Spring naar bijdragen
Forum Verslavingdebaas
Marguerite

Gevallen en nu weer opstaan

Aanbevolen berichten

Wat geweldig om te lezen! Kun je wat meer vertellen over hoe dat je gelukt is? En ik ben benieuwd of het nu nog moeilijk is, of dat er een soort ‘nieuw gewoon’ is ontstaan, waarin drank gewoon geen issue meer is. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi allemaal,

Dank voor jullie reacties. Hartverwarmend! :)

Ik heb het over een andere boeg gegooid en zo is het me gelukt. 

Ik ben ermee gestopt om te denken dat ik zelf het probleem ben. Want dan ligt de tweede gedachte op de loer: 'ach, zo erg is het allemaal niet, ik werk gewoon elke dag, ik functioneer normaal, iedereen drinkt er wel eens eentje te veel.... ' enz. enz. enz. Tot ik weer tot het besef kwam dat ik me belabberd voel, depri word en weer een avond ontremd heb zitten doen waardoor ik me later de ogen uit mijn kop schaam. Kortom, dat alcohol wel degelijk een probleem voor me is.

Ik ben alcohol gaan zien zoals het is. een gevaarlijk en verslavend gif, waar de maatschappij van doordrenkt is. Plezier? drinken. Verdriet? drinken. Ontspannen? drinken. Stress? drinken. Alle marketing is erop gericht ons te laten geloven dat je alcohol nodig hebt om een leuk of minimaal normaal leven te leiden. En dat zijn we met zijn allen gaan geloven. En ondertussen zijn er over de hele wereld ontelbaar veel probleemdrinkers en vallen er een heleboel doden door het gebruik van alcohol. 

Kortom ik heb er heel hard aan gewerkt om die conditionering bij mezelf te ontmantelen en om te keren. 

Dat heb ik niet alleen gedaan; ik heb uren en uren gekeken naar youtubes van Craig Beck en van Annie Grace en alles gelezen wat los en vast zit, van 'een verslaafd brein' van Marc Lewis tot This naked mind van Annie Grace, enz. Er is heel veel te vinden. 

Laatst heb ik mijn huisarts verteld dat ik gestopt ben met drinken. Om bij mijn huisarts te komen moet je eerst een kwartier door de wijngaarden rijden. We waren het erover eens dat dat bizar is - wijn is hier volkomen geaccepteerd uiteraard, maar wie eraan verslaafd raakt wordt gestigmatiseerd.

Mijn man is minder gaan drinken. Hij drinkt in principe door de week niet meer. In het begin was hij in het weekend de schade wat aan het inhalen, maar dat doet hij nu niet meer. Enkele van mijn vrienden zijn ook vraagtekens gaan stellen bij hun drinkgewoonten. Maar niet allemaal. Ik bijt mijn tong af om geen jehova's getuige te worden. Ik ga ervan uit dat het voorbeeld dat ik geef, voldoende zal zijn. Wie er meer over wil weten zal het mij wel vragen. Ondertussen zit ik gezellig aan een fruitcocktail of een glaassie water met prik. 

Nou dat was het dan weer. Ik meld me wel weer af en toe... maar niet te vaak. Ik wil er eigenlijk niet zo erg meer mee bezig zijn. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heel goed van je Marguerite! Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Werkt heel inspirerend...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

O ja, en er is nu inderdaad een 'nieuw gewoon' ontstaan. Het enige dat ik in de gaten moet houden nu is mijn suiker-inname. In het begin nam ik iets zoets als ik een craving had, maar ik heb geen zin om nu verslaafd te raken aan suiker. Dus ga ik nu wandelen op het moment dat ik anders mijn eerste wijntje zou nemen. Hondje vindt het ook fijn....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...