Spring naar bijdragen

Alcoholverslaving en studententijd


Emeline

Aanbevolen berichten

Dag allemaal,

Ik zal me even voorstellen. Ik ben een vrouw van 20 en ik start binnenkort met een nieuwe studie. Ik heb sinds ongeveer 4 jaar een alcoholverslaving. De verslaving is bij mij redelijk binnen de perken te houden. Ik drink alleen s'avonds en ook niet elke dag. Daardoor heb ik mijn vorige studie prima kunnen afronden en loopt mijn leven redelijk prima. Ondanks dit heb ik wel echt een alcoholverslaving, na een paar jaar eindelijk in kunnen zien. Het liefst zou ik elke dag drinken, en zodra de gedachte in me opkomt om wat te gaan drinken, kan ik daar ook nooit onderuit komen. Het hoeft 's ochtends maar een keer in me op te komen en na de hele dag twijfelen zit ik uiteindelijk toch te drinken. Als ik drink, dan drink ik ook echt veel te veel. Gemiddeld 9 glazen. Met uitschieters naar 15.

Nu, ik begin dus binnenkort met een nieuwe studie, woon ook op mezelf sinds korte tijd. En ik was van plan om nu hulp te zoeken. Echter begint de twijfel. Ik ga nu een studententijd in en zit op kamers. Drinken lijkt er gewoon bij te horen. Als je mijn introductieweek al ziet, allemaal kroegentochten. Studentenverenigingen hebben elke week een borrel. Ik hoef daar allemaal niet aan mee te doen. Maar stiekem wil ik dit wel. Gewoon omdat het me gezellig lijkt. Maar ik weet ook van mezelf dat ik dit (nu) niet kan doen en niet drinken. 

Het wordt een beetje langdradig zo. Maar op het moment zit ik te twijfelen of dit wel de tijd is om iets aan mijn verslaving te doen. Ergens weet ik heel goed dat ik geen optie heb. Want het loopt de spuigaten uit en het is ook echt niet gezond. En ik weet ook dat ik best vrienden kan maken die niet perse (veel) willen drinken en dat ik ook helemaal niet hoef te drinken om het gezellig te hebben. Maar ik vind het zo lastig..

Ik wilde dit vooral even kwijt. Ik denk dat ik komende tijd sowieso even aankijk. Misschien zijn er mensen die adviezen hebben of die in hetzelfde schuitje zitten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom! Ik kan me voorstellen dat het nu ingewikkeld lijkt, omdat je mee wilt doen en onderdeel van de groep wilt uitmaken.

Toch lijkt me dit een uitgelezen kans om te stoppen en hulp te zoeken. Wat knap dat je hiermee aan de gang zou wilen!

Je kunt als je niets doet waarschijnlijk alleen maar meer gaan drinken. Je zult dingen gaan doen die je liever niet deed. Misschien ook vrienden verliezen. 

Nu is het moment een nieuwe vriendengroep te leren kennen die jou niet drinkend kent. Misschien heb je daar je leven lang iets aan.

Ik gun het je zo!

Succes!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom!

Respect voor je eerlijkheid @Emeline. Kan me voorstellen dat je het als lastig ervaart. Wat gelijk in me opkomt is; kun je wellicht online hulp zoeken? Dat kan via deze site ook he. Wordt ook vergoed. Zo kun je samen met een professional eens kijken naar je drink gedrag en de redenen erachter. Misschien kun je zo samen een plan maken hoe je dit het beste aan kunt (gaan) pakken. Wat -nu- het beste bij jou past. 

Verder eens met @Lika dat als je nu veranderingen gaat aanbrengen dan heb je daar de rest van je leven plezier van. Eneuh leven zonder alcohol vind ik écht een stuk fijner. Succes en blijf schrijven als je daar even behoefte aan hebt :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, zo is het bij mij ook begonnen! Wat goed van je dat je dit nu al onder ogen ziet, daar heb ik veel langer over gedaan.

Het is ook heel moeilijk om te genieten met mensen die aangeschoten raken als je zelf nuchter wilt blijven. Je levelt niet echt meer met de groep en dat voel je.  Ik ben veel ouder dan jij, maar bijna al mijn vrienden drinken, een groot deel daarvan drinkt stevig. Ook wordt er veel gerookt en geblowd. Zelf ga ik altijd als een van de eersten weg op feestjes, zodra men gaat lallen of zweveren is voor mij de lol eraf. In het begin van de avond is het altijd wel leuk, de mensen zijn dan nog niet aangeschoten of stoned.  

Vroeger was dat wel anders, dan dronk ik veeeeeeeel....

Tegenwoordig ga ik dus wel naar feestjes en borrels, en daar geniet ik van tot men dronken en stoned wordt. Zo onderhoud ik de contacten. En verder doe ik veel met mijn vrienden overdag in de weekenden en de vakanties.

 

bewerkt door Patries
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Hoi @Emeline en welkom. 

Wat jammer eigenlijk, je begint een nieuwe studie en dit onderwerp wat eigenlijk maar een zijspoor is, staat in het middelpunt van de belangstelling. Gaat het zo wel lukken? Ga je studeren of borrelen?

Ja het hoort er allemaal bij, borrels en borrels en nog eens borrels. Ik ken het maar al te goed. In mijn tijd verkocht de borrelcommissie de Duveltjes voor een gulden (jaja toen nog), daar draaiden ze zelfs een beetje verlies op, en dan tikte je tussen 5 en 7 wel een duveltje of 5 à 7 naar bnnen. Dan kon je niet meer fietsen en wie het toch probeerde verloor vaak een tand of erger. En de avond was verder hopeloos verloren en de dag daarna ook.

Toen dachten we dat dat heel normaal was. 

Naïeve student was ik, van een jaar of twintig, nooit wat heftigs meegemaakt, altijd beschermd opgevoed, nergens enig idee van. 

En voor je het weet ben je 20 jaar verder en drink je elke dag en heb je dus je halve leven verzopen. Heel veel dingen niet bewust meegemaakt. Je kinderen met name. Je hebt concentratieproblemen, geheugenproblemen. Misschien vormt zich al een leverkanker of een hersenbeschadiging. Goh ja joh, denk je misschien. Ja echt. Wist ik toen maar wat ik nu weet.

Ik ben hier een jaar geleden uitgestapt. Veel te laat. Maar toch. Nu vooruit kijken en niet achterom.

Jij bent 20 en nu al verslaafd zeg je. Hoe zie je jezelf over 20 jaar? Nog verslaafder of iemand die een gelukkig leven leidt? Want het 1 sluit helaas het ander uit.

Kap ermee, de stekker eruit. Niet meer drinken. Echt een aantal maanden niet of een jaar. Van die gewoonte af. Mag je dan nooit meer drinken? Daar gaat het nu ff niet om. Sommigen kunnen weer met mate drinken,  velen niet. Dat komt later aan de orde. Eerst moet je eruit uit die groef die helemaal de verkeerde kant op gaat. 

Een beetje borrelen kan geen kwaad. Maar voor jou wel omdat je al verslaafd bent. Je moet er eerst echt helemaal vanaf. 

Doe het en je zal jezelf heel erg dankbaar zijn later. Of doe het niet en dan vergaat het je zoals mij en vele anderen hier en dan heb je spijt. Niet dat het ooit te laat zal zijn om te stoppen maar jeetje je bent 20 joh dan moet je nu in actie komen voordat het er nog veel meer in slijt. 

Hoop dat het je aanspreekt. Hoe dan ook heel veel succes met de studie!!

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...