Spring naar bijdragen

Plotseling overlijden alcoholverslaafde moeder


bloem063

Aanbevolen berichten

Dag allen,
Normaal gesproken neem ik nooit deel aan forums, maar ik heb het gevoel dat ik van me af moet schrijven. 
Onlangs is namelijk mijn moeder plotseling overleden na een ongeval in huis. Er was, zoals zo vaak, alcohol in het spel. Ze laat meerdere kinderen achter waarvan ik de oudste ben (25 jaar). Mijn ouders zijn al lang gescheiden dus het regelen van de uitvaart en alle administratieve rompslomp de komende tijd kwam/komt ineens op mijn bordje. Uiteraard spelen er ook schuldgevoelens. Al bijna 10 jaar had mijn moeder alcoholproblemen, maar hebben we wel genoeg gedaan om haar te helpen? Ook komen er gedachten in me op waar ik me voor schaam. Dat het misschien maar beter is zo, dat wij als kinderen er nu tenminste geen zorg meer aan hebben, dat het anders wel op een andere tragische manier was geëindigd. Zijn er anderen die zich in (een deel van) dit verhaal herkennen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat vreselijk heftig voor je @bloem063. En ook rot dat je jezelf nu schuldig voelt, want het is niet aan kinderen om hun moeder te helpen met haar alcoholprobleem, hoe had je dat moeten doen. Zoals @Cleo66 schrijft een verslaafde kan het alleen zelf doen. Net als dat iemand zelfmoord pleegt in je omgeving, dan denk je ook had ik niet dit of dat... maar je kunt iemand niet tegenhouden. Het is erg voor jou dat je al zo jong je moeder kwijtbent aan die rotverslaving. Sterkte:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja zo ben ik mn schoonvader kwijtgeraakt. In het algemeen (enfin ik praat nu over die paar alcoholisten die ik goed ken) laten alcoholisten zich absoluut niet helpen. Ontkenning van het probleem is de eerste en belangrijkste verdedgingslinie en een alcoholist gelooft heel lang ook werkelijk zelf dat er geen probleem is. 

Tot ze 20 of 30 of 40 jaar later hier komen en er vanaf willen en dan is het nog een hele toer. 

Had je meer kunnen doen. Natuurlijk, achteraf kun je van alles verzinnen wat je had kunnen doen. Dat is niet gebeurd en dat is nu onderdeel van je rouwproces :( En als gevolg daarvan ga je je nu misschien meer richten op het vandaag, wat kan ik vandaag doen wat iets verder gaat dan de waan van de dag. 

Sterkte :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat kun je als kind (je was toen het begon nog maar 15...) doen om een verslaafde ouder te helpen? Ik denk dat je helemaal niets had kunnen doen waardoor ze zou zijn gestopt met de alcohol. Als ze het zelf had gewild en gekund had ze het wel geprobeerd. Als kind kun je niet veel omdat je het vaak ook niet begrijpt. Toen ik zo jong was dacht ik in zo'n geval: "Wat is er nou moeilijk aan om geen alcohol te drinken? Je moet gewoon dat glas niet pakken. Duhhhh ..." Mensen die dronken of rookten vond ik ontzettend dom. Verder gingen mijn gedachten niet. Toen kon ik niet vermoeden dat ik een paar jaar later elke nacht aangeschoten op de dansvloer zou staan.

Ik wil je vooral heel veel sterkte wensen. Het is niet niks op te groeien bij een verslaafde ouder die zelf de touwtjes niet meer in handen heeft. Verwijt jezelf niets. Zij had moeten stoppen, al was het alleen maar voor de kinderen. Maar ik vermoed dat ze daarvoor al te ver was gegaan.

bewerkt door Patries
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wil jou en ook de andere kinderen veel sterkte wensen de komende tijd. Er zal veel zijn wat op je afkomt en zeker omdat jij de oudste bent in deze rottige situatie.

Vragen die je jezelf stelt zijn normaal in zo’n situatie maar zoals hierboven al gezegd, je kunt het gedrag van de ander niet veranderen ook al wil je het nog zo graag.

En je moeder was degene die die verantwoording had moeten nemen en niet jullie als kinderen, hoe verdrietig ook.

Hou je goed en zorg goed voor jezelf!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

lieve Bloem, gecondoleerd met het verlies van je moeder.
Naast drank-verslaafd zal ze ook vlle méér geweest zijn.
Veel strerkte voor jou de komende tijd.
Waarschijnlijk zul je bij Al Anon gerichte steun vinden, als kind van...

mocht je daar behoefte aan hebben uiteraard.

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei lady jane:

lieve Bloem, gecondoleerd met het verlies van je moeder.
Naast drank-verslaafd zal ze ook vlle méér geweest zijn.
Veel strerkte voor jou de komende tijd.

Sluit me hier graag bij aan. Mocht je hierin hulp kunnen gebruiken dan hoop ik dat je dat zult gaan zoeken. Ik ken mensen met een soortgelijke ervaring en zij hadden veel aan EMDR therapie om alles een plek te kunnen geven. 

Heel veel sterkte met het verlies en het rouwproces :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...