Spring naar bijdragen

On and on #gaathetooitbeteren?


PanicGirl

Aanbevolen berichten

 

Hallo,

Ik stel me hier even voor ( ben wat in paniek en hopeloos ).

Ik ben afhankelijk van xanax retard. Ik ben 40 en wil mn leven beteren na jarenlang gestruggle met burnout en paniekstoornis, een moeilijke scheiding en een verschrikkelijke relatiebreuk ( waar ik nog steeds niet over ben ), en 2 fulltime jobs gecombineerd. 

Ik heb tot wel 4 mg X retard genomen en ben nu in dagtherapie "schema". Daarvoor had ik een tweetal jaar geleden op 5 weken tijd volledig afgebouwd maar was er na ontslag meteen weer aan begonnen omdat ik geen nazorg aangeboden kreeg en ik op een wachtlijst van 1 jaar stond en tich terug moest kunnen functioneren.

Nu, die Xanax heb ik genomen om te overleven, om te presteren, maar het deed zn "werk" niet meer en ik stond voor de keuze om ofwel meer te nemen (=neen dus), of er mee te kappen en weer eens in therapie te gaan. 

Ik koos voor het tweede. Ik ben nu op 3 weken tijd van 2 mg naar 1 mg gegaan. Het is best heftig. Wie heeft hier ervaring mee en een positief resultaat uit kunnen halen nadien? Mn lichaam is zo gespannen en naar her schijnt geeft Xanax juist angsten na lang gebruik ( 4 j bij mij, maar in het begin enkel situationeel). 

Wat zijn waves en windows?

Kan he echt wel normaal functioneren nadien? Mn AD werd eerst opgehoogd en ik krijg in totaal 10 weken van de 6 maand therapie de tijd om volledig af te bouwen... maar het voelt soms zooo k## dat ik dan al mn motivatie kwijt geraak en gewoon wil stoppen met stoppen.

Maar dat doe ik niet... heb wel de indruk of ben erg bang dat ik compleet geschift ga worden, psychotisch of nooit meer ga kunnen functioneren... 

#help 

bewerkt door PanicGirl
Niet goed geplaatst
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Misschien goed om te weten dan zowel benzo's als antidepressiva de aanmaak van melatonine afremmen (behalve tricyclische antidepressiva) en zorgen voor tekorten aan tal van vitaminen, mineralen en andere stoffen, die juist belangrijk zijn voor de aanmaak van allerlei neurotransmitters.

Wat kan schelen is zorgen voor volwaardige voeding en op tijd rust nemen. Suiker en histaminerijke voedingsmiddelen kunnen ontregelend werken. Diverse vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren kunnen helpen de aanmaak van allerlei neurotransmitters te verbeteren. Er zijn ook natuurlijke middelen die je in plaats van antidepressiva kan gebruiken maar je kan ze niet altijd samen met antidepressiva gebruiken. Je zou advies kunnen vragen aan een orthomoleculair therapeut. Zo iemand kan kijken naar je algehele gezondheid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...
46 minuten geleden zei gerda:

hallo wat is een tricyclische  antidepressiva   ?????       alvast
 

Tricyclische antidepressiva (TCA’s) worden ook wel de klassieke antidepressiva genoemd. Vaak wordt tot deze groep ook het tetracyclische maprotiline gerekend. De TCA's worden onder andere toegepast bij de behandeling van depressieve stoornissen, vooral die met melancholische (vitale) kenmerken, bepaalde angststoornissen als paniekstoornissen, gegeneraliseerde angststoornissen (GAS), sociale fobieën en obsessieve compulsieve stoornissen (OCS) en bij enuresis nocturna (bedplassen, bij kinderen, imipramine, amitriptyline). De laatste jaren heeft er bij de behandeling van depressie in de eerste lijn een verschuiving plaats gevonden naar de nieuwere antidepressiva, m.n. naar de selectieve serotonine heropname remmers (SSRI's). De werking van de TCA's berust op remming van de heropname van serotonine en/of noradrenaline uit de synapsspleet. De heropnameremming treedt direct op, terwijl het antidepressief effect pas na een aantal weken naar voren komt. Daarnaast worden ook de cholinerge, histaminerge en alfa1-receptoren geblokkeerd.

Ik stap nu over van Citalopram (Ssri) naar een tca NL clomipramine.. dit zou meer moeten helpen bij angsten en dwanggedachten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 weeks later...
Op 18-7-2018 om 14:18 zei PanicGirl:

 

Hallo,

Ik stel me hier even voor ( ben wat in paniek en hopeloos ).

Ik ben afhankelijk van xanax retard. Ik ben 40 en wil mn leven beteren na jarenlang gestruggle met burnout en paniekstoornis, een moeilijke scheiding en een verschrikkelijke relatiebreuk ( waar ik nog steeds niet over ben ), en 2 fulltime jobs gecombineerd. 

Ik heb tot wel 4 mg X retard genomen en ben nu in dagtherapie "schema". Daarvoor had ik een tweetal jaar geleden op 5 weken tijd volledig afgebouwd maar was er na ontslag meteen weer aan begonnen omdat ik geen nazorg aangeboden kreeg en ik op een wachtlijst van 1 jaar stond en tich terug moest kunnen functioneren.

Nu, die Xanax heb ik genomen om te overleven, om te presteren, maar het deed zn "werk" niet meer en ik stond voor de keuze om ofwel meer te nemen (=neen dus), of er mee te kappen en weer eens in therapie te gaan. 

Ik koos voor het tweede. Ik ben nu op 3 weken tijd van 2 mg naar 1 mg gegaan. Het is best heftig. Wie heeft hier ervaring mee en een positief resultaat uit kunnen halen nadien? Mn lichaam is zo gespannen en naar her schijnt geeft Xanax juist angsten na lang gebruik ( 4 j bij mij, maar in het begin enkel situationeel). 

Wat zijn waves en windows?

Kan he echt wel normaal functioneren nadien? Mn AD werd eerst opgehoogd en ik krijg in totaal 10 weken van de 6 maand therapie de tijd om volledig af te bouwen... maar het voelt soms zooo k## dat ik dan al mn motivatie kwijt geraak en gewoon wil stoppen met stoppen.

Maar dat doe ik niet... heb wel de indruk of ben erg bang dat ik compleet geschift ga worden, psychotisch of nooit meer ga kunnen functioneren... 

#help 

Ik heb ook xanax  nu afgebouwd naar 1mg. Daarnaast quetapine om te slapen. Slapen gaat beter soms zonder quetapine. Sta op het punt door te draaien van angst. Ik wil bijna weer naar 2mg grijpen verder heb ik nog 125 mg imipramine

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...