Spring naar bijdragen

Stoppen Rivotril (clonazepam)


BartMeso

Aanbevolen berichten

Hallo, 

 

Ik heb een tijdje, een 2 tal weken dagelijks een lage dosis van 0.5 mg Rivotril genomen voor het slapen , de laatste 3 dagen een halfje van 0.25 mg wegens toegenomen tinnitus , het werkte prima en ik sliep zeer goed . Ik heb het in totaal misschien een maand genomen aan die lage dosis maar de eerste weken slechts zeer sporadisch en meestal enkel in het weekend , enkel de laatste 2 weken was het dagelijks .

 

Ben dan gestopt, de eerste 2 nachten na het stoppen sliep ik zeer slecht met onderbroken slaap en levendige dromen maar vanaf de derde nacht was dit genormaliseerd , wel was ik soms duizelig gedurende de dag , maar dit kan ook komen omdat ik terug begonnen ben met roken door de stress van de toegenomen tinnitus na 6 maanden gestopt te zijn geweest . rook wel zeer weinig, 5 of 6 per dag .

 

De arts die het had voorgeschreven zag er geen problemen om ermee te stoppen zoals ik het gedaan heb en aan die dosis voor die korte tijd maar ik dacht het hier ook eens te vragen , wil mijn tinnitus niet nog erger maken door te snel te stoppen .

 

Laatste keer dat ik het genomen heb was zondagavond, slaap nu terug normaal enkel soms wat duizelig en een beetje een onrustig gevoel, moeilijk te zeggen, ik kan het me ook inbeelden of het kan door de nicotine komen .

 

Bedankt ,

Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

@BartMeso,

Je bent al gestopt, nietwaar ? Mijn inschatting is dat het niet verstandig is opnieuw te beginnen en dan alsnog af te bouwen.

Een maand is niet zo lang, en 0,5 mg is niet zo hoog. Tinnitus is een veelvoorkomend ontrekkingsverschijnsel. Ik vermoed dat het wel goed zal gaan. Ongemak hoort erbij.

Wel plaats ik mijn vraagtekens bij het roken. De nicotine heeft zowiezo invloed op wat men in het Engels de 'nicotinic receptors' noemt, waar acetylcholine (neurotransmitter) op werkt. Die receptoren en acetylcholine kunnen juist uit balans raken bij het stoppen van een benzodiazepine. Het lijkt mij het overwegen waard te stoppen met roken.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...
6 uur geleden zei Bie:

Heeft er iemand een afbouwschema voor rivotril 

Beste Bie, 

afbouwschema’s zijn zeer persoonlijk; wat voor de 1 werkt, is voor de ander te snel. 

Rivotril is een zeer zware benzodiazepine en daardoor lastig af te bouwen. 0,5 Mg klinkt laag, maar staat ongeveer gelijk aan 10 Mg diazepam. Als je dus steeds een kwartje van een tabletje haalt, neem je al stappen die vergelijkbaar zijn met 2,5 mg diazepam en dat zijn steeds best grote stappen. Het komt er op neer dat steeds als je een dosis verlaging doet, je hersenen weer moeten herstellen. Je krijgt ontwenningsklachten omdat je lichaam het tempo niet kan bijhouden om zich aan te passen. Na een dosisverlaging stabiliseer je na een tijdje weer. Bij de 1 is dat na een paar dagen, bij de ander na een paar weken. Daarna kan je weer een stapje er vanaf halen. Ik raad je aan de Ashton Manual goed door te lezen. Dan snap je namelijk wat de benzo’s doen in je lichaam en hoe je moet stoppen. 

Hoeveel gebruik je en hoe lang al?  Je kan overwegen om het om te laten zetten naar diazepam. Dit moet echter zeer voorzichtig gebeuren en de ene heeft hier positieve ervaringen mee en de ander niet. Dit staat allemaal in de Ashton Manual. 

Je kan ook kiezen voor afbouwen met taperingstrips. Dit wordt echter meestal niet vergoed door verzekeraars. Met een machtiging van je huisarts/psychiater is de kans groter dat het wel vergoed wordt.

Ik voeg hieronder de linkjes voor taperingstrips en de Ashton Manual. Ga eerst de Ashton Manual goed doorlezen. Dit heeft mij en vele anderen zeer goed geholpen. Er is namelijk geen vast afbouwschema. De 1 krijgt vreselijk veel ontwenningsklachten en bij de ander valt het mee. Hier gaan veel artsen helaas de fout in. 

Veel sterkte met afbouwen. 

http://taperingstrip.nl/wp-content/uploads/2017/07/CLNZ_bestel_NL.pdf

https://www.benzo.org.uk/amisc/dutchmanual.pdf

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 1-11-2018 om 18:38 zei BartMeso:

Hallo, 

 

Ik heb een tijdje, een 2 tal weken dagelijks een lage dosis van 0.5 mg Rivotril genomen voor het slapen , de laatste 3 dagen een halfje van 0.25 mg wegens toegenomen tinnitus , het werkte prima en ik sliep zeer goed . Ik heb het in totaal misschien een maand genomen aan die lage dosis maar de eerste weken slechts zeer sporadisch en meestal enkel in het weekend , enkel de laatste 2 weken was het dagelijks .

 

Ben dan gestopt, de eerste 2 nachten na het stoppen sliep ik zeer slecht met onderbroken slaap en levendige dromen maar vanaf de derde nacht was dit genormaliseerd , wel was ik soms duizelig gedurende de dag , maar dit kan ook komen omdat ik terug begonnen ben met roken door de stress van de toegenomen tinnitus na 6 maanden gestopt te zijn geweest . rook wel zeer weinig, 5 of 6 per dag .

 

De arts die het had voorgeschreven zag er geen problemen om ermee te stoppen zoals ik het gedaan heb en aan die dosis voor die korte tijd maar ik dacht het hier ook eens te vragen , wil mijn tinnitus niet nog erger maken door te snel te stoppen .

 

Laatste keer dat ik het genomen heb was zondagavond, slaap nu terug normaal enkel soms wat duizelig en een beetje een onrustig gevoel, moeilijk te zeggen, ik kan het me ook inbeelden of het kan door de nicotine komen .

 

Bedankt ,

Bart

Ik sluit me aan bij KRC en zou niet opnieuw beginnen want je bent al gestopt. Hou er rekening mee dat je klachten steeds in vlagen kunnen opkomen en daarna weer kunnen weggaan. Dit is vaak zeer kenmerken bij stoppen met benzodiazepines en sommige mensen denken dan dat hun klachten terug komen en gaan daardoor weer starten. Ze noemen dit Windows en waves. Tijdens de Windows ervaar je nauwelijks klachten en tijdens de waves ervaar je ontwenningsklachten. Uiteindelijk worden de ontwenningsklachten steeds minder hevig en komen ze steeds minder vaak voor. 

Het kan dus zijn dat je over een paar nachten toch weer slechter slaapt en/of levendige dromen hebt en dat je daarna weer normaal slaapt. Hoeft niet perse zo te zijn. Het herstel verschilt sterk per persoon. 

Ik hoop dat je het ergste al gehad hebt en dat je snel herstelt. 

Sterkte 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aj, als ik dit zo lees allemaal, heb ik wel risico´s genomen. Als dystoniepatient heb ik gedurende dertig jaar rivotril gebruikt. Het eerste jaar 2 mg, nadien ook botox-injecties en geminderd naar 1mg per dag. Dat heb ik dus een kleine dertig jaar gebruikt. Van bijwerkingen had ik eigenlijk weinig tot geen last last. Wel voelde ik het als ik een dag probeerde niet te gebruiken. Afgelopen zomer, ik ben verhuisd naar Spanje, vergat ik de pillen in te nemen op een bloedhete dag. Omdat dit eigenlijk wel gemakkelijk ging, besloot ik maar helemaal te stoppen. Toegegeven, het was een zware week met veel zweten - maar dat deed ik toch al - en trillerige handen. Maar overdag een pilsje zo nu en dan en het ging wel. Na het ontwennen, begon mijn lichaam zich aan te passen en dat heeft maanden geduurd. Inmiddels heeft mijn neuroloog in Nederland de injecties met botox verzwaard, omdat de dystonieverschijnselen terugkwamen. Nu, een half jaar verder, moet ik voor het eerst hier in Spanje naar een neuroloog. Ik hoop dat hij een oplossing vindt voor de weer heftiger spasmen. Om terug te komen op de afkickweek, het is vrij heftig, maar vergeleken met pogingen met vermindering viel het eigenlijk wel mee. Dus het kan. De verslaving ben ik kwijt. Als ik nu eens extreme last van spasmen heb wil nog wel eens 1 mg nemen. Dat levert de volgende dagen helemaal geen problemen op. Vaker dan eens in de maand gebruik ik overigens niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...