Spring naar bijdragen

Advies Alprazolam afbouw - huisarts helpt niet


Aanbevolen berichten

Beste forumleden,

dit is mijn eerste berichtje hier en volgens mij zijn jullie allemaal ervaringsdeskundigen, dus ik ben heel benieuwd naar jullie adviezen. 

Vanaf september zit ik thuis met een burn-out met angst- en paniekklachten en hiervoor heeft mijn huisarts Alprazolam voorgeschreven. Op het hoogtepunt (november/december) slikte ik 3x maal daags Alprazolam:

0,5 mg/ 0,25 mg/ 0,5 mg 

Met veel horten en stoten ben ik inmiddels via de volgende stappen afgebouwd:

0,5 / 0,25 / 0,5

0,375/ 0,375 / 0,375

0,3125/ 0,3125/ 0,3125

0,25/ 0,25/ 0,25 

En momenteel gebruik ik:

0,1875/ 0,1875/ 0,1875

Ik haal er steeds een kwart af, dus mijn volgende stap zou zijn: 0,125/ 0,125/ 0,125

Is dit een goede manier van afbouwen? En zijn het hoge doseringen die ik nu nog gebruik? Zou ik sneller kunnen afbouwen? En hoe lang moet ik er dan tussen houden?  Omdat ik momenteel veel strubbelingen op het werk ervaar met een mislukte reintegratie poging zit ik al een week of 5 vast op deze dosering. Maar door de stress (of door de Alprazolam?) heb ik ‘s ochtends vaak last van trillingen, zweten, slecht slapen. Voel mn bloed stromen door mn aderen. Heb ik af en toe last van derealisatie, heel naar. Mijn gevoelens zijn soms afgevlakt en dan ineens weer heel emotioneel, af en toe doorslaand naar paniek. 

Graag wil ik toch doorpakken met de afbouw, omdat ik denk dat het me meer kwaad dan goed doet en ik wil mn hersenen de kans geven te herstellen. 

Echter gisteren heb ik hierover met mn huisarts gebeld en die zou me eerder adviseren weer op  te hogen. Die beweert dat de symptomen die ik tijdens afbouw benoem (zweten, bibberen, hoofdpijn, onwerkelijk gevoel) niet door de medicijnen kunnen komen. Die zegt dat die er juist voor zorgen dat je die verschijnselen niet hebt. 

Graag jullie ervaringen en advies. Alvast ontzettend bedankt!!

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag @Brien79, allereerst welkom hier!
 

Alvorens ik op je vragen inga nodig ik je van harte uit mee te praten in onze Huiskamer. Deze vind je bij Ditjes , datjes en Dagdraad. 
In de Huiskamer praten veel ervaringsdeskundigen en lotgenoten met elkaar, nemen de dag door, steunen elkaar en geven elkaar tips. 

Het afbouwen doe je op zich niet te snel en het gaat ook niet meer om erg hoge doseringen. 0,1875 mg Alprazolam is ongeveer gelijk aan 3,75 mg Diazepam. dat gebruik je drie maal daags, tesamen dis zo'n 11 mg Diazepam. 

Ik adviseer je wel om met je huisarts te bespreken om de Alprazolam om te zetten in Diazepam. 
Waarom? Alprazolam heeft een korte halfwaardetijd en is mede daarom een heel lastige om af te bouwen. Diazepam blijft langer in je bloed en geeft daardoor in de regel minder heftige afbouw verschijnselen. 

De symptomen die jij ervaart komen meer dan waarschijnlijk wel van de Benzo's en zijn afkickverschijnselen. Het advies van je huisarts om op te hogen is echt niet logisch. Sterker nog: dan worden de problemen uiteindelijk alleen maar groter omdat je meer en langer moet afbouwen. Bovendien is het zeer de vraag of ophogen je verlichting en stabiliteit geeft. 

Nog een tip: Google eens op Ashton Manual. Er is ook een Nederlandstalige versie. daarin staat op een professionele manier beschreven wat benzo's en ontwenning van benzo's met je doen. Je zult dan ook klachten herkennen, hetgeen je gerust kan stellen. 

Sterkte! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste @Cyclad58

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik zal zeker ook eens gaan meelezen in de huiskamer. Dank voor de uitnodiging.

Is 11mg diazepam nog veel om af te bouwen? In welke stappen zou ik dit dan moeten doen?

Ik heb al eens gevraagd aan mijn huisarts of ik mocht overstappen op diazepam, maar daar was hij geen voorstander van. “Dan moet je daar weer aan wennen en je weet niet wat dat doet. Bovendien lukt het je toch om ze in kwartjes te snijden? Ik zou gewoon zo doorgaan.”

Misschien moet ik nog eens met de apotheker gaan praten. Die lijkt er meer verstand van te hebben.. , maar uiteindelijk moet de arts voorschrijven...

ik wil écht niet meer ophogen en vraag me inderdaad ook af of dat stabiliteit zou geven. 

Met welke methode hebben de meesten hier succes? Zelf afbouwen en eerst omzetten naar diazepam?

Ik word soms zo moedeloos van de zoektocht naar de juiste hulp.

De Ashton manual heb ik een paar maanden geleden al eens gelezen, maar ga ik zeker nog eens doen. 

Bedankt voor je reactie!! Het voelt soms als een hele eenzame weg....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij heel veel gebruikers werkt afbouwen met Diazepam het beste.

Diazepam is verkrijgbaar in tabletten van 2 mg. Die kun je ook gemakkelijk halveren tot 1 mg of vierendelen tot 0,5 mg. 

Afbouwen met 1 mg per 2 weken is methode die kan werken. Dan ben je 22 weken bezig. Mocht dat op enig moment te snel gaan kun je de afbouwstapjes halveren tot bv 0,5 mg per 2 weken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hello,

Zelf zat ik op 2mg Retard en nu op 0.5 retard. Wat jouw huisarts zegt is niet waar. Door op te hogen ga je na een tijd idd meer problemen hebben. Ikzelf ben ook met de gewone 0.5 begonnen tijdens een burnout. Huisartsen weten soms niet goed hoe het zit he, met de benzo's. En idd, afbouwen geeft net de klachten die jij beschrijft. ( ik zit er ook midden in).

Maar als ik het zo kan lezen, gaat het niet op het werk? Je zou eens kunnen proberen om afstand te nemen van je werk, eventueel bij psychiater gaan en halftijds werken? Om zo misschien rustig af te bouwen en ander werk te zoeken?

Maak zeker de fout niet om GEEN therapie te volgen, want benzo's nemen of blijven nemen om problemen te onderdrukken heeft geen zin, en therapie kan je echt wel helpen!

 

Big hug en sterkte!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Benzo's remmen de aanmaak van melatonine en zorgen, net als alle medicijnen, voor verliezen aan vitaminen en mineralen. Bij het afbouwen/stoppen kan je dit soort ontregelingen extra voelen. Een tekort aan melatonine en voedingstekorten lossen zich niet vanzelf op dus je kan nog tijden klachten houden. Zorgen voor volwaardige voeding met wat voedingssupplementen die de aanmaak van melatonine en andere neurotransmitters verbeteren kan schelen. Stofjes als serotonine en melatonine worden namelijk aangemaakt uit tryptofaan, samen met nog tal van andere vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren. Als je nog klachten hebt, advies vragen aan een orthomoleculair therapeut.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...