Spring naar bijdragen

Arts stopt ineens met voorschrijven, mag dat?


Aliese

Aanbevolen berichten

Ik heb jarenlang zopiclon gebruikt en dit gebruik is de laatste jaren steeds meer uit de hand gelopen en ik ben steeds meer gaan gebruiken dan de voorgeschreven dosering van 15 mg. Helaas ben ik er bij toeval achtergekomen  dat deze medicatie mij niet alleen hielp om beter te slapen maar dat het me ook overdag helpt om me rustiger en zelfverzekerder te voelen. Dit is er echt langzaam ingeslopen, je neemt je tabletje een keer iets eerder op de avond en voelt dat je er rustiger van wordt en niet in slaap valt. Dan probeer je het een keer overdag en merk je dat het je helpt om de drukte van je gezin beter aan te kunnen en dat je je op je werk een stuk minder gespannen en onzeker voelt. Tuurlijk weet je wel diep in je achterhoofd dat dit niet de manier is maar zoals gezegd , het sluipt er langzaam in en voordat je het weet ben je een paar jaar verder en zijn er soms dagen bij dat je, verdeeld over de dag, wel 5 a 6 tabletten neemt. Het recept van de huisarts was dus uiteraard niet meer voldoende waardoor ik op een andere manier aan mijn tabletten ben gekomen. Ondanks dat ik me zowel lichamelijk als geestelijk prima voel bij het gebruik van deze pillen weet ik natuurlijk wel dat dit niet langer zo door kan gaan en heb ik nu dus ook de stap gezet om naar de huisarts te gaan en de dosis af te bouwen. Mijn idee was dat ik graag hulp wilde bij het afbouwen van de dosering zodat ik voortaan genoeg zou hebben aan de dosering die ik dus nu al 8 jaar lang zonder problemen en zonder dat de huisarts mij ook vragen hierover heeft gesteld elke maand weer meekrijg bij de apotheek.  Maar nu heeft de huisarts dus besloten dat ik een paar weken de tijd krijg om af te bouwen en dat hij dan geen herhaalrecept meer gaat voorschrijven..

Mijn vraag is of dit zo maar mag en ook al wil ik zelf dolgraag afbouwen, ik wil dit wel op mijn eigen tempo doen en ik denk dat, na zo veel jaren een dusdanige dosering te hebben gebruikt dat het afbouwen eerder een proces van maanden(of nog langer) is dan van weken. Maar goed, de huisarts houdt voet bij stuk en schrijft me straks simpelweg niets meer voor terwijl dat dus zeven jaar lang wel is gedaan... Ik vind het best bijzonder dat dit zomaar kan en ben benieuwd of er meer mensen zijn met deze ervaring. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Aliese,

Ik ga er maar even van uit dat je Nederlandse bent.

Dat soort zaken kunnen gebeuren. De huisarts heeft een zorgplicht, zie ook de WGBO (wet). Dat betekent dat hij na langdurig gebruik niet zomaar mag stoppen met het voorschrijven van dat middel. 8 jaar is lang, ik vraag me of in welke mate er sprake is van fysieke afhankelijkheid. Als die er echt is, is een paar weken te kort. 15 mg is overigens een hoge dosering, en dat hij dat zolang dagelijks heeft voorgeschreven was waarschijnlijk een teken dat het geen goede arts was.

Ik zou zeggen: denk er eens over na. Wil je stoppen, denk je zonder te kunnen functioneren, en hoeveel tijd wil je er voor uit trekken ? Mijn suggestie is om het gesprek met de arts aan te gaan en iemand mee te nemen die je steunt en die voor je opkomt/een bemiddelende rol kan vervullen. Hou in gedachten dat je ook rechten hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...