Spring naar bijdragen

Ineens zonder Lorazepam, wat te doen?


Rootje

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven, want ik weet niet hoe dit aan te pakken.

Van de huisarts krijg ik al een half jaar lorazepam voorgeschreven. In principe 3 tabletten van 2,5mg per dag en zo nodig 4. Dit kwam neer op 45 per twee weken. Echter kreeg ik de laatste 3 maanden 60 stuks en die kon ik ook na twee weken weer halen. Omdat ik snel tolerantie kreeg zit ik nu op 5 a 6 tabletten per dag. Hier doe ik minder dan twee weken mee, vaak maar 10 dagen. Maar ik kreeg ze altijd gewoon van de assistente.

Omdat mijn studie weer begint, wilde ik overschakelen naar diazepam en zo afbouwen. Dit wilde de huisarts niet doen. Toen ik gisteren nieuwe wilde bestellen, kreeg ik te horen dat ik er 20 dagen mee had moeten doen en dat ik dus pas over 8 dagen nieuwe kan krijgen. Ik heb er nu nog 2 en via via 4 strips van 1mg gekregen, maar ook op de "zwarte markt" is er niet aan te komen.

Ik heb eerder afgebouwd met diazepam en dat was al een hel. Nu zit ik dus over 2 dagen ongeveer zonder en ik merk nu al dat als ik ze te laat neem, ik ga transpireren, enorme hoofdpijn krijg en ga trillen. Kortom dan voel ik me al enorm beroerd.

Wat kan ik doen? Ik ben ontzettend bang wat er gaat komen straks en wil niet mijn masterthese op het spel zetten. Ik hoor het graag van jullie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Overigens kreeg ik ze voorgeschreven omdat ik een alcoholverslaving heb en begin van dit jaar veel terug viel. Dit kwam door eenzaamheid, angsten voor de toekomst, depressiviteit. Ik voel me ontzettend ongelukkig waar ik woon (in een oude vieze bungalow ver van al mijn vrienden, familie en studie en in een dorp waar ik niemand ken en niks heb). Ik had toen even geen vak en mijn vriend maakte dagen van van 6 uur 's ochtends tot vaak 's avonds laat. Ik kon 's ochtends alleen maar huilen en was ontzettend angstig. Tot begin van de middag kon ik me er niet toe aanzetten wat te doen en zat dus alleen maar in mijn pyjama.

Dit gaat veel beter met de lorazepam. Maar toch wil ik er vanaf omdat ik alleen maar meer nodig heb en bijna niks merk. Ik ben veel moe en mijn geheugen is een zeef. Dit is funest nu in begonnen ben met het schrijven van mijn masterthese.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Rootje,

Allereerst welkom hier op het forum.

Om als eerst te beginnen wat we iedereen hier mee geven op het forum is de Ashton Manuel door te lezen en dit evt te bespreken met je HA en Apotheker. Loop je toevallig ook bij een psychiater/spver en of psycholoog?

Gebruik je naast benzo’s ook nog andere medicatie of ook nog af en toe alchol?

Wat zeer zeker aan te raden is om je lora om te zeteen naar diazepam, HA erkennen dat vaak niet en veel mensen lopen hierin vast, je kan de ashton manuel aan hem aan rijken en bespreken. Dit zou ik ook doen met jou apotheker want die hebben iets meer ervaring met medicatie dan huisartsen die zijn vaak alleen maar opgeleid om medicatie uit te schrijven.

Ik zelf had ook last van depressies en angsten dit werdt alleen maar erger toen ik aan het afbouwen was. Misschien een optie om de binnenkant wat sterker te maken met een AD en dan de tent (benzo) verder af te bouwen. Doordat ik op een AD werdt gezet kan ik wel naar mijn werk gaan en werken. 

 

Succes en sterkte

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Rootje Als je het laat omzetten naar Diazepam, zit je bij 6 tabletten van 2,5 mg op 15 mg Lorazepam, en dat is 150 mg Diazepam. Ik vermoed dat er geen arts is die je op zo'n dosis wil zetten. Het is echt veel..... ik schrik er een beetje van dat je ook al eerder afgebouwd hebt en al ontwenning hebt gehad. Heb je niet doorgehad dat je eigenlijk nooit meer veilig een benzo kan slikken, zonder te riskeren dat je klachten van ontwenning weer terug kunnen komen? En nu op deze dosis vermoed ik dat je een aardige weg voor de boeg hebt.
Het advies van @Deligaf1 kan ik wel bevestigen in principe, maar ik weet niet of een AD nou zo een goed plan is, omdat het afbouwen daarvan ook altijd weer verstandig en eigenlijk altijd ontwenning kan geven. Maar als het leven te zwaar is zonder, dan is het zeker een optie.
 

Daarnaast is het schrijven van je masterthese echt belangrijk, maar hoe lang mag je daar over doen?  Afbouwen van de hoeveelheid die jij nu gebruikt is niet snel te realiseren zonder klachten. Ik zou je adviseren heel langzaam en voorzichtig af te bouwen. Mogelijk microtaperen als het in stapjes per week te moeilijk is.
En blijf je steun zoeken hier op het forum, zodat je mensen kunt spreken die herkennen wat je doormaakt en mogelijk kunnen meedenken in al je uitdagingen. Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb alleen geen idee hoe ik mijn HA kan laten inzien door wat voor hel ik ga nu. Omdat ik nu al bijna niks meer heb, is het afkicken al begonnen. @Kannietmeer ja ik besef me ontzettend goed dat het heel veel is, maar het is eigenlijk een verslaving geworden... Ik neem meer dan ik wil. Mijn intentie is echt om er 3 per dag te nemen. Maar toch worden het er meer.

@Deligaf1 ik gebruik geen alcohol ernaast. Ik heb namelijk in het verleden een zware alcoholverslaving gehad. Door al het detoxen met benzos, had ik al een tolerantie. Ik heb in een kliniek gezeten waar ik niet hoorde omdat daar mensen met psychoses zaten. Daar kreeg ik 6x 2,5mg. Daarna heb ik nog een lange tijd op 4x 10 diazepam gezeten en dat onder begeleiding afgebouwd.

Ik heb gedacht dat de huisarts wist hoeveel hij me gaf: steeds 60 elke twee weken en hij gaf aan dat hij me wilde helpen afbouwen met inderdaad waarschijnlijk de omzetting naar diazepam. Maar daar is hij op terug gekomen en hij wilt zich er niet aan wagen.

Ik loop wel sinds kort weer bij de verslavingszorg. Maar die arts is de komende twee weken op vakantie en hij is ook degene die mijn HA de omzetting naar diazepam heeft afgeraden. Dat is toch bizar?

Ik weet gewoon niet goed hoe ik het moet aanpakken met mijn HA. Morgen gewoon bellen voor een afspraak en hem die Ashton manual geven? Ik denk niet dat hij daar goed op reageert, hij is erg koppig...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Rootje DAt is zeker bizar want omzetten is met zo'n dosis en met lorazepam bijna onvermijdelijk. De halfwaardetijd van lorazepam is te kort. En het is eigenlijk wel standaard protocol. Ik vind dat je huisarts het maar zwart op wit moet zetten, met zijn onderbouwing erbij, als hij je niet wilt omzetten. Ik vind het allemaal zo belachelijk en zie dat het vaak voorkomt. Hoezo: hij wil er niet aan wagen? Wat is zijn probleem nou helemaal?? Hij hoeft niet door de hel, jij gaat door de hel! En jij bent nu al aan het lijden, zo te horen. Wanneer je bij verslavingsarsten bent, gaan ze vaak uit van alcohol en drugs verslaving. Die bouw je heel anders af dan benzodiazepinen. En de huisarts kon wel  de verantwoordelijkheid aan om het je voor te schrijven, maar kan het niet aan je er nu opeen verantwoorde manier vanaf te helpen? Maakt me echt boos. Misschien goed om ook je eigen boosheid wat aan te boren, de Ashton Manual mee te nemen, en te hameren op het wetenschappelijke onderzoek dat allang gepubliceerd is over deze dingen, en dat hij zich maar eens in moet lezen voordat hij zijn handen er zomaar van aftrekt. Vecht voor jezelf. Je bent het waard en het is moeilijk genoeg!!

X Liz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Kannietmeer Ja dat is precies hoe ik me ook voel. Ik ben zo ontzettend kwaad. Vanachter zijn bureautje me maar volproppen met pillen en dan nu zijn handen ervan trekken. En dat noemt zichzelf een arts! Als arts heb je een eed gezworen dat je mensen helpt boven alles! Ik zal mijn woede ook flink opkloppen. Mijn vriend is ook verschrikkelijk boos, want hij moet mij steeds de dag door slepen. Hij heeft overal waar hij kon wat benzos geregeld omdat ik een paar keer per dag ontzettende hoofdpijn krijg, hartkloppingen en begin te trillen. Ik was gisteren met hem en een vriendin naar de sauna. Ik was daar heel ontspannen, en probeer mijn spiegel redelijk op pijl te houden. Maar op een gegeven moment zat ik daar dus en werd ik zo bang, zo ontzettend bang en beroerd. In een sauna! Ik ga straks met hem opbellen voor een afspraak en hij wilt zeker mee. Hij is ook woest. Ik hoop dat dat gaat helpen. Volgens mij bestaat er ook iets waar je een arts kunt rapporteren of zoiets? Dat moet ik nog even uitzoeken.

@Deligaf1

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@RootjeGoed te zien dat je nog wat vechtlust in je hebt. Wees je er van bewust dat artsen hier niet voor zijn opgeleid, maar door hun opleiding wel denken dat ze het weten. Dit maakt de communicatie met deze  'self-declared-gods' soms echt moeilijk. De beter je kan argumenteren, de beter. Jouw lichaam, jouw ervaring, jouw verstand, jouw gezondheid.... niet die van hem. En hij moet je helpen! First do no harm.... toch?? Dat ze je eraan kunnen helpen, maar je er niet vanaf kunnen helpen, vind ik een groot schandaal wat nodig aangekaart moet worden op grote schaal, want iedereen loopt daar tegen aan. Dus ik kan je nogmaals ook adviseren, wanneer hij bij zijn standpunt blijft, dat hij op papier gaat zetten wat hij er van vind en waarom. Ben echt heel benieuwd hoe ze zich wetenschappelijk en etisch kunnen verdedigen.

En anders kan je hem altijd nog een gedwongen kuurtje lorazepam geven van een maand en dan cold turkey af laten kicken:D:lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Afbouwen moet altijd met beleid gebeuren. Ik hoop dat je daarvoor toch een oplossing vindt.

Misschien goed om te weten dat alcoholgebruik en vooral -misbruik, onder andere zorgt voor tekorten aan voedingsstoffen, waaronder vitamine B, zink en  magnesium en vermindering van bepaalde enzymen. Tekorten aan dit soort stoffen kan labiel maken en het moeilijk maken om er vanaf te komen omdat als je drinkt, je die ontregelingen even niet voelt. Ook zorgt alcoholgebruik voor schommelingen in je bloedsuikerspiegel, wat ook ontregelingen van je hormonen en neurotransmitters geeft.

Benzo's remmen de aanmaak van melatonine en zorgen voor tekorten aan vitaminen en mineralen.  Bij afbouwen of (onbedoeld) stoppen voel je dit soort ontregelingen extra. Wat, naast rustig afbouwen, kan schelen in de afkickverschijnselen, is zorgen voor goede voeding met complexe koolhydraten, eiwit, vet en vezels bij elke maaltijd. Daarnaast gebruik van wat vitaminen, mineralen, vetzuren en soms bepaalde aminozuren. Melatonine wordt, via een paar stappen, aangemaakt uit tryptofaan, samen met tal van andere voedingsstoffen, waaronder magnesium, zink, indium, vitamine B, C en D en omega 3. Zelf gebruik ik Griffonia/5htp maar dit is niet voor iedereen het geschikte middel. Ook carnitine verbetert de aanmaak van melatonine. Sommige mensen hebben meer baat bij gaba of gabaverhogende middelen. Zo  werkt creatine verhogend op het gaba.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

@Rootje,

Ik zeg of schrijf het wel vaker: die huisartsen zijn prutsers ! Vreselijk.

Ik kan me voorstellen dat hij vanwege die alcoholverslaving terughoudend wil zijn, maar hij was wel erg idioot bezig om dan een benzodiazepine en dan nog wel zo'n zware op een idioot hoge dosis voor te schrijven.

Volgens de wet heeft hij een zorgplicht. WGBO. Artikel 453 (wat vaag) en nog wel meer. Als je dat al drie maanden slikt is er dus sprake van fysieke afhankelijkheid. En omdat de dosis idioot hoog is,  moet er voorzichtig afgebouwd worden.

" Omdat mijn studie weer begint, wilde ik overschakelen naar diazepam en zo afbouwen. Dit wilde de huisarts niet doen. Toen ik gisteren nieuwe wilde bestellen, kreeg ik te horen dat ik er 20 dagen mee had moeten doen en dat ik dus pas over 8 dagen nieuwe kan krijgen. " Zullen we dat maar eufemistisch een misverstand noemen ? er zijn hier (minstens) twee personen verantwoordelijk.

Mijn suggestie is om het bij voorkeur rechtstreeks af te bouwen, voor zover dat mogelijk is. Omzetten naar diazepam veroorzaakt vaak nieuwe problemen. En zoals kannietmeer schrijft, 150 mg diazepam is te veel. Evt. misschien diazepam voor het laatste stukje.

Zorg goed voorjezelf, en iemand meenemen naar een gesprek helpt vaak. Sterkte.

bewerkt door KRC
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je wel voor je reactie @KRC

Ik zal even een update geven hoe het nu gaat. Ik ben dus wel omgezet naar diazepam door de psychiater van Tactus en daar ontzettend blij mee. De omzetting zelf was heel zwaar. Ik kreeg ze vrijdag, nu bijna drie weken geleden. De volgende afspraak was de dinsdag erop en de bedoeling was dan op 70mg te zitten. Dat was de eerste dagen nog niet te doen, maar toch was ik vrij snel redelijk stabiel op die dosis.

Afgelopen vrijdag ben ik naar 60mg gegaan. Ook dit viel en valt me nog mee. Waar ik het meest last van heb nu is dat mijn emoties alle kanten opschieten af en toe. Ik kan zelf niet volgen waarom ik me bijvoorbeeld ineens ontzettend boos of verdrietig voel. Om de kleinste dingen moet ik al huilen. Daarnaast voel ik vaak wel de onrust en angst. Overdag ben ik zoveel mogelijk bezig en dan merk ik het niet zo erg. Op 70 sliep ik nog redelijk goed door, nu word ik wel vaak wakker 's nachts. Dan voel ik me vaak erg angstig en verdrietig, maar val wel steeds weer in slaap.

Al met al heb ik tot nu toe nog weinig te klagen. Dinsdag stelde hij voor om naar 55 te gaan, maar dat durf ik nog niet. Morgen weer een afspraak en ik denk dat ik het dan wel doe.

Ik houd jullie op de hoogte. Bedankt voor de steun!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Rootje ,

Ok, dat lijkt op het moment goed te gaan. Een paar punten. Het is toch een ander middel, het grijpt anders aan op de receptoren. Er is veel voor te zeggen om niet heel langzaam af te bouwen. En gezien je voorgaande dosis lorazepam, is 70 mg niet zo veel.

Maar het is nu al 60 mg. In de verslavingszorg gaat men vaak te snel. Het is goed je te realiseren dat de verslavingszorg ook een vorm van GGZ is, men hanteert het "het is psychisch" model. In jouw geval is het ook fysiek ! Ik zou zeggen, let er op dat ze niet te snel gaan. maak daar afspraken over, neem evt. ook je vriend mee. Vaak helpt het om niet alleen te gaan.

Hoe zit het met die masterthese ? Je wilt natuurlijk niet dat dat mis gaat, maar van het middel af zijn betekent nog niet dat je problemen over zijn. Denk daar even over na en hou daar rekening mee.

Ik weet niet wat het idee is, 10 mg per week ... ? Afgezien van privèzaken zoals een masterthese waar je rekening mee moet houden, zou ik er wel de tijd voor nemen. Vaak duurt het al gauw zo'n twee weken om op een nieuwe dosis diazepam te stabiliseren. Diazepam heeft ook metabolieten (stoffen die het lichaam omzet in andere werkzame stoffen). Eens kijken, het pad van omzetting is (ik weet zo even niet goed hoe ik dit grafisch kan doen)

diazepam>desmethyldiazepam>oxazepam    

                   >temazepam                                                                                                                                                                                          

Armieterig excuus voor een grafische weergave. Desmethyldiazepam heeft een halfwaardetijd van 50-100 uur (of meer of minder) . Halfwaardetijd=tijd die het lichaam nodig heeft om de bloedspiegel van dat middel te halveren. Al die stoffen doen wel wat. Diazepam is echt een middel dat zich opbouwt in het lichaam, tot 5 tot 8 maal de dagelijkse dosis. En het spreekt vanzelf dat dat desmethyldiazepam nog veel meer accumuleert.

Ik ben bang dat die verslavingsarts te snel wil gaan. Het kan echt twee weken duren tot je lichaam zich aan de nieuwe dosis heeft aangepast. Dus probeer daar globale afspraken over te maken. Gezien de alcoholproblematiek lijkt verslavingsgedrag wel een rol te spelen, maar het is die huisarts die je zo onverantwoord (ook deels via zijn assistente, maar dat is zijn verantwoordelijkheid) op lorazepam heeft gezet. En die verslavingsarts heeft maar gewoon rekening te houden met de fysieke afhankelijkheid, wat iets anders is.

Je kunt nooit weten hoe lang het echt duurt om te herstellen, maar heb je een idee hoe veel tijd je uit "wilt" trekken voor afbouwen ? 6 maanden ? Als je het middel niet meer slikt is het nog niet uit het lichaam, en als het uit het lichaam is betekent het nog niet dat het probleem weg is.

Ga ook evt. naar benzobuddies.org voor steun als je daar behoefte aan hebt. Daar is veel expertise.

bewerkt door KRC
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...