Spring naar bijdragen

Gevallen en nu weer opstaan


Marguerite

Aanbevolen berichten

14 uur geleden zei reboot:

goed bezig :) als ik het zo bereken  2 en een halve maand nu ?

Ahum, niet helemaal - half juli de mist in gegaan gedurende ruim 2 weken.

Nu dus weer een maand.

2 uur geleden zei Etty:

Fijn bericht.  Meer geïrriteerd zijn klinkt voor mij logisch.  Ik drink óók om de behoeften die ik wel heb maar onderdruk niet te voelen.  Ik merk dat  irritatie voor mij een signaal is dat er een behoefte is die ik aan het onderdrukken ben.  Herken je dat? 

   

Ja Etty, dat is het volgens mij. Dank voor deze eye opener. Ik moet er nodig mee aan het werk. Lastig omdat partner nog wel drinkt. Hij erkent overigens dat het bij hem ook wel een item is - het niet bij één glas kunnen laten, dat worden er altijd minstens 4. Op het moment dat er dus tijd is om het erover te hebben heeft hij er vaak al een paar achter zijn kiezen en zit je niet meer op dezelfde golflengte. Heel lastig. De oplossing is om het er dus over te hebben voordat dat tijdstip is aangebroken. Een goed gesprek zonder goed glas wijn dus. 

Wat ik ook heel lastig vind: drinken is de norm, zeker hier tussen de wijngaarden. Drink je niet, dan ben je de uitzondering. Vooral als dat nog niet zo lang het geval is en verder iedereen in de omgeving een directe link legt tussen drank en gezelligheid. Ik heb het gevoel dat ik me niet aan de code houd en dat daardoor veel relaties anders worden en minder soepel verlopen. Ik vind aangeschoten mensen niet leuk meer en ik vind het onprettig als er flink wordt ingenomen. 

Vanavond weer zo'n avond met een aantal vrienden waar ik erg op gesteld ben. Maar na negenen heb ik het eigenlijk niet meer naar mijn zin. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zal wel weer een nieuw evenwicht komen. Mensen wennen aan je niet drinken, of ze blijven het vergeten. En jij went aan een nieuwe manier van (bij) jezelf en tussen anderen zijn.

En tja, mijn avonden met vrienden zijn anders. Ik ga eerder weg. Of doe andere dingen met ze.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

18 september en het gaat goed met het niet-drinken. Ben nog steeds een beetje bozig en een beetje depri. Ik voel me met name nogal alleen. Het is gewoon niet zo leuk als iedereen aangeschoten wordt om je heen. Het weekend was er een groot feest, vrienden gingen trouwen, en uiteraard werd er weer flink gedronken. Ik heb het braaf aangezien en heb om half een enkele beschonken gasten thuis afgezet en ben nuchter in mijn bed gaan liggen. De volgende ochtend was de beloning dat ik zo fris was als een hoentje.

Ik heb dit al vaker gedaan, niet drinken en gezond leven, en viel dan toch weer terug. Daarom vinden andere volgens mij dat ze het niet zo serieus hoeven te nemen. Het gaat wel weer over, zoiets. Maar ja, ik wil voortgaan op deze weg, compleet met irritaties en eenzaamheid. Veel gestelde vraag: ga je nooit meer drinken???? Met een uitdrukking van ontsteltenis op hun gezicht. Antwoord: dat is lang, nooit meer. In ieder geval vandaag. 

We iets leuks: afgesproken met een kennis dat we samen Kombucha gaan proberen te maken. Gefermenteerde zoete thee. 

Dat was het weer voor vandaag. Ik ga weer verder chagrijnen. Het gaat wel weer over, dat weet ik uit ervaring. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Ha Cleo66, leuke vraag. Ik weet het nog niet.

Tot nu toe drink ik niet, nu bijna 3 maanden achtereen. Ik voel de verslaving wel af en toe aan de deur kloppen en ik was vorige week bijna voor de bijl gegaan. Maar ik denk eerlijk gezegd dat ik nooit meer wil drinken, juist omdat die verslaving zo hardnekkig is dat ik af en toe de junk in mij weer voel bovenkomen: "eentje kan geen kwaad", "ach joh laat je toch eens lekker gaan",  "maandag stop je toch gewoon weer", "3 maanden is ook al heel goed geweest",  "iedereen drinkt, het is zo ongezellig als je niet meedoet", enz. enz.

Ik heb trouwens extra motivatie gevonden om niet te drinken. Ik ben sinds begin augustus 6 kilo afgevallen en ik wil er nog eens 8 af hebben. Ik volg een koolhydraat-arm dieet en voel me daar heel goed bij. Echter hoewel mijn leverwaarden prima zijn, is mijn cholesterol (LDL) erg hoog en ik heb het vermoeden dat dat met een vermoeide lever te maken heeft. En aangezien ik graag gezond wil blijven/worden is niet-drinken een voor de hand liggende keuze.

Wat best helpt is dat ik om me heen duidelijk zie wat drank met mensen doet. 

- een goede vriend van ons is alcoholist en duidelijk zwaar aan het afglijden. Heel pijnlijk om te zien.

- een andere goede vriend heeft een hartprobleem met ritmestoornissen en wordt binnenkort geopereerd. Toch blijft hij gewoon op de oude voet doordrinken. Iedereen vindt dat heel normaal.

- mijn echtgenoot zegt regelmatig: vanavond doe ik het rustig aan. Dan drinkt hij 1 glas wijn en zie ik later dat hij er nog een paar genomen heeft. Hij heeft het niet in de hand dus.

- mijn broer is alcoholist en staat nu bijna 3 jaar droog, maar heeft alles verloren door drank

- een andere vriend zegt steeds dat hij wil stoppen, maar het lukt hem hooguit een week

- een wijnboer hier in de buurt is zijn rijbewijs kwijt omdat hij met te veel drank op is gaan rijden

En zo kan ik nog wel een uurtje doorgaan. De bewustwording wordt steeds sterker: alcohol is een gevaarlijk goedje. Ook mensen die zeggen alleen sociaal te drinken doen onder invloed van drank hele rare, gevaarlijke en onverantwoorde dingen en brengen hun gezondheid in gevaar. Het is zo zichtbaar als je zelf nuchter bent, dat ik het niet moeilijk vind om de drank te laten staan.

Nou dat was 'm wel weer voor de maandagmorgen. Ik wens u alleen een fijne week!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Marguerite!

Ik herken me heel erg in jouw verhaal. Ook ik woon in een bekende wijnstreek in het buitenland. Misschien wel dezelfde als jij, wie zal het zeggen. In ieder geval loop ik tegen dezelfde plaatselijke 'waarden' aan als jij : wijntje bij de lunch, wijntje of sterker als apéro en wijntjes aan tafel. O, kom je gezellig tussendoor eventjes langs, wijntje??

Ik woon hier nu 20 jaar en in die tijd is de gewoonte er behoorlijk ingeslopen. Helaas is er voor mij geen houden aan, ik hou het dan ook niet bij 1 of 2 en zelfs niet bij 4 of 5 wijntjes.

De knop is nu dus weer een keer om, met als verschil dat ik nu ook niet eens wil proberen te minderen of wil onderhandelen met mezelf. Vanaf nu is het gewoon niks, noppes, nada.

Een goede uitspraak las ik van jou hierboven : niet omdat ik streng wil zijn voor mezelf, maar ik besef nu eindelijk dat de wijntjes mij gewoon helemaal niets brengen, behalve ongeluk en narigheid.

Ook ik wil voor mijn eigen gezondheid gaan en dus voor een alcoholvrij bestaan. Hartstikke goed van je dat je je nu al bijna 3 maanden alcoholvrij staande houdt tussen alle drinkenden en met je drinkende man (mijn man ook!). Ik hoop en wil dat ik over 3 maanden hetzelfde kan zeggen!

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Moups! Zei ik dat? Klinkt inderdaad heel verstandig! Grappig dat je ook in een wijnstreek in het buitenland woont. Ja, dan sluipt de gewoonte er zo snel in. Het valt wel op dat de "inheemse bevolking" er minder moeite mee lijkt te hebben om maat te houden. Over het algemeen dan. 

Ik hoop ook dat het je lukt. Ik voel me intussen steeds fitter. Lang geleden dat ik zo lang niet gedronken heb. De laatste keer was in 2011 denk ik, toen een half jaar. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Weer een update met wat schaamte gecombineerd met goede voornemens.

Gisteren heb ik geprobeerd een glas wijn te drinken. Ik had behoefte aan verdoving. Het werden er anderhalf. Ik wilde eigenlijk anderhalve fles en ben dus een zware strijd met mezelf aangegaan om de rest niet op te drinken. Dat werd chocola en thee en vroeg naar bed. Ik doe het nu echt niet meer, het bewijs is wederom geleverd: een glas is nooit genoeg en brengt alleen maar ellende. We gaan weer door op de ingeslagen weg: deur dicht en nuchter leven.

Mijn zoon heeft het vermoeden/sterke aanwijzingen dat hij ADD heeft. Ik denk dat hij gelijk heeft. Het maakt me verdrietig dat ik het niet eerder heb gezien/serieus genomen. We hebben in zijn leven veel hulpverleners gezien, maar niemand kwam op dat idee. Hij zei dat het heel erfelijk is. Dus ik heb maar eens gegoogled en raad eens.... volgens mij heb ik het ook. 

Deze conclusie voelt heel vreemd, heel verdrietig maar heel bevrijdend tegelijk. Ik snap mezelf nu beter, maar had mezelf ook een hoop ellende kunnen besparen.

Herkent iemand dit? Onder alcoholisten zullen ADD'ers vast wel oververtegenwoordigd zijn. 

bewerkt door Marguerite
spelfoutje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja dat herken ik zeker.  Nadat bij mijn dochter ADD is vastgesteld heb ik mezelf laten testen omdat ik zo veel herkende. Dat was 10 jaar geleden.  Daar kwam uit dat ik ADD had en als ik hulp wilde moest ik eerst stoppen met drinken. Daar was ik toen vooral boos over, wat dachten ze wel!! 

Ik vind het wel jammer dat ik het niet eerder wist, ik heb zo geknokt, ben zo vaak op mijn bek gegaan, heb me zo minder gevoeld dan anderen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook wel fijn om nu te weten wat het is; hij heeft zich zijn hele leven anders gevoeld dan anderen en dat is ie eigenlijk ook. Net als ik. Dat volle hoofd altijd... nu snap ik ook waarom die behoefte aan verdoving er soms zo sterk is. Soms werkt het, dan vertraagt en verdooft drank al die drukke gedachten, maar vaak ook eigenlijk niet en worden ze nog chaotischer. 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hele erge terugval gehad.

In alle opzichten: eten, drinken, depri....

Ik heb zelfs gereden met drank op en heb de bumper van de auto aan gort gereden. Ik schaam me dood.Het had veel slechter kunnen aflopen, als ik iemand zou hebben aangereden bijvoorbeeld. Het was vrij druk in het dorp, er was iets aan de gang, en het was mistig en heel donker. Gelukkig is het bij de bumper gebleven, toen ik bij iemand vandaan kwam en probeerde te keren waar een stenen muurtje stond....

Gisteren wilde ik de draad weer oppakken maar ben toch weer voor de bijl gegaan. Niet eens heel veel, maar ik merk dat ik er niet meer tegen kan. Hartkloppingen, onrustige nacht, zweten, en vanochtend de bekende kegel die niet weggaat met tandenpoetsen.

Het helpt echt niet dat mijn partner doordrinkt en er dus altijd ladingen wijn in huis zijn. Lekker goedkoop hier. Ik weet wel dat het mijn eigen beslissing is of ik wel of niet drink, maar als je er dagelijks mee geconfronteerd wordt maakt dat het er niet makkelijker op. 

Wat ook niet helpt is dat ik erg chagrijnig was in de periode dat ik niet dronk. Ik was de hele tijd boos op mijn man, om van alles en nog wat, de kleinste dingen gingen me irriteren, waardoor ik een hekel kreeg aan mezelf. En aan hem. 

Dat is wel een van de moeilijkste dingen van niet-drinken: jarenlang heb ik als een goeiige sul veel te veel over mijn kant laten gaan, omdat ik er gewoon niet helemaal bij was. Alcohol verslapte mijn wil en ik werd er moe van, de energie ontbrak gewoon om van dingen een punt te maken. Ben ik nuchter, dan zit ik er veel meer "bovenop", maar die kant ken ik van mezelf eigenlijk niet goed en kan ik eigenlijk niet goed hanteren. 

Ik probeer weer van mezelf te gaan houden, maar dat lukt nog niet erg. 

Hellup.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hellup....

Wat bij mij opkomt is dat je hulp nodig hebt om die kant die je niet goed van je zelf kent te leren hanteren. Omdat je niet meer als een goeiige sul door het leven wilt gaan, maar aanwezig, houdend van jezelf. Tenminste...als je dat wil. Dat is een keuze, een besluit. 

Mijn ervaring is: dat gaat allemaal niet vanzelf. 

Uiteraard is de eerste stap, niet drinken, vandaag de eerste niet. En dan aan de bak. Met jezelf. Dat kan alleen maar nuchter.

Ik ben begonnen met naar AA te gaan. En niet lang daarna naar mijn huisarts. Die heeft me verwezen naar praktijkondersteuner, waar ik goede gesprekken had, maar niet voldoende was, dus zelf een verwijzing gevraagd naar Novadic. Ik heb daar gesprekken en een online training/programma gevolgd. Dát heeft uiteindelijk heel veel inzichten gegeven, in hoe ik het altijd deed en wat ik anders kan doen. Geen kant en klare oplossingen maar wel handvatten.  Pittig, maar verhelderend. Daarna nog met partner een traject met systeemtherapeut.

Ik sta nu meer dan een jaar droog, na een periode van een jaar of drie met terugvallen. Voor mij was dit traject nodig. Ik ga nog wekelijks naar AA en heb dagelijks contact met app maatje.  Mijn leven is niet perse 'makkelijker', maar kwalitatief zoveel beter...dat zou met drank niet zijn.

Helllup..ja, goed dat je hulp vraagt...zoekt. Ik hoop dat je de juiste hulp kunt vinden.

Het is de moeite waard!!

Succes

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo herkenbaar! En hulp, ja. 

Maar ook: weet dat je jezelf iets mag gaan geven. En daardoor kun je anderen ook iets geven. Dat chagerijn gaat weg. En als jij je kracht van binnenuit kunt vinden, dan geef je het ook door. Een cadeau voor anderen dus ook. :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Yep, sinds gisteren weer droog. Ik heb me bedacht dat ik misschien wel allergisch ben voor sulfiet (in wijn) en dat ik me daarom zo afschuwelijk voel als ik heb gedronken. Ff gegoogled. Ik heb vannacht weer veel beter geslapen en voelde me vrolijker vanochtend. Naar de AA weet ik niet, is in dit land toch wat ingewikkelder dan toen ik in de grote stad woonde in NL. Ik ga eens nadenken hoe ik het verder ga doen zodat ik over 3 of 4 maanden niet weer terugval.

Dank voor de steun alledrie. 

Wordt vervolgd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hoeft er niet allergisch voor te zijn om je er brak van te voelen, van sulfiet, volgens mij is het voor niemand gezond. 

Ik heb geen lifehack waarmee je die terugvallen kan voorkomen, maar ik denk dat alles begint met te begrijpen waarom je precies bent teruggevallen. En vervolgens de alcoholreflex in die situatie te vervangen door iets anders. 

Ik begrijp dat je in je droge periode allerlei dingen niet meer over je kant wilde laten gaan. Daar moet je dan dus mee aan de slag maar de trieste realiteit is dat het niet zomaar 1 2 3 lukt en die frustratie daar moet je mee omgaan. En niet van de weerstuit weer gaan drinken. Lekker makkelijk gezegd :) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Graag gedaan...daar zijn we voor..elkaar steunen. 

Even kritisch: AA...ingewikkeld....misschien ben je wel allergisch...mwah....is allemaal niet zo interessant. Het komt erop aan dat je 'iets' doet om die terugval te voorkomen. En het is verleidelijk als je na een terugval weer stopt te denken...ach het lukt zo wel, ben immers weer gestopt...tenminste die meen ik te herkennen zo tussen de regels door...

Onderzoek..wat maakt dat je terugvalt, wat kun je anders gaan doen? 

Misschien wat meer hier schrijven? Of een online traject via een instantie als Tactus of Novadic? 

In ieder geval succes met alles!

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei bumperjim:

Je hoeft er niet allergisch voor te zijn om je er brak van te voelen, van sulfiet, volgens mij is het voor niemand gezond. 

Ik heb geen lifehack waarmee je die terugvallen kan voorkomen, maar ik denk dat alles begint met te begrijpen waarom je precies bent teruggevallen. En vervolgens de alcoholreflex in die situatie te vervangen door iets anders. 

Ik begrijp dat je in je droge periode allerlei dingen niet meer over je kant wilde laten gaan. Daar moet je dan dus mee aan de slag maar de trieste realiteit is dat het niet zomaar 1 2 3 lukt en die frustratie daar moet je mee omgaan. En niet van de weerstuit weer gaan drinken. Lekker makkelijk gezegd :) 

Na ja eerlijk gezegd denk ik dat iedereen allergisch is voor wijn/alcohol.... of althans dat het voor iedereen giftig is. Dat denk ik niet alleen, dat weet ik zeker. 

en idd begrijpen waarom ik terugval - dat heeft uiteraard niet 1 reden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei kruidenthee67:

Graag gedaan...daar zijn we voor..elkaar steunen. 

Even kritisch: AA...ingewikkeld....misschien ben je wel allergisch...mwah....is allemaal niet zo interessant. Het komt erop aan dat je 'iets' doet om die terugval te voorkomen. En het is verleidelijk als je na een terugval weer stopt te denken...ach het lukt zo wel, ben immers weer gestopt...tenminste die meen ik te herkennen zo tussen de regels door...

Onderzoek..wat maakt dat je terugvalt, wat kun je anders gaan doen? 

Misschien wat meer hier schrijven? Of een online traject via een instantie als Tactus of Novadic? 

In ieder geval succes met alles!

 

 

Yep, dank. Idd een gedachte "ach, het lukt zo wel...". Ben er nog niet, maar ben in elk geval weer nuchter en dat is een begin.

Van een vriend kreeg ik een pakje Selincro. Hij neemt het niet omdat hij liever doordrinkt. Het ligt nu hier in de la voor als ik nog eens dreig terug te vallen. De bijwerkingen schijnen nogal heftig te zijn dus ik weet het niet met die Selincro - het is volgens mij vooral bedoeld voor als je "matig" wilt drinken. Ik blijf er liever helemaal vanaf en ga mij beraden op een traject. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...