Spring naar bijdragen

Nuchter leven


Zonnig

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Phoe waar zal ik beginnen?

Het eerste is wat erin me opkomt is dat ik genoeg heb van de alcohol. Van het soms niet meer weten wat ik doe. De emotionele schommelingen, de enorme katers en ik merk dat ik de laatste tijd steeds méér drink. Niet dagelijks maar wél veel te vaak en de afgelopen tijd ook écht veel te veel.

Dat wil ik niet meer.

Ooit is het me eerder gelukt om jaren niet meer te drinken. Dat was een hele klus. Dit heb ik o.a met verslavingszorg gedaan. Hoop dat het me nu zo lukt en eerlijk gezegd en ook dat ik er niet meer aan begin. Want het ging jaren oke maar nu bah...ik baal weer enorm van mezelf.

Ik voel wel dat ik ook andere dingen in mijn leven mag veranderen want ik isoleer mezelf teveel. Gelukkig starten er in september weer allemaal zaken en daar ben ik blij mee. Verwacht dat dit wel mee gaat helpen.

Is dit herkenbaar voor iemand?

En mag ik vragen hoe jullie hiermee omgaan?

bewerkt door Zonnig
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor wie niet! :D 

Omgaan, eigenlijk is het haast onmogelijk ermee om te gaan op een juiste manier als je veel te veel drinkt, je kan het beste eerst helemaal van de gewoonte (verslaving, laten we t beestje bij de naam noemen) af raken. De stekker eruit, echt een tijd lang. Dan voel je je een stuk beter en vallen allerlei dingen op hun plaats. 

Overweeg je te stoppen of ben je nog niet zover?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wil echt stoppen. Idd ermee omgaan lukt dus blijkbaar niet. Ik heb mezelf weer zoveel wijsgemaakt....bah bah wat baal ik van mezelf. Ja ik heb al dagen niet gedronken maar dat is voor mij ook niet de kunst. Dat kan ik altijd wel maar steeds komt er een moment dat ik vind het wel kan. Dat ik het lekker vind. Weg wil in een roes. En dat gaat eerst vrij rustig maar de keren erna en de laatste tijd dus helemaal veel te gek! Ik weet amper nog wat ik gedaan of gezegd heb...echt vreselijk...

En ja dit is idd verslaving. Het is klaar. Ben alleen wel aan het kijken of ik daar nog extra hulp bij moet zoeken. Moet zeggen dat dit al helpt. De tranen stromen en dat is goed. Het is nu net of het échter wordt en ik ben blij met je reactie. Thanks!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is ook al helpend om hier bij anderen te lezen want idd...de depressies, je niet goed voelen, je het niet waard voelen etc...dat komt juist van de alcohol! Zo stom dat ik het weer omgedraaid heb. Want ja ik begon wel weer méér te drinken omdat er hier verdrietige dingen aan de hand zijn maar dat maakt het alleen maar erger....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo, Zonnig. Goed dat je dit forum gevonden hebt en hier komt schrijven. Welkom.

Er staat op YouTube een zeer verhelderende lezing van Dr. Els Noorlander over verslaving die ik je van harte kan aanbevelen om eens met volle aandacht te bekijken. Het duurt wel ca. 30 minuten dus je moet het doen op een moment dat je er tijd voor kunt nemen. Haar verhaal maakt veel duidelijk over de achterliggende mechanismen die zich in je lijf, en vooral in je hersenen afspelen als je gewend bent veel te drinken. Voor het gemak volgt hier een link.

https://www.youtube.com/watch?v=pqjRCj5DIRs

 Je echte zelf terugvinden is mijn advies. Dat kost wat tijd en gaat het beste met een fit lijf zonder alcohol. Er zijn ook wel gerichte boeken en internetcursussen op dit terrein. Zoek maar eens hier en daar. Op dit forum vind je ook allerlei tips als je wat rondneust. Waar het in de kern op neerkomt: het zaadje waaruit jij opgegroeid bent heeft nog steeds alle potentie om voluit tot een fantastische wasdom te komen maar was nooit bestemd goed te functioneren in een emmer vol alcohol.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wauw, bedankt voor al jullie reacties. Ze doen me goed. En Bob ik heb het bekeken en het is leerzaam om haar uitleg te zien. Ik merk dat dát dit heel goed kan bij mij. Daarbij mis ik verbinding. Ik werk veel alleen en ik ben simpelweg teveel alleen. Ipv dát aan te pakken heb ik bij elke teleurstelling mezelf meer en meer geïsoleerd. Ik las net elders op het forum ...sorry ik weet je naam niet meer...over hoe je je avond of dag zo in kon delen zodat je kon drinken. Dat is zo herkenbaar voor me. Dit forum is confronterend (er zijn al heel wat tranen gevloeid) maar ook heel helpend. Want de herkenning en erkenning en de steun onderling doen me goed. Ook dat er zo respectvol met elkaar wordt omgegaan. Erg fijn. Ik ben van plan om hier vaker te lezen en te schrijven. Heb me ook opgegeven voor een online traject want ik weet van mijn eerdere stoppen dat ik het niet allemaal alleen kon. Heb bijna 6 jaren niet gedronken en de afgelopen jaren sloop het er langzaam weer in. Het terugtrekken, het steeds meer drinken. Steeds vaker avondjes plannen met koning alcohol....de schaamte (wat heb ik gedaan en gezegd?) de schuld (sjonge wat een slappeling vind ik mezelf dan) de enorme katers en het uitslapen van die katers. Daardoor weer liegen...Met drank op achter het stuur och och wat fout!! En zo is de circel weer rond voor een isolement. Ik heb me net ook voor allerlei bijeenkomsten opgegeven en ik zal blij zijn als het weer september is en dus de vakantie periode omtrent veel dingen zoals sport (yoga) en andere dingen weer gaan beginnen. En mezelf dan ook echt dwingen om te gaan want dat is soms nog wel een ding hier bij mij. Ik ben vrij introvert en óók graag alleen maar teveel is ook niet goed.  Dit terwijl, als ik erop uit ga,  ik het naderhand eigenlijk meestal wel fijn vind. Herkenbaar? Nou vandaag is bijna om....fijne nuchtere avond iedereen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Francoise,

Ja na bijna 6 jaren toch weer (na jaren hoor het is er lang-zaam ingeslopen) toch weer zo terug gezakt. Bah bah wat een walging voel ik nu zeg! Maar ik weet ook dat die walging weer weg ebt en om dan toch de eerste te laten staan, bij een sterk trek moment, valt niet mee. Althans zo was het voor me dus daar ga ik nu weer vanuit. Ook ik wil echt voorgoed stoppen. Toch kan ik ook wel wat met de AA gedachte dat je het in stukken hakt en dus zegt: vandaag drink ik niet. k voelde me niet altijd op mijn plek destijds bij de AA maar heb er veel geleerd. En mocht het nodig zijn dan ga ik daar ook weer naar toe heb ik vanavond besloten. Want ik herinner me nu gelukkig ook weer hoe krachtig en rustig ik me óók kon voelen (na een langere tijd droog/nuchter zijn dan he). Dat gaf eigenwaarde en zelfrespect en dat mis nu! Ik heb dingen gedaan die ik écht niet meer wilde maar tja dus toch....En ik weet dat ik dat niet doe wanneer ik nuchter ben. En ik las ook elders hoeveel tijd het in beslag nam...ook dat is idd zo. Sjonge jonge wat kun je het er maar druk mee hebben. En wat onecht ook....brrrrr Goed zeg dat jij er ook mee bezig bent! En elke dag is er 1 he. Stapje voor stapje dan breekt het lijntje niet. Dat advies kreeg ik vaak bij de VNN en de AA en las ik nu ook weer op het forum en zo is het ook. You go! En bedankt voor je reactie :)

 

Lika, ...zacht zijn idd dat is de kunst een hele mooie ook. Ben de schaamte nog niet kwijt...en dat zal ook wel even duren maar zachtjes zijn met mezelf is absoluut een helende 'weg'. Dankjewel voor je tip..*roosje terug voor jou*

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dankjewel Niet meer :)

Goedemorgen allemaal,

Al voelt het voor mij niet helemaal als een goede morgen want ik ben knetter emotioneel. Huilen huilen huilen...herkenbaar voor iemand? Gelukkig kan ik het laten gaan en daar ben ik dan wel weer dankbaar voor want ik werk vanuit huis maar het alleen zijn en de stilte vallen me wel zwaar. Zag net pas dat je je hier ook online kunt aanmelden voor online hulp. Misschien doen ik dat ook nog wel. Iemand ervaring met de online hulp van deze site? Hoop dat jullie een goede nacht hebben gehad en wens jullie een fijne nuchtere dag!

Vandaag drink ik iig niet. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Normaal verzuip je die gevoelens misschien. Nu kan het er lekker uit. 

Ik kan ook ineens helemaal overlopen. Nooit goed geleerd met verdriet, frustratie en boosheid om te gaan. 

Ik geloof wel dat je emotioneel niet helemaal volwassen word als je wegzuipen ervan als oplossing zag. 

Laat je tranen lekker lopen. Neem daarna een frisse douche. Voel je je gewoon van binnen en van buiten schoner gespoeld. 

Heel veel succes met vandaag niet drinken :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja dat is het precies Sophie!

Bedankt voor het delen van je inzicht. Op een volwassen manier ermee om leren gaan...dat mag ik idd meer gaan leren nu. Wil het liefs wegkruipen en voel me net een klein kind wat troost nodig heeft. (Heb ik nooit veel ervaren van anderen of mezelf maar die hunkering blijft blijkbaar en is nu even hevig). Ben ook gestopt met roken dus ook daarmee verdoof ik nu ook niet. De vorige keer bleef ik roken en rookte ik heel veel. Dat wil ik nu anders leren doen. Dat schoonspoelen is ook een mooie...neem het graag mee deze dag.

Jij ook succes :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Herkenbaar hoor! 

Het leven wegdrinken/ werken/ lezen/roken.... dat deed ik. Maar ik blijk het gewoon te kunnen. Leven. Al huilend, maar ook vaak van harte lachend en koesterend wat er is. Doelen stellen naar waar ik heen wil. Langzaam.

Het hoort er allemaal bij. :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou dat is ook 'toevallig' Bob want daar heb ik me gisteren dus aangemeld. Ik kijk nu haar video's en vind haar benadering fijn. Heb jij het boek -de grote verdoving- ook gelezen? Oh en nog bedankt voor je inspirerende zinnen van je vorige reactie. Die ga ik ook onthouden want zo is het ook.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

He dat is leuk dat je je daar ook net hebt aangemeld. Haar aanpak gaat verder dan alleen die alcohol en bij mij heeft het reuze goed gewerkt om achterliggende zaken te vinden en voor mezelf in het reine te krijgen. Ik heb eerst een korte introductiecursus met video gedaan en daarna een videocursus van 30 dagen. "De grote verdoving" van Erik Stofferis ben ik pas later gaan lezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fijn om te lezen dat jij er veel aan hebt (gehad) Bob. Voor mij is het idd duidelijk dat het met meerdere zaken eronder te maken heeft. Vind het ook leuk dat ze in een video verteld over introvert zijn. Sowieso veel herkenning tot nu toe. Ik heb me aangemeld voor de 30 dagen. Maar wil zelf er echt voor altijd vanaf. Dat is zo'n grote stap dus doe ik het verder vooral weer op de  "AA manier". Het toegeven stuurloos te zijn. Het verlangen geen druppel alcohol meer te nemen. En Alleen vandaag telt.

Heb het boek -de grote verdoving- net bestelt dus ben benieuwd :) Hoe vond/vind jij het boek?

Wat verder nog in me opkwam en ik hier even van me af wil schrijven is dat het zo'n gekke kronkel is om te denken dat alcohol helpt ivm angsten bv. Of helpt bij nare emoties die ik niet wil voelen...niet aan wil gaan. Het maakt het alleen maar erger. Geen wonder ook dat ik nu zoveel moet huilen...ik heb het weer heel lang opzitten kroppen/weg gerookt of gedronken...De deksel is eraf en ja dan moet het eruit. Ik ga deze tijd echt als een bezinning-tijd invullen en daarna gelukkig beginnen met activiteiten om mezelf meer te verbinden met anderen. Want daarin zit ook een hele duidelijke les voor mij. Ik vind het vaak eng maar voel me ook vaak eenzaam. Ik ben ook veel alleen. Dat is zonder alcohol soms ook wel (dat ik me zo rot en alleen voel) maar mét maakt het nog erger! Het down voelen wordt met alcohol niet beter maar ook alleen maar erger..Zwelgen noem ik dat ook wel. Dat besef is er nu heel duidelijk en kan ik mee verder. Pijnlijk maar merk nu ook dat het wegzuipen of roken me in een toestand houdt waar ik niet uit kom...dan veranderd er niets. Nu moet ik wel voelen...bezinnen...en in de actie om hiermee om te leren gaan. Alles voelen/aan leren gaan...zowel heftig als opluchtend. We gaan het weer ervaren. Ooit kon ik dit ook en voelde ik me veel kalmer, steviger en stabieler dus het is zeker de moeite waard....Moet het me alleen weer zien te herinneren. Want wat heb ik mezelf weer van alles wijsgemaakt....

Zit nu een video te kijken van rondom 10 https://www.uitzendinggemist.net/aflevering/48231/Rondom_10.html En Erik Stofferis zegt het wel treffend: alcohol (of welke drug dan ook) put uit en dat ontneemt je je levenslust. 

bewerkt door Zonnig
Link naar opmerking
Deel via andere websites

In het boek van Erik Stofferis heb ik inspirerende passages aangetroffen maar ook delen met fasen, opsommingen en genummerde stappen die ik lastig te volgen vond ten dele overgeslagen. Misschien ga ik er later nog wel eens mee verder. Bedankt voor je link naar de uitzending van Rondom 10. Die zal ik ook eens bekijken.

Ik ben benieuwd hoe de 30 dagen cursus je zal bevallen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag 5...wederom huilen met het opstaan. Voel me zo vreemd zonder alcohol en nicotine. Ik heb dit nog nooit tegelijk gedaan. Ik voel me echt duf, leeg en het is zo kaal. Het eerste wat ik voorheen deed was koffie en een sigaret roken. Nu mag ik het anders invullen. Heb me voorgenomen om hier te komen schrijven want dit voelt nog een beetje als een houvast. Ook heb net de koffie weggegooid omdat het het me triggerde om weer te willen roken erbij. Voorlopig maar aan de thee. Alles voelen...vind het pittig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...