Spring naar bijdragen

Gevallen en nu weer opstaan


Marguerite

Aanbevolen berichten

  • 8 months later...

Weer een paar maanden en een lockdown verder. Mijn besluit om geen alcohol te drinken staat als een huis, nu al meer dan anderhalf jaar.

Soms voelt het eenzaam als enige nuchtere tussen anderen die aangeschoten raken nu we weer bij elkaar op bezoek mogen. Soms is het ook lastig om alles wat er gebeurt zo binnen te voelen komen. Maar altijd nog beter dan in de val trappen van de verdoving en de daarop volgende zelfhaat.

Mensen om me heen van middelbare leeftijd of ouder, net als ik, beginnen allerlei kwalen te krijgen, van auto-immuunziektes tot hartkwalen en artrose of erger. Ik zie ze drinken, sommigen ook roken, de meeste zijn te dik en sommigen zie je zelden nuchter omdat je ze alleen op feestjes tegenkomt. Maar het verband tussen leefwijze en gezondheid wordt niet zo vaak gelegd. Dat maakt me wel eens verdrietig. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 9 months later...

Update: vanaf november 2020 ben ik af en toe weer (te veel) gaan drinken en daar heb ik achteraf goed over nagedacht. Ergens in mijn onderbewustzijn was blijkbaar toch het idee blijven hangen dat alcohol "gezellig" is, dat je er iets mee kunt vieren, dat het je zelfvertrouwen geeft en losser maakt. Maar niets is minder waar:

- alcohol is niet gezellig; het maakt dom en het werkt ontremmend

- alcohol verdooft

- alcohol maakt op het moment losser, maar de volgende dag volgt de spijt van dat glas te veel en de hoofdpijn en de eenzaamheid van een kater.

Het is het allemaal niet waard. Voordat de gewoonte er weer insloop heb ik de knop weer omgezet. Alcoholvrij ben ik veel gelukkiger. "Zelfs op je verjaardag?" vroeg iemand. "Wat heeft mijn verjaardag ermee te maken?" vroeg ik. 
 

Ik wens jullie allemaal een fijne, nuchtere, heldere dag. En mocht de dag niet fijn blijken te zijn, dan op zijn minst nuchter en helder. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 uur geleden zei Cleo66:

Fijn weer van je te horen , mooie quote 

"En mocht de dag niet fijn blijken te zijn,  dan op zijn minst nuchter en helder " 

Nu weer op het nuchtere pad door Marguerite , een les geleerd :rose:

En het was niet eens een quote maar helemaal van mezelf :-))

Was nog even vergeten: katerig gevoel geeft vreetbuien. Ook niet best. Versterkt de zelfhaat nog meer. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

Ik wilde even melden dat ik nog steeds nuchter ben. Met een paar kleine onderbrekingen, zo zie ik het. Zeg maar, 90% nuchter. Dat is mooi. Ik ga dieper dan voorheen, in de zin van: de aanleidingen waarom ik dronk beter uitzoeken. Mijn prefrontale cortex versterken door meditatie. Uitstelgedrag veranderen (had ik nog een heel klein restje van). Het gaat best goed. Maar het is soms een heel eenzame weg. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 uur geleden zei Marguerite:

Mijn prefrontale cortex versterken door meditatie

Haha, wat een mooie uitspraak, die kan ik mooi gebruiken in een gesprek met mensen die sceptisch zijn over meditatie en dat allemaal maar zweverige onzin vinden.

Fijn te horen dat het je goed gaat Marguerite maar jammer dat je soms eenzaamheid op je pad ervaart. Komt dat omdat je geen mensen in je omgeving hebt die ook proberen het leven bewuster te leven?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Yana, dank voor je reactie. Ik heb dat ook maar van horen zeggen hoor. Maar ik heb even gegoogled:

https://verkenjegeest.com/wat-zegt-de-wetenschap-over-meditatie/ misschien dat je daar wat aan hebt in gesprekken met sceptici?

Het komt inderdaad doordat er maar weinig mensen in mijn omgeving zijn die het leven bewuster leven. Ik woon in Frankrijk, waar wijn niet is weg te denken uit het dagelijks leven. De Fransman/ -vrouw drinkt gemiddeld 2,7 glas per dag. Elk jaar sterven er 40.000 inwoners van Frankrijk aan de gevolgen van alcoholgerelateerde ziektes. Maar kom niet aan de wijncultuur.... 
Overigens heeft mijn man ASS (is een heel klein beetje autistisch) en is praten over dit soort onderwerpen niet aan hem besteed. Dat is ook best lastig soms. Hij drinkt nog wel. Soms best veel, soms niet, soms 1 glaasje. Ik geloof niet dat hij dezelfde relatie met alcohol heeft als ik. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...