Spring naar bijdragen

Gevallen en nu weer opstaan


Marguerite

Aanbevolen berichten

32 minuten geleden zei knakker:

Kijk, dat vind ik mooi: koud gestopt met alcohol, keihard een bardienst draaien :) Als je een krachtige beslissing hebt genomen moet je ook zo snel mogelijk de confrontatie met de wereld moet aan, in plaats van bibberend binnen te blijven met de gordijnen dicht uit uit vrees dat ergens een fles in beeld verschijnt. Zo'n waggelend dronken loeder sterkt je wel in je keuze ja. Maar die gezellig lichtjes benevelde mensen, wekte dat nog weemoed?

Och nee niet echt. Ik ben een ervaren stopper hoor. het fijne was dat ik me de volgende dag prima voelde, en dat ik dat de avond daarvoor al wist.... Dat helpt natuurlijk. 

Overigens drinkt manlief nog wel, dus ik zal toch moeten omgaan met drank in zicht. Wij hebben een tamelijk goed gevulde wijnkast. Ook dat is iets dat ik nu eenmaal in mijn leven heb. Maar als mijn besluit echt vast staat staat het vast. Al komt er wijn uit de kraan. 

Wat erg helpt is dat ik wil afvallen en gezonder wil worden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed! Leuk dat je ernaar vraagt. Een paar dagen stilte is meestal een slecht teken.... maar in mijn geval niet! Bij mij is het meer zo dat ik me meld op het moment dat het niet zo goed gaat en ik meer steuntjes in de rug nodig heb. 

Ik ben erg gemotiveerd en voel me vrij goed. Wel wat moe. Maar dat weet ik nog van vorige keren dat ik stopte met alcohol.

Omdat ik ook wil afvallen ben ik erg gaan studeren op buikvet, pre-diabetes en een vette lever. Iedereen die te veel buikvet heeft (bij mij na de overgang ontstaan)  heeft een vette lever. En alcohol maakt dit uiteraard alleen maar erger. Dit studeren helpt enorm om ervan af te blijven. 

Ik voel aan mijn lichaam dat nu ik alcohol en koolhydraten afgezworen heb, er binnenin mijn buik iets gezonds gebeurt. En dat moeten we hebben!

Nu ik niet meer zo piepjong ben voel ik des te meer de wens om goed voor mijzelf te zorgen, zodat ik zo gezond mogelijk oud word, zodat mijn kinderen en kleinkinderen nog iets aan mij hebben over pakweg 10, 20 jaar. 

Ik wens je een fijne dag en een fijn weekend.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei GewoonDoen:

Dat zijn leuke onderwerpen ...afvallen :D 

Koolhydraten niet helemaal eruit gooien hoor. DAt hoeft niet laten we het zo zeggen. Met "normaal" eten kan je ook afvallen.  Geen maaltijden overslaan en een lepel extra groenten doen al wonderen.

 

Dank voor je advies, GewoonDoen. Maar ja, het is maar net wat je "normaal eten" noemt. Die adviezen van het Voedingscentrum vind ik in elk geval niet normaal, met al dat brood en die zuivel en zo. Als ik zo zou eten werd ik moddervet! Nee hoor, in groenten zitten ook koolhydraten en dat is ruim voldoende. Als je er maar genoeg van eet. En dat doet bijna niemand. En lekker boter en olie eten, niet bang voor zijn, is juist gezond. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Maandje later: hele grote terugval gehad. Bijna elke dag weer wijn gedronken. Spijt van! Ik stelde het niet-drinken steeds maar uit en heb de hele truken- en smoezendoos opengetrokken om maar niet te hoeven. Stomstomstom. Nu ben ik er weer. Het leek zo makkelijk te gaan, maar dat was misschien juist wel erg verraderlijk. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 uur geleden zei bumperjim:

Weet je ook waaròm je weer bent gaan drinken?

Goeie vraag. Ik was op een feestje en voelde me niet zo erg op mijn gemak. Ik dacht ik neem er eentje, dan word ik wat losser. Maar we weten inmiddels dat het nooit bij eentje blijft. Het werden er dus 4.

Daarmee ging ik de drempel over voor mijn gevoel. Bezoek, festival in het dorp, logees, noem maar op... genoeg "redenen" om het stoppen weer uit te stellen. Komt bij: bijna iedereen drinkt hier. De een heel matig, de ander niet matig. Wij hebben de wijnkast altijd vol liggen. We wonen middenin een bekend wijngebied.

Op zich maakt dat niet uit, als ik maar genoeg gemotiveerd ben. Maar het zit er zo ingesleten, de gewoonte om wijn te drinken bij het eten, wijn te drinken voor het apéro, wijn te drinken op feestjes... die gewoonte doorbreken blijkt toch moeilijker dan ik dacht. 

In het begin is het leuk, ik voel me dan altijd fris en schoon, slaap goed, ben opgewekt. Maar als dat nieuwtje eraf is komen er ook de dagelijkse probleempjes, zorgen, stressfactoren waarop het antwoord de laatste 20 jaar altijd in een glas zat.... ik ben me dat nu bewust geworden, zo blijf je dan toch weer leren op je oude dag. 

Anyway, ik ben blij dat ik mezelf weer even door elkaar geschud heb en weer op mijn voeten heb neergezet. Vanochtend begonnen met een vinyassa-yoga-flow, gevonden op youtube. Daarna een half uurtje gewandeld met hondlief. En vandaag een vastdag ingelast tot een uur of vier vanmiddag. Dat is altijd heerlijk voor de mentale helderheid. We gaan er weer voor. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed dat je in elk geval weet hoe het komt dat het even niet ging. Goed dat je er nu weer voor gaat. Bij mij merk ik dat als ik te veel ga doen om ‘perfect’ te zijn naast het stoppen met drinken (dus ook nog moet lijnen, sporten etc van mezelf), dat het dan niet makkelijker wordt om alles vol te houden. Hoe werkt dat bij jou?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 minuten geleden zei Beter:

Goed dat je in elk geval weet hoe het komt dat het even niet ging. Goed dat je er nu weer voor gaat. Bij mij merk ik dat als ik te veel ga doen om ‘perfect’ te zijn naast het stoppen met drinken (dus ook nog moet lijnen, sporten etc van mezelf), dat het dan niet makkelijker wordt om alles vol te houden. Hoe werkt dat bij jou?

Hoi Beter. 

Ik probeer het zo te zien dat ik in alle opzichten goed voor mezelf zorg. Dus niet zozeer het "moeten", maar vooral lief zijn voor mezelf. Dat probeer ik.

Maar soms kruipt er inderdaad een heel erg "moeten" in. Ik wil dat nog uitzoeken - hoe zit het nou precies: moet ik van alles van mezelf als perfectionist zijnde, of ben ik nou juist lief voor mezelf? Het is een beetje ingewikkeld soms. Het moment van vlak voor een terugval is er altijd eentje van "ach fxk it, ik neem er gewoon eentje". Het heeft iets negatiefs, iets puberaals. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, dan ga je je verzetten tegen de onhaalbare doelen die je jezelf hebt opgelegd, eigenlijk kom je in opstand tegen een deel van jezelf. Zo herkenbaar, bij mij is het (denk ik nu achteraf) zo vaak op die manier misgegaan... ken je de boeken van Brené Brown, bijvoorbeeld De moed van imperfectie? Dat gaf mij zoveel inzichten over perfectionisme en het helpt me nog steeds om dat te proberen los te laten. Valt me niet mee :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je wilt lezen over 'perfectionisme' en hoe het niet werkt...kan ik je deze aanraden: 'De optimalist' - Tal Ben Shahar.

Ja, herkenbaar die gedachten. Lange tijd was er bij mij geen tijd tussen de gedachte en daadwerkelijk drinken. Geen nuances zeg maar. Dat vond ik ook beangstigend. Kon dat in de groep goed bespreken. Later kwam er ruimte...en leidde de gedachte niet meer automatisch naar de fles. Wel naar het onderzoeken waar die gedachte vandaan komt. Want meestal was ik al door iets anders getriggerd.

En dat puberale, die 'emotie', ja die ken ik...'hoezo mag ik iets niet'? En iets wat niet mag is moeilijk te weerstaan voor mij, wordt spannend en aantrekkelijk. Ook als wist ik verdomd goed dat het fout zou lopen. Tja....veel zelfkennis....volhouden...een geruststelling om oa hier en ook bij mijn groep de herkenning te vinden...

 

Succes!

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei Francoise:

Jep dat herken ik . Mezelf niks op laten leggen ...... Ik heb zelf de controle en doe wat ik zelf wil. Whahaha mooi niet dus.  Alcohol is me de baas geworden.  Dat erkennen mentaal is een hele kluif voor onze ego'tjes;)

Tsja..... dus als ik zeg, fxk it, is het eigenlijk het alcoholmonster dat spreekt. Niet ik. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Euh....tja...het zit in jouw hoofd...dus het zijn jouw gedachten...of je daar naar luistert, ze aanneemt voor de waarheid is aan jou. 

Dus hoe je het ook wendt of keert...je kunt de 'beslissing' om te drinken of niet te drinken niet buiten jezelf leggen ;)

Die gedachten kunnen heel logisch en verleidelijk zijn. Je zou het bijna geloven...je wordt als het ware misleid door je eigen brein. Daar naar kijken, observeren: wat gebeurt er nou eigenlijk? Dus het brein is 'smoezen' aan het verzinnen om te drinken, om over stag te gaan. Als je je daar van bewust wordt, heb je dus meer een keuze. Je hoeft niet te doen wat die gedachten je 'vertellen'.  Is het nog helder?  :D

Mij hielp het omdat ik dus zelf verantwoordelijkheid kon nemen. En niet meer 'overvallen' te worden door trek en het gevoel te hebben dat ik geen keuze had.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 10-8-2018 om 19:29 zei kruidenthee67:

Euh....tja...het zit in jouw hoofd...dus het zijn jouw gedachten...of je daar naar luistert, ze aanneemt voor de waarheid is aan jou. 

Dus hoe je het ook wendt of keert...je kunt de 'beslissing' om te drinken of niet te drinken niet buiten jezelf leggen ;)

Die gedachten kunnen heel logisch en verleidelijk zijn. Je zou het bijna geloven...je wordt als het ware misleid door je eigen brein. Daar naar kijken, observeren: wat gebeurt er nou eigenlijk? Dus het brein is 'smoezen' aan het verzinnen om te drinken, om over stag te gaan. Als je je daar van bewust wordt, heb je dus meer een keuze. Je hoeft niet te doen wat die gedachten je 'vertellen'.  Is het nog helder?  :D

Mij hielp het omdat ik dus zelf verantwoordelijkheid kon nemen. En niet meer 'overvallen' te worden door trek en het gevoel te hebben dat ik geen keuze had.

 

Ja dat is natuurlijk zo, je giet elke slok zelf naar binnen, dat doet niemand anders voor je.

Het helpt mij om die truuks van mijn verslaafde brein een naam te geven. Het alcoholmonster dat zich genesteld heeft. Als je het voedt met alcohol, wordt het groter en sterker. Als je het niet voedt, kwijnt het hopelijk langzaam weg. Beetje het verhaal van Voldemort in Harry Potter. Zou Rowling ook een verslaving hebben? Maar dat is een andere kwestie.

Ik zag op Youtube een filmpje over iemand die Selincro had ontdekt en daar een lezing over gaf. Het had haar van haar verslaving afgeholpen doordat het de dopamineproductie blokkeert op het moment dat je drinkt. Iemand ervaring? Het is met name bedoeld voor mensen die "normaal" willen drinken - 1 of 2 glazen in plaats van de hele fles. Het bleek bij haar goed te werken - drank deed haar niets meer.

Eigenlijk vind ik drinken sowieso niet zo erg "normaal". Maar probeer die wijncultuur maar eens ter discussie te stellen in een wijnland. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...