Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hey,

14 dagen geleden zei de vervanger van mijn huisarts me die rivotril maar gewoon te stoppen.

Ik nam 20 jaar 0,5 mg Rivotril. Voorgeschreven door een neuroloog na een slaaponderzoek voor zogezegd restless legs. 20 jaar lang is het me gewoon voorgeschreven. Maar al enkele jaren heb ik allerlei klachten en slaap zo goed als niet.

Nu ben ik 14 gestopt en ik heb al meer dan een week een rare smaak in mijn mond, zuur speeksel en ik kan bijna niets eten. Ben 3 kg vermagerd op een week en heb nu nog een bmi van 17,7. Kan dit een afkickverschijnsel zijn?

Ik voel me enorm gejaagd en angstig. 

Tips welkom

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Theelichtje ,

Ik ga je hier geen advies geven, maar het is nogal voor de hand liggend dat het dagelijks slikken van dit middel gedurende 20 jaar zorgt voor allerlei aanpassingen in het centrale zenuwstelsel. Het woord "afkickverschijnsel" zou ik hier niet willen gebruiken.

Zoals ik al in een ander bericht schreef: die huisartsen ...

Je moet het zelf weten, vaak gaat abrupt stoppen wel goed als er geen "historie" is, vaak ook niet. Dit middel wordt heel langzaam afgebroken in het lichaam, en het kan makkelijk twee weken duren eer het middel uit het lichaam is. Blijkbaar merk je er wel wat van.Wat je beschrijft zal er ongetwijfeld mee te maken hebben. Een redelijk alternatief is het middel weer opstarten, en het geleidelijk afbouwen. Hoe geleidelijk ? Dat is heel persoonlijk. Als je het wilt afbouwen is het verstandig om niet te lang te wachten met het weer opnieuw opstarten van dit middel.

Ter indicatie: volgens de conversietabellen is 0,5 mg Rivotril equivalent aan 10 mg diazepam. Dus zo'n lage dosis is het niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@KRC dank voor je reactie. Ik heb hier totaal geen ervaring mee. Had ook geen enkel idee hoe slecht deze medicatie was tot ik vorige week begon te googlen. Ik heb nog steeds geen idee wat de medicatie met mij heeft gedaan en wat me te wachten staat.

Ik neem nu 14 dagen niets. Wordt het nog slechter dan wat ik nu heb?

Wat bedoel je met historie?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Theelichtje:

@KRC dank voor je reactie. Ik heb hier totaal geen ervaring mee. Had ook geen enkel idee hoe slecht deze medicatie was tot ik vorige week begon te googlen. Ik heb nog steeds geen idee wat de medicatie met mij heeft gedaan en wat me te wachten staat.

Ik neem nu 14 dagen niets. Wordt het nog slechter dan wat ik nu heb?

Wat bedoel je met historie?

@Theelichtje Het eerste wat we mensen adviseren op het forum is de Ashton manuel doorlezen. Deze is te vinden op google.

Je bent welkom in onze huiskamer, deze is te vinden onder ditjes,datjes en dag draad. Daar kan je ons allemaal vinden. 

20 jaar 0,5 rivotril is nogal. Dat staat gelijk aan 10mg Diazepam. Sommige mensen hier op het forum zijn ook Cold Turkey gestopt, en ervaren nog lang ontwenningsverschijnselen Maar ze zijn er wel vanaf. Mij is het helaas niet gelukt om na 4 maanden CT te stoppen. Het is per persoon verschillend hoe dat je lichaam het op pakt. En de ontwenningsverschijnselen die jij ervaart zijn totaal niet vreemd hier. 

Rivotril is 1 van de allermoeilijkste benzo om vanaf te komen!

Het advies wat ik in jou geval zou doen, lukt het om er vanaf te blijven dan zou ik dat persoonlijk doen. Lukt dat niet laat het om zetten in diazepam en bouw langzaam af met micro tapering methode. Verwacht geen vluggertje dat je snel symptoom vrij zal zijn. 

bewerkt door Deligaf1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Deligaf1 Dank je.

Ik was net de pdf van Asthon aan het doornemen OMG

Ik denk dat ik al heel lang last heb van ontwenningverschijnselen. Wat verfoei ik de dokters waar ik al jaren bij loop en die gewoon blijven schrijven zonder de link te leggen! De onderzoeken, de angsten. Ik ben jaren van mijn leven kwijt.

En de vervanger van mijn huusarts laat me gewoon stoppen. Dus ik vrees dat ze daar in de praktijk er geen flauw benul van hebben.

Moet ik snel beslissen of ik het probeer vol te houden om het ct te doen? Kan ik binnen een week of een paar weken nog beginnen met de diazepam of moet ik onmiddellijk beslissen?

Zoals ik het nu heb, hou ik het waarschijnlijk wel, maar als het erger wordt.... Het niet slapen is ook een heel lastige.

Ik kom zo een kijkje nemen in de huiskamer, want ik kan elke steun gebruiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag @Theelichtje, allereerst welkom hier!

Ja, Rivotril (Clonazepam) is  de meest rottige benzo om vanaf te geraken. 
Cold Turkey daarmee stoppen is nogal wat. Ik weet dat @hoopvol ook CT is gestopt met Rivotril en met haar gaat het nu gelukkig goed. 

Om je meteen maar gerust te stellen: het komt goed, echt. Nu je eenmaal gestopt bent en al 14 dagen ver bent is ook mijn advies om niet terug te grijpen naar de Rivotril. Kijk of je het trekt (je zegt dat het nu wel lukt, dat is fijn) en als je steun wilt op het forum: je weet de weg. Wij zijn er voor je.
Mocht het toch erger worden dan is de overstap naar Diazepam aan te bevelen. Wat dat betreft sluit ik me volledig bij @Deligaf1 aan. 

Sterkte! 

bewerkt door Cyclad58
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kopieer ff uit een ander topic wat ik schreef deze nacht

Ik heb een vreselijke nacht. Paniekaanvallen. Ik heb een prothese un mijn nek en het niveau eronder een zware hernia tot op het merg waar ik verschillende adviezen voor krijg van onmiddellijk opereren tot afblijven. Ondertussen al enkele jaren in dubio.

Nu heb ik erge gevoelsstoornissen en branden in mij benen en pijn in mijn arm. Heb ik nog al gehad, dus ik weet niet of het van de hernia komt en het misschien is onderdrukt door de rivotril. Mijn schrik is groot.

Ook lijken mijn voetzolen constant in de kramp te willen gaan.

Daarnet heel even ingedommeld en ineens nachtmerrie over homejacking. Ik krijg de beelden niet uit mijn hoofd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 uur geleden zei Cyclad58:

Mocht het toch erger worden dan is de overstap naar Diazepam aan te bevelen. Wat dat betreft sluit ik me volledig bij @Deligaf1 aan. 

Sterkte! 

@Cyclad58 als ik naar diazepam ga op hoeveel mg zou ik dan beginnen? Die 0,5 Rivotril is 15 dagen geleden. Moet ik terug naar 10 of kan ik al lager starten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Theelichtje ,

 

Schrik niet te veel van de Ashton manual, en zie het ook niet als de "bijbel". Het is slechts één methode/benadering. Maak je eigen keus.

'Wat bedoel je met historie? ' Een historie van stoppen en starten met benzodiazepines of andere sederende middelen. Er is ook kruistolerantie met alcohol.

'Moet ik snel beslissen of ik het probeer vol te houden om het ct te doen? Kan ik binnen een week of een paar weken nog beginnen met de diazepam of moet ik onmiddellijk beslissen? 'Je kunt natuurlijk nog wel even wachten, maar ik zou niet een flink aantal weken of maanden wachten en pas dan weer opstarten.

Het volgende heeft wel enige betekenis maar zegt niet alles ... bij echte "verslavingen" (mensen die naar een benzo grijpen, de dosis laten escaleren en daarna weer stoppen) krijg je toch vaak een wat andere problematiek dan dagelijks gedurende 10-20 jaar dezelfde dosis op medisch voorschrift slikken.

Ineens stoppen of langzaam afbouwen, een lastige keuze. Gewoonlijk wordt langzaam afbouwen geadviseerd, maar wat je doet moet jouw keuze zijn. Niemand die je lichaam beter kent dan jij. Omzetten naar diazepam zou ik liever niet doen, dat geeft vaak problemen, vooral met Rivotril. En als je gaat afbouwen zou ik eerst weer beginnen met die 0,5 mg, minstens twee weken stabiliseren en daarna rustig afbouwen. Er zijn allerlei manieren om dat te doen (vloeibaar, breken tablet, nagelvijltje etc.) Als je Engels goed is en je behoefte hebt aan extra ondersteuning is benzobuddies.org een goede keuze.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

47 minuten geleden zei Theelichtje:

@Cyclad58 als ik naar diazepam ga op hoeveel mg zou ik dan beginnen? Die 0,5 Rivotril is 15 dagen geleden. Moet ik terug naar 10 of kan ik al lager starten?

Ik heb zelf de overstap in 1x gemaakt van 0.75mg rivotril.= 15mg diazepam. Maar ik begon wel meteen op 12.5mg diazepam. Het kan lastig zijn om over te stappen, ik had daarin tegen geen moeite mee. Of je lager zou kunnen beginnen je zou het kunnen proberen. Of je kan weer even op 10mg dia stabiliseren als je het echt niet meer trekt. En vanuit daar verder afbouwen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kom net van de dokter. Zij zegt probeer door te bijten. Valeriaan en magnesium bijnemen en 's avonds mag ik neurontin (gabaptine) bijnemen voor de slaap en de zenuwpijnen.

Ik hoop dat het werkt zo.

Morgen scan van de vlek op mijn lever, donderdag daar de uitslag van en hopelijk kan ook dat wat meer rust brengen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 uur geleden zei Theelichtje:

@Deligaf1 Dank je.

Ik was net de pdf van Asthon aan het doornemen OMG

Ik denk dat ik al heel lang last heb van ontwenningverschijnselen. Wat verfoei ik de dokters waar ik al jaren bij loop en die gewoon blijven schrijven zonder de link te leggen! De onderzoeken, de angsten. Ik ben jaren van mijn leven kwijt.

Ja zo denk ik er ook over dat ik jaren van mijn leven kwijt ben. Het enigste wat je kan doen is loslaten en accepteren. Ik slikte 4 maanden benzo’s en dat duurdt voor mij ook nog een minstens een jaar voordat het weer vanaf ben en beter gaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Theelichtje:

Ik kom net van de dokter. Zij zegt probeer door te bijten. Valeriaan en magnesium bijnemen en 's avonds mag ik neurontin (gabaptine) bijnemen voor de slaap en de zenuwpijnen.

Ik hoop dat het werkt zo.

Morgen scan van de vlek op mijn lever, donderdag daar de uitslag van en hopelijk kan ook dat wat meer rust brengen.

Ik hoop voor je dat je er zo door heen komt. 

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je @Deligaf1. Ik hoop dat ik hier deze nacht niet een angst of nachtmerrie neerpen.

De dokter spreekt over "ffkes" doorbijten. Maar jullie spreken over maanden, een jaar. En jij nam het maar 4 maand, ik 20 jaar! Ik vrees dat ze het onderschat dan. Of zou ik nu een uitzondering zijn waarbij ik na 2 weken het ergste heb gehad?? Lijkt me onwaarschijnlijk.

Maar ik wil er wel echt vanaf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Theelichtje Benzodiazepines worden zwaar onderschat het is echt een ondergeschoven kindje. Er is weinig kennis over het afbouw proces. Laat je niet verleiden door bijv een 6 weeks afbouw schema. Een magisch tempo is er niet alleen luisteren naar je lichaam en het de nodige tijd geven. Hier op het Forum is de meeste ervaring te vinden van de mensen zelf. 

Ik dacht ook dat ik een uitzondering was met maar 4 maanden gebruik. Ik bouwde in 2 maanden tijd 22mg diazepam af. Mensen op het forum hebben mij dringend geadviseerd om te stoppen verder te gaan afbouwen en minimaal een maand op 8mg te stabiliseren. Ik ben super blij dat ik dat gedaan heb want ik kreeg nog een zware na sleep van die 22mg. Dit is bijna weer stabiel om verder aftebouwen met de micro tapering methode. 

In jouw geval met een cold turkey, ik hoop dat je er nu door heen kan zetten zonder dat het erger wordt. Je kan voor een CT ervaring ook een bericht sturen aan @mito die is het iig gelukt om ct te stoppen.

bewerkt door Deligaf1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Theelichtje:

Dank je @Deligaf1. Ik hoop dat ik hier deze nacht niet een angst of nachtmerrie neerpen.

De dokter spreekt over "ffkes" doorbijten. Maar jullie spreken over maanden, een jaar. En jij nam het maar 4 maand, ik 20 jaar! Ik vrees dat ze het onderschat dan. Of zou ik nu een uitzondering zijn waarbij ik na 2 weken het ergste heb gehad?? Lijkt me onwaarschijnlijk.

Maar ik wil er wel echt vanaf.

Ja @Theelichtje, ik denk ook dat je arts het onderschat, zoals zoveel artsen doen. Het kan ook best zijn dat jij een uitzondering bent, er zijn ook mensen die nauwelijks afbouwklachten ervaren, maar dat is echt de minderheid. 

Wat je eventuele overstap naar Diazepam betreft: bij heel veel afbouwers werkt die switch positief. Dat lijkt me iets om wel met je arts te bespreken. 1 mg Clonazepam (Rivotril) is gelijk aan ongeveer 20 mg Diazepam, jij slikt 0,5 mg , dus zou je kunnen switchen naar 10 mg Diazepam. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien kun je magnesiumpillen nemen tegen de krampen? Benzo's zijn ook spierverslappers, eigenlijk alles dat aangestuurd wordt door de hersenen is nu in paniek omdat de chemische samenstelling abrupt is veranderd. Ik heb me destijds wild gezocht naar 1001 onderzoeken wat het doet met de hersenen, omdat ik rationeel wilde begrijpen wat the fck gebeurd was.

Ik zou zelf eerlijk gezegd er niet meer mee beginnen. Je bent er al twee weken vanaf, het zou zonde zijn om op te geven. Is mijn opinie dan hè.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

38 minuten geleden zei Theelichtje:

 @Deligaf1@Pokemon ik bedacht deze nacht dat ik 16 dagen ben gestopt met Rivotril, maar dat ik vrijdag en zaterdag j.l. xanax heb geslikt voor paniekaanval toen ik nog niet wist wat er aan de hand was. Redelijk stom, hé.

Kan ik daardoor maar van zondag beginnen tellen? Want dan is het gewoon maar 3 dagen.

Neem je wel vaker Xanax?

En natuurlijk is dat niet stom. Je wil gewoon dat die paniek stopt. Bedenk in ieder geval dat die paniek en angst jij niet bent, maar de ontwenning. Die gedachte heeft mij erg geholpen toen ik afkickte, dat ergens het besef was dat het door de onttrekking kwam.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 minuten geleden zei Theelichtje:

Ik had nog een doosje staan van mijn laatste operatie. In de loop der jaren heb ik een "ziekenhuisfobie" ontwikkeld .....

Maar dat is dus ook een benzo. Ben ik nu terug naar af? En moet ik opnieuw beginnen tellen voor mijn vrije dagen?

Goedemorgen Theelichtje.

Natuurlijk is die beslissing niet dom anders had je wel een andere mogelijkheid of keuze gehad. Het is wel fijn om de dagen te tellen dat je niet meer gebruikt en dat je dat zo lang hebt volgehouden.

Alleen niemand weet wanneer de ontwenningverschijnselen zullen gaan minderen. Nu weet je dat je ook geen xanax moet pakken of geen een andere benzo of alchol. Ik sta bijna een maand nu op 8mg en ervaar nog wel wat ontwenning(waves) maar dat is al een heel stuk minder en soms helemaal geen ontwenning (window). 

Ik weet ook niet in verhouding hoeveel xanax je hebt gepakt. Jij slikte 0.5 rivotril =10mg hoeveel xanax heb je gepakt als je dat om rekent naar diazepam. Dan kan je het vergelijken stel voor dat je vergelijking van 7mg diazepam hebt gepakt en het werkte goed zonder dat ontwenningsverschijnselen kreeg dan zijn er al weer 3 mg vanaf. 

Mocht je met de CT doorgaan dan lijkt me het persoonlijk niet verstandig omdat nog een keer voor te laten komen. Dat je weer iets pakt anders blijft het aan de gang. Dan zou ik het laten omzetten naar diazepam als voorkeur en dan microtapering methode gebruiken.

bewerkt door Deligaf1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

27 minuten geleden zei Theelichtje:

@Deligaf1 ik ben normaal een voorzichtige met zo'n medicatie. 

Ik heb 0,5mg geslikt op 24 uur (2 x 2,5mg) zaterdag en zondag. Ik moet ff zoeken hoeveel dat is. 

Ik denk dat dat net evenveel is .....

Dus dan moet ik helemaal opnieuw beginnen :(?

Nee @Theelichtje, ik denk niet dat je opnieuw hoeft te beginnen.

Xanax is qua potentie gelijk aan Rivotril. 0,5 mg Xanax = 0,5 mg Rivotril = 10 mg Diazepam. 

 

bewerkt door Cyclad58
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...