Spring naar bijdragen

Nieuw hier


Willie1966

Aanbevolen berichten

Hoi Kohtje, klopt de eerste keer. Ik zie naar uit maar ook tegenop. Bang dat ik bekenden tegen kom.

Maar ik móet doorpakken nu. Ik drink op het moment zo'n zeven a acht halve liters bier per avond. Ik ben elke dag duf en geestelijk gaat het ook een stuk minder. Mijn man maakt zich zorgen over mij maar is ook supertrots  dat ik dit nu aan ga pakken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Willie1966,Als je daar al bekenden tegen zou komen dan komen die daar ook niet voor niets. ;) En als je bang bent bekenden onder het personeel
tegen te komen dan hoef je je ook geen zorgen te maken. Die had(den) je misschien al lang als potentiële patiënt gespot en zal je dan alleen
maar verstandig vinden.

Ik vond trouwens mijn eerste gang naar Tactus ook doodeng, hoor. Dus zo gek ben je niet. Maar ook ik móest op een gegeven moment doorpakken
als ik nog iets van mijn leven wilde maken en inderdaad ook om mijn vrouw te laten zien dat ik wel meer zou kunnen dan drinken..
Al talloze keren had ik zelf besloten dat het maar eens afgelopen moest zijn met dat 'gezuip' maar evenzovele keren ging ik toch weer de mist in.
Die keer dat ik de stoute schoenen aantrok en met m'n probleem naar de huisarts stapte en daarna ook doorverwezen werd naar Tactus voelde
dat -buiten dat griezelige dan-  toch heel erg als opluchting. Opluchting dat ik bij een instelling terecht kwam waar niet neergekeken werd op
een alcoholist en waar ze me in elk geval de weg konden wijzen naar hoe ik als alcoholist tóch zonder alcohol door het leven zou kunnen gaan.
Dat is niet makkelijk, maar als je je ervoor openstelt is het heel goed mogelijk.
Ik ben nog elke dag blij dat ik destijds die stap gezet heb. En dat is al veertien jaar geleden. Kun je nagaan hoe lang dat doorwerkt... :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Knap van jou dat je veertien jaar clean bent. Ik hoop werkelijk dat mij dat ook gaat lukken. Zal raar zijn om niet meer te drinken. Misschien alleen in het weekend een beetje. Ik weet niet of dat lukt.....maar ik ga geheel open naar tactus en luister en wat het beste voor mij is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, ik ben nog niet veertien jaar clean. Veertien jaar geleden stapte ik voor het eerst bij de verslavingszorg binnen.
Ik zei dat het niet makkelijk is. Ik was ook niet in één keer helemaal succesvol. Enkele keren heb ik ook gedacht/gehoopt af en toe een beetje te kunnen
drinken. Maar elke keer dat ik mezelf dat toestond werd 'af en toe' stiekem steeds een beetje vaker en 'een beetje' steeds een beetje méér...
Pas toen ik toegaf dat ik het echt niet bij een beetje kon laten kon ik zeggen: ok, helemaal niet. Maar ik zei niet: nooit meer, ik zei: 'alleen vandáág niet'.
Langere tijd vooruitplannen voor wat betreft niet-drinken doe ik liever niet omdat ik weet hoe kwetsbaar ik voor alcohol ben als alcoholist.
Door me vandaag voor te nemen om vandaag niet te drinken hou ik het overzichtelijk voor mezelf. Dat doe ik nu een kleine tien jaar. En dát werkt
wel voor me. Gek hè?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Willie,
fijn dat je aan de bel trekt.
Je schrijft misschien in het weekend een beetje, maar eigenlijk weet je denk ik wel
dat een beetje niet is weggelegd voor probleemdrinkers. In elk geval wordt je vast aangeraden eerst
een hele periode droog te staan, ontgift te zijn, en van de gewoonte af eer je zelfs maar zo'n keus overweegt.
Anders is het vragen om problemen. Je lichaam en geest hebben echt tijd nodig. Een jaar is zeker aan te raden, dan
heb je alles een keer zonder drank meegemaakt aan verjaardagen, feestjes, feestdagen en stress-situaties. Dikke kans dat
je daarna je zoveel beter voelt, dat je het zonde vindt dat weer te doorbreken.
Kijk maar even naar dit filmpje, dan zie je waarom dit zo belangrijk is. Veel succes en kom maar veel hier, je hoeft het niet alleen te doen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik hoop dat helemaal stoppen mij gaat lukken. Zie er behoorlijk  tegenop maar lucht ook op. Eindelijk de grote stap te nemen. Drinken in het weekend is een soort van houvast om niet helemaal te hoeven stoppen. De angst de slapeloze nachten. Maar ik weet dat dit overgaat en er veel voor terug krijg. Ik voel me vandaag ook weer lam zoals gewoonlijk. Nergens geen zin aan en het idee dat het leven aan mij voorbij gaat. Ik walg van mezelf. Bah.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stapje voor stapje, Willie. De ontwenning gaat voorbij en de rest stapje voor stapje. En wat dat walgen van jezelf betreft: jij weet hoe je dat kunt stoppen.
Dat filmpje hierboven: DIKKE AANRADER om te bekijken/beluisteren.
Succes Willie. Je kunt het. Je moet het wel zélf doen maar je hoeft het niet alléén te doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 uur geleden zei Willie1966:

Ik hoop dat helemaal stoppen mij gaat lukken.

.......

Drinken in het weekend is een soort van houvast om niet helemaal te hoeven stoppen. 

Hoi en welkom! Het is nog een beetje tegenstrijdig wat je zegt, of je nou wel of niet wilt stoppen :) 

Maar dat hoef je ook niet vandaag plechtig te beslissen voor de rest van je leven. Als je daarover nadenkt zie je allemaal beren op de weg. Nergens voor nodig. Het gaat eerst om vandaag. En morgen gaat het om morgen. Enz enz. Stap voor stap.

Wat iig wel nodig is, is helemaal de stekker eruit, van de gewoonte/verslaving afraken. Er bestaat niet zoiets als door de weeks afkicken en in het weekend verslaafd blijven :) Eerst stoppen en dan moet je eens zien hoe je je voelt. Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 uur geleden zei Willie1966:

 het idee dat het leven aan mij voorbij gaat.

Yep dat herinner ik me ook van toen ik nog dronk. Zei ik verwijtend tegen mn vrouw ik heb het gevoel dat de tijd/het leven me als stront door de vingers loopt. Alsof die daar wat aan kon doen. 

Na het stoppen was dat gevoel weg. Toen realiseerde ik me pas dat het van de alcohol kwam.

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Willie,

Dapper van je dat je deze stap zet. Je angsten en twijfels zijn zeer herkenbaar.

De stap naar de hulpverlening was voor mij een hele grote drempel die ik te nemen had. Er zat veel schuld en schaamte op.

Via de huisarts en de praktijkondersteuner ben ik bij Novadic terecht gekomen, en nog elke dag dankbaar dat ik dat gedurfd heb.

 

De eerste stap is wellicht het moeilijkst...maar die eenmaal gezet...kun je werken aan je herstel.

 

Ik wens je sterkte en succes:rose:

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu na twee jaar groeit elke dag nog mijn zelfvertrouwen en mijn gevoel 'ik ben best ok' over mezelf. Daarvoor was er MOETEN, was er schuld, schaamte en het gevoel inderdaad dat het leven voorbij raasde en dat ik weinig keuze had. Nu ... van buiten af gezien is er weinig veranderd, maar van binnen. Heel veel. Gun jezelf: JEZELF in jouw eigen leven. Succes!!:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Ik ben vorige week bij tactus geweest voor mijn bloeduitslag. Gelukkig zag die er vrij goed uit. Wel vitamine b en d gebrek. Tevens een iets vergrote lever en een te hoog cholesterolgehalte. Gelukkig is dit allemaal te verhelpen. Nu is mij aangeraden door de verpleegkundige  om eerst af te bouw een en dan helemaal te stoppen. Daar ben ik nu mee bezig maar is best zwaar vind ik. Hebben jullie ook ervaring met het afbouwen? Ik wil volgende week niet meer drinken...nooit meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Afbouwen is heel lastig ook al is het medisch gezien ongetwijfeld beter om geleidelijk te stoppen, dat is psychisch veel moeilijker dan in 1 keer te stoppen. De crux is namelijk dat je, vooral in het begin van het afbouwen, moet stoppen met drinken als je al flink aangeschoten bent. Ik zeg niet dat het onmogelijk is maar mij is minderen nooit gelukt. 

Maar ik denk dat de sleutel van alles in je laatste zin zit. Volgende week niet meer drinken. OK dat is relatief snel dus te overzien en daar kan je naartoe werken deze week. Zorg vooral dat je veel van iets anders drinkt zodat je iig geen dorst hebt, dan heb je al 1 risicofactor uitgeschakeld. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

PS ik vind het altijd erg apart, als je je wil voltanken dan mag je je gang gaan zonder enig doktersrecept en zonder enige limiet, maar als je eindelijk zover bent dat je wil stoppen dan zegt de medische wereld oeioeioei pas toch op niet te snel!! Ironisch.

Als t maar lukt om te stoppen, dat is het belangrijkste.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...