Spring naar bijdragen

Wat was jullie aanpak met stoppen?


Sly84

Aanbevolen berichten

Ik wil graag stoppen met alcohol. Ik zet mezelf heel vaak voor schut. Ook voor mijn vrouw en kinderen wil ik het graag. Zij hebben er ook last van. Toch vind ik het ontzettend moeilijk als ik er alleen al over nadenk om te stoppen. Ik worstel een aantal jaren met PTSS. Dat heb ik opgelopen met mijn werk. Daar loop ik voor in behandeling. Soms ervaar ik angsten en depressies. Ik merk dat alcohol dat tempert. Voor mij is alcohol op bepaalde momenten een onderdrukking middel. Helaas is het voor korte duur en is het de volgende dag vaak erger. Ik besef me dat het me alleen maar kapot maakt. Alleen op de één of andere manier kan ik er niet mee stoppen. Ik ben benieuwd hoe jullie die stap hebben genomen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Sly en welkom :) 

Willen is kunnen. Stoppen is simpel, niet meer in huis halen, niet meer drinken, basta. Wat het moeilijk maakt (want OK simpel is het natuurlijk niet) is dat we denken dat we er niet zonder kunnen. Maar dat is een verzinsel, want voordat we verslaafd raakten konden we er ook zonder. Je moet niet alles geloven wat je denkt, een fundamenteel idee voor wqt betreft het overwinnen van jezelf  .

Je moet eerst door de zure appel heen. Niet meer drinken, ook niet 1 glaasje. JUIST niet het eerste glas want het eerste glas is het gemakkelijkste om niet te nemen. Een eerste glas roept een tweede enz enz en zo eindig je weer met een kater. 

Als er helemaal geen alcohol in huis is, is het natuurlijk makkelijker om eraf te blijven. Maak het jezelf makkelijk.

Als je geen dorst hebt, wordt het ook makkelijker. Iets anders drinken dus, en veel. 

Niet denken aan mag ik nou nooit meer drinken. Dat is niet aan de orde. Dat kun je ook helemaal niet overzien. Das helemaal niet van belang. Vandaag niks drinken. Morgen komt morgen aan de orde. 

Zoals je al aangaf krijg je na verloop van tijd te maken met datgene dat je steeds wou verdoven. Daar ga je mee leren omgaan. Het is sowieso een heel leerzame ervaring, stoppen met alcohol. Persoonlijk vind ik het de beste beslissing die ik ooit heb genomen. 

Ben je er klaar voor?

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sly, ik ben gewoon gestopt. Net als jij kamp ik met PTSS en daarbij zit ik met een slaapstoornis. Ik dacht altijd wijn en pillen nodig te hebben, alleen al om te kunnen slapen.

Maar ik realiseerde me met de tijd meer en meer hoe ongezond het is elke dag alcohol te drinken en pillen te slikken om rustig te worden. En daarom ben ik gewoon gestopt, van de ene dag op de andere. Eerst met de wijn (een paar jaar eerder op dezelfde manier met de sigaretten trouwens) en zo'n anderhalve maand later met de pillen (antidepressiva en pammen). Ook de wietolie raak ik niet meer aan. 

Dat stoppen was eigenlijk kinderlijk eenvoudig. Nog steeds heb ik last van gedeprimeerdheid, paniek en angsten, maar dat had ik met wijn en pillen ook. Plus daarbij het besef hoe ongezond ik eigenlijk bezig was. Er is eigenlijk niks veranderd, behalve dan dat ik geen verdovende middelen meer gebruik. Het stoppen was kinderlijk eenvoudig. Dat kan voor jou ook zo zijn, dan vraag je je af waarom je niet veel eerder gestopt bent.

Maar het kan ook zwaarder worden, zoals bij de meesten. Daar moet je dan doorheen.

bewerkt door Patries
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Sly, fijn dat je niet meer drinkt. Ik ben ook weer gestopt, na een terugval dit najaar.

Mijn aanpak is nu: alle "voordelen" van alcohol doorprikken. Er zitten namelijk helemaal geen voordelen aan. Alles wat je denkt te winnen met alcohol, ontspanning, slapen, losser worden, gezelligheid, klopt voor geen meter.

Je wordt er gestresster van. Je zet je leven op "pauze" in plaats van echt iets met je stress te doen. Je slaap wordt veel minder van kwaliteit. En die gezelligheid? Als je de drinkers om je heen ziet lallen en dom lxllen, is dat gezellig? Laat staan die dronkelap die zichzelf steeds herhaalt en niet meer normaal kan praten......

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Goedemorgen allemaal ben zelf 30 december gestopt met drinken nadat ik 6 dagen achter elkaar helemaal mezelf lam had gedronken uit mn bad was gevallen en meteen daarna vd trap lag daar met een hersenschudding zwaar helemaal open ambulance erbij maar goed ben meteen gestopt met drinken en ja zowaar begon meteen mn delerium van 2 dagen alle beestjes kwam ik tegen maar raakte niet in paniek nu 3 weken verder complicaties gehad bloed onderzoek allen carr stoppen met alcohol gelezen 6 soorten vitamine tabletten aan het slikken goed eten was 6 kg afgevallen zenuw in n tenen spelen nu parten slik ik pea tabletten en b1 voor knie ontstoken kuur 10 dagen alle ellende nu beetje voorbij alles alleen gedaan wil hier mee zeggen wees niet bang stop meteen ga er doorheen en je zult zien na par weekjes en het is klaar schouders er onder  niet janken komt alles goed. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@BoeroeWauw heftig! Maar wat super knap dat je doorzet met al deze verschijnselen en wat heftig allemaal! je mag best janken als je maar niet terug gaat naar die situatie van eind de ember! Dat gun je niemand toch... dat is geen leuk feestje meer ;) 

@Sly84Zelf met oud en nieuw 3 keer gevallen en naast de bank gelegen, naast mijn bed gelegen, de badkamer onder gespuugd en glas laten vallen, en de buren die verplicht moesten komen ook uitgedaagd en raar tegen gedaan ( die kunnen ook aardig wat drinken en vonden dat gezellig) en dat allemaal voor de jaarwisseling :(  Want toen lag ik al te slapen!!! 3 dagen later was ik gewoon weer aan het drinken en heb toen 8 uur gehuild aan een stuk door! De volgende ochtend ben ik naar de dokter gegaan... ik wist dat ik steeds verder afgleed in mijn verslaving! Ik heb nu een verwijzing naar een psychotherapeut en waarschijnlijk kies ik toch voor een kliniek omdat mijn verslaving ook dieper ligt dan ik wil toegeven! Ik heb ook mijn omgeving verteld over mijn probleem. Bewust want we drinken allemaal best veel en ik heb het vaker gezegd dat de alcohol me steeds verder de afgrond in helpt emotioneel en psychisch. Ik heb afgelopen woensdag een terugval gehad maar herpak me en moet door!!!

ik denk trouwens ook dag de oorzaak vaak dieper logt dan gewoon willen zuipen! Anderzijds wordt het leven sws minder aangenaam bij alles waar te voor staat!! 

 

succes !! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Echt gif ja! Maar het mooie is dat je nu bewust bent dat het daaraan gelegen heeft en dat je het toegeeft. Dat brengt jou al zoveel verder in de rest van je (alcoholvrije bijzondere)  leven. Ik lees dat zon heftige detox hebt gehad. Ik kan niet anders zeggen dat ik echt heel veel respect voor je heb over hoe je het aanpakt! 

Blijf vechten en voor jezelf kiezen...je geeft me kracht om er ook voor te gaan! 

(Ik ga er al zeker voor maar ik ga jou verhaal  lezen als ik weer in de trechter zit dat ik wil drinken want dat zal mij de kracht geven om noooiiittt meer terug te vallen hoop ik!! ) 

heel veel sterkte en kracht en kies voor leven!!! 

bewerkt door Benerklaarmee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...