Spring naar bijdragen

Zaterdag 5 januari


Reacher

Aanbevolen berichten

24 minuten geleden zei wendy:

 

Mijn problemen met darmen zijn er al heel lang.

 

Hoi wendy

Je bent hier, op dit forum, neem ik aan, om adb te worden. Gisteren was obstipatie voor jou een reden om te drinken. Je darmproblemen zijn er al heel lang. Je alcoholprobleem kennelijk (sinds 2015 hier) ook...

Ik begrijp (en respecteer) dat het voor jou zo voelt of lijkt of wellicht zelfs is. 

Maar......

.... voor iemand die hier al heel lang is, die alle smoezen en logica niet alleen langs heeft zien komen, maar ook zelf heeft gebruikt, gedacht, en geleefd.....

... is dit niet meer dan "drinkerslogica".

Sterkte en succes. Afpellen, die hap. Anders doe je vooral jezelf tekort. 

 

bewerkt door Gast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 minuten geleden zei Lars:

Wanneer is die serie te zien? Wil ook kijken loop hier ook wel tegen dingen aan. Hoe lief ze ook zijn toch kan ik nog steeds boos worden over hoe anderen jou leven gaan bepalen. 

ik kreeg de link niet gekopieerd, maar hendrik groen googlen is al genoeg Lars, kom je bij NPO start uit. Maar je moet dus wel betalen 2,95 per maand. 1e maand gratis las ik net hier op de dagdraad. succes! Echt de moeite hoor. steeds afleveringen van slechts 30 minuten, dat was het grooste nadeel eraan toen het op TV kwam☺

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 minuten geleden zei Cleo66:

Omdat het anders zo'n zielig dagpact is en om te vieren dat ik inmiddels 6 maanden droog sta . Heerlijk 

Dat vind ik een rare reden om je aan het dagpact toe te voegen, @Cleo66 :huh:. Het is geen feestlijst, het zijn mensen die met zichzelf afspreken
om vandaag niet te drinken.
En zielig is het nooit, al staat er maar één naam.
Gefeliciteerd trouwens met het bereiken van 6 maanden droog staan. Dát is wél een feestelijk feit. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

'Drinkerslogica'...

Een uitspraak van één van de leden van m'n groep (en misschien hier ook wel eens door iemand geuit) is:

'Er is nooit een reden om te drinken'. 

Nog met terugvallen vond ik dat behoorlijk confronterend. Hoezo? Ik vond eigenlijk ergens dat het logisch was dat ik toch weer dronk. Ik wilde het niet, want ik wist wel dat het uiteindelijk niks oplost,  maar 'iets' was toch te zwaar om er mee te kunnen dealen. 'Ja maar...' Dacht ik. Wilde ik geloven.

De zin 'er is nooit een reden om te drinken' is voor mij helpend geworden. Ontmaskert mijn drinkerslogica wanneer die de kop opsteekt. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

48 minuten geleden zei jopie:
1 uur geleden zei wendy:

 

Mijn problemen met darmen zijn er al heel lang.

 

Hoi wendy

Je bent hier, op dit forum, neem ik aan, om adb te worden. Gisteren was obstipatie voor jou een reden om te drinken. Je darmproblemen zijn er al heel lang. Je alcoholprobleem kennelijk (sinds 2015 hier) ook...

Ik begrijp (en respecteer) dat het voor jou zo voelt of lijkt of wellicht zelfs is. 

Maar......

.... voor iemand die hier al heel lang is, die alle smoezen en logica niet alleen langs heeft zien komen, maar ook zelf heeft gebruikt, gedacht, en geleefd.....

... is dit niet meer dan "drinkerslogica".

Sterkte en succes. Afpellen, die hap. Anders doe je vooral jezelf tekort

Bedankt voor de feedback je hebt idd gelijk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kwam deze gisteren tegen op FB. Vond het wel grappig:D

Een 86 jaar oude man komt de propvolle wachtkamer binnen en gaat naar de receptioniste.
Die zegt: 'Ja meneer, waarvoor wilt U de dokter vandaag zien?'
Er is iets verkeerd met mijn lul', zegt hij.
De receptioniste werd verbolgen en zei, "U kunt hier niet binnenkomen en zulke dingen uitkramen in een volle wacht kamer.'
'Waarom niet? U vroeg mij wat er verkeerd was en ik heb het u verteld', zei hij.
De receptioniste antwoordde, 'U heeft de hele wachtkamer in verlegenheid gebracht. U had moeten zeggen; ' Er is iets verkeerd met uw oor of iets dergelijks en bespreek het probleem verder privé met de dokter '
De man antwoordde, 'U zou de mensen geen vragen moeten stellen in een wachtkamer vol met vreemden, als het antwoord ze in verlegenheid kan brengen.'
De man liep naar buiten, wachtte een paar minuten en ging weer naar binnen.
De receptioniste lachte zelfgenoegzaam en zei, Ja???
'Er is iets verkeerd met mijn oor,' zei hij.
De receptioniste knikte goedkeurend, wetend dat hij haar advies had aangenomen.
'En wat is er verkeerd met uw oor, meneer?'
'Ik kan er niet uit pissen'.
:lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Lika:

Juist als je wél invloed hebt. Of.... dénkt te hebben. Wat doe je, en wat laat je. Dikke molenstenen. 

DANK! @jopie. Dat is hem. Hoe ver ga ik? Wat kan ik? Waarmee help ik en kan ik dat? Etc. 
 
En in het verlengde (denk ik) wanneer ben ik een lieve/goede dochter? Ben ik dat ook nog als ik nu niet ga?
 
Hoe moet dat als ik binnenkort die andere taken op mijn werk erbij krijg? Waarmee help ik mezelf? 

Zo herkenbaar allemaal.

Mijn knoop momenteel:

Enerzijds voel ik aan dat ik niet de draagkracht heb om iets te doen, en lijkt het me voor niemand goed als ik uiteindelijk een zenuwinzinking zou krijgen.

Anderzijds, wat met het schuldgevoel als ik me achteraf afvraag of ik toch iets ten goede had kunnen veranderen? Zelfs als dat schuldgevoel onterecht is, zal het aan me knagen en ook niet helpend zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

24 minuten geleden zei kruidenthee67:

'Drinkerslogica'...

Een uitspraak van één van de leden van m'n groep (en misschien hier ook wel eens door iemand geuit) is:

'Er is nooit een reden om te drinken'. 

Nog met terugvallen vond ik dat behoorlijk confronterend. Hoezo? Ik vond eigenlijk ergens dat het logisch was dat ik toch weer dronk. Ik wilde het niet, want ik wist wel dat het uiteindelijk niks oplost,  maar 'iets' was toch te zwaar om er mee te kunnen dealen. 'Ja maar...' Dacht ik. Wilde ik geloven.

De zin 'er is nooit een reden om te drinken' is voor mij helpend geworden. Ontmaskert mijn drinkerslogica wanneer die de kop opsteekt. 

 

Die begrijp ik, en ook dat hij "helpend" kan zijn. 

Echter, die rigide scheiding (inclusief "de eerste niet") was voor míjn eigenwijze aard onvoldoende om stand te houden. 

Ik moest er iets aan veranderen om t voor mij helpend te maken:

"Er is maar 1 geldige reden om te drinken: als ik de effecten van drank, inclusief de minder fijne, zoek en wil"

Daarmee was niet drinken geen moeten meer, maar mogen: ik hoef niet meer.

Daarmee werd iedere argumentatie (drinkerslogica), behalve die ene wel degelijk zuivere, ongeldig. 

Daarmee werd ik méér gedwongen en getrained ook iets verder te kijken dan mijn primaire verlangens lang waren...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 minuten geleden zei Jen:

 

Anderzijds, wat met het schuldgevoel als ik me achteraf afvraag of ik toch iets ten goede had kunnen veranderen? Zelfs als dat schuldgevoel onterecht is, zal het aan me knagen en ook niet helpend zijn.

Toen mijn zoon aan de harddrugs was, en ik me ergens onderweg realiseerde dat ik, net zoals "de moeder van david s" alles deed wat in feite voorspelbaar was maar uiteindelijk niet zou helpen, was dat, werd dát mijn richtlijn. 

"Het kan goed zijn dat hij dit niet overleeft, maar IK moet dan verder. En dan, juist dan, moet ik weten en vinden dat ik alles gedaan heb wat ik kon"

Je doer het dan in feite voor jezelf. Óók goed.

En ja, het moment dat ik niet meer kón, hem losliet, kwam toch wel.

Klinkt vast alsof ik t allemaal heb meegemaakt en allemaal weet.... dat is niet zo. Het blijft een worsteling, ook in andere nieuwe situaties. 

bewerkt door Gast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooie nuancering Jopie.

 

Dat 'niet meer hoeven' kwam voor mij later. Toen ik 'het besluit' nam. Kon nemen.

Voor mij is het 'niet meer willen'.  

Dat is niet het willen van wilskracht, maar vanuit 'waarde'.

 

Bij mij helpt 'het rigide' van de AA. Schept duidelijkheid voor mijn in eerste instantie zwart/wit brein. Later kan ik kleuringen aanbrengen.  Ik leer daarin ook naar anderen toe genuanceerder te kijken. In de groep, op het forum. Mijn eerste, primaire reacties zijn vaak 'rigide'. Vanbinnen, vanuit emotie. Dat herkennen...heeft me al veel opgeleverd.  

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...