Spring naar bijdragen

Hey, ik geloof dat ik een probleem heb.


Fieke80

Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik zal me even voorstellen.

Ik ben fieke 36 jaar, gescheiden en 3 kids. Ik heb een prima band met mijn ex en met de kids gaat t goed maar met mij niet.

Ik ben gaan drinken rondom de scheiding. En dat zijn nu 2 flessen wijn per avond. Soms heb ik een dag dat ik niet drink maar die zijn er per maand op 1 hand te tellen. Telkens denk ik, nu stop ik.. ben ik dan weer in de avond dan gaat t niet goed. Ik voel me veel eenzaam en als ik dan ook de kinderen niet heb ben ik soms wel 2 dagen alleen zonder dat ik iemand spreek of t huis uit kom. Ik drink nooit overdag. Dat gaat mij zonder moeite goed af.

Ik wil graag stoppen met deze ultra slechte gewoonte. Het vreemde is dat ik smorgens altijd weer fris naar t werk kan gaan. Ik ben de afgelopen twee jaar van 66 naar 80 kg gegaan, dit is dus ook een goede reden om te stoppen.

Hoe en wat kan ik verwachten? Ik heb soms zo'n goed voornemen maar als het dan avond is zie ik niets meer aan.. net alsof ik die voornemens vergeet en weer naar de wijn grijp.

Ik besef dat dit juist bij die verslaving hoort..

Groetjes mij..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag is trouwens de eerste x dat ik op dit forum kom.. maar jeetje, veel gelezen al. Wat een herkenning zeg!

Ik heb de behoefte om ook maar niet meer te drinken op feestjes etc. Ik denk dat ik er anders weer moeite mee ga krijgen.

Hoe doen jullie dit?

Ook ben ik aan t bedenken wat ik met de leegte ga doen. Het is vreemd om niet met wijn op de bank te zitten.. wat drink ik dan? En hoe laat ga ik naar bed.. kan ik slapen?

Ik heb nu 2 avonden niet gedronken en ik merk dat ik veel bezig ben om wat anders te zoeken.. is voor mijn beleving veel minder gezellig ofzo..

Slapen gaat redelijk, slaap niet goed in maar t is niet problematisch of zo.

Ik merk wel dat ik helder in het leven sta nu na twee dgn nuchter.. en mijn pafferige gezicht is al veel minder. Het heeft toch wel een negatief effect op je geestelijk welbevinden overdag merk ik, zo ook op lichamelijk vlak..

Ik hoop zo dat ik niet terug val.. ik wil er echt van af! Ik wil mezelf weer recht in de spiegel aan kunnen kijken zonder gevoel van negatieve eigenwaarde en schuldgevoel.

En ben best trots op mezelf dat het mij al 2 avonden is gelukt.. vanavond weer...

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi en welkom! Wat goed joh je hebt er al 2 droge dagen op zitten. 

Ja raar hè die leegte, die mag je helemaal zelf invullen :D das allemaal bonustijd die je vroeger verknalde met drinken. 

Je kan bv....

lekker aan de thee

lekker netflixen

nog ff een bult strijkwerk wegwerken 

gezellig iemand bellen wat vroeger niet kon want dan was je bezopen

een boek lezen - over stoppen met alcohol of over iets heel anders

sporten

ff een ommetje maken

een cursus doen

yoga, thuis of bij een groep

poeh ik kan wel pagina’s doorgaan :D 

Als je maar wat doet en niet gaat zitten denken aan niet drinken ;) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Fieke, dit is al een hele stap, een hele grote stap

Probeer in ieder geval eerst een week en daarna een maand de eerste dagen heb je al

en die avonden geven mij nu rust, lekker op bed hoef niet meer te drinken.

Maar het blijft soms moeilijk , maar de overwinning is groot 

Heel veel sterkte en sucses :rose:

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Fieke, welkom hier en wat een goede stappen heb je al genomen, mag je trots op zijn.

Zoals hier al gezegd is: zorg ervoor dat je geen alcohol in huis hebt, dat lijkt mij toch wel een voorwaarde om het een goede kans te geven. Desnoods memootjes plakken op de deurklink: "No way, ik ga niet naar de winkel". 

Wat mijzelf het meest heeft geholpen: het inzicht dat trek maar tijdelijk is, een trekmoment dus. Wat je zou kunnen doen (dit heb ik mijzelf aangeleerd in therapie): gewoon op de bank gaan zitten bij trek gevoelens. "Ahha, hier zit ik dan met mijn trek. Het is niet gek dat ik trek heb.". Jezelf dus niet gaan veroordelen. Je hebt een drankprobleem, daar horen deze gedachten van trek bij. En..... gewoon uitzitten. Na 5-10 minuten zijn ze meestal wel weer weg. En je beseffen dat zolang je op de bank zit (je zult zien dat de trek langzaam wegtrekt) je niets kan overkomen. Trek is niet dodelijk. Op deze manier er aan wennen dat wanneer het trekstemmetje zich laat horen, dat je daar echt geen gehoor aan hoeft te geven. Zulk soort zaken kun je ook leren in Mindfulness therapie/sessies. M.a.w. juist géén afleiding zoeken. Uiteindelijk ontdek je zelf welke methode het best bij je past, of wellicht gewoon allebei, zoals bij mij. Experimenteren dus, Fieke!

Vanavond droog houden, dan zit je alweer op dag 3! Zet m op!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wauw, wat een mooie reacties ontvangen zeg! Het voelt ook zo fijn om eens eerlijk over dit probleem uit te komen. Niemand in mijn omgeving weet dit, echt niemand.. ook wel raar om het zo op te schrijven want ja, het gaat over mij en ik heb een probleem, voelt onwijs raar gewoon.

Natuurlijk ben ik wel altijd een feestnummer geweest met wijntjes.. was altijd wel in voor een feestje! Geen ordinaire taferelen ofzo want daar ben ik het type niet voor. Dus ik drink ook de komende maanden ook maar niets meer. Staan gelukkig ook geen spannende dingen op het programma..

Vanmiddag met mijn dochter 5 km naar de winkel gefietst om boodschappen te halen.. langs t wijnrek af.. natuurlijk niets meegenomen. Theetje uitgezocht.. lekker!

Toevallig dat ik vandaag door een regisseur terug gebeld werd. En ik mag meedoen aan een grote toneelproductie! Nu was ik daar al dus mee bezig voor ik besloot te stoppen met alcohol... ik zie het als een warm cado, geeft mij vulling in de week en met name de avonden. 2x per week tot half 11 repeteren.. in mei zijn deze voorstellingen dus werk aan de winkel! 

Zo blij dat ik wat nuttigs te doen heb.. dat ik kan zijn wat ik ben en niet die * drank mijn gedachte en lijf beïnvloed.

Bedankt voor jullie reacties, zal zeker vaker terug komen op de moeilijke momenten..

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom Fieke,
je schrijft o.a.:

Ik heb de behoefte om ook maar niet meer te drinken op feestjes etc. Ik denk dat ik er anders weer moeite mee ga krijgen.

misschien heb je Els Noorlander ook gehoord op youtube, en anders kun je dat hier alsnog doen

wat anderen en ikzelf je misschien ook adviseren, weet dat wat er in dit filmpje gezegd wordt, feiten zijn, n.a.v. onderzoeken
wat onze ervaringen zijn is meestal een subjectieve beleving of herinnering van hoe we het denken te hebben ervaren<

hopelijk helpt het je op je pad om ab te worden

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tjonge wat een verhelderend stuk zeg! Nadat ik de kids naar school had ben ik het gaan bekijken!

Blijkt maar weer dat t op alle facetten aangepakt moet worden.. niet iets wat je met de tijd zelf kunt oplossen denk ik. Verhelderend overn hoe t werkt waardoor we terug vallen in een verslaving.

Geeft mij ook inzicht waarom ik toch die moeite blijf houden daarmee. Begreep niet waarom ik qua persoon zo ver kon gaan, dit is namelijk niet wat bij mij past. Ben altijd zo gedisciplineerd op vele fronten behalve dit wat dus nu ook mijn leven overneemt. Ik dacht dat ik mijn leven altijd wel in de hand kon houden, niet dus.. verslaving is gewoon een *monster.

Bedankt voor t delen, kan hier echt wat mee! Begin is er, en bewustwording kan mij ertoe bewegen om hier ook wat mee te gaan doen.

Hoewel ik het traject van de professionele hulpverlening ver van mij af wil schuiven besef ik nu dat ik dat traject toch maar wel in moet slaan..

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet te veel afwachten, hoor. Juist erop anticiperen: wat komt er aan waardoor ik erge trek zou kunnen krijgen en wat ga ik er dan aan doen? Een actieplannetje maken dus. En: je daaraan houden. Na een aantal keren begin je dan door te krijgen dat dit echt werkt en hoef je je ook minder "kwetsbaar" te voelen bij trek. :). Alcohol de Baas zijn dus :). Sterkte!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Fieke, welkom!
Ik lees dat je twijfelt over je eigen kracht om de drank de baas te worden. Dat is goed denk ik, het houdt je scherp.
Maar hopelijk ga je jezelf verbazen. Je bent goed bezig en als je de enorme voordelen van niet drinken gaat ervaren dan kan dat ook weer veel motivatie geven.
En voordelen ervaar je nu al, trots op jezelf en een minder pafferig gezicht.

En wees niet te bang voor de trek, die komt ongetwijfeld maar het is maar trek, het is niet levensbedreigend en gaat vanzelf weer over.
Hier blijven lezen en schrijven is voor mij en vele anderen een enorme hulp, doen hoor.
Heel veel succes meid, je kan het!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, ik moet eerlijk bekennen, ik heb gister echt een rot avond gehad. Iemand schreef.. op de bank blijven zitten en t laten voelen. Dat heb ik gedaan..

Weet je. Ik had een etentje met mijn praktijk. Ik heb zelf mensen in dienst. Pff. Moet niet gekker worden hier.

Ik heb dus gezeten, alles passeerde de revu.echt een moment van.. je laat jezelf nu zien.. bloot.

Komt ooit goed, fijn.. echt geen reet aan..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...