Spring naar bijdragen

Mezelf voorstellen en afkicken alprazolam


pixel

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen, ik ben een 66-jarige vrouw die decennia lang benzo's voorgeschreven kreeg , de laatste 10 jaar of zo alprazolam voor stress, paniekaanvallen en slapeloosheid . De dosissen die ik nam bleven maar toenemen omdat ik snel wen, op het laatst 2-4 mg s'avonds op goede dagen en tot 8-10 mg op slechte dagen.

Ik ben noodgedwongen (lever vergiftiging) nogal abrupt gestopt begin november, 0 mg 3 dagen lang en dan naar 0,5 mg. Ondertussen zit ik op 0,25 mg. Het plan is om dit 10-14 dagen te blijven nemen, dan 0,125 mg voor zelfde periode, dan waarschijnlijk nog een stap met 0,6 mg (kwartje tablet van 0,25mg). Ik neem Soria Composor Stressor en Nutrisan Gabaril ter ondersteuning (voorgeschreven door huisarts). 

Ik ben in een soort hel terechtgekomen. Dankzij het rondneuzen op dit forum heb ik nu door dat ik bij elke nieuwe klacht allereerst aan een nieuw ontwenningsverschijnsel moet denken. Zo las ik ergens een bericht waarin iemand van hevige kniepijn sprak. Het toeval wil dat ik in behandeling ben voor een versleten knie, sedert de alprazolam stop / afbouw zijn mijn klachten enorm toegenomen. Nu de link naar alprazolam is gelegd, gaat het beter en kan ik er beter mee om. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 12/3/2018 om 12:18 zei pixel:

 

Ik ben in een soort hel terechtgekomen. Dankzij het rondneuzen op dit forum heb ik nu door dat ik bij elke nieuwe klacht allereerst aan een nieuw ontwenningsverschijnsel moet denken. Zo las ik ergens een bericht waarin iemand van hevige kniepijn sprak. Het toeval wil dat ik in behandeling ben voor een versleten knie, sedert de alprazolam stop / afbouw zijn mijn klachten enorm toegenomen. Nu de link naar alprazolam is gelegd, gaat het beter en kan ik er beter mee om. 

Lieve Pixel,

Klinkt als een hele heftige weg die je aflegt. Echt vreselijk voor je! Want het is zeker de hel.... niemand had ooit gedacht wat een vreselijke plek je eigen lichaam kan zijn. Weet je al waar een volledige lijst van klachten kunt vinden, die je kan checken als ik je iets hebt? Want inderdaad is het makkelijker naast je neer te leggen als je weet dat het door de ontwenning komt. Ook als het lang duurt, dan nog is het heel vaak gewoon door de benzo. De schade in ons lichaam heeft gewoon veel tijd nodig te herstellen.
Heel veel sterkte.

We komen vaak bij elkaar in dit forum onder Ditjes, datjes en dagraad. Daar ben je van harte welkom om bij ons in de huiskamer van de dag even bij elkaar te zijn. We schrijven dan hoe het met ons gaat of dat we steun willen, of gewoon om juist de anderen te steunen. Je bent meer dan welkom.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Kannietmeer bedankt voor je steunbetuiging! Ik heb een aantal lijsten met afkick symptomen gevonden, o.a. op Engelstalige Wikipedia onder "Benzodiazepine withdrawal symptoms". Welke hanteer jij?

Zal zeker komen kijken in de huiskamer. Ik zit met veel vragen, zoals moet ik misschien wat langer op elke dosering blijven hangen, hoe gaat het zijn met de laatste loodjes (huisarts heeft voorlopig besloten mij niet op diazepam te zetten wegens toxiciteit voor lever), hoe lang gaat de totale slapeloosheid duren die 3-4 dagen geleden is opgedoken.

Ik ben in het verleden 2 keer cold turkey gegaan voor psychotrope stoffen. Was telkens heftig, 1 tot 2 jaar nodig om mijn evenwicht halvelings terug te vinden. Maar dit is toch weer anders, je wordt elke dag met iets nieuws gebombardeerd. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 12/4/2018 om 14:48 zei pixel:

@Kannietmeer bedankt voor je steunbetuiging! Ik heb een aantal lijsten met afkick symptomen gevonden, o.a. op Engelstalige Wikipedia onder "Benzodiazepine withdrawal symptoms". Welke hanteer jij?

Zal zeker komen kijken in de huiskamer. Ik zit met veel vragen, zoals moet ik misschien wat langer op elke dosering blijven hangen, hoe gaat het zijn met de laatste loodjes (huisarts heeft voorlopig besloten mij niet op diazepam te zetten wegens toxiciteit voor lever), hoe lang gaat de totale slapeloosheid duren die 3-4 dagen geleden is opgedoken.

Ik ben in het verleden 2 keer cold turkey gegaan voor psychotrope stoffen. Was telkens heftig, 1 tot 2 jaar nodig om mijn evenwicht halvelings terug te vinden. Maar dit is toch weer anders, je wordt elke dag met iets nieuws gebombardeerd. 

Hi pixel,

welke klachtenlijst je ook gebruikt, maakt in weze niet uit. Als je herkenning vindt omdat het voorkomt op 1 van de lijsten dan is het goed. Het betekend namelijk niets meer of minder dat anderen het ook hebben ervaren en dat het zo regelmatig is waargenomen als ontwenningsverschijnsel dat iemand het op een lijst heeft gezet. Het betekend niet dat we weten hoe we het kunnen oplossen, want daar is gewoon geen onderzoek naar gedaan. Wat wel duidelijk is, is dat iedereen uiteindelijk geneest al duurt het soms lang. Ons lichaam heeft er moeite mee de GABA receptoren die verminderd zijn, weer te vermeerderen. Daardoor gaan onze lichaamsfuncties  in de war. De GABA receptoren bevinden zich namelijk niet alleen in ons hoofd, maar ook in allerlei delen van ons lichaam, zoals bloedvaten, maag en nieren etc.

Daarbij komt dat onze buik vaak al heel ongezond is en daar  de aanmaak is van de grootste hoeveelheid neurotransmitters. Onze hersenen doen maar een heel klein deel schijnt. Als onze buik dus niet goed functioneerd, ontstaan er ook allerlei klachten. De processen in ons lichaam zijn eigenlijk behoorlijk delicaat en een kleine verstoring kan een grote kettingreactie van klachten veroorzaken.

je manier van afbouwen is stapsgewijs en dit is vrij heftig voor het lichaam. Dit is de reden waarom mensen dus soms een andere methode gebruiken, zoals ikzelf gedaan heb, met een micro afbouw. Elke dag een heel klein mg van het tabletje af en zodoende meer een glijbaan te creëren dan een trap. Zie je zelf maar eens van een trap glijden.... niet zo fijn.... dan liever een glijbaan. Voor je lichaamsprocessen is dat net zo. Helaas is daar geen steun voor vanuit de gezondheidszorg, maar moeten we dat zelf doen,. Mocht je daar wat meer over willen weten dan hoor ik het graag van je.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo @Kannietmeer 

Ik probeer voortaan bij alle onverwachte / bizarre ervaringen niet in paniek te slaan maar te overwegen of het misschien om een ontwenningsverschijnsel zou kunnen gaan. De lijst met symptomen kan daarbij nuttig zijn, bvb ivm angstmakers zoals bloeddruk, hartslag, ... 

Dat GABA receptoren niet uitsluitend in de hersenen voorkomen wist ik niet. Interessant. Ik word al een paar jaar met acupunctuur behandeld door iemand die Chinese geneeskunde gestudeerd heeft. De benadering is totaal anders, bvb wat de rol van onze organen betreft, en strookt met wat jij zegt over buikklachten en kettingreacties. 

Wat het afbouwen betreft, ik besef heel goed dat mijn benadering voor het lichaam heftig is. De eerste gigantische stappen waren min of meer onvermijdelijk om mijn lever te ontlasten. Nu zit ik een tiental dagen op 0,25 mg, vorige nacht was de eerste keer dat ik weer wat kon slapen. Instructies van HA: ik moet mij een week lang goed voelen op een bepaalde dosis vooraleer ik de volgende stap neem. Dus nog even op deze dosis verder doen.

Volgende dinsdag heb ik een afspraak bij mijn HA, was van plan om het verdere afbouwschema te bespreken en de alternatieven (diazepam, ...).

Heb jij tapering strips gebruikt? Of met 1mg diazepam afgebouwd? Mijn HA staat wel open voor diazepam, ze heeft het al overwogen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de kleinste tabletten van de Diazepam gebruikt en die zijn 2 mg. Daarvan nam ik elke dag 4 mg van het gewicht van de pil af en zo deed ik 1 mg Diazepam per 24 dagen. Dat was de max dat ik aankon.
Ik kan de overstap aanbevelen, vanwege de halfwaardetijd, maar ook om de 2mg pil. Het is de laagste dosis die je kan krijgen in benzo's en dus qua potentie het meest geschikt.

Zorg dat de arst wel kijkt naar de equivalentenlijst van de Asthon Manual. De juiste dosis diazepam kan een hoop leed voorkomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben heel blij voor jou dat de afbouw gelukt is. Jouw afschaaf techniek is wel interessant!

Ik zal mijn situatie met de HA bespreken volgende week , ik ben niet zeker of ze nu nog naar diazepam zal willen overstappen. Ik zit nu op stap 32 van afbouw schema 3 in de Ashton manual (1 mg alprazolam = 20 mg diazepam). Met alprazolam kan ik ook nog 3 stappen inbouwen, 0,1875, 0,125, 0,0625. Is dan natuurlijk nog altijd een trap ipv een glijbaan.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei pixel:

Ik ben heel blij voor jou dat de afbouw gelukt is. Jouw afschaaf techniek is wel interessant!

Ik zal mijn situatie met de HA bespreken volgende week , ik ben niet zeker of ze nu nog naar diazepam zal willen overstappen. Ik zit nu op stap 32 van afbouw schema 3 in de Ashton manual (1 mg alprazolam = 20 mg diazepam). Met alprazolam kan ik ook nog 3 stappen inbouwen, 0,1875, 0,125, 0,0625. Is dan natuurlijk nog altijd een trap ipv een glijbaan.

 

ik heb 5 maanden gedaan over 5 mg diazepam door mijn reactie. Ik weet niet hoe jij deze afbouwstappen verdraagt. Maar als ze heftig zijn, dan is de overstap naar 20 mg Diazepam het zeker waard. Houd er rekening mee dat als je de afbouw die drie stappen neemt, de hel er in alle hevigheid is, je af moet wachten hoe je lichaam de dreun weer kan herstellen, en vervolgens een nieuwe stap moet ondergaan. Zelfs voor de laatste stap is de afbouw nog zinnig. Die afbouwstappen die je beschrijft zijn in verhouding dus 6,8 mg diazepam ongeveer. Dat is dus meer dan de hele dosis die ik heb afgeschaafd. Als je op Diazepam overstapt zou je nog steeds stapjes kunnen nemen, maar dan van 1 mg diazepam. Dat is al 6x zo klein als de stap die jij kunt makene me de alprazolam.

Ik kan je echt aanraden voorzichtig te zijn, maar kan natuurlijk zien hoe jij je lichaam en de klachten ervaart. Ik zelf ben deze andere techniek gaan toepassen omdat ik wist dat mijn lichaam meer klappen niet aankon. Ik was zooo verschrikkelijk ziek er van, en was nog maar 50 kilo ( ik ben 1,68 m) terwijl ik elke dag at en mijn ouders zorgden voor me. Ik was echt bang dat ik het niet zou overleven, ook omdat de stappen die je kan maken in verhouding tot wat je neemt steeds groter worden. De dreun die je ervaart van van je stap is de eerste keer minder groot dan de tweede of van daarna de derde, ook als de verlaging even veel is. In verhouding tot wat je neemt is het een hoger percentage.
 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

47 minuten geleden zei Kannietmeer:

ik heb 5 maanden gedaan over 5 mg diazepam door mijn reactie. Ik weet niet hoe jij deze afbouwstappen verdraagt. Maar als ze heftig zijn, dan is de overstap naar 20 mg Diazepam het zeker waard. Houd er rekening mee dat als je de afbouw die drie stappen neemt, de hel er in alle hevigheid is, je af moet wachten hoe je lichaam de dreun weer kan herstellen, en vervolgens een nieuwe stap moet ondergaan. Zelfs voor de laatste stap is de afbouw nog zinnig. Die afbouwstappen die je beschrijft zijn in verhouding dus 6,8 mg diazepam ongeveer. Dat is dus meer dan de hele dosis die ik heb afgeschaafd. Als je op Diazepam overstapt zou je nog steeds stapjes kunnen nemen, maar dan van 1 mg diazepam. Dat is al 6x zo klein als de stap die jij kunt makene me de alprazolam.

Ik kan je echt aanraden voorzichtig te zijn, maar kan natuurlijk zien hoe jij je lichaam en de klachten ervaart. Ik zelf ben deze andere techniek gaan toepassen omdat ik wist dat mijn lichaam meer klappen niet aankon. Ik was zooo verschrikkelijk ziek er van, en was nog maar 50 kilo ( ik ben 1,68 m) terwijl ik elke dag at en mijn ouders zorgden voor me. Ik was echt bang dat ik het niet zou overleven, ook omdat de stappen die je kan maken in verhouding tot wat je neemt steeds groter worden. De dreun die je ervaart van van je stap is de eerste keer minder groot dan de tweede of van daarna de derde, ook als de verlaging even veel is. In verhouding tot wat je neemt is het een hoger percentage.
 

 

Ik besef maar al te goed (denk ik) dat de laatste stappen zeer moeilijk gaan zijn. Tenzij ik fout reken, bouw ik voortaan af met 0,0625 x 20 = 1,250 mg diazepam (ik zit nu op 0,25 mg alprazolam ). Percentsgewijs zijn de stappen inderdaad groot. Voor het ogenblik heb ik een stabilisatie fase nodig, dus blijf even plakken op huidige dosis.

Volgende dinsdag naar HA. Zij heeft ervaring met begeleiden van patiënten bij ontwenning, zal zíen wat zij zegt. Een alternatief voor overschakeling op diazepam (die moeilijker af te breken is door de lever) is : op alprazolam blijven maar met een zéér geleidelijke afbouw, dosissen door de apotheker klaar te maken.

Jij bent wel door de hel gegaan hé?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei pixel:

Ik besef maar al te goed (denk ik) dat de laatste stappen zeer moeilijk gaan zijn. Tenzij ik fout reken, bouw ik voortaan af met 0,0625 x 20 = 1,250 mg diazepam (ik zit nu op 0,25 mg alprazolam ). Percentsgewijs zijn de stappen inderdaad groot. Voor het ogenblik heb ik een stabilisatie fase nodig, dus blijf even plakken op huidige dosis.

Volgende dinsdag naar HA. Zij heeft ervaring met begeleiden van patiënten bij ontwenning, zal zíen wat zij zegt. Een alternatief voor overschakeling op diazepam (die moeilijker af te breken is door de lever) is : op alprazolam blijven maar met een zéér geleidelijke afbouw, dosissen door de apotheker klaar te maken.

Jij bent wel door de hel gegaan hé?

Ik kan zeker zeggen dat ik door de hel ben gegaan, maar toen ik eenmaal de microafbouwmethode gebruikte was het veel dragelijker, want de angst en slapeloosheid en nare gedachten zijn toen verdwenen. Mijn stemming bleef wel heel laag en ik was overgevoelig voor alles en mijn energie was 0. Dus ik kon niets doen. Maar hield strak voor ogen dat het een korte periode is ten opzichte van mijn hele verdere leven en dat hield me gaande. Ik moest doorgaan om mijn leven terug te krijgen en dat was wat nodig was en deed ik. Nu ben ik een jaar benzo vrij en ben behoorlijk. Zeker geen 100%, heel gevoelig en nog steeds zeer makkelijk overprikkeld en altijd gebrek aan energie. Maar ik genees nog steeds en geef het gewoon de tijd.

Dat jouw arts ervaring heeft met mensen begeleiden bij ontwenning vind ik zeer interessant. Er zijn maar weinig artsen die het echt begrijpen en niet gewoon ontkennen dat het de hel is waar mensen doorheen gaan. De juiste begeleiding is zeer belangrijk. Als ze het goed doet dan ben ik wel geinteresseerd om te weten wie ze is en mogelijk eens een gesprek met haar te hebben.

Door de apotheker laten bereiden is ook een goede optie ja. Mocht je apotheek daar moeite mee hebben, vind dan een apotheek die is aangesloten bij Cedan. Cedan is een bereider van magistrale bereidingen van medicijnen, die dat landelijk doen voor andere apotheken. Een apotheek moet daar dan lid van worden. Zolang je arts en jij kunnen onderbouwen waarom je de magistrale bereiding nog hebt, schijnen ze het te kunnen doen. ( dit vertelden ze mij aan de telefoon.)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 jaar benzo vrij is niet min, proficiat! 

Mijn HA heeft ooit eens verteld over een patiënte die er meer dan een jaar over had gedaan om af te bouwen, in heel kleine stapjes. Ik herinner mij nog dat ik dacht : daar heb ik het geduld niet voor. Ik was toen nog heel onwetend ;)

Ik ben Belg, woon in Antwerpen (HA ook), als dat voor jou doenbaar is kan ik haar contactgegevens zeker doorgeven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei pixel:

1 jaar benzo vrij is niet min, proficiat! 

Mijn HA heeft ooit eens verteld over een patiënte die er meer dan een jaar over had gedaan om af te bouwen, in heel kleine stapjes. Ik herinner mij nog dat ik dacht : daar heb ik het geduld niet voor. Ik was toen nog heel onwetend ;)

Ik ben Belg, woon in Antwerpen (HA ook), als dat voor jou doenbaar is kan ik haar contactgegevens zeker doorgeven.

haar contactgegevens zou geweldig zijn. Kan je me dat in een persoonlijk bericht sturen?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@pixel@Kannietmeer,

 

Die klachtenlijstjes zeggen niet zoveel. Eigenlijk is alles mogelijk. Dingen kunnen op elkaar inwerken, die pijn in je knie kan erger worden bij onttrekking van alprazolam. Die arts had natuurlijk nooit zolang zoveel mogen voorschrijven.

 

 

 

bewerkt door KRC
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

@Annie87  ik heb op 20 december 2018 mijn laatste dosis alprazolam genomen. Dus best snel en met grote stappen. De laatste week nam ik 0,125 mg. 

Spijtig genoeg betekent benzo-vrij nog niet onmiddellijk klachtenvrij! Mijn knie is gelukkig beter maar blijft een zwak punt bij stress. Oorsuizen nog helemaal niet verbeterd. Schokken in ledematen en overal jeuk zijn aan het verbeteren denk ik. Het slapen is nog altijd moeilijk - een goede nacht is 5-6 uur slaap, een standaard nacht 3-4 uur . Ook dikwijls depressief.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...