerst. Zoals: iemand bellen waar je geen zin in hebt (instandsties bijv), een mail sturen of iets schoonmaken waar je al tijden tegen aan zit te hikken. Ik werk ook met week en maanddoelen. Dat geeft mij net dat ene zetje

Die lijstjes maak ik ook. Helpt zo heel af en toe eens. Het helpt me vooral om de klussen uit mijn gedachten te krijgen. Ik heb een stok achter de deur nodig en bedenk soms zelf de stokken. Of anderen doen dat voor me. Met die mindfulness gaat dat wel wat makkelijker, als het me lukt daar mee bezig te zijn weet ik. Dus ik heb goede hoop.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren een goed gesprek gehad, een collega in vertrouwen genomen, over de hobbels en twijfels waar ik tegenaan loop op mijn werk. Dat heeft me wel goed gedaan. Ik voel me enorm onrustig, ik ga zo even een stuk lopen. Die mindfulness is lastig bij onrust, maar helpt wel met de bewustwording.

Bijna twee weken droog. Vanavond uit eten, niet iedereen drinkt en ik drink niet.

  

bewerkt door Lonster
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lopen helpt mij ook altijd als ik onrustig ben. Ben je net begonnen met mindfulness? Ik hoor er zoveel goede dingen over, maar ik ben er volgens mij het type niet voor. Geef mij dan maar een les kickboksen. Maar misschien moet ik dat een kans geven. Goed dat je je collega in vertrouwen hebt genomen. Dat lucht wel op! Veel plezier met het etentje en dat nuchter blijven lukt vast :heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een hometrainer thuis is ook niet verkeerd, even een rondje maken in je pyjama.

Ik had altijd een aversie tegen mindfulness, oude wijn (sorry voor de uitdrukking) :P in nieuwe zakken. Heb toch een cursus gedaan bij mijn yogaleraar, die er een filosofisch en wetenschappelijke draai aan gaf door de werking en doel van de hersenen en het lichaam er nadrukkelijker bij te betrekken. Het gaat vooral om bewustwording.

De basis is dat als je meer gebruik maakt van je zintuigen, je meer geniet van alles en je gedachten een beetje stil kunt zetten. Je geniet meer van een wandeling als je de vogels goed hoort, de wind door je haren voelt, de zon op je huid, je voeten die de grond raken.. Van eten, door de textuur, het geluid dat het maakt als je kauwt, de geur, kleur, de smaak. Je aandacht hiervoor is te trainen.

Ik ben nu een boek aan het lezen over Mindful afvallen. Dat is gericht op mensen die onbeheerst eten. Daarin herken ik me niet, maar wel in het emotie-eten. Of heel onbewust eten of teveel eten, dat het pak leeg moet. De vergelijking met alcohol drinken is makkelijk gemaakt. 

Bij onrust lukt het me nu vaak om nuttige klusjes te doen,  tot mijn verbazing. Dat geeft een goed gevoel.

 

bewerkt door Lonster
zinsconstructie klopte niet
Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Rosee:

Hoe ging het etentje? :rose:

Dat had ik verteld op jouw draadje, maar weer weggehaald. ;) We waren met drie en niemand dronk alcohol. Wat fijn was, want lekker vroeg en fris naar bed. Lekker gegeten maar echt gezellig vond ik het niet, omdat ik de ene tafelgenoot nogal saai vind, ik heb er geen klik mee. Als we alcohol hadden gedronken, had ik me daar makkelijker overheen gezet en zou de sfeer losser zijn. Nu deed ik mijn best, maar vond het stroef. Is dat erg? Neuh niet echt …  maar gezellig is anders.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Gisteren verlangde ik naar een groot glas bier,  dat bleef een tijdje in mijn gedachten spelen. Terwijl ik heus wel wist dat ik die niet zou nemen, het niet echt wilde ook, bleef toch dat idee hangen. Super irritant. Maar ja. Een vrijdagmiddagverzinsel. De zaterdagochtend ben ik dan weer lekker fris, en dat vooruitzicht maakt dat het ook niet moeilijk is.

In drie maanden tijd heb ik drie keer een paar flesjes bier thuis gedronken. Dat is niet slecht, in vergelijking met zoveel jaren praktisch elke dag. Omdat ik af en toe wat drink (eens in de 2 of 3 weken, het wordt minder) blijft het wel langer een issue. Het houdt me meer bezig dan ik zou willen, de laatste weken. Terwijl het daarvoor eigenlijk wel prima ging. 

Maandag start ik met hardlopen, een cursus. Ik kijk er naar uit, maar zie er ook tegenop. Ik wil graag 8 kg kwijt, hopelijk gaat dat erbij helpen.

 

bewerkt door Lonster
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...