Spring naar bijdragen

Stoppen lormetazepam


Els

Aanbevolen berichten

Hey iedereen,

Even mijn situatie schetsen...neem nu al bijna 7 jaar elke dag 2mg lormetazepam. Dit werd mij gedurende al deze tijd voorgeschreven door mijn huisarts. Heb de laatste 2 jaar een depressie gehad en hiervoor antidepressiva genomen. Nu ben ik aan de beterhand en heb de depressie overwonnen maar kreeg last van slapeloosheid ook al neem ik nog steeds lormetazepam. Nu komt mijn huisarts doodleuk te zeggen dat de lormetezepam niet meer werkt. Nu heb ik een ander slaapmiddel gekregen nl Mirtazapine. Ben dus ineens gestopt met de lormetazepam. Maar ik slaap nog steeds niet en heb verschrikkelijke ontwenningsverschijnselen.  U heeft mijn huisarts gezegd dat ik af en toe nog een halve gram lormetazepam mag nemen in combonatie met de Mirtazapine...maar heb hier zo mijn twijfels over...iemand raad?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Els,

2mg Lormetazepam staat gelijk aan 20mg diazepam. Dat is een flinke dosis om ineens mee te stoppen. Mirtazapine is een AD een totaal ander middel maar het wordt ook voorgeschreven voor slapenloosheid. 

Hoe gaat het verder nu met je en hoelang ben je al gestopt? Het eerste advies wat we mensen hier nieuw op het forum adviseren is de Ashton Manuel door te lezen, deze is te vinden op google. Wil je stoppen met de medicatie dan is het niet verstandig om af en toe nog een keer een lormetazepam te pakken. Dan is eerder de voorkeur omzetten naar diazepam en dit langzaam afbouwen. (Microtapering) Dit zou je met je arts of apotheker even kunnen bespreken. 

Je bent welkom in onze huiskamer deze is te vinden bij ditjes, datjes en dag draad.

succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Els

Zoals ik eerder schreef: die huisartsen ...

Zoals iemand anders eerder schreef "als er problemen zijn, weten ze niet wat te doen, en als ze wat doen dan doen ze de verkeerde dingen" (parafrase/citaat?)

Mirtazepine is een antidepressivum, specifiek een tetracyclisch antidepressivum.

Lormetazepam is een benzodiazepine, 2 mg is beslist geen lage dosis. Na 7 jaar zal wel fysieke afhankelijkheid zijn ontstaan. Mirtazepine en lormetazepam werken beide op heel verschillende neurotransmitters/receptoren. Naar mijn niet zo bescheiden mening weet die huisarts niet waar hij mee bezig is. Het is gebruikelijk om na langdurig dagelijks gebruik de lormetazepam af te bouwen. " Maar ik slaap nog steeds niet en heb verschrikkelijke ontwenningsverschijnselen." Geen wonder. Over het algemeen is het verstandig om af te bouwen gebaseerd op symptomen. En een schema kan een leidraad zijn, maar neem de tijd.

Mitrazepine opstarten terwijl je stopt met lormetazepam kan je makkelijk alleen maar zieker maken. Mijn suggestie: stoppen met de mitrazepine, afbouwen lormetazepam. Liever geen mirtazepine als "slaapmiddel".

"Nu heeft mijn huisarts gezegd dat ik af en toe nog een halve gram lormetazepam mag nemen " Doses overslaan maakt het alleen maar erger.

Als je Engels redelijk is, heb je misschien veel aan benzobuddies.org.

bewerkt door KRC
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste KRC

Bedankt voor je reactie.

Ik ga ook naar een psychiater en heb hem proberen te bereiken maar hij is met vakantie tot 2 juli. Nu heb ik mijn probleem even voorgelegd aan mijn apotheker en die zegt ook dat het niet verstandig is om zo ineens te stoppen maar ze zei om een halve lormatezepam en een halve mitrazepine te nemen. Want denk jij daarvan?

Heb nu nog steeds zeer rare gevoelens en slaap nog steeds niet goed.

Had ik dit geweten....

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 22/6/2018 om 11:27 zei Deligaf1:

Dag Els,

2mg Lormetazepam staat gelijk aan 20mg diazepam. Dat is een flinke dosis om ineens mee te stoppen. Mirtazapine is een AD een totaal ander middel maar het wordt ook voorgeschreven voor slapenloosheid. 

Hoe gaat het verder nu met je en hoelang ben je al gestopt? Het eerste advies wat we mensen hier nieuw op het forum adviseren is de Ashton Manuel door te lezen, deze is te vinden op google. Wil je stoppen met de medicatie dan is het niet verstandig om af en toe nog een keer een lormetazepam te pakken. Dan is eerder de voorkeur omzetten naar diazepam en dit langzaam afbouwen. (Microtapering) Dit zou je met je arts of apotheker even kunnen bespreken. 

Je bent welkom in onze huiskamer deze is te vinden bij ditjes, datjes en dag draad.

succes!

Beste Deligaf

Bedankt voor je reactie. Voel me nog steeds niet goed, allemaal rare dingen maar normaal volgens mijn huisarts. Het ergste is dat ik nog steeds niet slaap en heb juist een nieuwe job.

Dus volgens mijn apotheker mag ik een halve lormetazepam en een halve mirtazapine tegelijk nemen. 

Weet nu niet goed wat te doen.

groetjes

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Els ,

Moet ik hier aan toevoegen "die apothekers ..." ? Nee, ze hebben er blijkbaar ook geen verstand van. Ik had er ooit eentje die stelde "als het niet in de bijsluiter staat, bestaat de bijwerking niet".

 

Ik weet eerlijk gezegd niet wat die combinatie doet. Ik kan me voorstellen dat het je lichaam alleen maar verder in de war brengt. En een dosisreductie van 2 mg naar 0,5 mg is nogal wat ... Mijn suggestie is : langzaam afbouwen. " allemaal rare dingen maar normaal volgens mijn huisarts." Het is maar wat je normaal noemt. Cold turkey stoppen kan nogal wat verzoorzaken ... sommige mensen kunnen er tegen. De kans is groot dat die psychiater ook iets geks gaat roepen ...

bewerkt door KRC
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Wat benzo's en antidepressiva doen met je lichaam, is onder andere het onttrekken van diverse vitaminen, mineralen en andere stoffen aan je lichaam. Daarnaast remmen benzo's en antidepressiva van het type SSRI's (ik weet niet of je die ook hebt gebruikt) de aanmaak van melatonine. Bij het afbouwen/stoppen kan je dit soort ontregelingen extra voelen. Je lichaam kan stofjes als serotonine en melatonine ook zelf aanmaken, als je  maar zorgt voor de juiste bouwstoffen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 weeks later...

Hello iedereen,

ondertussen aan het afbouwen...zit op 0,5 gr...maar lichaam doet enorm raar...draaierig, moe, zeer vergeetachtig, moeilijk slapen, maag darm ontsteking...zijn dit allemaal afkickverschijnselen? Kan ik de dosis terug verhogen? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Els:

Hello iedereen,

ondertussen aan het afbouwen...zit op 0,5 gr...maar lichaam doet enorm raar...draaierig, moe, zeer vergeetachtig, moeilijk slapen, maag darm ontsteking...zijn dit allemaal afkickverschijnselen? Kan ik de dosis terug verhogen? 

Dag @Els,

Ja, jouw klachten zijn beslist toe te schrijven aan ontwenningsverschijnselen. Je lichaam werkt hard om met minder benzo's om te gaan. Dat geeft klachten, maar die gaan over, al weet je helaas nooit hoe lang dat duurt. Als het goed is (en dat verwacht ik zeker) stabiliseer je op die 0,5 mg. Ik adviseer je om niet te verhogen, want dan duurt het afbouwen langer en heb je kans dat je klachten zelfs toenemen. Bouw pas weer verder af als je je beter voelt bij de huidige 0,5 mg en doe het niet te snel. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Cyclad,

Heb nog steeds enorm veel last en het wordt precies alleen maar erger. Ben zo draaierig en vergeetachtig...ik kan bijna geen trap meer af of op van de draaierigheid...is het echt mogelijk dat je zo afziet van de 2 mg die ik nam...hoop dat het snel betert...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 15/8/2018 om 19:15 zei Cyclad58:

Dag @Els,

Ja, jouw klachten zijn beslist toe te schrijven aan ontwenningsverschijnselen. Je lichaam werkt hard om met minder benzo's om te gaan. Dat geeft klachten, maar die gaan over, al weet je helaas nooit hoe lang dat duurt. Als het goed is (en dat verwacht ik zeker) stabiliseer je op die 0,5 mg. Ik adviseer je om niet te verhogen, want dan duurt het afbouwen langer en heb je kans dat je klachten zelfs toenemen. Bouw pas weer verder af als je je beter voelt bij de huidige 0,5 mg en doe het niet te snel. 

Hey Cyclad,

Heb nog steeds enorm veel last en het wordt precies alleen maar erger. Ben zo draaierig en vergeetachtig...ik kan bijna geen trap meer af of op van de draaierigheid...is het echt mogelijk dat je zo afziet van de 2 mg die ik nam...hoop dat het snel betert...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 minuten geleden zei Els:

Hey Cyclad,

Heb nog steeds enorm veel last en het wordt precies alleen maar erger. Ben zo draaierig en vergeetachtig...ik kan bijna geen trap meer af of op van de draaierigheid...is het echt mogelijk dat je zo afziet van de 2 mg die ik nam...hoop dat het snel betert...

Ha @Els,

Ja, helaas kan dat. 2 mg Lormetazepam is ongeveer gelijk aan 20 mg Diazepam en is een behoorlijke dosis. Het aantal mg zegt niet alles, Lormetazepam is een potent middel en kan bij afbouwen stevige hinder veroorzaken.

Het gaat over en het wordt zeker beter, de klachten moet je doorstaan. Een andere weg is er niet. Ja, je kunt natuurlijk de dosis weer ophogen, maar dan geraak je uiteindelijk van de regen in de drup: het duurt veel langer en de klachten komen uiteindelijk even goed.

Sterkte!  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Beste,

 

ik ben zelf 8 jaar verslaafd geweest aan deze rommel!

Maar geloof me dit hoort er allemaal bij en kan zeker nog maanden duren, bij mij zelfs meer dan 7 maanden voordat je je wat beter voelt.

Je kunt niks doen dan alleen denken dat het erbij hoort en vanzelf weg gaat!
en geloof me daarna voel je je stukken beter.

 

mvg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Frankie,

Bedankt voor jr reactie. Heb ondertussen nog verschillende onderzoeken gehad en blijkt nergens echt iets uit te komen. Ben nog steeds erg draaierig maar zal me er moeten bij neerleggen en geduld hebben zeker...:)

groetjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
Op 10/4/2018 om 20:55 zei Els:

Hey Frankie,

Bedankt voor jr reactie. Heb ondertussen nog verschillende onderzoeken gehad en blijkt nergens echt iets uit te komen. Ben nog steeds erg draaierig maar zal me er moeten bij neerleggen en geduld hebben zeker...:)

groetjes

Hi Els,

 

hoe is het nu met je?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...