Spring naar bijdragen

Helpt AD met afbouwen van Benzo’s


Aanbevolen berichten

Beste Forumleden,

Heeft er iemand ervaring met het afbouwen van benzo’s met behulp van een Antidepressiva.

Vroeger slikte ik 20mg citalopram en 150mg seroquel. Nu 8mg diazepam afbouwend en 100mg seroquel. Ik merk met het afbouwen dat ik ook veel last heb van depressies. Ik zit ben aan het overwegen om weer te starten met een AD met overleg met de psychiater natuurlijk. 

Bijvoorbeeld: 10mg citalopram en 100mg seroquel en als dat goed gaan misschien 50 mg seroquel. 

Ik heb ook last van opwinding tijdens het afbouwen en stoor mij hier nogal aan. AD staan er om bekend dat juist af te vlakken. Voor mij dus een positief iets.

Er kleven ook weer nadelen aan natuurlijk. Als je last krijgt van bijwerkingen dan kan dat van 3 verschillende medicijnen komen. En dat is dan zoeken waar dat vandaan komt. 

En de opbouw van een AD duurdt ook nog een 2-3 weken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is grotendeels af te raden, maar heb toevallig 1 benzoslachtoffer dat nu wel baat lijkt te hebben bij een lage dosering citalopram. Zijn slaap is na 20 dagen verbeterd, en hij huilt niet meer elke dag (wat hij op zich niet erg vond en gaf hem altijd wel opluchting). De feedback van zijn gezin is wel dat het beter met hem gaat, en hij lijkt minder wanhopig.

Het is echter iets wat je in principe alleen moet proberen als je bang bent dat je jezelf wat gaat aandoen. Anders is het algemene advies dat niet te doen tijdens benzo-ontwenning. Als je echt denkt dat je niet anders kan, dan is het een kwestie van heel voorzichtig, in hele lage en kleine stapjes, proberen. Wacht zeker 10 tot 14 dagen met eventueel verhogen. En voel zelf hoe hoog je moet gaan, want de dokters gooien je omhoog omdat ze denken in hun protocollen en niet in de individuele reactie.

Sterkte bij de beslissing.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei Kannietmeer:

Het is grotendeels af te raden, maar heb toevallig 1 benzoslachtoffer dat nu wel baat lijkt te hebben bij een lage dosering citalopram. Zijn slaap is na 20 dagen verbeterd, en hij huilt niet meer elke dag (wat hij op zich niet erg vond en gaf hem altijd wel opluchting). De feedback van zijn gezin is wel dat het beter met hem gaat, en hij lijkt minder wanhopig.

Het is echter iets wat je in principe alleen moet proberen als je bang bent dat je jezelf wat gaat aandoen. Anders is het algemene advies dat niet te doen tijdens benzo-ontwenning. Als je echt denkt dat je niet anders kan, dan is het een kwestie van heel voorzichtig, in hele lage en kleine stapjes, proberen. Wacht zeker 10 tot 14 dagen met eventueel verhogen. En voel zelf hoe hoog je moet gaan, want de dokters gooien je omhoog omdat ze denken in hun protocollen en niet in de individuele reactie.

Sterkte bij de beslissing.

Bedankt voor je reactie @Kannietmeer

27 Juni heb ik gesprek bij de psychiater. Ik heb een lijstje gemaakt met de klachten waar ik last van heb. Voornamelijk geestelijke aspect dat is het zwaarste. Zelf heb ik ook nog wat onderzoek gedaan op sites en berichten van mensen van een paar jaar geleden hier op het forum. 

Het valt mij op dat erbijna niks bekend is over anti-psychotica en benzo ontwenning. Wikipedia raad het af!

Anti-epilepsie medicatie zijn de meningen ook over verdeeld. Zoals Lyrica, pregabapetine,depakine,carbozalom @Kannietmeer Heb jij hier ervaring mee? 

en Anti-depressiva verschillen de meningen ook.

Ik overweeg het met de Psychiater wat het verstandigste is om te doen 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik moet zeggen: ja overleg vooral met je psychiater. Tegelijkertijd weet ik uit ervaring van vele andere mensen met wie ik sprak en de verhalen die ik las, dat de meeste psychiaters niet weten wat ze doen. Daarom zeg ik het wel, maar zeg ik het ook niet... als je begrijpt wat ik bedoel. Benzo-ontwenning is zo persoonsafhankelijk, dat je nooit af kan gaan op wat een ander gebruikt, of juist niet gebruikt. Er zijn mensen geholpen met gabapintin, er zijn er die er slechter van zijn geworden en een extra medicatie in de cocktail hebben die ze met pijn en moeite moeten afbouwen. Aangezien je lichaam al in rep en roer is, zou ik zo min mogelijk zoeken naar andere medicatie die je mogelijk ook weer moet afbouwen met ontwenningsverschijnselen. Dat geld voor AD's, AP's en ook voor alles wat ze maar geven om de ontwenning te vergemakkelijken. Het is meestal een schijnoplossing. De AD is dan nog de minst gevaarlijke naar mijn mening, maar tegelijk is  een intussen bekend ( ook misschien bij de  psychiater), dat een SSRI ook zijn functie zomaar kan verliezen ( dat heet Tachyfilaxie). Ook wanneer je er aan gaat, zal het weer een middel zijn dat je later weer moet afbouwen, en waar je ook behoorlijke klachten van kunt krijgen.

 

Ikzelf gebruik Bacopa Monieri. Als je dat zoekt in het forum zoekveld, kan je lezen wat ik wel gebruik en waarom. En ook hier geldt: iedereen is anders, dus je zal zelf moeten kijken hoe je lichaam reageert op wat jij kiest. Het is niet eenvoudig, dat weet ik, maar dat is het eerlijkste advies dat ik je kan geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei Kannietmeer:

Ik moet zeggen: ja overleg vooral met je psychiater. Tegelijkertijd weet ik uit ervaring van vele andere mensen met wie ik sprak en de verhalen die ik las, dat de meeste psychiaters niet weten wat ze doen. Daarom zeg ik het wel, maar zeg ik het ook niet... als je begrijpt wat ik bedoel. Benzo-ontwenning is zo persoonsafhankelijk, dat je nooit af kan gaan op wat een ander gebruikt, of juist niet gebruikt. Er zijn mensen geholpen met gabapintin, er zijn er die er slechter van zijn geworden en een extra medicatie in de cocktail hebben die ze met pijn en moeite moeten afbouwen. Aangezien je lichaam al in rep en roer is, zou ik zo min mogelijk zoeken naar andere medicatie die je mogelijk ook weer moet afbouwen met ontwenningsverschijnselen. Dat geld voor AD's, AP's en ook voor alles wat ze maar geven om de ontwenning te vergemakkelijken. Het is meestal een schijnoplossing. De AD is dan nog de minst gevaarlijke naar mijn mening, maar tegelijk is  een intussen bekend ( ook misschien bij de  psychiater), dat een SSRI ook zijn functie zomaar kan verliezen ( dat heet Tachyfilaxie). Ook wanneer je er aan gaat, zal het weer een middel zijn dat je later weer moet afbouwen, en waar je ook behoorlijke klachten van kunt krijgen.

 

Ikzelf gebruik Bacopa Monieri. Als je dat zoekt in het forum zoekveld, kan je lezen wat ik wel gebruik en waarom. En ook hier geldt: iedereen is anders, dus je zal zelf moeten kijken hoe je lichaam reageert op wat jij kiest. Het is niet eenvoudig, dat weet ik, maar dat is het eerlijkste advies dat ik je kan geven.

Thnks, als ik in een wave wat psychotische dingen ervaar kan ik totaal niet zeggen dat een AP mij helpt. Als ik in een window zit dan merk ik de werking wel. Dat begrijp ik dan niet. En zo denk ik ook over een AD het zal wel werken als je in een window zit maar als je zo depressief in een wave zit heb ik ook z’n mijn vraag tekens bij of het dan wel helpt. 

Ik ga even googlen wat jij gebruikt, bedankt iig 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Kannietmeer Wat ik kan lezen is het een sterk goedje! 

Het maakt het ook weer zo complex als ik overweeg aan zo iets te beginnen. Het zelfde is ook netzoals sint janskruid, gingko biloba, LTO3 ect. Als je daarmee in de problemen komt met bijv het serotine syndroom enzo wordt het al riskant om zo iets te pakken want Seroquel werkt ook lichte mate op serotine.

Heeft die baco jou geholpen met afbouwen, of gebruik je nu omdat je benzo vrij bent om hersenen een steuntje te geven?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb het tijdens de afbouw gebruikt en nog steeds zolang ik het idee heb dat ik nog in mijn genezingsproces zit. Wanneer ik er mee stop is nog niet bepaald ;-).

Het is een effectief bewezen goedje, maar of het sterk is weet ik niet. Belangrijk is voor mij in alles, dat het niet werkt op de GABA, niet werkt op de bestaande gaba-receptoren, maar werkt op de aanmaak van gaba-receptoren en dat bevorderd. Dat is precies wat je nodig hebt. Ik heb geen effect gemerkt dat het niet werk of wel werkt, behalve dat ik met zeer positieve instelling heb afgebouwd, niet veel last heb gehad van de zware emotionele/ psychische klachten waar veel anderen mee kampten. Tegelijk heb ik dus wel voornamelijk mijn bed en de bank gezien, dus verder was ik wel behoorlijk uitgeteld. 

Ik merk niet dat ik het gebruik en merkte ook niet dat ik het stopte.

Ik heb ook nog een AD, venlafaxine trouwens. Eerlijk gezegd, heb ik toen minder gelezen dan nu, en er is inderdaad een hoop over te vinden en is veel onderzocht voor allerlei functies.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

In mijn geval denk ik heel eerlijk gezegd dat ik het niet overleefd had zonder een antidepressivum. Dat kwam natuurlijk ook omdat mijn omstandigheden waarin ik terecht kwam na de stop, op z'n zachts gezegd niet ideaal waren. Ook dit zal voor een ieder verschillend zijn. Ik gebruikte Amitriptyline omdat het ook spierpijnen wat liet afnemen en de slaap wat verbeterde. Stoppen daarmee was een eitje in vergelijking tot de benzo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik slik sinds een maand (weer) mirtazapine. In de hoop dat het mijn slaap zou verbeteren (wat het bij de eerste keer dat ik er aan moet, ook gebeurde) Nu is dat helaas niet het geval. Mijn humeur klaart wel wat meer op, dus daar werkt het wel op. En wat @Kannietmeer al aangaf, artsen bouwen niet op. Hup pil erin. Werkt het niet voldoende, dan hup ophogen. Niks in stapjes. Dat is bij mij ook gebeurd. Als ik dat van te voren had geweten..... Maarja As is verbrande turf en ik ben nu al zover dat ik niet meer ga opbouwen en mooi op deze dosis blijf. (1 tablet voor de nacht)

Het afbouwen (vorig najaar) ging trouwens best makkelijk (na jaaaaaaaaren gebruikt te hebben), maar dat kwam omdat ik zelf al begonnen was met afbouwen. Elke maand een kwartje eraf. In januari was ik van pil overgestapt (anticonceptie) en dát was pas een verkeerde keuze. Moest van mijn huisarts, want ik slikte de Diane 35. Na 2 maanden met die andere pil gestopt, want toen ging mijn humeur pas écht achteruit!!! Toen ben ik maar helemaal gestopt. En klaarde mijn humeur ook al een stuk op. Dus combi van mirtzapine en niet de pil slikken werkt voor mij wel aardig. Maar niet op het slapen helaas.... En daar had ik zooooooo op gehoopt, omdat het bij de eerste keer wel erg goed werkte. Die benzo's hebben toch meer schade aangericht dan ik dacht.... :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei Kaida74:

Ik slik sinds een maand (weer) mirtazapine. In de hoop dat het mijn slaap zou verbeteren (wat het bij de eerste keer dat ik er aan moet, ook gebeurde) Nu is dat helaas niet het geval. Mijn humeur klaart wel wat meer op, dus daar werkt het wel op. En wat @Kannietmeer al aangaf, artsen bouwen niet op. Hup pil erin. Werkt het niet voldoende, dan hup ophogen. Niks in stapjes. Dat is bij mij ook gebeurd. Als ik dat van te voren had geweten..... Maarja As is verbrande turf en ik ben nu al zover dat ik niet meer ga opbouwen en mooi op deze dosis blijf. (1 tablet voor de nacht)

Het afbouwen (vorig najaar) ging trouwens best makkelijk (na jaaaaaaaaren gebruikt te hebben), maar dat kwam omdat ik zelf al begonnen was met afbouwen. Elke maand een kwartje eraf. In januari was ik van pil overgestapt (anticonceptie) en dát was pas een verkeerde keuze. Moest van mijn huisarts, want ik slikte de Diane 35. Na 2 maanden met die andere pil gestopt, want toen ging mijn humeur pas écht achteruit!!! Toen ben ik maar helemaal gestopt. En klaarde mijn humeur ook al een stuk op. Dus combi van mirtzapine en niet de pil slikken werkt voor mij wel aardig. Maar niet op het slapen helaas.... En daar had ik zooooooo op gehoopt, omdat het bij de eerste keer wel erg goed werkte. Die benzo's hebben toch meer schade aangericht dan ik dacht.... :(

De stimulerende systemen in je lichaam zijn gewoon te hard aan het werk, ten opzicht van het rustgevende verdedigende systeem. Dat kan soms zover uit balans zijn dat je niet meer slaapt/tot rust komt. Zeer vervelend. Ik ben dit voor mijzelf nu ook aan het onderzoeken. Mirtazepine wordt wel vaak gebruikt ter ondersteuning van de slaap tijdens de benzo ontwenning en helpt veel mensen wel goed. Wanneer neem je het middel in?

Afbouwen blijft wel nodig.

 

 

bewerkt door Kannietmeer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 28-6-2018 om 21:25 zei Kannietmeer:

De stimulerende systemen in je lichaam zijn gewoon te hard aan het werk, ten opzicht van het rustgevende verdedigende systeem. Dat kan soms zover uit balans zijn dat je niet meer slaapt/tot rust komt. Zeer vervelend. Ik ben dit voor mijzelf nu ook aan het onderzoeken. Mirtazepine wordt wel vaak gebruikt ter ondersteuning van de slaap tijdens de benzo ontwenning en helpt veel mensen wel goed. Wanneer neem je het middel in?

Afbouwen blijft wel nodig.

 

 

Ik neem het `s avonds voor het slapen in, zoals de arts me adviseerde. Deed ik vroeger ook. Toen werkte het goed en sliep ik er goed op. Maar nu niet meer... Kan me wel vinden in wat je zeg Liz. Dank voor de verheldering!! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tijdens de afbouw ben ik met een AD gestart. 10mg citalopram. Ik merk wel dat je wat steviger in je schoenen staat met afbouwen een soort steuntje in de rug. Ik wil het ophogen naar 20mg en dan weer via de ashton methode verder gaan afbouwen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 minuten geleden zei Deligaf1:

Tijdens de afbouw ben ik met een AD gestart. 10mg citalopram. Ik merk wel dat je wat steviger in je schoenen staat met afbouwen een soort steuntje in de rug. Ik wil het ophogen naar 20mg en dan weer via de ashton methode verder gaan afbouwen. 

hoe was de opbouw voor jou? Hoe gaat het met je? Zit je al op 20? En voel je dat? Een client van mij is ook op 10 mg citalopram nu en functioneerde iets beter, maar nu toch weer iets minder. Wat is je reden om te verhogen? Ben benieuwd naar je antwoorden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 5-7-2018 om 11:59 zei Kannietmeer:

hoe was de opbouw voor jou? Hoe gaat het met je? Zit je al op 20? En voel je dat? Een client van mij is ook op 10 mg citalopram nu en functioneerde iets beter, maar nu toch weer iets minder. Wat is je reden om te verhogen? Ben benieuwd naar je antwoorden.

3 dagen wat last gehad van de opbouw repeterende gedachtes, maag/darm klachten en wat onrustiger. De opbouw ging dus goed waarschijnlijk omdat ik het middel vroeger ook heb geslikt slaat het ook zo snel aan omdat het nog in mijn cel geheugen aanwezig was.

Eindelijk voelde ik na een langetijd weer rustig en relaxt ik kan ook beter mijn gevoel. Ik ben ook meteen na die 3 dagen gaan microtaperen 0.1 per 3 dagen. Dat beviel ook goed en ben ook gewoon gaan werken de mensen om mij heen merkte het ook dat ik een stuk rustiger ben.

Ik heb een week aangekeken op 10 mg het is een stuk leefbaarder alleen het schommelt wel wat. Tussen de angst,ontwenning en zelfverzekerd zijn. Dit ook doorgenomen met de psychiater. En op mijn eigen advies ook gevraagd of de dosis tijdens de ontwenning met 10mg omhoog mag. En het uiteindelijke doel is 10mg citalopram als onderhouds medicijn te hebben voor het trauma waar ik last van heb. En dus ook de seroquel eraf die heeft zeer weinig effect bij mij met benzo ontwenning. 

Wat hij zei over benzo’s ontwenning dat als de benzo’s (de tent) om je heen wordt afgebroken en de binnekant is nog niet sterk genoeg kan dat veel klachten op leveren met de AD is het idd een stuk sterker geworden :) 

Ik zit nu vanaf afgelopen dinsdag op 20mg citalopram. 1 dag last gehad van hoofdpijn en buikklachten. Ik was ook meteen begonnen met microtaperen, en doe nu 1mg per week gewoon zoals het in de ashton manuel staat. Tot nu toe voel ik me redelijk rustig en woede en frustaties heb ik ook nog na genoeg geen last van en ook niet van de opdringerige gedachtes. Wel had ik nog een paar keer last van depersonalisatie. Heb ook nu meer z’n gedachte als ik wat voel och ik voel me wat onrustiger boeieee. Al met al ik sta er veel sterker en positiever tegen aan om af te bouwen. Het is alleen nog maar een korte peroide om er over te oordelen.

Dit valt me ook op sochtends heb ik toch wel meer last van ontwenning en hoe later het word hoe beter ik me voel. Tenzei ik een dutje doe dan worden de klachten weer erger. Mijn zienswijze op slapen=herstellen maar ik kan beter die dutjes achterwege laten.  

 

 

bewerkt door Deligaf1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Deligaf1Klinkt alsof er voor nu meer stabiliteit is en dat het je weer lukt om af te bouwen van de benzo.

Op 12-7-2018 om 21:47 zei Deligaf1:

Wat hij zei over benzo’s ontwenning dat als de benzo’s (de tent) om je heen wordt afgebroken en de binnekant is nog niet sterk genoeg kan dat veel klachten op leveren met de AD is het idd een stuk sterker geworden

Dit is wel echte...onzin  in mijn ogen. Dit is precies de bull die ze verkopen als je klachten opkomen.

http://www.stichtingantidepressivavrij.nl/pg-25544-7-98102/pagina/apenval.html  

Hier uit het eerste deel. Het stofje dat je mist, zou je kunnen vervangen voor : het onverwerkte trauma speelt weer op. Ook dat is vaak niet waar denk ik.

"Wie kan zo'n belofte weerstaan? Niet veel mensen, vandaar dat er gemiddeld zo'n 1 miljoen Nederlanders elke dag braaf hun hand in het pillenpotje steken en hun medicijn slikken. Da's ongeveer 10% van de volwassen bevolking! Wie dagelijks slikt voelt dat niet als verslaving en de gebruiker heeft helemaal niet in de gaten dat hij in de val zit: integendeel, het gaat nu immers veel beter? En er zijn wel veel bijwerkingen 'maar ja, een kleinigheidje hou je altijd en ik kan nu tenminste weer werken...' Maar op en dag wil je stoppen en pas dán voel je dat je in de val zit. Zoals de aap die weg wil lopen merkt dat hij vastzit aan de kalebas...

U mist gewoon 'een stofje'

Want wat wil het geval? De afkickverschijnselen zijn goeddeels gelijk aan de klachten die je had toen je aan de pillen begon! Mensen die de pillen krijgen om aan te komen (jaja, dat gebeurt écht!) worden bij het afbouwen bang, somber, suïcidaal, agressief, misselijk, duizelig enzovoor enzovoort. Maar wie begon vanwege depressie of paniek krijgt van de dokter te horen: 'Tja, u ziet: uw klachten komen terug, nu is het wel helemaal duidelijk: u mist dat stofje... Gaat u maar weer terug aan uw medicijn, dan zal het snel weer opknappen...' Wat een kromme redenatie is dat! Ter vergelijking: een alcoholist met een kater knapt ook enórm op van die eerste borrel 's morgens om 10 uur, maar dat wil nog niet zeggen dat hij een stofje mist!'"

Wanneer mogelijk, is het goed niet te vertrouwen op deze medicatie. Maar zolang het nu ondersteunt is het wel even fijn. Daar ben ik het volledig mee eens en ik hoop dat je op een dag alles kan afbouwen, net als ik. Ik zit aan de venlafaxine en zie er tegenop dat weer af te bouwen. Maar ik vermoed dat het wel beter is.

 

Sterkte kerel! Je bent goed bezig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Zowel benzo's als antidepressiva als anti-psychotica remmen de aanmaak van melatonine en zorgen voor tekorten aan tal van vitaminen mineralen en andere stoffen. Bij zo'n medicijnencocktail helemaal. Een tekort aan melatonine kan hyper maken, onrustige dromen geven, overgewicht in de hand werken. Het zorgt voor verstoringen in andere hormonen.

Door te zorgen voor een goede biochemie van je lichaam kan schelen. zorgen voor volwaardige voeding, gezonde darmflora, eventuele candida aanpakken, zorgen voor extra vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren zorgt ervoor dat je lichaam zelf allerlei stofjes kan aanmaken. Ben zelf meer dan twintig jaar medicijnvrij, gewoon door op dit soort dingen te letten. Had wel hulp van een natuurgenezer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...