Spring naar bijdragen

Langdurig gebruik lage dosering Alprazolam


Bert8090

Aanbevolen berichten

Beste hulpverlener,

Sinds een een heftige burn out zo'n 1,5 jaar geleden heb ik alprazolam voorgeschreven gekregen door de huisarts om rustig te blijven. Ik gebruik dit 4/5 keer per week in een dosering van 0.12mg of 0.25mg per dag. Heel soms 2 pillen per dag dus 0.5mg. Soms gebruik ik het ook een aantal dagen niet.

Echt er helemaal vanaf komen doe ik nooit. Mijn huisarts zegt dat bij deze lage dosering het geen kwaad kan en blijft ook voorschrijven.

Door alle horrorverhalen op het internet wordt ik erg onzeker over mijn gebruik. Hoe staan jullie in het langdurig gebruik van lage doseringen?

Mijn burn-out is nog niet herstelt, werk 5 uur per dag en heb nog altijd veel klachten. Ik hoop te stoppen met de alprazolam als de klachten minimaal zijn. Maar dit kan zo nog wel 1/2 jaar duren....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Over het algemeen zullen wij toewerken naar volledige afbouw. Dan wel op het juiste moment.  Mogelijk denkt je huisarts dat dat moment nog niet zover is? (Hoe denk je daar zelf over?)  Het komt wel eens voor dat wij wachten met de afbouw, met name wanneer mensen anders dusdanig 'ontregelen' dat iemands functioneren te slecht wordt. Dan zetten we liever in op stabiliteit en pas op een later moment afbouwen.  

Eigenlijk zouden we dus meer van je moeten weten om die vraag goed te kunnen beantwoorden.
Mocht je het antwoord van je huisarts onvoldoende vertrouwen, dan zou ik dat wel met je huisarts bespreken als ik jou was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb toch ook nog even bij een psychiater navraag gedaan. Die benoemt dat deze groep van medicijnen lichamelijk niet erg gevaarlijk zijn. Op lange termijn is er geen schade van te verwachten.

Wel zijn er drie gevaren om rekening mee te houden:

- De verminderde angst maakt dat bij autorijden soms grotere risico’s worden genomen dan bij je past

- Gewenning maakt het middel minder werkzaam; dus pauzes inlassen, geen dagelijks gebruik. Dit werkt dan zolang als iemand het kan uithouden om niet meer en meer te gaan gebruiken (dit vraagt dus wel oplettendheid).

- Op latere leeftijd neemt de kans op botbreuken snel toe door onzekerheid op de benen.

 

Dit ter aanvulling.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
Op 12-7-2018 om 17:07 zei Bert8090:

Beste hulpverlener,

Sinds een een heftige burn out zo'n 1,5 jaar geleden heb ik alprazolam voorgeschreven gekregen door de huisarts om rustig te blijven. Ik gebruik dit 4/5 keer per week in een dosering van 0.12mg of 0.25mg per dag. Heel soms 2 pillen per dag dus 0.5mg. Soms gebruik ik het ook een aantal dagen niet.

Echt er helemaal vanaf komen doe ik nooit. Mijn huisarts zegt dat bij deze lage dosering het geen kwaad kan en blijft ook voorschrijven.

Door alle horrorverhalen op het internet wordt ik erg onzeker over mijn gebruik. Hoe staan jullie in het langdurig gebruik van lage doseringen?

Mijn burn-out is nog niet herstelt, werk 5 uur per dag en heb nog altijd veel klachten. Ik hoop te stoppen met de alprazolam als de klachten minimaal zijn. Maar dit kan zo nog wel 1/2 jaar duren....

Beste Bert, ik ben het niet eens met de conclusie van de psychiater. Het is wel schadelijk voor je op de lange termijn, in de fabrikanten informatie wordt het ook afgeraden voor lang gebruik (doen ze om zichzelf in te dekken tegen schadeclaims) en mag je het maximaal 2 tot 4 weken gebruiken. De reden dat mensen hier op het forum terecht komen is omdat er zo slecht voorlichting wordt gegeven door psychiaters, dat er vele slachtoffers vallen van benzodiazepines. Zonder dat je het wist, ben je in de val van benzodiazepines terecht gekomen, zoals velen anderen met jouw. Je kan er niets aan doen dat je er niet vanaf komt zonder ellende, want dat is nou juist het hele eieren eten. Je lichaam gaat in ontwenning als je stopt met slikken en ontwenningsverschijnselen lijken  op ernstige psychiatrische aandoeningen. Zodra jij klaagt over angst zegt de psychiater dat je angststoornis niet helemaal weg is en dat je een onderhoudsdosis nodig hebt. Wat niet waar is!! Je lichaam is puur afhankelijk, je brein is aangepast aan de werking van de medicijnen en kan dus niet meer normaal functioneren zonder. Om je hersenen de tijd te geven te genezen, zal je dus door ontwenning heen moeten en de klachten voor lief moeten nemen. Hier op het forum doen vele mensen het op die manier, want dat is de enige manier die er is op dit moment. Alprozalam is behoorlijk potent helaas. 0.5 mg is gelijk aan 10 mg Valium/Diazepam.  ( weet niet of je dat wist, maar het liet mij zien wat voor een dosis ik eigenlijk had geslikt) . Om af te bouwen is het nodig om in kleinere stappen te kunnen afbouwen en dat kan dus wel met Diazepam en niet met Alprozalam. Het is goed om de Ashton Manuel eens te lezen. Een professor in Engeland heeft benzo bestudeerd en de afbouw daarvan. Omdat niemand ons steunt heeft ze een manual voor ons gepubliceerd die ons kan helpen bij het afbouwen van benzo's. Ik voeg hem toe bij dit bericht. Lees het goed door en je zal begrijpen wat benzo's doen en waarom je moet afbouwen en hoe je ongeveer moet afbouwen. En als het moeilijk is zijn wij hier op het forum om je te helpen. Maar de hulpverlener van dit forum is geen ervaringsexpert en dat ben ik ( jammer genoeg) wel. Dus antwoorden op vragen die hier door hun worden beantwoord , ben ik het vaak niet mee eens, of verdient aanvulling.

Ik hoor graag hoe het met je gaat en wat je denkt na het lezen van mijn antwoord.

dutchmanual Ashton.pdf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Benzo's remmen de aanmaak van melatonine en zorgen voor verliezen aan vitaminen en mineralen, met name vitamine B, C en K en calcium. Bij afbouwen/stoppen kan je dit soort ontregelingen extra voelen en dit is ook het verslavende van dit soort middelen.

Ben zelf meer een voorstander van zorgen voor evenwicht tussen inspanning en ontspanning en vooral zorgen voor volwaardige voeding plus wat voedingssupplementen die helpen je zenuwstelsel te versterken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...
  • 2 months later...

Ik zal wel een vreemde eend in de bijt zijn, maar ik zie het als niet extreem gevaarlijk. Je lijkt niet meer te nemen dan wat er wordt voorgeschreven. Dat spreekt al voor je, want als je een grote affiniteit met Xanax hebt heb je al snel niet meer genoeg aan zo'n kleine dosis. Ik ben je arts niet dus neem niets van mij of iemand anders hier aan, maar het lijkt me kiezen of delen te zijn in jouw situatie.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 28-4-2019 om 14:16 zei Pokemon:

Ik zal wel een vreemde eend in de bijt zijn, maar ik zie het als niet extreem gevaarlijk. Je lijkt niet meer te nemen dan wat er wordt voorgeschreven. Dat spreekt al voor je, want als je een grote affiniteit met Xanax hebt heb je al snel niet meer genoeg aan zo'n kleine dosis. Ik ben je arts niet dus neem niets van mij of iemand anders hier aan, maar het lijkt me kiezen of delen te zijn in jouw situatie.

 

Als je niet  kan afbouwen  door de heftige ontwenning en in tolerantieontwenning bent, dan ben je doodziek en niet functioneel. Je gaat er niet dood aan, dus in die zin niet gevaarlijk, maar het vernield je leven totaal en je kan alles verliezen wat het leven zin geeft zoals werk, gezin, vrienden, liefde,  connectie in het algemeen met je omgeving, je huis en meer nog: jezelf. In mijn ogen is het dus wel gevaarlijk. Ik heb de prijs betaald voor 4 maanden netjes op dokters advies slikken en nu 2 jaar verder, kan ik eindelijk weer zeggen dat ik mijn leven weer een beetje kan opbouwen.
Dus niet levensgevaarlijk als in: je gaat er dood aan... maar je kan wel alles in je leven verliezen. Dat is een hele hoge prijs en de pijnlijkste ervaring die mensen maar kunnen hebben.

bewerkt door Kannietmeer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben het volledig eens met @Kannietmeer.

artsen hebben vaak geen idee hoe schadelijk deze medicatie is. De kans is groot dat je niet eens meer een burn-out hebt. Je lichaam gaat om meer benzo’s vragen en dit uit zich in allerlei vreemde ontwenningsklachten. Dit noemen we tolerantie ontwenning; mensen hogen nooit hun dosis op omdat ze denken dat zolang ze dat niet doen, ze ook niet verslaafd zijn. Je krijgt dan ontwenningsklachten terwijl je nog op dezelfde dosis zit. Deze ontwenningsklachten lijken erg op burn-out klachten. Wellicht heb je last van tolerance withdrawal of interdose withdrawal (Google dat maar eens!) zonder dat je het weet en heb je helemaal geen burn-out meer. 

Je zenuwstelsel past zich aan zolang je dit middel slikt; je receptoren zijn zo gewend geraakt aan het stofje dat ze zelf stoppen met de aanmaak van neurotransmitters. Er treedt downregulatie op van de GABA receptoren. Het resultaat is allerlei vreemde klachten. Mijn advies is ga langzaam afbouwen. Ja je gaat je eerst nog slechter voelen omdat je ontwenningsklachten krijgt maar daarna wordt je beter. 

Ik dacht ook dat ik een burn-out had en er steeds verder in zakte. Maar na 2,5 maanden gebruik kreeg ik zulke rare hevige klachten en veranderde mijn persoonlijkheid steeds meer. Deze klachten stonden ook in de bijsluiter en mijn arts deed alles af als onzin. Ik ben weg bij deze arts. Heb koste wat kost afgebouwd en begin nu langzaam weer op te krabbelen. Het was niet logisch; ik deed zo rustig aan in mijn leven dat ik niks meer deed en toch werd ik elke week zieker. Iedereen zei; je moet rustiger aan doen, je raakt steeds verder in je burn-out. Zelf had ik het gevoel dit klopt niet! Ik doe namelijk al niks meer op een dag. 

De ernst van deze medicatie wordt zwaar onderschat door medici. Op sites van de ggz staat dat verslaving al gezien wordt binnen 14 dagen! Het vervelende is dat mensen verslaving verwarren met een onbedwingbare drang om het middel in te nemen “craving”. Dat komt bijna niet voor. De verslaving waarover gesproken wordt is puur lichamelijke afhankelijkheid, omdat je brein zich aanpast aan het gebruik van dit middel. Bij de ene kan dit binnen 1 week zijn, bij een ander pas na maanden gebruik etc. Je hebt waarschijnlijk last van een combinatie van ontwenningsverschijnselen en de bijwerkingen van het middel zelf. 

Lees idd de Ashton Manual maar eens; 

https://www.benzo.org.uk/amisc/dutchmanual.pdf

https://www.vincere-ggz.nl/verslavingen/medicijnverslaving/risicos-medicijnverslaving/

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...