Spring naar bijdragen

1e Kerstdag 2018


MarQ

Aanbevolen berichten

Goedemorgen frummers. 
Kerstmis 2018. 
Ik wens iedereen mooie dagen, op welke manier dan ook. 
Tafel staat gedekt voor wie er trek in heeft. 
Ik heb ook de gewone potten en kannen maar neergezet voor de 
mensen die geen zin hebben in een uitgebreid ontbijt, maar wel 
een bakje willen .... 

Gerelateerde afbeelding

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen allemaal.
Ik wens elk forumlid een paar mooie, warme, waardevolle dagen toe tijdens kerstmis. Dagen om met een fijn
gevoel op terug te kijken.

Ook tijdens deze dagen vol spijzen en dranken spreek ik met mezelf af om in elk geval de alcohol te laten voor wat het is.

Dagpact :

MarQ

Kohtje

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Jen, ik wens je heel veel sterkte. 
En ja, ik weet hoe ontheemd, gekwetst en noem maar op je je kunt voelen in zo'n periode van manie. 
Alle vakjes met herinneringen gingen weer open even. 
En ja, het gekwetst zijn is net zo heftig als jouw partner een manie heeft als wanneer hij  in gewone doen zou zijn. 
Ik kan je helaas niet helpen aan tips om er mee om te gaan... 
Ik weet alleen dat op zeker moment het elastiekje bij mij brak, spontaan, na zo ongelooflijk vaak te zijn
uitgerekt en weer terug te zijn geschoten, zij het hoe langer hoe meer niet in de totaal originele staat.
Toen kon ik loslaten. Ik zou je dat ook zo gunnen, beter dan het enorme overweldigende verdriet en de pijn. 
Misschien een klein beetje troost: naarmate Kees ouder werd namen de pieken absoluut af, en samen 
met goede medicatie kan ik oprecht zeggen dat hij de afgelopen jaren geen manie meer heeft meegemaakt.
Sterkte Jen.. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen. 

Een goede Kerst allen. Ook hier hetzelfde en anders. ‘ Gewoon’ kerstdiner bij schoonfamilie. Ongewoon dat ik nu pas zie hoeveel minder ik mezelf vind. Dus ik ga ‘gewoon’ mezelf zijn en openheid betrachten. Kijken en luisteren dus. Nieuwsgierigheidsknop AAN.

vanmiddag met dochters naar de film.

morgen naar vader en lunch in revakliniek. We halen mijn moeder op. Mooi ook.

We zouden nu in het buitenland zitten. Maar dat zitten we dus nu niet. 

bewerkt door Lika
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen, iedereen een hele mooie dag op deze eerste kerstdag. :heart:

Mooi, @Lika, nieuwsgierigheidsknop aan om te ontdekken wat er werkelijk gaande is.

Ik ga vanavond met mijn moeder (zonder dochter, die heeft eigen plannen) eten bij een restaurant in de buurt. Verder bouwen aan mooie nieuwe herinneringen en het verleden laten voor wat het is. Het verleden is niet te veranderen. Het heden wel. :present:

Ik drink vandaag niet. Nuchter kan ik beter beoordelen wat er gebeurd. Zonder lange tenen die ik wel krijg zodra het eerste glas leeg is.

Dagpact :

MarQ

Kohtje

Quinn 

Tatum

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

54 minuten geleden zei Lika:

Goedemorgen. 

Een goede Kerst allen. Ook hier hrtzelfde en anders. ‘ Gewoon’ kerstdiner bij schoonfamilie. Ongewoon dat ik nu pas zie hoeveel minder ik mezelf vind. Dus ik ga ‘gewoon’ mezelf zijn en openheid betrachten. Kijken en luisteren dus. Nieuwsgierigheidsknop AAN.

vanmiddag met dochters naar de film.

morgen naar vader en lunch in revakliniek. We halen mijn moeder op. Mooi ook.

We zouden nu in het buitenland zitten. Maar dat zitten we dus nu niet. 

Ik vind dat mooi zoals je dat steeds weer zegt, nieuwsgierigheidsknop aan. Ga het ook proberen straks bij schoonfamilie ;) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen.

Idd heel zonnig hier, lijkt wel lente:)

Gaat voor mij een slaap kerst worden. Ik heb voor alle boodschappen gezorgd, partner kookt. Kijk dat is het betere werk. Straks opstaan en aanschuiven. 

Iets moois, een lieve dame/patiënt van 99 wenst mij om 5 uur in de ochtend een heerlijk goed Pasen toe. Zo schattig hoe ze het bracht en zo oprecht gemeend. Toen zette ik mijn kerstmuts op en zag ik haar denken...….. Ze corrigeerde haar zelf en zei een hele fijne kerst en lief dat je het zo deed en het er niet inwrijft dat ik niets meer weet zoals mijn kinderen dat nu steeds doen. Mijn brein speelt vieze gemene spelletjes met mij. Was zo aandoenlijk maar ook weer heel mooi. Daarom is zij opgenomen(delier)  Daar doe ik het voor.

Fijne dag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen. 

Eerste kerstdag, dinsdag. Geen gewone dinsdag. Wonderlijk dat een “gewone” dag opeens ongewoon is/wordt door de extra betekenis die hij heeft gekregen. Een verjaardag, sterfdag, verhuisdag, kerstdag, noem maar op. De kunst voor mij is om de betekenis van zo’n dag niet te laten bepalen door de buitenwereld of door hoe ik denk dat zo’n dag hoort te zijn. Als ik vergelijk met “de ander” kom ik er meestal bekaaid af, dat zit in mij. Ik moet alle zeilen bijzetten om mijn eigen waarde te geven aan bijvoorbeeld vandaag. Geen gezin, geen familiebineenkomst voor mij vandaag, dus minder? Nee, niet per definitie, alleen als ik dat oordeel er zelf op plak. 

Vandaag ga ik  naar mijn vrijwilligerswerk, omdat het dinsdag is. Ik ben blij dat ik er heen kan. Eerst vond ik mijzelf sneu omdat ik het nodig heb daar  vandaag te zijn, omdat ik vandaag niet alleen wil zijn. Ik ben vaak alleen, maar op eerste kerstdag vind ik  ikzelf dan toch wat zielig en dat wil ik niet. Dus ik ga kerst vieren in het museum en hoop dat er een paar aardige gasten komen. Die mensen zullen dan vast blij zijn dat ze met een vriendelijk woord worden ontvangen. En kijk, dát kan ik dan doen.

Dus frohe weihnachten, Merry Christmas, Bon Noël, Felix Navidad, bom natal. 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk jij bent gewoon een positief mens @Jannigje Volgend jaar mag je bij ons komen is goed zegt mijn dochter als ik maar niet het hele forum uitnodigd. Verder wens ik iedereen een fijne kerstdag maak er wat van met elkaar en hou het droog. Wij gaan straks naar de oudste en daar eten 

bewerkt door Lars
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag doen we niks bijzonders, huis schoonmaken en wat luieren en opruimen. Morgen komen de kinderen hier eten. Geen duur diner,  daar heb ik nooit om gegeven. Niet te gek doen, daar word ik alleen maar onrustig van. Kerst zoals wij het willen, geen verplichtingen en lekker rustig. 

Fijne dagen allen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je Yvonne voor je meeleven. Ik heb daar meer aan dan je misschien denkt.

Op de lange termijn dan.

Mijn huidige horizon is ongeveer twee uur en half, dan mag ik van mezelf terug naar ziekenhuis bellen. Het is nl nóg erger geworden. Het scenario waarmee ik geen rekening had gehouden. Vanmorgen om vijf uur is de zogenaamde 'spuit' gegeven. Verwachting was ongeveer twaalf uur slapen (werking van spuit met vertraagde afgifte is ongeveer drie dagen). Hij was na drie uur al terug wakker en nog steeds even heftig.

Geen idee hoe dit verder gaat dus.

Stomme feestdagen ook. Ginder is er alleen een dokter van wacht, mijn eigen psychiater is pas op 2 januari terug bereikbaar, heb al wel met een paar vrienden gebeld maar iedereen zit natuurlijk bij familie.

SCHREEUW

 

Enfin, één ding, dan ook nog relevant voor dit forum: wat ben ik dankbaar dat ik momenteel niet drink. Er is zelfs drank in huis, direct beschikbaar, maar gek genoeg verlang ik er helemaal niet naar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Jen:

Dank je Yvonne voor je meeleven. Ik heb daar meer aan dan je misschien denkt.

Op de lange termijn dan.

Mijn huidige horizon is ongeveer twee uur en half, dan mag ik van mezelf terug naar ziekenhuis bellen. Het is nl nóg erger geworden. Het scenario waarmee ik geen rekening had gehouden. Vanmorgen om vijf uur is de zogenaamde 'spuit' gegeven. Verwachting was ongeveer twaalf uur slapen (werking van spuit met vertraagde afgifte is ongeveer drie dagen). Hij was na drie uur al terug wakker en nog steeds even heftig.

Geen idee hoe dit verder gaat dus.

Stomme feestdagen ook. Ginder is er alleen een dokter van wacht, mijn eigen psychiater is pas op 2 januari terug bereikbaar, heb al wel met een paar vrienden gebeld maar iedereen zit natuurlijk bij familie.

SCHREEUW

 

Enfin, één ding, dan ook nog relevant voor dit forum: wat ben ik dankbaar dat ik momenteel niet drink. Er is zelfs drank in huis, direct beschikbaar, maar gek genoeg verlang ik er helemaal niet naar.

Veel sterkte, Jen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Smaragd, mooi wat je vertelt. Mijn vader heeft een tijdje in een woonzorgcentrum gewoond, hij leed aan vasculaire dementie. Hij had heel veel heldere momenten. Er waren nogal wat verpleegkundigen die hem als een kind behandelden, hem aanspraken met 'vriendeke' en zo (dialectisch Vlaams woord, letterlijk 'vriendje', in se een kleinerende manier om iemand aan te spreken). Blij te horen dat jij de mensen in hun waarde laat, dat is zo belangrijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Deze kerstdag is eigenlijk ook voor mij een moment om stil te staan bij mijn sociaal netwerk. Het is niet zo groot. De laatste jaren zijn er heel wat mensen weggevallen, er zijn er ook een paar bijgekomen. 

Is het erg dat ik, net nu, geen familielid kan lastig vallen?

Nee, het is net goed. Mijn zus bijvoorbeeld. De kans is groot dat ze me zou helpen. Een beetje praktische hulp in het huishouden zou beslist handig zijn. Maar ze zou zich niet afvragen waarmee ik geholpen wil worden. Ze zou zich aan me opdringen, zich overal mee moeien, beslissingen in mijn plaats nemen, ongevraagde adviezen geven. Want zij weet beter dan ik wat goed is voor mij.

Het heeft me veel tijd gekost om me uit die wurggreep te verlossen. Veel tijd om te beseffen dat ik niet ondankbaar ben als ik die inmenging niet wens. Veel tijd om te beseffen dat ze mij constant kleineert en dat ze daar het recht niet toe heeft. Veel tijd om te begrijpen dat ik er geen begrip voor moet opbrengen omdat ze het wellicht allemaal vanuit goede bedoelingen doet.

 

Het is beter zoals het nu is. Een paar mensen die ik kan bellen voor een babbel. En verder gewoon zelf voor mezelf zorgen. Stilaan beseffen dat ik dat kan. Dat ik sterker ben dan ik vroeger vermoedde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...