Spring naar bijdragen

Hi, ik ben Patries


Patries

Aanbevolen berichten

Op 01/09/2018 om 14:18 zei Patries:

Ik vraag me ook af: Hoor ik hier wel, hier op deze site? Heb ik eigenlijk wel een verslavingsprobleem? Ik ben verslavingsgeneigd, maar ik worstel niet zozeer met de drank, met de sigaretten. Nu drink ik niet, maar daar heb ik totaal geen moeite mee.

Een slaapprobleem en een minderwaardigheidscomplex, dat zijn mijn makkes, niet de drank en de sigaretten. Al dacht ik eerder nooit te kunnen stoppen met de wijn omdat ik dan helemaal geen oog meer dicht doe. Mijn angst voor niet slapen is zo groot... En nu ik niet meer drink slaap ik nog slechter, maar ik heb geen hang naar drank.

Ik lees hier vooral dat mensen wanneer ze stoppen met alcohol veel beter gaan slapen, maar dat de drank op een bepaalde manier blijft "trekken" . Bij mij is het tegenovergestelde het geval.

Wat ik zo graag zou willen is normaal kunnen slapen...

 

 

Wat ik begrijp is dat je niet kan slapen vanwege je angst om niet te kunnen slapen.

Das een vervelend probleem.

Komt het voor dat je wel goed slaapt, en zo ja wanneer dan? Slaap je goed op zaterdagavond omdat het toch niet uitmaakt hoe je de zondag doorrolt bv?

Zo ja dan heb je iig een aanknopingspunt. En dan nog zorgen dat elke dag voor je gevoel een zondag wordt.

Er zijn therapieën voor, heb je misschien al geprobeerd, maar ik zou doorgaan en doorgaan en doorgaan en doorgaan tot je iets vindt wat werkt. Het is wel 1/3 van je leven dat je in bed ligt, en de overige 2/3 wordt verziekt door een slechte nachtrust, dus eigenlijk is het het belangrijkste van alles. Tegelijkertijd moet je het denk ik minder belangrijk vinden als je niet goed slaapt. Tegenstrijdig :) Ik heb er laatst een documentaire over gezien. Hoe meer je het wil hoe minder het lukt. Het heeft alles te maken met loslaten. Maar das makkelijker gezegd dan gedaan.

Wb alcohol, nee wat ik van de meeste lees is dat ze de eerste weken na het stoppen slechter slapen, maar daarna gaat het beter. Alcohol heeft wel degelijk een functie bij het in slaap vallen, dat is inderdaad makkelijker, je pleurt in slaap als een zak aardappels, maar de kwaliteit van je slaap is zo veel slechter. Je snurkt ook veel meer door alcohol. Vertelde mij iemand die daar alles van weet. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei bumperjim:

Wat ik begrijp is dat je niet kan slapen vanwege je angst om niet te kunnen slapen.

Das een vervelend probleem.

Komt het voor dat je wel goed slaapt, en zo ja wanneer dan? Slaap je goed op zaterdagavond omdat het toch niet uitmaakt hoe je de zondag doorrolt bv?

Zo ja dan heb je iig een aanknopingspunt. En dan nog zorgen dat elke dag voor je gevoel een zondag wordt.

Er zijn therapieën voor, heb je misschien al geprobeerd, maar ik zou doorgaan en doorgaan en doorgaan en doorgaan tot je iets vindt wat werkt. Het is wel 1/3 van je leven dat je in bed ligt, en de overige 2/3 wordt verziekt door een slechte nachtrust, dus eigenlijk is het het belangrijkste van alles. Tegelijkertijd moet je het denk ik minder belangrijk vinden als je niet goed slaapt. Tegenstrijdig :) Ik heb er laatst een documentaire over gezien. Hoe meer je het wil hoe minder het lukt. Het heeft alles te maken met loslaten. Maar das makkelijker gezegd dan gedaan.

Wb alcohol, nee wat ik van de meeste lees is dat ze de eerste weken na het stoppen slechter slapen, maar daarna gaat het beter. Alcohol heeft wel degelijk een functie bij het in slaap vallen, dat is inderdaad makkelijker, je pleurt in slaap als een zak aardappels, maar de kwaliteit van je slaap is zo veel slechter. Je snurkt ook veel meer door alcohol. Vertelde mij iemand die daar alles van weet. ;)

 

Weet je....ik heb nooit goed kunnen slapen. Volgens mijn ouders als baby al niet. Hoe klein ik ook was, het lukte het me niet in slaap te vallen, ook al realiseerde ik me de relatie tussen slecht slapen en vermoeidheid niet . Naarmate ik wat groter werd deed ik dat wel, en daardoor werd dat niet-slapen een nog grotere hel, dus je begrijpt dat het probleem al mijn hele leven speelt. Ik slaap slecht terwijl ik de slaap wel nodig heb. Zin om buiten te spelen, of iets te leren op school had ik niet. Ik deed het wel, maar ik was zo moe altijd. Het liefste zat ik op mijn kamer voor me uit te staren in mijn bubbel van dissociatie. 

En ja, als puber ontdekte ik dat ik met alcohol WEL in slaap viel. Een goede slaapster werd ik nooit, maar ik kon in ieder geval wat slapen. Twee uur werd zes uur en ik voelde me daar, ondanks de drank, toch beter bij.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik merk aan mezelf dat ik ook wel verschrikkelijk doorjeuzel over dat slapen en dat is ook wel iets om flink onder gebukt te gaan, maar er valt nog veel te lachen ook en daarnet lag ik letterlijk onder de tafel:

https://www.ad.nl/video/jiskefet-rockstar-dicky-curtis-heeft-een-kind~p46944

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Drie weken en twee dagen sta ik nu droog. Het lijkt wel wat beter te gaan, ik typ het voorzichtig, want voor hetzelfde geld gaat het morgen weer mis en nu doel ik op het slapen. Ik heb al twee nachtjes dusdanig kunnen slapen dat ik overdag aardig kan functioneren. En ik moet functioneren, goed functioneren, want ik werk met mensen.

Mijn humeur wordt ook wat beter, ik was best chagrijnig de afgelopen tijd, maar het is net of mijn hoofd toch wat helderder wordt. Geen alcohol is nog steeds geen enkel probleem, dat is nu gewoon zo en ik taal er ook niet meer naar. Elke week was ik alleen voor mezelf al z'n 12 euro per week aan de wijn kwijt. Het is geen immens bedrag, maar dat kan ik nu toch mooi in m'n zak steken. Zo'n 50 euro per maand extra is best leuk!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 euro per week valt nog heel goed mee vergeleken met mij. Ik drink (nuja dronk) geen goedkope biertjes. En als ik weg ging kostte een drankje gauw 8 euro per stuk. Je trakteert daarbij nog eens en het loopt op tot in de honderden euro’s per maand, of soms zelfs per avond. 

Mijn vriendin fluistert me net toe dat ik gemiddeld 20 euro per dag aan alcohol uit gaf afgelopen maanden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei Extranaut:

12 euro per week valt nog heel goed mee vergeleken met mij. Ik drink (nuja dronk) geen goedkope biertjes. En als ik weg ging kostte een drankje gauw 8 euro per stuk. Je trakteert daarbij nog eens en het loopt op tot in de honderden euro’s per maand, of soms zelfs per avond. 

Mijn vriendin fluistert me net toe dat ik gemiddeld 20 euro per dag aan alcohol uit gaf afgelopen maanden. 

O, dat geloof ik Extranaut, zeker als je buiten de deur drinkt! Ik dronk buiten de deur nauwelijks, niet zozeer vanwege de kosten (ik trakteerde wel weer), maar omdat ik dacht dat ik die drie wijntjes voor het slapen nodig had en omdat ik niet meer wilde drinken. Bovendien was ik vaak de BOB.

 

Moet jij je eens indenken wat je overhoudt als je geen alcohol meer drinkt? 

Hoe is het nu met je?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

51 minuten geleden zei Extranaut:

Waarom jammer? Het was best gezellig. Al anders wat daar rond hangt is ideologie tussen de oren :)

Ja, als je nuchter bent dan heb je geen aansluiting op die manier. Hou op, ik weet er alles van! Ik verdwijn als het bier te rijkelijk gaat vloeien en de wietnevel te doordringend wordt. Vroegah, toen ik jong was en ook best veel zoop deed ik altijd vrolijk mee met dat gelal. Maar nu....dan denk ik: "Ach man, je bent dronken, zo deed ik vroeger ook en dan vond ik mezelf heel gevat, maar eigenlijk was ik oerstom want er kwam in de praktijk niets zinnigs uit mijn handen.."

Veel van mijn vrienden zijn daarin blijven steken. En toch geloof ik niet dat ze allemaal ongelukkig zijn. Ze zitten vaak in de tuin te drinken en te blowen, ook overdag, als ik aan het werk ben. Ik weet niet wat ik daarvan moet vinden: het ene moment benijd ik ze omdat het ze niet lijkt te deren, soms erger ik me omdat ze niets bijdragen aan de maatschappij en dan weer vind ik het gewoon leuk omdat ze op die manier kunnen genieten.

Dat ze niks bijdragen is natuurlijk onzin, iedereen draagt z'n steentje bij. Sommigen doen vrijwilligerswerk, onder andere op festivals. Of ze koken eten van wat ze vinden in de natuur en dan mag iedereen gratis mee eten. Ze brengen gezelligheid voor elkaar en voor wie mee wil doen.  Ze spekken de kas van de staat en die van de therapeut. Ik bedoel dit beslist niet laatdunkend. Ze zijn aardig, menselijk, mild en tolerant, ze blaten niet hoe geweldig ze zijn, hoe goed ze het doen en naar wat voor verre oorden ze het afgelopen jaar allemaal op vakantie zijn geweest. Ze hebben geen BMW of Volvo onder hun kont, goddank niet.

Maar ik verdwijn als ze gaan lallen. Omdat ik me dan realiseer dat het zo ook met mij af had kunnen lopen. Dat is te confronterend. En ik vind het ook echt niet meer leuk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eerlijke vraag: hoe is het nu beter?

Laatst dronk ik omdat ik commentaar van mijn psych niet kon kroppen en die strijd met de cm voor een uitkering beu was. In dat opzicht is drank geen goede vriend. Ik dronk toen meer dan normaal en werkte het op hem uit.

Maar als ik op een terras na wat drankjes me sociaal durf op te stellen en in interactie geraak met Britten, hoe is dit dan slecht? 

Is gebruik nu echt zwart wit?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de ravijnen zijn er altijd al geweest
de kans dat je erin kukelt is met gebruik wel groter
dan zonder alcohol,
zeker voor iemand die op dit forum schrijft
zoals Cleo schrijft: wij kunnen/konden er niet goed mee omgaan
anders waren we niet hier.
en als ik jouw posting voor de laatste lees
heb je nog een lange weg te gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sorry, ik wou niemand triggeren. Dat mijn weg lang is wist ik zelf ook wel.

misschien ben ik hier idd ook te anders om me thuis te voelen en zaken te bespreken.

sorry. Moderatie mag alles van me wissen. Ik ben niet als jullie, of iemand anders. Ik poogde me in te leven en daarbij mijn kant te delen. Het signaal dringt door.

ik hoop dat jullie het goed gaat, mijn input is te anders om erbij te horen. Sorry.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Extranaut:

Sorry, ik wou niemand triggeren. Dat mijn weg lang is wist ik zelf ook wel.

misschien ben ik hier idd ook te anders om me thuis te voelen en zaken te bespreken.

sorry. Moderatie mag alles van me wissen. Ik ben niet als jullie, of iemand anders. Ik poogde me in te leven en daarbij mijn kant te delen. Het signaal dringt door.

ik hoop dat jullie het goed gaat, mijn input is te anders om erbij te horen. Sorry.

Wij zijn allemaal verschillend Extranaut. Maar we zitten allemaal in hetzelfde schuitje. Je kan gewoon blijven, je moet nergens “bij horen” :) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat iedereen hier in dezelfde positie heeft gezeten als Extranaut. Ik in ieder geval wel, daar heb ik ook over geschreven. Ooit zoop ik door tot in de vroege uurtjes. Er was toen geen dag dat ik niet dronk, en ik ben daarmee gestopt toen ik merkte dat ik me heel slecht ging voelen wanneer ik niet gedronken had. Dat was in die tijd standaard de volgende dag. In mijn tweede drinkperiode dronk ik alleen om in slaap te kunnen vallen.

Maar in die eerste periode.....manmanman het had slecht met me af kunnen lopen hoor. Wanneer er opmerkingen gemaakt werden over mijn drankgebruik verwierp ik ze. "Burgerlijk ge*!" dacht ik dan. Ik was nog heel jong, die echte zuipperiode heeft zo'n jaar of zes geduurd schat ik, maar ook daarna bleef ik alcohol gebruiken. Voor mij was drinken toen de enige manier om me een beetje goed te voelen, om sociaal te kunnen zijn.

Met drank op was ik heel communicatief en vrolijk. Ik viel op in de kroegen en discotheken, en voor het eerst in mijn leven voelde ik me een beetje bijzonder. Op een dag zat ik in de bus, de nacht ervoor had ik 'm weer flink geraakt. Tegenover mij kwam tot mijn schrik een meisje zitten dat ik kende uit de discotheek. Maar daar in de bus was ik niet in staat leuk en adrem te zijn en vriendelijk lachen lukte al helemaal niet.. Ik had een enorme kater en ik mompelde dat ik me niet lekker voelde, dat ik griep had. Maar aan haar reactie zag ik dat ze me doorhad. Ze vroeg niet bezorgd naar mijn malaise, ze ging op slot omdat ze zag dat ik een addict was. 

Dat ben ik nooit meer vergeten. Het voelde zo vernederend, ik was door de mand gevallen. Het was voor mij een directe trigger om een ander leven te gaan leiden. Met alcohol stopte ik pas toen ik zwanger raakte, maar ik minderde wel. Mij vond je niet meer in de kroegen en discotheken, ik ging werken en studeren en drinken deed ik alleen in de avond voor het slapen gaan. In plaats van uit te gaan ging ik sporten en dat was al een hele vooruitgang, want ook in de sportschool bleek ik een graag geziene gast. Zo trok ik me beetje bij beetje op.

De magie van het nachtleven was als een kaartenhuis in elkaar gestort. Ik heb me er nooit meer aan gewaagd.

Jullie weten dat ik toen mijn kinderen groter werden weer ging drinken om te kunnen slapen. Maar dronken ben ik nooit meer geweest. Extranaut, ik voel me niet beter dan toen ik nog dronk, zo'n vier weken geleden. Ik voel me precies hetzelfde. Maar ik voel me veel- en veel beter dan in de tijd toen ik me elke nacht klem zoop. Overdag was ik niets waard, tot niets in staat, zes jaar lang en zo jong als ik was. En ja...ALS ik had gezopen voelde ik mezelf de dancing queen. Young and sweet, de koningin van het bal. Maar de dag erna besefte ik des te meer dat ik eigenlijk een zielig hoopje mens was. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...