Spring naar bijdragen

Is minderen effectief?


Leoo

Aanbevolen berichten

Dag allemaal,

Ik ben Leo, 22 jaar. Ik heb de afgelopen jaren veel gedronken, en dat is nogal uit de hand gelopen de afgelopen 2 jaar. Het begon bij regelmatig na school van de opleiding die ik volgde bij vrienden drinken en blowen, en toen was het in principe nog wat drinken betreft te doen. Het was wel buiten proporsie, maar het was niet iets dat in de weg zat. Ik ben met blowen gestopt, ongeveer 2 jaar geleden, maar daarvoor dronk ik steeds meer. En tot voor kort uiteindelijk ongeveer 1,5 jaar lang (naar schatting het kan meer zijn) bijna elke avond, en op z'n minst een sixpack. Sinds een half jaar heb ik erg last van paniekaanvallen (hyperventilatie) en ik heb sinds een week besloten zwaar te minderen. Wat ik er wel nog in wil houden is dat ik samen met mijn beste vriend op de vrijdag avond ga drinken en films kijk, en/of ga gamen. Ook doe ik met mijn nieuwe vriendin door de weeks wel eens ergens een drankje, (max. 3 a 4 biertjes) en soms op een zaterdag of zondag als ze bij mij is ook ongeveer 4 tot een 6pack. Ik zit in mn eerste week dat het mij lukt om het hierbij te houden, en met de wilskracht en mezelf echt pushen moet het wel lukken om dit vol te houden. Ik merk wel dat deze week op de dagen dat ik niet dronk, ik echt erg moe was en veel aan het zweten was. Ik weet dat het afkickverschijnselen zijn. Maar ik vraag me dit af: Moet ik nu helemaal stoppen om hier vanaf te komen? Of gaat dit vanzelf? Ik denk dat het mij zal lukken om het bij deze hoeveelheid te houden, maar ik heb graag wel wat advies van ervaringsdeskundige zegmaar..                 In ieder geval alvast bedankt voor eventuele reacties, ik kijk er erg naar uit.

Groetjes,

Leo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lastig hè :) als het eenmaal een gewoonte geworden is.

Als je het op die manier wil doen moet je echt zorgen dat je geen kratten vol in huis hebt maar alleen een sixpack voor de avond dat je een sixpack wil drinken.

6 is al best een aantal, als je met je niewe vriendin bent en je hebt 6 bier op, weet je zeker dat zij dat OK vindt? Of zit ze stiekem te denken hij is leuk maar hallo drinkt die gozer altijd zoveel??

Probeer echt voor jezelf heel duidelijk te scheiden OK nu drink ik wel en nu drink ik niet. Zodat je niet meer dan 2 avonden per week drinkt. Ik suggereer maar wat hè :) want als het er meer worden bv 4 of 5 avonden standaard per week een sixpack erdoor, dan zit je zo op 7 per week en dan gaat het van een sixpack naar een krat. Als je dan 40 bent en je komt hier terug dan is het te laat om te minderen en kan je alleen nog maar definitief stoppen. 

Ik wil je niet bangmaken maar als je eenmaal flink drinkt dan wordt het meestal alleen maar meer. Dus dit is het moment dat je moet besluiten wat wil ik eigenlijk met de alcohol. Het is dus heel goed dat je hier bent want hier heb je er een hoop informatie over. 

Succes!!

PS die afkickverchijnselen moet je dus ff mee leven, maar als je je echt heel slecht voelt ff naar de dokter. 

Nog een PS als het minderen op deze manier niet lukt, dan moet je echt radicaal een tijd lang van de alcohol af. Maar dat heb ik niet direct voorgesteld omdat je dat waarschijnlijk nog niet wilt. 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Leo ik ben bijna 40 jaar ouder dan jou. Ik wou dat ik op jou leeftijd al zo verstandig was geweest om te weten dat ik teveel drink. Ik ben 61 en zal je vertellen wat de drank met mij heeft gedaan. Ben gescheiden ik woon nu in een tehuis voor en met mensen met niet aangeboren hersenletsel. Langzaam gaat mijn lichaam achteruit ik heb apraxie dat houd in dat ik handelingen steeds moeilijk doe maar ook verder werkt mijn lichaam niet echt mee. Elke dag ga ik in de ochtend naar de dagbesteding. Er alleen op uit gaan lukt bijna niet meer. Ik heb 2 kleinkinderen en daar ben ik heel gek mee maar ik zal nooit een opa zijn die met ze kan rennen of voetballen. Goed dat je bewust bent van je drank probleem. Werk eraan zorg dat je niet zo eindigt als mij je bent er op tijd bij

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor je snelle reactie! M'n vriendin weet dat het eerst veel meer was, en die vind dit verder prima. Het zijn er dan ook maximaal 6 zegmaar. Dat aantal haal ik met haar erbij niet eens zo vaak, omdat ik me dan inderdaad een beetje een lulletje ga voelen.

Verder was deze week vooral in het begin van de avonden de drang om toch nog even snel een sixpack of een fles wijn te halen wel erg groot, maar ik heb me er uiteindelijk prima vanaf weten te houden tot nu toe. Dit komt omdat ik al een aantal maanden er in m'n hoofd echt klaar mee ben. Ook ben ik een beetje angstig, vooral in de avonden.. Ik schrik dan nogal snel en ben wat onrustig, maar daar kan wel mee leven, met de gedachte dat het tijdelijk is. 

Ik ga maar eens van die 6 een 3 maken. Als het me dan lukt om bij die 2 keer in de week te blijven, dan ben ik voorlopig al hardstikke tevreden. Het was namelijk wel echt erg veel geworden uiteindelijk. Een sixpack was niks, daar moesten minstens nog 3 sterke speciaalbiertjes bij. 

Maar goed, ik vraag me dus wel heel erg af of ik lang last zal hebben van die vermoeidheid en het angstige gevoel als ik alleen ben in de avond. En ook hoe veel sneller ik van die bijwerkingen af ben als ik cold turkey zou gaan. Al zie ik dat wel echt als last resort, omdat ik het idee heb dat ik het daar stukken moeilijker mee zal krijgen. 

In ieder geval bedankt voor de reactie! 

Leo

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Lars,

Ik ben erg blij dat je dit met mij deelt, en dit zal mij zeker extra motivatie geven. Ik hoop dat je niet te veel met jezelf in de knoop gaat zitten, en dat je ondanks dat niet alles meer even soepel verloopt toch nog een beetje kunt genieten. Ik zal dit zeker in gedachte meenemen allemaal, nogmaals bedankt voor je reactie! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Cold turkey is veel makkelijker gek genoeg, want dan ben je van de discussies in je hoofd af. Dan is het echt radicaal kappen geen geOH meer. 

Dan heb je wel iets heftiger afkickverschijnselen maar daar moet je gewoon doorheen en dan is het ook weg. 

En als je een paar weken gestopt bent dan komen er allerlei dingen bovendrijven, inzichten van waarom dronk ik eigenlijk. Heel interessante periode.

Maar ja dat moet je dus wel willen :) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmm tsja, ik hou met die maat van me het liefst wel die ene dag in de week er in. Dit is trouwens de vrijdag, oftewel ik heb dit vannacht zwaar aangeschoten zitten typen. En op de zaterdag met m'n vriendin die biertjes. Dus ik hou het wel op twee vaste dagen, waardoor er in m'n hoofd dus al wel regels zijn van wanneer het kan. Verder is het dan dus de bedoeling om niets in huis te halen. En verder kan het wel eens voorkomen dat ik en m'n vriendin ergens wat gaan drinken, maar daar is het meestal maar 2 biertjes, al loopt dat soms uit op vier. Het hangt er maar net  vanaf hoe gezellig het is.  Ik denk dat het voor mij zo het best te doen is.. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

OK als het voor jezelf in je hoofd duidelijk is, daar begint alles mee. En stap twee is je aan je eigen plan houden. Je kan bv als je uitgaat met je vriendin afspreken hoeveel je gaat drinken en je daar aan houden. Klinkt een beetje suf maar je moet voorkomen dat je na 1 of 2 denkt van hoppa we leven maar 1 keer en na 10 bier er weer spijt van hebt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Yes goed punt. Voorlopig zal ik door die hyperventilatie troep nog even niet uit gaan, dat is mij veel te druk. Ik ga er vanaf nu gewoon voor zorgen dat ik het bij de vrijdag met die maat hou, en dan dat 1 a 3 biertjes met m'n vriendin op de zaterdag eventueel ook kan. En de rest van de dagen komt er bij mij geen alcohol in huis. 

Ik wil je heel erg bedanken voor de reacties, ik waardeer het heel erg. Ik denk dat het me wel zal lukken. En mocht ik toch het idee hebben dat dit te veel alcohol is of wat dan ook, ga ik cold turkey. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bijf maar posten hier hoe het gaat. Dan komen er nog veel meer reacties van de anderen en dat is erg motiverend bij het minderen cq stoppen. 

Want de niet overmatige drinkers in je omgeving die begrijpen vaak niet hoe het werkt in het hoofd van een overmatige drinker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Leo, welkom hier op het forum. Ik sluit me aan bij de al gegeven adviezen maar wil nog dit toevoegen: als de paniekaanvallen en hyperventilatie aanhouden ondanks dat je minder alcohol ben gaan drinken zou ik niet te lang wachten met ermee naar de huisarts te gaan. Het kan ook een andere oorzaak hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Bob, bedankt voor je reactie. De paniekaanvallen komen voor een groot deel als gevolg van het overspannen raken bij m'n vorige baan vorig jaar. Ik heb te lang genegeerd dat die werkplek, samen met de druk die er op mij werd uitgeoefend, niet goed voor mij was. Het andere deel is een samenloop van omstandigheden van dingen die er over de jaren heen zijn gebeurt. Daar ga ik niet verder op in. Hoe dan ook, dat is allemaal al uitgevolgeld, en dat gaat ook steeds beter. Af en toe als het echt veel te druk om me heen is heb ik nog last, maar ik probeer het steeds minder uit de weg te gaan, want ik weet dat er niet veel zal gebeuren, ookal lijkt het alsof ik elk moment out kan gaan. In ieder geval word er aan gewerkt dus. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Leoo,

 

Welkom hier.

Je hebt al veel helpende reacties gekregen.

Voor mij is minderen niet effectief gebleken. Na een burnout kwam ik bij een psycholoog waar ik mijn drankgebruik ter sprake bracht. Nog eens niet zo heel erg veel, maar wel dagelijks. We staken in op minderen. Wat betekende, alleen in de weekenden. De weekenden begonnen steeds eerder en werden ook langer. De hoeveelheden namen toe. En ik was continue met mezelf aan het onderhandelen. Met andere woorden, voor mij geen succes. Dus ik heb besloten niet meer te drinken. En na wat aanrommeljaren sta ik nu 10 maanden droog. Dat bevalt me goed.

Misschien hoor jij tot de groep wie het wel lukt te minderen en duidelijke afspraken met zichzelf te maken en er zich aan te houden. 

Ik lees ook wel een 'geschiedenis'...en interessant is of alcohol voor jou een middel is (geworden) om te ontspannen. 

Ik wens je vooral succes met je plannen. Het forum kan een goede plek zijn om te delen, adviezen te krijgen, ervaringen te lezen. Of gewoon van je af te schrijven.

Nogmaals, succes.

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Op wilskracht red je het niet omdat je lichaam om meer vraagt. Zelf een suikerjunkie geweest en een eetstoornis gehad. Alcoholgebruik - en zeker overmatig alcoholgebruik - zorgt voor tal van ontregelingen in je lichaam,  zoals zorgen voor schommelingen in je bloedsuikerspiegel; vorming van afbraakproducten; overbelasting van je lever, aanslag op je enzymcapaciteit, vrijmaking van histamine in je lichaam; ontregeling van neurotransmitters; onttrekking van diverse voedingsstoffen aan je lichaam, waaronder zink, vitamine B en magnesium, enz. Door dit soort ontregelingen is het ook extra lastig om helder te denken en denk je dat je het wel in de hand hebt. Als je lichaam gaat protesteren kan het slim zijn om daar naar te luisteren. Misschien eens een ontspannen kopje thee proberen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

hoi Leo,

voor mij werkt minderen niet ,omdat ik toch altijd met alcohol bezig blijft in mijn hoofd.

Heb het wel geprobeerd maar eindigde altijd erin tot ik toch weer terugviel in het oude drankpatroon.

mijn rem is kapot,dit moet ik accepteren.

ben nu vanaf donderdag droog maar heb veel zuchtmomenten.

toch probeer ik hierdoor heen te gaan want weet gewoon als ik ga zuipen dat ik blijf zuipen.

maar als ik me voorneem om af en toe drinken hou ik mezelf voor de gek.

dit is mijn ervaring ,ik kan natuurlijk niet invullen of jou dat wel lukt.

heel veel succes en lieve groetjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Minderen werkt bij mij ook niet. Ik dronk niet heel veel ( drie glazen wijn per avond), maar als ik dat ga reduceren tot twee of een dan blijf ik daar in mijn hoofd mee bezig. Zo van: "om half 9 neem ik mijn eerste, dan doe ik daar wat zuiniger mee en dan kan ik om kwart over negen mijn tweede nemen.."

Super suf natuurlijk, maar zo werkt het bij mij en daar word ik niet blijer van. Jaren en jaren heb ik steeds weer opnieuw geminderd met sigaretten. En dan zat ik maar te denken: "Om half vier ben ik vrij, dan neem ik lekker een peuk in de auto."En op den duur werden het er toch weer meer.

Stoppen werkt voor mij veel relaxter, het is dat ik op dit forum kom, maar in het dagelijks leven buiten internet denk ik nu al niet meer aan drank. Het doet me niks meer, ik drink in de avond limonadesiroop of cranberrysap en dan zit ik niet te verlangen naar wijn. Drank is nu iets geworden wat ik niet meer koop, tenzij ik bezoek verwacht. En dan drink ik niet mee, dan is het gewoon voor het bezoek.

En Leo, dat geeft toch ook wel een prettige kick, het besef dat het geen issue meer is. Ik ben echt blij verrast door mijn door mijzelf niet verwachte veerkracht en moeiteloze aanpassing hierin. Ik zie het als iets simpels: de "lol" die je had in drinken is nu het genieten van je veerkracht, van je onafhankelijkheid geworden. Die kick is voor mij een stuk aangenamer!

Als je toch blijft drinken blijf je op een of andere manier vergroeid met die alcohol als je daar gevoelig voor bent.

bewerkt door Patries
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Ach, ik hoop dat je nog leest hier. Ik wil proberen te omschrijven hoe alcoholgebruik voor mij door de jaren heen mij heeft gevormd/misvormd?

Ik ben een vrouw van 65. Heb mijn alcoholgebruik in feite al vroeg als problematisch beschouwt maar er niet wezenlijk tot mijn 55ste wat mee gedaan.

Pas veel later. Na het doorlezen van oude post en dagboeken besefte ik dat alcohol mijn persoonlijkheid mee heeft vormgegeven; laat ik het zo zeggen: dat er situaties ontstonden die met drama gepaard gingen. Dewelke behoorlijk impact hadden op mijn leven en het vervolg ervan.

Een mens zegt dan... op het laatst: tja, da's hoe het ging..

Maar wie weet kan mijn verhaal voor jou verschil maken.

Doordrinken tot een zeker nivo mag niet aan de orde zijn. Ik werk met Korsakof patienten en zie dus wat gemakkelijk mijn voorland kon zijn geweest.

Hoe gaat het nu met jou?

bewerkt door smart
Letter ontbrak
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...