Spring naar bijdragen

Woodie


Woodie

Aanbevolen berichten

9 uur geleden zei Lonster:

Oei dat is pittig nieuws. Hopelijk niet een al te zware operatie en een beetje snel. Bij heftige emoties komt de behoefte naar drinken omhoog, dat is denk ik logisch. Dan wil je verdoven. Maar je doet het mooi niet, knappert. 

Met mij gaat het best aardig. Als we het toch over lichamelijke ongemakken hebben; de pijn die ik een paar weken in mijn enkel/been had is over. Dus ik kan weer lekker wandelen. Dat doet me zo goed, dat wandelen.  

Ja, en ik ben er vandaag zo blij om dat ik het niet heb gedaan :)

Oh, wat fijn voor je! Ik vind het ook echt heerlijk om te wandelen. En al helemaal met dit weer. De eerste warme zonnestralen op het koppie, heerlijk :sun:En verder ga je ook goed, of niet?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Oh jongens, wat heb ik het gisteravond moeilijk gehad. Borrelen met mijn vriendinnen en iedereen aan de wijn behalve ik. En trots dat ik ben :D 

En blij dat ik na een korte nacht fris op sta. Maar het duiveltje roept....je kunt best wat drinken, want dat heb je laten zien na bijna 3 maanden niet te hebben gedronken. Ik weet dat ik nooit heel veel dronk. Max 2 of 3 wijntjes op een avond, maar toch. Zou ik een gelegenheidsdrinker kunnen worden en blijven? 1 x per week....of toch maar mee stoppen. Dilemma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Woodie, ik lees in je voorstelbericht dat je iedere avond een halve liter wijn dronk, dat is 5 glazen per avond, niet max 2 of 3 wijntjes.

Niet om je terecht te wijzen maar het lijkt me belangrijk dat je het probleem niet bagatelliseert. Ik weet niet of jij een gelegenheidsdrinker kan worden, dat zul je zelf uit moeten vogelen. 's Morgens fris wakker worden is wel echt heerlijk hè?!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Lonster ik heb een hele leuke avond gehad! En misschien nog wel leuker dan met drank op. En zonder de negatieve gevolgen hiervan. Vanavond vrienden over de vloer die wel drinken en ik ga lekker aan de muntthee, ook prima! Gisteravond had ik echt zo'n craving en die is nu weer weg. 

@Yana je hebt gelijk. Dat dronk ik thuis vaak qua hoeveelheid. Ik bedoel 2 of 3 standaardglazen. En het goede gevoel overheerst hoor, ik ben zo blij vandaag met mijn frisse koppie! Dus we gaan gewoon weer verder :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het zou natuurlijk zo kunnen zijn dat je het lastig vindt om niet mee te doen. Maar dat is dus in het geheel niet het geval. Dat wat je beschrijft klinkt ideaal. Wat zou je dan verlangen naar dat wijntje. Het is maar een gedachte. En die is alweer overgewaaid. :)  (heb je de operatie al achter de rug?)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 weeks later...

Even een update van mijn kant. Ik heb dit weekend 2 bescheiden glaasjes wijn op. Ik ben op 1 januari gestopt met drinken met de intentie dit een maand vol te houden. Dit zijn uiteindelijk ruim 3 maanden geworden. Eerst dronk ik elke dag toch wel een halve liter wijn. Dit heb ik doorbroken. Het hoeft niet meer, ik drink net zo graag een kop thee 's avonds. Ik haal het ook niet meer in huis en mijn streven is om alleen bij een gelegenheid in de vorm van een etentje of op een terras een keer wat te drinken. Dat mag van mijzelf maximaal 1 x per week. Nu lees ik bij jullie allemaal dat dit meer onrust geeft dan niet drinken en dat 3 maanden stoppen wel heel kort is. En nu voel ik mij toch heel schuldig! Tegenover jullie, terwijl ik weet dat ik mezelf aan deze afspraak kan houden. Dilemma! Help! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat is nou precies jouw dilemma?

Als je weet dat je je aan je afspraak kunt houden en het zo wilt gaan doen?

Of het voor je werkt? Daar kom je maar op één manier achter....

 

Schuldig tegenover ons? Nou, speaking for myself: er is geen enkele reden om je schuldig te voelen tov mij.

Ik weet dat het voor mij niet zou werken. Eén glas is te veel, 10 te weinig.  Heb het vaak genoeg uitgeprobeerd;)

Dus ja, mij zou het behalve onrust ook angst geven en  zekers te weten een pad de verkeerde kant op. Helder voor mij.

Maar als jij het onder controle kunt houden, prima toch? Dan ben je ook ADB...

 

Succes!

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, dat is die eeuwige discussie, kan het af en toe wel of niet? Waarom zou je max 1 x per week willen drinken? Wat voegt dit voor jou toe? Dat moet je jezelf denk ik afvragen. Ik sluit zelf ook niet uit dat ik in de toekomst 'gematigd' wil drinken. Nooit meer drinken is voor mij nog steeds geen optie, alleen stel ik het steeds uit omdat ik nog geen reden heb om het weer te proberen. Eronder ligt ook dat ik bang ben er weer teveel mee bezig te zijn, dat t onrust veroorzaakt dus. Kwestie van uitproberen, maar ja of dat handig is...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Woodie:

Ik heb dit weekend 2 bescheiden glaasjes wijn op. 

Gelukkig maar, dat ze bescheiden waren! Stel je voor dat het van die schreeuwlelijkerds waren. Die je zouden verleiden om hen weer vol te laten schenken. Nee, ze waren zo bescheiden om uit het zicht te verdwijnen, toen ze leeg waren.

Heerlijk, dat die zucht niet meer opspeelt. Doordeweeks gewoon thee of iets anders. Het is normaal geworden om geen alcohol te drinken. Nu wil je af en toe wat drinken, en denkt dat je daar 'aan toe bent' en dat kunt. 

Het is misschien wel een dilemma, maar misschien ook wel helemaal niet. Ik zou zeggen; probeer het gewoon uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei kruidenthee67:

Wat is nou precies jouw dilemma?

Als je weet dat je je aan je afspraak kunt houden en het zo wilt gaan doen?

Of het voor je werkt? Daar kom je maar op één manier achter....

 

Schuldig tegenover ons? Nou, speaking for myself: er is geen enkele reden om je schuldig te voelen tov mij.

Ik weet dat het voor mij niet zou werken. Eén glas is te veel, 10 te weinig.  Heb het vaak genoeg uitgeprobeerd;)

Dus ja, mij zou het behalve onrust ook angst geven en  zekers te weten een pad de verkeerde kant op. Helder voor mij.

Maar als jij het onder controle kunt houden, prima toch? Dan ben je ook ADB...

 

Succes!

 

 

Ja, daar heb je ook gelijk in. Wie weet hoeft het ook helemaal geen dilemma te zijn. Ik heb genoten van de 2 glazen wijn, er was niet de behoefte om meer te drinken en dus voelde het ook prima. Als ik merk dat die behoefte weer terug zou komen, dan is dat voor het signaal om er definitief mee te stoppen. Bedankt voor je reactie! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Rosee:

Tja, dat is die eeuwige discussie, kan het af en toe wel of niet? Waarom zou je max 1 x per week willen drinken? Wat voegt dit voor jou toe? Dat moet je jezelf denk ik afvragen. Ik sluit zelf ook niet uit dat ik in de toekomst 'gematigd' wil drinken. Nooit meer drinken is voor mij nog steeds geen optie, alleen stel ik het steeds uit omdat ik nog geen reden heb om het weer te proberen. Eronder ligt ook dat ik bang ben er weer teveel mee bezig te zijn, dat t onrust veroorzaakt dus. Kwestie van uitproberen, maar ja of dat handig is...

Ja, die angst heb of had ik ook. Zou ik dan weer terugvallen in mijn oude patroon? Dat wil ik nooit meer. Ik heb in de afgelopen maanden geleerd dat ik een veel krachtiger persoon ben dan ik dacht. Het niet meer drinken heeft me heel veel gebracht en daarom zet ik dat door, op een uitzondering na. Dan geniet ik er ook van. Het is ook geen noodzaak meer. En mocht ik toch dat gevoel krijgen, dan is het game over! Exit drank. Je mag trouwens echt trots op jezelf zijn. 1 jaar en drie maanden!  :heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het kàn, ik ben er zelf een voorbeeld van want ik drink ook af en toe. Maar het is net als van de berg af fietsen. Als de weg horizontaal loopt, rem je en sta je stil, niks aan de hand. Na 1 glas begint de weg een beetje naar beneden te lopen. Moet je iets harder remmen om de fiets stil te zetten. Na 2 glazen nog steiler. Moet je nog harder remmen. Tot je niet meer kan remmen. En die grens is voor iedereen verschillend. En kan ook van de situatie afhangen. Triggers.

En dan heb je nog het gewoonte effect. Als ik maandag een glas neem dan kan ik prima stoppen (iemand anders misschien niet). Neem ik dinsdag weer 1 glas, kan ik ook nog wel stoppen. Maar als ik de hele week elke avond een glas neem, hee dan kom ik weer in de oude gewoonte terecht. Dan loopt de rem warm zogezegd. Dan roept ineens het eerste glas een tweede. En dan ben je voor je t door hebt weer stevig aan de zuip. Verslaafd. 

Inderdaad als je echt een BEHOEFTE voelt, dan moet je juist niet gaan drinken. Beetje tegenstrijdig. Een glas alcohol zou je niet meer moeten doen in je hoofd dan een kop thee. Doet het dat wel dan is dat een beetje louche en waarschijnlijk een reden om niet verder te gaan daarmee. 

Als ik me getriggerd voel, moe of kwaad of eenzaam dan kijk ik wel link uit om geen alcohol te nemen.  

De overgrote meerderheid hier heeft de drank helemaal afgezworen. Veel makkelijker in de kop. 

Ik ga er verder geen vergelijking van voor- of nadelen van maken en ook geen reclame :) 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

57 minuten geleden zei Lonster:

Gelukkig maar, dat ze bescheiden waren! Stel je voor dat het van die schreeuwlelijkerds waren. Die je zouden verleiden om hen weer vol te laten schenken. Nee, ze waren zo bescheiden om uit het zicht te verdwijnen, toen ze leeg waren.

Heerlijk, dat die zucht niet meer opspeelt. Doordeweeks gewoon thee of iets anders. Het is normaal geworden om geen alcohol te drinken. Nu wil je af en toe wat drinken, en denkt dat je daar 'aan toe bent' en dat kunt. 

Het is misschien wel een dilemma, maar misschien ook wel helemaal niet. Ik zou zeggen; probeer het gewoon uit.

Ja, dat doe ik ook. Ik probeer het uit en mocht ik merken dat het niet gaat dan is het over en uit. Dan zweer ik het liever helemaal af dan toch weer elke keer die strijd aangaan. Ja, ook fijn om weer even wat van jou te horen. Ik las net op je draadje dat je het even moeilijk hebt gehad. Hoe gaat het nu? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei bumperjim:

Het kàn, ik ben er zelf een voorbeeld van want ik drink ook af en toe. Maar het is net als van de berg af fietsen. Als de weg horizontaal loopt, rem je en sta je stil, niks aan de hand. Na 1 glas begint de weg een beetje naar beneden te lopen. Moet je iets harder remmen om de fiets stil te zetten. Na 2 glazen nog steiler. Moet je nog harder remmen. Tot je niet meer kan remmen. En die grens is voor iedereen verschillend. En kan ook van de situatie afhangen. Triggers.

En dan heb je nog het gewoonte effect. Als ik maandag een glas neem dan kan ik prima stoppen (iemand anders misschien niet). Neem ik dinsdag weer 1 glas, kan ik ook nog wel stoppen. Maar als ik de hele week elke avond een glas neem, hee dan kom ik weer in de oude gewoonte terecht. Dan loopt de rem warm zogezegd. Dan roept ineens het eerste glas een tweede. En dan ben je voor je t door hebt weer stevig aan de zuip. Verslaafd. 

Inderdaad als je echt een BEHOEFTE voelt, dan moet je juist niet gaan drinken. Beetje tegenstrijdig. Een glas alcohol zou je niet meer moeten doen in je hoofd dan een kop thee. Doet het dat wel dan is dat een beetje louche en waarschijnlijk een reden om niet verder te gaan daarmee. 

Als ik me getriggerd voel, moe of kwaad of eenzaam dan kijk ik wel link uit om geen alcohol te nemen.  

De overgrote meerderheid hier heeft de drank helemaal afgezworen. Veel makkelijker in de kop. 

Ik ga er verder geen vergelijking van voor- of nadelen van maken en ook geen reclame :) 

Ja, precies. Het was een gewoonte geworden en dat wil ik niet meer. Ik genoot er ook niet meer van. Ik ga het ook niet meer in huis halen, maar mocht ik een gelegenheid hebben dan mag het een keer en dan moet het ook bij max. 2 glazen blijven. Want de voordelen van het niet meer drinken zijn veel groter dan elke dag weer een glas inschenken. Goede tip van je om het niet te doen bij triggers! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hoeft je niet schuldig te voelen! Denk ook dat het angst is maar dat is niet nodig. Zolang je idd maar eerlijk blijft en als het niet werkt..........Kun je nog schakelen om het anders te doen.Het er al zo bewust mee bezig zijn is al heel wat. Dat is super knap. Dat heeft voor mij de enorme beladenheid eraf gehaald. Dat gaat niet betekenen dat je laks/onverschillig gaat worden. Dat hoeft niet. Je kunt keuzes maken, ook als je bemerkt dat het plan toch niet geheel werkt zoals je je had voorgenomen.

Ijzersterk wel dat je dit post. Dat soort gedachtes gingen ook door mijn hoofd. Ik hoor hier niet.......maar dat is onzin. Al hebben we allen hier een gemeenschappelijk probleem, elke weg gaat en is anders. Maar goed ook.

Succes en blijf in contact als het niet goed gaat, ook als het wel goed gaat natuurlijk :)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

24 minuten geleden zei Woodie:

Goede tip van je om het niet te doen bij triggers! 

Ik wil je niet ontmoedigen, je niet onderuithalen, niks afraden of aanraden, niet complimenteren, helemaal niks, alleen wijzen op wat we onder triggers verstaan.

Op de keper beschouwd is 'er ééntje of twee nemen puur voor de gezelligheid en voor de lekker' ook een trigger.

Deze zin:  "Ik ga het ook niet meer in huis halen, maar mocht ik een gelegenheid hebben dan mag het een keer en dan moet het ook bij max. 2 glazen blijven"

spreekt wat dat betreft boekdelen. Het moet bij max. 2 glazen blijven. En het mag een keertje. Grenzen en voorwaarden die het vrij genieten en onbevangenheid

in de weg staan.

Als er geen trigger zou zijn zou je geen enkel glas wijn hoeven of geen grenzen en voorwaarden stellen. Elke 'behoefte aan' is feitelijk een trigger.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Kohtje:

Ik wil je niet ontmoedigen, je niet onderuithalen, niks afraden of aanraden, niet complimenteren, helemaal niks, alleen wijzen op wat we onder triggers verstaan.

Op de keper beschouwd is 'er ééntje of twee nemen puur voor de gezelligheid en voor de lekker' ook een trigger.

Deze zin:  "Ik ga het ook niet meer in huis halen, maar mocht ik een gelegenheid hebben dan mag het een keer en dan moet het ook bij max. 2 glazen blijven"

spreekt wat dat betreft boekdelen. Het moet bij max. 2 glazen blijven. En het mag een keertje. Grenzen en voorwaarden die het vrij genieten en onbevangenheid

in de weg staan.

Als er geen trigger zou zijn zou je geen enkel glas wijn hoeven of geen grenzen en voorwaarden stellen. Elke 'behoefte aan' is feitelijk een trigger.

 

Terechte opmerkingen! En ik snap ze ook heel goed. Misschien neem ik mijzelf onbewust in bescherming. Ik heb altijd drank in huis gehad in de periode dat ik niet heb gedronken, voor als er bezoek kwam. En het daarmee ook niet moeilijk gehad. Als ik met mijzelf de afspraak maak dat ik niet drink dan lukt me dat ook. Ik wil ook geen afspraak met mijzelf maken over wanneer dan wel, maar het van het moment laten afhangen. Alleen durf ik dat nog niet zo goed, denk ik, dus kies ik er bewust voor om mijzelf een grens te stellen. We gaan het zien. En twijfel ik hieraan of lukt het niet dan is er maar één enkel alternatief! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, eigen ervaring is nog altijd de meest leerzame ervaring. En voorzichtigheid is nooit overbodig.

Zolang je de vinger aan eigen pols weet te houden en het eventuele éne enkele alternatief serieus voor ogen houdt

is uitproberen de enige weg die die vervelende vraag:  'ja maar wát zou er......  áls ik......?' een duidelijk antwoord geeft.

Ga ik je tóch succes wensen. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

@Lika @Smaragd @Kohtje

Bedankt nog voor jullie inzichten! Het gaat nog steeds heel goed. Ik heb in de afgelopen 3 weken 2 keer wat gedronken. En dan ook maar echt 2 kleine glazen waarbij ik ook niet de behoefte had aan meer. Ik heb geen craving of momenten waarop ik met mezelf afspreek dat ik wel mag drinken. Het was vroeger een gewoonte en dat heb ik voor mijn gevoel doorbroken. Maar ik hou jullie op de hoogte. Ik wil ook niemand voor het hoofd stoten of het probleem bagatelliseren. Dit is mijn persoonlijke ervaring en ik weet dat het voor veel personen niet werkt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...