Spring naar bijdragen

Annasterre hier


Annasterre

Aanbevolen berichten

Hallo!

Ik ben al een paar dagen mee aan het lezen op dit forum en vind het wel tijd om mijzelf even voor te stellen. Ik ben op 1 januari gestopt met drinken, nu dus 6 dagen en ik vind het heel erg moeilijk. Ik heb enorme drang naar alcohol en ben steeds "op zoek" naar iets lekkers. Ik denk er ook de hele tijd aan. Ik slaap erg slecht en ben rusteloos en toch moe. 

Hoeveel dronk ik?

Zeker als ik sommige bijdragen hier lees viel het best mee met mijn alcoholgebruik. Vanaf 2007 (toen ik samen ging wonen met mijn huidige partner) ongeveer 20 glazen gemiddeld per week (vakanties veel meer). Daarvoor vanaf mijn 15e dronk ik niet structureel, wel altijd bij een sociale gelegenheid en vaak iets te veel. Ik heb heel veel last van alcoholgebruik. Mijn man kan er prima tegen, maar ik ben snel misselijk, moe en brak. Toch dronk ik de afgelopen jaren te vaak en te veel. Mijn moeder was alcoholist en de vader van mijn huidige man ook. Mijn man drinkt ook te vaak en te veel is er gelijk met mij mee gestopt. 

Stoppen

Ik realiseer mij al een paar jaar dat ik echt moest stoppen of minderen met alcohol. Mijn energie is op, mijn gezondheid wordt slechter en ik kom te veel aan. Ik voel mij gewoon een oude vrouw terwijl ik nog maar net 50 ben. Maar alleen al van het idee van stoppen raakte ik in paniek. Ik heb voor de kerst toch besloten om te stoppen en ben daar zeer onrustig onder geweest, nachtmerries, en steeds het onrustige gevoel dat er iets ergs ging gebeuren. Daarom heb ik gedacht dat ik gewoon een maand ga stoppen en daarna zie ik wel verder. Dat heeft inderdaad rust gegegeven en geholpen om te durven te stoppen. Nu, na een week, ervaar ik de de gigantische impact van het drinken. Ik was er altijd mee bezig. Ik vrees dat ik altijd afstand zal moeten houden van drank. 

Saai?

Ik ben minder bang voor de saaiheid geworden. Dat had ik voordat ik stopte wel. Echt lekker helemaal uit je dak: kan ook een paar keer per jaar met een pilletje. En mijn leven is alles behalve saai met een leuke baan, partner, kinderen en vrienden. Het is vooral de sterkte zucht naar de prikkel. Ik hoop zo dat dat snel minder wordt!

bewerkt door Annasterre
Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom AnnaSterre
mooie naam gevonden trouwens☺
Ik dronk vergelijkbaar met jou, maar ervaarde dat toch wel erg als een probleem.
Zeker in de overgangsjaren, want die kunnen killing zijn met drank erbij.
Ik voelde me ook veel ouder dan mijn jaren. Inmiddels ben ik 65 en voel ik me
al jaren jonger dan destijds en met een veel beter humeur en gezondheid ook nog.
Dus ik hoop en gun je dat het niet bij de maand januari blijft, dat gestopt zijn.
Want de ervaring leert dat je na zo'n korte stoptijd vaak een soort van inhaalslag gaat maken.
Je hebt het nu even zwaar en de paniek is er van af denk ik? Weet dat het makkelijker wordt
naarmate je langer niets drinkt. Blijf het gewoon dag per dag doen en denk niet aan het woordje nooit.

Ik zal een filmpje plaatsen hieronder van Els Noorlander, die legt het heel goed uit.

 

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 minuten geleden zei Mocktail:

Hallo Annasterre,

Ik ben ook op 1 januari gestopt. Zijn er ook al positieve dingen die je ervaart van het niet drinken?

Veel succes!

@lady jane, dank voor het filmpje!

Hoi Mocktail, 

ja zeker! Ik heb echt al wel meer energie. We hebben vanochtend een wandeling gemaakt en daarna van alles opgeruimd in huis. Normaal was ik op zondag tot niets in staat. En op één of andere manier voel ik mij liever, vriendelijker. Ik kreeg blijkbaar toch een bozig randje door de alcohol. Ik dacht dat ik gewoon zo was. raar hè!

Het paniekerige gevoel heb ik nog steeds rond een uur of 4/5 (mijn favoriete tijd voor een wijntje). Ik weet dan niet waar ik het zoeken moet. Na het eten ebt het weg gelukkig

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom @Annasterre. Die 20 glazen per week, dronk je die verspreid of dronk je vaak veel achter elkaar? (Bingedrinken) goed dat je je hier meldt, je vindt hier veel steun. 4/5 uur was voor mij ook borreltijd, het helpt om dan iets te doen ter afleiding (sporten, wandeling, alles behalve drinken) om de gewoonte te doorbreken. Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

48 minuten geleden zei Rosee:

Welkom @Annasterre. Die 20 glazen per week, dronk je die verspreid of dronk je vaak veel achter elkaar? (Bingedrinken) 

Hoi Rosee. Ik dronk doordeweeks niet veel (soms niks, soms 2 glazen). Ik werk full time en wilde niet brak op mijn werk zijn. Ik dronk vooral in het weekend. Vrijdag en zaterdag was ik meestal wel (flink) aangeschoten. 

Dank voor je lieve woorden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Annasterre:

Hoi Mocktail, 

ja zeker! Ik heb echt al wel meer energie. We hebben vanochtend een wandeling gemaakt en daarna van alles opgeruimd in huis. Normaal was ik op zondag tot niets in staat. En op één of andere manier voel ik mij liever, vriendelijker. Ik kreeg blijkbaar toch een bozig randje door de alcohol. Ik dacht dat ik gewoon zo was. raar hè!

Het paniekerige gevoel heb ik nog steeds rond een uur of 4/5 (mijn favoriete tijd voor een wijntje). Ik weet dan niet waar ik het zoeken moet. Na het eten ebt het weg gelukkig

Top! Probeer dat positieve gevoel vast te houden. Ervaar en geniet intens van je energie en je lievere, vriendelijkere ik. Zo (en nog veel beter) kan het altijd zijn. Mooi vooruitzicht toch?

Probeer eens na te denken wat je zou kunnen doen rond een uur of 4/5 zodat je het minder associeert met "wijntijd".

Je bent al 6 dagen alcoholvrij! Goed gedaan!  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb nog wel een vraag aan jullie allemaal. Ik realiseer mij dat alcohol echt heel veel weg neemt. Daarom stop ik ook, maar het geeft mij ook heel erg veel. Dat lees ik bijna niet hier en daar zit ik best wel mee te stoeien in mijn hoofd. Ik noem een aantal zaken:

  1. Het helpt ontspannen na een drukke werkdag of werkweek
  2. Het maakt mij losser in sociale situaties
  3. het is gewoon lekker (de smaak van witte wijn of champagne... geweldig!)
  4. Het zorgt ervoor dat ik langer wakker kan blijven op een feestje
  5. het is feestelijk
  6. Alcohol bij de lunch zorgt voor een vakantiegevoel
  7. het geeft mij een gevoel van vrjiheid
  8. het heeft iets "edgy", spannend, gevaarlijk
  9. het leidt tot meer zin in seks en beter seks
  10. het maakt mij vrolijk  en leuker
  11. Het is zo gezellig om samen met vrienden of mijn man aangeschoten te worden
  12. Je bent opener met een wijntje op

Dit zijn allemaal zaken die gelden tot max 5 wijntjes. Daarna wordt het minder leuk, dat zie ik wel.  Ik vind het toch wel heel jammer dat ik al die bovenstaande dingen ga verliezen. Ik ga echt stoppen en ben vastbesloten het vol te houden en minderen heb ik al 1000X geprobeerd en dat werkt niet bij mij. Maar weet je, ik ben wel verdrietig dat ik van al die leuke dingen afscheid van moet nemen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toch denk ik dat we veel van die dingen denken en aan drank toeschrijven. Het is niet per se zo. Tenminste in mijn oprechte visie nu.

bijvoorbeeld:

- het label edgy, spannend is maar een label. Je kunt het ook zien als treurig, dom en saai.

- open zijn met drank op? Of flapuit die meer deelt dan verstandig is?

- betere seks of in slaap vallen voordat... of seks zonder echt te voelen?

- gevoel van vrijheid? Of in keurslijf van moeten, verslaving?

etc

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

42 minuten geleden zei Annasterre:

Ik heb nog wel een vraag aan jullie allemaal. Ik realiseer mij dat alcohol echt heel veel weg neemt. Daarom stop ik ook, maar het geeft mij ook heel erg veel. Dat lees ik bijna niet hier en daar zit ik best wel mee te stoeien in mijn hoofd. Ik noem een aantal zaken:

  1. Het helpt ontspannen na een drukke werkdag of werkweek
  2. Het maakt mij losser in sociale situaties
  3. het is gewoon lekker (de smaak van witte wijn of champagne... geweldig!)
  4. Het zorgt ervoor dat ik langer wakker kan blijven op een feestje
  5. het is feestelijk
  6. Alcohol bij de lunch zorgt voor een vakantiegevoel
  7. het geeft mij een gevoel van vrjiheid
  8. het heeft iets "edgy", spannend, gevaarlijk
  9. het leidt tot meer zin in seks en beter seks
  10. het maakt mij vrolijk  en leuker
  11. Het is zo gezellig om samen met vrienden of mijn man aangeschoten te worden
  12. Je bent opener met een wijntje op 

Dit zijn allemaal zaken die gelden tot max 5 wijntjes. Daarna wordt het minder leuk, dat zie ik wel.  Ik vind het toch wel heel jammer dat ik al die bovenstaande dingen ga verliezen. Ik ga echt stoppen en ben vastbesloten het vol te houden en minderen heb ik al 1000X geprobeerd en dat werkt niet bij mij. Maar weet je, ik ben wel verdrietig dat ik van al die leuke dingen afscheid van moet nemen

 

Annesterre, mijn ervaring is dat het de verslaving is (ik noem het mijn innerlijke DrankBitch) die je dit soort dingen laat denken. Zie het als een saboteur die jou probeert te vertellen dát het "nooit meer gezellig wordt" als je niet drinkt. Ik had dat ook sterk toen in stopte met roken. Maar denk je eens in, zouden alle mensen die niet drinken dan écht een heel saai en véél minder leuk leven hebben dan alle mensen die meer drinken dan goed is?

  1. Welke andere manieren kan je vinden om je te ontspannen? Wandelen, douchen, ontspanningsoefeningen, vriendin bellen, boek lezen of dansen op ABBA
  2. Vind je het nodig om losser te worden in sociale situaties? Vind je het niet belangrijker om je (minder lossere) zelf te zijn?
  3. Ja, de smaak, mee eens maar weegt dat op tegen alle nadelen? Welke andere smaken zonder alcohol vind je ook lekker?
  4. Vind je het belangrijk om langer wakker te blijven op een feest? Is het erg om iets eerder weg te gaan?
  5. Als wij elkaar tegen zouden komen, we staan gezellig te praten over van alles en nog wat daarna gaan we dansen, vind je mij dan minder feestelijk omdat ik Spa Rood drink?
  6. Welke andere dingen geven nog meer een vakantiegevoel? Zon op je huid, zand tussen je tenen, douchen met kokosdoucheschuim, salsamuziek?
  7. Hoe komt het dat alcohol jou een gevoel van vrijheid geeft? Op het moment dat drank niet meer "leuk" is omdat het een verslaving is zie ik het meer als een gevangenis.
  8. Edgy? Spannend? Gevaarlijk? Euh, bungeejumpen, parachutespringen? Heroïne spuiten is ook vast spannend en gevaarlijk, is dat een goede reden/keuze?
  9. Het leidt tot seks onder verdoving. Hoe kan je de zin in seks op een andere manier omhoog halen? Een massage, samen in bad (punt 1 ook opgelost), mooie lingerie?
  10. Hetzelfde als punt 2. Je bent zelf echt goed, leuk, vrolijk en lief genoeg. Vind je het nodig om met drank nóg leuker en vrolijker te zijn?
  11. Wat vind je daar precies gezellig aan? Je schrijft in je eerste post dat je je een oude vrouw voelt. Is dat gezellig?
  12. Zie ook punt 2 en 10. Als je als nuchtere zelf niet zo open bent, vind je het dan belangrijk om met drank wel open te zijn? 

Begrijp mij goed, ik wil niet dat je je vervelend gaat voelen door mijn reactie. Maar ik lees veel permitterende gedachten om wél te drinken. Ik denk dat je jezelf beter kunt helpen met gedachten/redenen/doelen waarom je niet meer wilt drinken. Ik heb mijn lijstje zelf in mijn tas zitten en ik lees het op dit moment ongeveer 5 keer per dag. Dat helpt mij om te focussen. Ik denk niet aan de dingen die ik "verlies" (ik verlies trouwens niets! Behalve een aantal kilo hoop ik), ik denk juist aan alle dingen die ik te winnen heb. Dat zijn er zóveel!

Zelf schreef je al eerder:

Op ‎6‎-‎1‎-‎2019 om 19:03 zei Annasterre:

ja zeker! Ik heb echt al wel meer energie. We hebben vanochtend een wandeling gemaakt en daarna van alles opgeruimd in huis. Normaal was ik op zondag tot niets in staat. En op één of andere manier voel ik mij liever, vriendelijker. Ik kreeg blijkbaar toch een bozig randje door de alcohol. Ik dacht dat ik gewoon zo was. raar hè!

Dat is toch al veel winst!

Veel succes!  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We willen zoveel. We willen zo graag niet saai zijn en gezellig en los. En wat doen we? We gaan zuipen en onzin uitkramen of voortijdig op de bank neerstorten als een zak zand. Elke avond. Wat is daar zo NIET SAAI aan?? :D 

Als je graag losser wil zijn, ga dan impro theater doen of zo. Als je graag niet saai wil zijn, ga dan vandaag bungee jumpen. Als je baan je gek maakt, neem dan ontslag. Als je partner je gek maakt, ga dan scheiden. Dat is echte vrijheid met een grote V.

Dan kom je eindelijk ergens. Niet met alcohol. Alcohol is stilstand, stoppen is vooruitgang. Is een bekende quote van dit forum. 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik merk dat de tijd tussen het eerste wijntje en de vijfde steeds korter werd. Bovendien drink ik die vijf wijntjes vaak in m'n eentje. En dat is niet gezellig. En losser worden in je eentje is best triest. 

Ik was altijd zo bezig met dat eerste drankje (en de tweede en de derde etc.) dat ik er achter ben dat het juist vrijheid is om niet meer te hoeven drinken. Ik ben niet meer afhankelijk van alcohol op een feestje (eh, ja, ik ga ook niet meer als laatste naar huis, dat dan ook niet meer), ik hoef geen rekening meer te houden met katers, ik ben nooit meer te dronken om auto te rijden, serieuze gesprekken te voeren, m'n kinderen naar bed te brengen, etc. Dat is op dit moment voor mij vrijheid.

Ik snap je punten wel en ik vond dat ook, maar ik ben er achter gekomen dat ze voor mij niet (meer?) waar zijn.

Ik denk dat je dat ook moet bedenken (ik weet niet hoe), want anders blijft het verlangen naar alcohol. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Mocktail en @bumperjimWat superlief dat jullie zo de moeite hebben genomen uitgebreid te antwoorden. Jullie hebben zo gelijk, dat voel ik, dat merk ik, dat weet ik. Dank jullie wel voor het meedenken. Dt helpt me zo!

Het is een beetje onrustig in mijn hoofd. Het voelt alsof ik afscheid aan het nemen ben van mijn beste vriendin die al 40 jaar trouw bij me was en met wie ik veel lol kon hebben, de mooiste avonturen heb beleefd en op wie ik kon vertrouwen. Dankzij jullie op dit forum, de boeken die ik aan het lezen ben en de gesprekken die ik voer realiseer ik mij dat die vriendin lelijk is geworden, dingen van mij afneemt en mij niet meer laat zijn wie ik ben. Ik wil haar achterlaten.Wie weet zie ik de avonturen die we samen hebben beleefd later in een ander licht (zoals ik dat met roken heb - belachelijk dat ik dat ooit deed en verheerlijkte), maar mogelijk blijven er voor een deel ook mooie ervaringen in mijn herinnering. We hebben 40 jaar lief en leed gedeeld en we hebben echt toffe dingen beleefd, maar ik wil de volgende 40 jaar zonder haar doen. Of beter, ik ga het de volgende 40 jaar zonder haar doen. 

 

bewerkt door Annasterre
Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 minuten geleden zei Pelle2:

I was altijd zo bezig met dat eerste drankje (en de tweede en de derde etc.) dat ik er achter ben dat het juist vrijheid is om niet meer te hoeven drinken. I

Ja dat! dat lijkt mij ook. En dat wil ik ook

 

 

5 minuten geleden zei Pelle2:

IIk denk dat je dat ook moet bedenken (ik weet niet hoe), want anders blijft het verlangen naar alcohol. 

Klopt, de knop moet echt helemaal om. Ik ben er druk mee bezig. Ik denk er de hele tijd aan. Maar het moet gewoon lukken. Ik wil echt niet meer terug naar die zoutzak op de bank, dat oude wijf, die boze vrouw, die duffe medewerker, die vermoeide moeder. Weg ermee!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Liefdesverdriet, zo voelt het. Maar realiseer je je wel dat het niet om een vriendin gaat maar om een slavendrijfster? Jij bent haar slaafje, jij moet
doen wat zij je opdraagt. Het is niet zo dat zij doet wat jij wilt. Als dat zo zou zijn dan liet ze je wel genieten van die max. vijf en dan ook nog eens
zo heel nu en dan. Maar die fase was alleen nodig om jouw goodwill te verkrijgen, daarna heeft ze je ingepalmd, heel geniepig en heel semi-vriendelijk.
Ze is niet zo vriendelijk en feestelijk als ze zich doet voorkomen.. het gaat haar om maar één ding: jouw vrijheid, jouw eigen keuzes. :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 minuten geleden zei Annasterre:

Klopt, de knop moet echt helemaal om. Ik ben er druk mee bezig. Ik denk er de hele tijd aan. Maar het moet gewoon lukken. Ik wil echt niet meer terug naar die zoutzak op de bank, dat oude wijf, die boze vrouw, die duffe medewerker, die vermoeide moeder. Weg ermee!!

Ja, dit!!! :D 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gevoel dat alcohol ons geeft is een illusie!! We kunnen alles wat je noemt zonder alcohol. Voor mijn alcohol is als de lover die paar uurtjes plezier geeft en de rest hell!!! Katers, hoofdpijn, brak gevoel, ziek voelen, schuld voelen, misselijk, uitgeput, blackouts, en ik kan zo doorgaan....en trouwens met alcohol ben ik mezelf niet meer!! dus nee dank je wel, ik pas. Ik wil ten alle tijden mezelf zijn met alles er op en er aan, ik wil me helder voelen, fit voelen. Geen onrust meer, geen paniek meer....heerlijk gevoel is dat! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...