Spring naar bijdragen

Nieuw hier, even voorstellen Jacqueline


Jacqueline

Aanbevolen berichten

Even voorstellen.. Ik hoop dat ik met mijn kennismakingsbericht hier op de goede plek ben.

Mijn naam is Jacqueline. Ik ben 54 jaar en ik heb 3 kinderen waarvan de jongste nog thuis woont. Ik ben 9 jaar geleden gescheiden. In die tijd ben ik steeds meer gaan drinken. Toen dronk ik om er maar niet te zijn omdat ik alle verdriet niet meer wou voelen. Nu drink ik om in een soort van roes te komen, wat ik alleen met drank niet kan bereiken, dus slik ik er pillen bij. Ik ben al sinds mijn puberteit, of misschien al langer, depressief waar ik medicatie voor gebruik. Af en toe slik ik naast de alcohol Ibuprofen erbij en dan weet ik dus de volgende morgen soms niet meer wat ik allemaal heb gedaan. Ik neem me bijna elke dag voor om niet te gaan drinken, maar als het niet-te-verdragen, en aan niemand uit te leggen gevoel van angst, somberheid en depressie zich aan het eind van de middag aandient sta ik al bij de jumbo met een fles wijn voor ik het weet. 

Afgezien van het verwoestende effect dat het drinken heeft op mijn lichaam, houdt het ook alle negatieve gevoelens in stand. Een soort vicieuze cirkel dus.

Ik hoop door op dit forum ervaringen uit te wisselen en met mensen te praten,  uiteindelijk niet meer te 'hoeven' drinken.

Ik ben niet altijd in staat, met name in het weekend, om direct te reageren. Hopelijk is dat geen probleem. 

Jacqueline

bewerkt door Jacqueline
Ivm privacy
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey @Jacqueline welkom, je hebt een prima plek gevonden en je kunt hier zo actief zijn als je zelf wilt. Op het subforum Ditjes en Datjes wordt elke dag een huiskamerdraad geopend, dat kletst vaak wel goed weg.

De combinatie drank en iets erbij om maar goed van de wereld te raken ken, ken ik maar al te goed. Heb je ergens wat hulpkanalen ingeschakeld? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom, Jaqueline. Goed dat je je hier komt melden. Ja dit is de juiste plek voor je eigen verhaal, en daarnaast kun je natuurlijk ook elders meelezen en -schrijven.

Het eind van de middag is voor jou het gevaarlijke moment, begrijp ik dus. Heb je al eens geprobeerd of het hopeloze gevoel ook zonder drank later weer afneemt, bijvoorbeeld na het eten? En of een verandering van gewoonte het kan verbeteren? Ik denk aan een wandeling rond die tijd, of eerder eten misschien. Meditatie zou ook wel eens kunnen helpen, maar ik weet niet of zo iets je aanspreekt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei bumperjim:

Welkom :) stap nul heb je al gezet, dwz je realiseren dat het verwoestend voor je is en dat je eigenlijk zou moeten stoppen. Willen stoppen. 

Hoeveel drink je?

Dankjewel. Ik drink ongeveer 1 liter witte wijn op een avond, gemiddeld 5 avonden per week. 

19 minuten geleden zei Quinn:

Hey @Jacqueline welkom, je hebt een prima plek gevonden en je kunt hier zo actief zijn als je zelf wilt. Op het subforum Ditjes en Datjes wordt elke dag een huiskamerdraad geopend, dat kletst vaak wel goed weg.

De combinatie drank en iets erbij om maar goed van de wereld te raken ken, ken ik maar al te goed. Heb je ergens wat hulpkanalen ingeschakeld? 

Hoi Quinn, dankjewel. 

Ik ben al jaren in therapie, maar nog nooit alleen voor mijn drinken. Wel werd het altijd meegenomen in de behandelingen. Maar zoals zovelen begin ik er zelf nooit over, ik verzwijg het liever. 

Nu ben ik (weer) op het punt gekomen dat ik er met mijn behandelaar aandacht aan ga besteden en daadwerkelijk stappen wil zetten om te stoppen c.q. te minderen. 

Aan dit forum deelnemen is daar een begin van. Zelf vind ik dat ik niet verslaafd ben (ontkenning?!) maar wel een drankprobleem heb. Hoe dan ook, ik drink te veel. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Jacqueline,

Verslaafd, afhankelijk, probleemdrinker...hoe dan ook, het werk niet meer voor je. Want je drinkt té veel. Om de verkeerde redenen.

Wat wel werkt is je drankprobleem bespreekbaar maken.  Drank houdt sombere gevoelens, gevoelens van minderwaardigheid, schuld en schaamte in stand. Is mijn ervaring. En wat deed ik om dat niet te voelen? Juist...maar weer drinken....en de cirkel was weer rond.  Denk dat therapie pas echt kan werken als je er nuchter in kunt staan. 

Dappere stap zet je, ik wens je veel succes. Je bent het waard.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

35 minuten geleden zei Bob:

Welkom, Jaqueline. Goed dat je je hier komt melden. Ja dit is de juiste plek voor je eigen verhaal, en daarnaast kun je natuurlijk ook elders meelezen en -schrijven.

Het eind van de middag is voor jou het gevaarlijke moment, begrijp ik dus. Heb je al eens geprobeerd of het hopeloze gevoel ook zonder drank later weer afneemt, bijvoorbeeld na het eten? En of een verandering van gewoonte het kan verbeteren? Ik denk aan een wandeling rond die tijd, of eerder eten misschien. Meditatie zou ook wel eens kunnen helpen, maar ik weet niet of zo iets je aanspreekt.

 

1 uur geleden zei Etty:

Welkom Jaqueline!

Dankjewel Etty

Link naar opmerking
Deel via andere websites

46 minuten geleden zei Bob:

Welkom, Jaqueline. Goed dat je je hier komt melden. Ja dit is de juiste plek voor je eigen verhaal, en daarnaast kun je natuurlijk ook elders meelezen en -schrijven.

Het eind van de middag is voor jou het gevaarlijke moment, begrijp ik dus. Heb je al eens geprobeerd of het hopeloze gevoel ook zonder drank later weer afneemt, bijvoorbeeld na het eten? En of een verandering van gewoonte het kan verbeteren? Ik denk aan een wandeling rond die tijd, of eerder eten misschien. Meditatie zou ook wel eens kunnen helpen, maar ik weet niet of zo iets je aanspreekt.

Hoi Bob

Ik heb in het verleden inderdaad bepaalde patronen veranderd. Nu heb ik andere patronen en drink nog steeds. Mediteren heb ik geprobeerd, maar als ik dit 2x heb gedaan is dat ook weer klaar.

Alternatieven voor wijn geprobeerd, koffie of kruidenthee drinken. 

Geprobeerd het gevoel uit te zitten. Dan ben ik trots dat ik niet heb gedronken en vond het best te doen. En toch weer de volgende dag de mist ingaan. 

Sociale contacten aangaan. 

Het lijkt allemaal uitstel. Het punt dat ik denk: 'dit gevoel is niet te verdragen zonder alcohol' dient zich altijd weer aan. 

En toch blijf ik het zoeken in de hoek van patronen veranderen, het gevoel uitzitten. Eens zal ik het vinden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

42 minuten geleden zei kruidenthee67:

Welkom Jacqueline,

Verslaafd, afhankelijk, probleemdrinker...hoe dan ook, het werk niet meer voor je. Want je drinkt té veel. Om de verkeerde redenen.

Wat wel werkt is je drankprobleem bespreekbaar maken.  Drank houdt sombere gevoelens, gevoelens van minderwaardigheid, schuld en schaamte in stand. Is mijn ervaring. En wat deed ik om dat niet te voelen? Juist...maar weer drinken....en de cirkel was weer rond.  Denk dat therapie pas echt kan werken als je er nuchter in kunt staan. 

Dappere stap zet je, ik wens je veel succes. Je bent het waard.

 

 

@kruidenthee 67 Drink jij niet meer? En hoe is dat je uiteindelijk wel gelukt?

Je hebt gelijk als je zegt dat drinken je gevoel voor minderwaardigheid en andere negatieve gevoelens in stand houd. De bekende vicieuze cirkel. Verstandelijk weet ik het allemaal, maar hoe kom je uit die cirkel van negatieve gedachten en gevoelens? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Jacqueline:

Hoi Bob

Ik heb in het verleden inderdaad bepaalde patronen veranderd. Nu heb ik andere patronen en drink nog steeds. Mediteren heb ik geprobeerd, maar als ik dit 2x heb gedaan is dat ook weer klaar.

Alternatieven voor wijn geprobeerd, koffie of kruidenthee drinken. 

Geprobeerd het gevoel uit te zitten. Dan ben ik trots dat ik niet heb gedronken en vond het best te doen. En toch weer de volgende dag de mist ingaan. 

Sociale contacten aangaan. 

Het lijkt allemaal uitstel. Het punt dat ik denk: 'dit gevoel is niet te verdragen zonder alcohol' dient zich altijd weer aan. 

En toch blijf ik het zoeken in de hoek van patronen veranderen, het gevoel uitzitten. Eens zal ik het vinden. 

Ja dat is het ook precies m.i. Patronen veranderen. Thee heeft mij gered, onder meer. Als ik nu zin heb in alcohol om de verkeerde redenen, zet ik een pot thee. Dat is het nieuwe patroon. 

En dan ook omgaan met de gevoelens die je vroeger verzoop. 

Weet je, 1 liter per dag, daar kan je gewoon mee stoppen. Heel snel al. Als je wil ;) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei bumperjim:

Ja dat is het ook precies m.i. Patronen veranderen. Thee heeft mij gered, onder meer. Als ik nu zin heb in alcohol om de verkeerde redenen, zet ik een pot thee. Dat is het nieuwe patroon. 

En dan ook omgaan met de gevoelens die je vroeger verzoop. 

Weet je, 1 liter per dag, daar kan je gewoon mee stoppen. Heel snel al. Als je wil ;) 

Bumperjim 1 liter valt misschien wel mee, maar ik ben op het punt aangeland dat het niet meer voldoende is, vandaar ook de pillen erbij. Ik koop niet meer omdat ik een uitkering heb en regelmatig m'n spaargeld aan moet spreken, en me schuldig voel tegenover m'n zoon en vriend. De gelegenheid is er ook te weinig om veel te drinken. 

Knap dat je niet meer drinkt (om de verkeerde redenen). Veel respect daarvoor. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 minuten geleden zei Jacqueline:

Mediteren heb ik geprobeerd, maar als ik dit 2x heb gedaan is dat ook weer klaar.

Van meditatie zou je een vaste gewoonte kunnen maken, elke dag  of twee maal per dag een minuut of 20 op vaste tijden. Op het begin misschien iets korter. Het kan op langere termijn echt rust geven, maar of het voor je werkt weet je nog niet na een of twee keer proberen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

35 minuten geleden zei Jacqueline:

@kruidenthee 67 Drink jij niet meer? En hoe is dat je uiteindelijk wel gelukt?

Je hebt gelijk als je zegt dat drinken je gevoel voor minderwaardigheid en andere negatieve gevoelens in stand houd. De bekende vicieuze cirkel. Verstandelijk weet ik het allemaal, maar hoe kom je uit die cirkel van negatieve gedachten en gevoelens? 

Hoi Jacqueline,

Ik drink niet meer. Sinds 17 augustus 2017. Na een aantal jaren 'aanmodderen' heb ik op die dag het besluit kunnen nemen niet meer te willen drinken. Dat besluit kwam na een jaar of drie proberen stoppen en toch weer beginnen. Ontzettend vermoeiend.

Dat ik een probleem had met drank had realiseerde ik me toen ik met burnout bij psycholoog kwam.  Ik heb het ter sprake gebracht en er werd ingestoken op minderen. 'Joepie' dacht ik stiekem, ik hoef niet te stoppen. Dusse...de glazen werden groter en het weekend begon steeds eerder.  Minderen, leerde ik later is slechts voor weinigen weggelegd. Ik dronk ook stiekem en schaamde me kapot ook niet echt bevorderlijk voor een gezond zelfbeeld.

Ik ben naar de AA gegaan en naar de huisarts. Gesprekken gehad met praktijkondersteuner en zelf een verwijzing gevraagd voor Novadic. Daar volgde ik een online training en had gesprekken met een begeleidster. Best een aantal stappen, maar wat ben ik blij dat ik ze gezet heb, de schaamte voorbij.

Dat het me tot nu toe is gelukt om gestopt te blijven is deze combinatie van dingen. Maar vooral 'het besluit'. Nadat mijn partner zei: als ik je niet kan vertrouwen, dan weet ik het ook niet meer. Nadat ik voor de zoveelste keer opbiechtte dat ik weer anderhalve fles ophad.  Waar het omging was dat ik mezelf niet vertrouwde, en met het besluit, verantwoording nam voor mijn eigen welzijn.  

Ik wist het verstandelijk ook allemaal.  Maar nam niet echt de verantwoording voor mijzelf, dacht ook dat ik het allemaal alleen moest oplossen. Nee, dus. Zelluf doen, maar niet alleen.  Toen het me lukte langere tijd droog te blijven, kon ik ook wat met al mijn 'weten'. Zelfrespect kwam in kleine stapjes terug, verantwoording voor mijn leven en geluk. Niet altijd makkelijk, want mijn mechanisme was vermijden, weglopen, kop in het zand...verdoven dus met drank.  

Ik ga nog steeds elke week naar AA. Die structuur en contact met lotgenoten is voor mij belangrijk. Ook app ik dagelijks met app-maatje. Voor mij waardevol en helpend. En ondertussen leer ik mezelf steeds beter kennen, doe ik dingen die ik niet had gedurfd toen ik nog dronk.  Ik kan beter omgaan met alles wat in het leven voorbij komt, de mooie en minder mooie dingen.  Negatieve gedachten en gevoelens zijn niet verdwenen, maar ik kan er beter mee omgaan. Dat kon ik niet toen ik nog dronk, ondanks al mijn weten hoe het werkt. Het leven is een stuk aangenamer geworden.

 

Heel verhaal...zo vind je hier bij de 'wie is wie' heel veel verhalen, van ervaringsdeskundigen, ze bewandelen allemaal hun eigen weg.

Met hetzelde doel: alochol de baas te worden. Dag voor dag. 

Goed dat je het forum hebt gevonden.

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom. 

Gewoontes veranderen. Mediteren. Thee ipv wijn. Wandelen. De hele handel. Doen, volhouden, doen, volhouden etc... 

Makkelijk? Nee. Kan het? Ja. Het wordt uiteindelijk gemakkelijker. Waardevoller en gewoon. 

Ik moest door een burnout. Beetje het verhaal van @kruidenthee67, maar dan natuurlijk toch anders. 

Heb me erg verzet, vond veel oefeningen stom. Was er snel klaar mee. Maar de begeleiding bleef ze asnbieden. En opeens ‘pakte’ het. 

Liep samen op met stoppen met drinken. Ook hier geschiedenis van depressie. 

Wees lief voor jezelf. Geef jezelf het beste. Succes!!

 

bewerkt door Lika
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jouw verhaal heeft ook veel overeenkomsten met dat van mij Jacqueline: depressief, kinderen in die leeftijd, alleenstaande ouder, drank, pillen..

Ik ben in een paar maanden tijd gestopt met zo goed als alle zelfmedicatie. Daarover voel ik me trots, opgelucht en blij. Geen drank meer, geen pillen meer, het is zo fijn dat dat gelukt is. Ik gun dat iedereen. In plaats van antidepressiva heb ik tijdelijk Sint-janskruid geslikt en dat heeft een heleboel afkickverschijnselen voorkomen. Maar doe het wel stap voor stap, in je eigen tempo. Eerst die alcohol de deur uit en als dat gelukt is zul je je misschien zo sterk voelen dat je ook gaat proberen bepaalde medicijnen te laten staan.

 

Ik wens je alle succes!!:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 28-12-2018 om 08:49 zei Patries:

Eerst die alcohol de deur uit en als dat gelukt is zul je je misschien zo sterk voelen dat je ook gaat proberen bepaalde medicijnen te laten staan.

Ik denk dat dat inderdaad de eerste stap moet zijn. En leren welke alternatieven ik in kan zetten als het radeloze gevoel van angst en somberheid mij overmeesterd. Ik begin met het lezen van ervaringsverhalen van mensen hier. Het is ook vaak angst voor de angst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is niet zo heel goed gegaan. Ik heb gisteren weer zoveel gedronken icm pijnstillers dat ik me niet veel meer kan herinneren van gisterenavond, inclusief een telefoontje van mijn vriend. Ik heb de wijn wat er nog over was weggegooid.

Ik wil graag mee doen met 'vandaag drink ik niet'. 

Ik ga het ook bespreken met mijn vriend. 

Dankjewel voor je belangstelling. Hoe gaat het met jou GewoonDoen? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...