Spring naar bijdragen
Forum Verslavingdebaas
Cleo66

Neervallen, opstaan , kroontje recht , verdergaan

Aanbevolen berichten

Cleo als je leert omdenken
verandert je levensinstelling
Je bent niet gedoemd
dat is dus doemdenken
misschien ben je wel gezegend en je tijd ver vooruit
ooit wordt drinken het roken van nu
tel uit je winst............

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Cleo66:

Ik hoor niet bij hen, hen  die er wel mee om kunnen gaan,  ik hoor bij jullie

Zo is dat :) Men kan het slechter treffen toch? Niet teveel achterom kijken hoor. Dat sprookje is uit, weet je wel. En wij geloven niet meer in sprookjes. Voorwaarts moet het gaan! En daar is het ook leuk. Want zoveel voegt alcohol ook niet toen aan je leven, laten we eerlijk zijn.

Dus met fles ginger ale in je hand gewoon keihard genieten van je leven!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zoals ik je lees: je weet 't zelf allemaal. Dat irritante deeltje van jezelf zit er gewoon ook nog. Die zegt dat je misschien wel weer kan, maar dan natuurlijk op een gezonde manier. Het houdt je scherp, omdat je ook weer moet nadenken over de reden waarom je gestopt bent: wat was dat ook alweer? precies! Dus dat. Ik zelf ben (nog maar) 4 maanden gestopt, en zit nog in de fase van de complimenten enz. Ik kan me voorstellen dat ik er na dat jaar 't zelfde over denk als jij. Dan is 't heel fijn om alle wijsheden van de medeforummers te lezen! Goodluck:rose:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank jullie , tja , tis net alsof je als een klein kind steeds moet horen hoe knap je het wel niet doet en hoe goed je toch bezig bent!! Gênant :blush:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Cleo66:

Dank jullie , tja , tis net alsof je als een klein kind steeds moet horen hoe knap je het wel niet doet en hoe goed je toch bezig bent!! Gênant :blush:

Niet gênant hoor. Wij hebben allemaal een beetje bevestiging nodig zo nu en dan, hoe groot en sterk we ons ook voordoen. En als je zelf een keer bent vergeten hoe goed je gaat, nou, dan zeggen wij het wel even hoor, geen probleem :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nu ik weer heel af en toe drink (laatste keer was 21 september 1 glas wijn) krijg ik helemaal geen complimenten meer, ik ben immers niet meer geheel abstinent. Ook geen complimenten meer op het jaarpact dus. Dat mis ik soms wel, ook nu ik maar heel af en toe drink worstel ik nog vaak om het leven zonder verdoving te leiden. Ik gebruik geen alcohol meer daarvoor dus dat sprookje is uit. Maar heb wel het idee dat ik nog steeds 'groei' (stom woord) Moedig voorwaarts zoals @knakker altijd zegt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Rosee Voor wat het waard is: ik ben enorm trots op je. Misschien juist vooral vanwege dat ene glas en dat het daarbij kon blijven. Daar heb je veel wilskracht voor nodig.

bewerkt door Penny

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 9-10-2019 om 18:37 zei Cleo66:

Heb ook het idee dat ik steeds in hetzelfde riedeltje ronddraai. Ik word getriggerd , en vraag me af of ik toch niet misschien..... om vervolgens tot de conclusie te komen dat het toch niets voor mij is . Net of, nu ik het 2e stopjaar in ben gegaan het allemaal niet bijzonder en speciaal is , het gewoon bij mijn leven hoort dat ik niet drink.  Geen complimenten,  geen opmerkingen .  Dat ik dus "gedoemd " ben om NOOIT  meer te drinken.  

Het zal ook fijn zijn dat het nu zo bij je leven hoort? Al moet ik zeggen dat ook ik het beste werk op schouderklopjes. Dikke compliment van mij!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ken in mijn omgeving meerdere mensen die worstelen met de mate van hun gebruik. Ze zijn "goed" bezig! Met door de week niet drinken (wat soms lukt), of thuis niet drinken (dus regelmatig 's avonds ergens op bezoek gaan omdat het daar wel mag) of alleen bier (veel!) drinken en geen wijn meer. Om er maar eens drie te noemen. En omdat ze het zo goed in de hand hebben hoeven ze niet te stoppen... Voor hen is het elke dag weer of een strijd of te veel drinken. Ik word er moe van als ik het zie. En ik wil ze graag vertellen hoe goed ik me voel en wat ik er voor terug krijg. Maar ze willen er echt (nog) niet aan, helemaal niets drinken. Neemt niet weg dat ik het ook wel eens kan missen, dat drinken. Maar de prijs is me te hoog. En dat niet-drinken levert me veel op. 

Heb je een doel? Het was een jaar niet drinken, toch? Heb je weer een deadline? Of een andere afspraak met jezelf?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mee eens hoor. Drinken is voor ons een death row. Jij inclusief. Je bent een prachtmens. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja dat is het m ook Pelle , dat jaar is vol en nu ?! Dobber ik wat rond in mijn nuchtere leven en ben ik eigenlijk ook best wel trots met hoe ik het allemaal doe en dan komt er zo'n hele goede vriendin en we gaan samen lunchen en na de lunch waarbij zij er 2 rode wijn bij dronk vraag ik of we nog wat gaan winkelen of nog een drankje.  Het werd weer een rode wijn want ze deden er toch maar best weinig in . En toen zei ze dat het eigenlijk niet bevorderlijk was om mijn vrienden of kennissen kring te behouden als ik om 22.30 al naar huis ging bij verjaardagen en dergelijke . Daar kwam het zo ongeveer op neer . Ik had van haar een dergelijk idioot verwijt nooit verwacht .  Of klopt het inderdaad dat je door te stoppen vrienden kwijtraakt?! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wie raak je kwijt? iemand die vind dat haar 3e glas niet vol genoeg zat? 

Ik vind het ronduit walgelijk. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Cleo66:

Is.niet gênant, maar dat heet menselijk.  Hé je bent een echt mens!! Ik vind je een kanjer.

En of je vrienden kwijtraakt door te stoppen? Denk het niet, maar het kan wel zijn dat je iets niet meer deelt. (het doorhalen) En als.dat wat je niet meer deelt heel belangrijk was voor de vriendschap dan kan het ophouden ja.

Maar dat geldt ook voor collegae vrienden als je het werk niet meer deelt,  als je ziek wordt en de ander niet, gaat verhuizen. De boel verandert soms.

Jouw vriendin moest even op een pijnlijke manier haar eigen  onvrede over zichzelf goedpraten. Zo lijkt het. Wat heb je gezegd? Wat vind je van de opmerking zelf? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Rosee:

Nu ik weer heel af en toe drink (laatste keer was 21 september 1 glas wijn) krijg ik helemaal geen complimenten meer, ik ben immers niet meer geheel abstinent. Ook geen complimenten meer op het jaarpact dus. Dat mis ik soms wel, ook nu ik maar heel af en toe drink worstel ik nog vaak om het leven zonder verdoving te leiden. Ik gebruik geen alcohol meer daarvoor dus dat sprookje is uit. Maar heb wel het idee dat ik nog steeds 'groei' (stom woord) Moedig voorwaarts zoals @knakker altijd zegt.

Oooo ja meis dat begrijp ik , maar jij doet het ook super knap , want dat "gecontroleerd " drinken , ik word al gestresst als ik er überhaupt aan denk en dan ook nog met zo'n lastige puber in je 1tje,  ga er naar aan staan.  En de jaarpact complimenten worden ook steeds minder Rosee.  Bob is niet helemaal gek en bouwt dat ook langzaam een beetje af hoe langer je gestopt bent en terecht hoor . Maar die ego strelerij vind ik ook heerlijk . 

Rosee kanjer :wub:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Lika:

Is.niet gênant, maar dat heet menselijk.  Hé je bent een echt mens!! Ik vind je een kanjer.

En of je vrienden kwijtraakt door te stoppen? Denk het niet, maar het kan wel zijn dat je iets niet meer deelt. (het doorhalen) En als.dat wat je niet meer deelt heel belangrijk was voor de vriendschap dan kan het ophouden ja.

Maar dat geldt ook voor collegae vrienden als je het werk niet meer deelt,  als je ziek wordt en de ander niet, gaat verhuizen. De boel verandert soms.

Jouw vriendin moest even op een pijnlijke manier haar eigen  onvrede over zichzelf goedpraten. Zo lijkt het. Wat heb je gezegd? Wat vind je van de opmerking zelf? 

Hij kwam erg hard aan,  niet in de laatste plaats omdat ik dus ook daad werkelijk mensen kwijt raak door overlijden. Maar toch wel het meeste "omdat" ze het zei ! Dat dat haar mening was vond  ik erg pijnlijk 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is dat haar mening of probeert ze jou weer haar wereld binnen te halen omdat zij zich dan weer fijner voelt over zichzelf?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom haar niet rechtstreeks vertellen wat haar opmerkingen met jou doen Cleo?
Ik denk net als Lika dat ze liever niet naar haar eigen drinkgedrag kijkt, en dan is
wijzen naar de ander wel zo makkelijk. Deed ik ook vaak, want er waren/zijn genoeg
probleemdrinkers hoor, zeker als je de aandacht van jezelf af wilt leiden.
Ik hoor nog steeds van mensen dat het toch wel meeviel bij mij? En destijds zeiden zelfs
hulpverleners dat. Maar gelukkig heb ik toen wel mezelf serieus genomen en gelukkig ook
dat ik toen ook dit forum ontdekte. Wat een verandeming; mensen die hun probleem erkennen
en er nog aan werken ook.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wil haar geen verwijten maken over haar drinkgedrag.  Juist omdat ik gestopt ben . Ik heb haar wel gezegd dat ik teleur gesteld en verdrietig werd van een dergelijke opmerking . Ze zei toen dat ze toch een andere mening kon hebben en ik niet in de slachtofferrol moest gaan zitten . Dat ik naar mijn andere vriendin moest kijken want die had het pas erg.  Toen ben ik erover opgehouden.   

Het moet haast wel een soort van jaloezie zijn maar dat had ik dus nooit verwacht vanuit die hoek 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Cleo66:

Ja dat is het m ook Pelle , dat jaar is vol en nu ?! Dobber ik wat rond in mijn nuchtere leven en ben ik eigenlijk ook best wel trots met hoe ik het allemaal doe en dan komt er zo'n hele goede vriendin en we gaan samen lunchen en na de lunch waarbij zij er 2 rode wijn bij dronk vraag ik of we nog wat gaan winkelen of nog een drankje.  Het werd weer een rode wijn want ze deden er toch maar best weinig in . En toen zei ze dat het eigenlijk niet bevorderlijk was om mijn vrienden of kennissen kring te behouden als ik om 22.30 al naar huis ging bij verjaardagen en dergelijke . Daar kwam het zo ongeveer op neer . Ik had van haar een dergelijk idioot verwijt nooit verwacht .  Of klopt het inderdaad dat je door te stoppen vrienden kwijtraakt?! 

Ik denk dat mensen bij wie echt alles om alcohol draait (ik denk natuurlijk aan mijn maat van afgelopen weekend), dat als je stopt of heel erg mindert de relatie nooit meer hetzelfde is. Of inderdaad misschien wel breekt omdat die ander het kennelijk nodig heeft om de verantwoordelijkheid voor teveel drinken te delen, en het te confronterend is als jij gestopt bent en je bent nu gelukkiger en haar lukt het niet. (Misschien heeft ze het al 20 keer geprobeerd). Dat is dan echt een probleem dat bij de ander ligt. Maar daar kom je niet verder mee totdat de ander zich dat eindelijk realiseert. En dan kan het misschien haar aanzetten om ook aan zichzelf te werken. 

Maar ja, voordat het zover komt, alcoholisten hè...

Iig voel ik hetzelfde zo gauw er een fles op tafel staat moet ik de aandacht van mn maat delen met die fles. Ik heb meegedronken wat heel weinig principieel is natuurlijk, maar wat verder ook niks oplevert. Want het is niet het feit dat je een paar glazen meedrinkt, wat weer een diepgaand (dronkemans) contact zou creëren. Dat werkt niet meer zo want het feit is dat ik dat stadium gehad heb, daar klaar mee ben met dat eindeloze zuip leven. Ik weet van mezelf hoe het werkt, ik zie bij hem hoe het werkt, alles is zo voorspelbaar met die achterlijke emmers whisky en die bellen sauvignon blanc van het formaat van een halve fles en als je die half op hebt dan knalt hij er de andere halve fles wel bovenop als je niet snel genoeg weigert. En dan verschillen dus de meningen op zo'n principieel punt, het wordt haast een geloofskwestie. Snij ik ook niet meer aan met hem, heb ik 2 jaar geleden gedaan maar dat levert echt niks op. Het lichtje moet m zelf opgaan. 

Verder was t heel gezellig maar alcohol wordt gewoon iets wat in de weg staat. The elephant in the room :) 

bewerkt door bumperjim

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Drie rode wijn wegtetteren...daar kan je al niet meer overheen, tegenin gaan praten. Ik had gekozen om de stad in te gaan. 

Jij haalt de gezelligheid uit de lunch, het samen zijn, zij uit de wijn en omdat het makkelijk l#lt. 

Jij maakt andere keuzes...

Ik zie dat bj al geantwoord heeft. Ik kom er niet uit met wat ik wil zeggen, maar ik denk wel degelijk dat je alcoholvrienden kwijt raakt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je doet het fantastisch Cleo én je bent een heel leuk mens. Ik vind het zo heerlijk verfrissend hoe jij hier soms aangeeft wat de uitspraken van andere met je doen. Heel herkenbaar maar je hoort het zo weinig, we zijn zo vaak bezig met onszelf sterk voor te doen tegenover anderen (en onszelf). Ik vind het juist sterk als je durft te laten zien dat je kwetsbaar bent, zonder daar verder dramatisch over te doen.

De reacties van je vriendin vind ik raar, natuurlijk mag jij voelen wat je voelt, daar heeft het leed van je andere vriendin niks mee te maken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...