Spring naar bijdragen
Forum Verslavingdebaas
knakker

Lotgevallen & strapatsen

Aanbevolen berichten

Dat komt omdat er ineens zo plompverloren door een "onbekende" allemaal uitspraken en opmerkingen worden gedaan, dat breng onrust.

Een &*(^%$ dag Von? Dan niet schoppen maar juist lief en goed zijn voor jezelf helpt beter meis.:sun:

@Myle Ik denk dat er bedoeld wordt dat ik nogal eens wat tik hier wat men niet graag wil lezen/ horen. Dat dat lijkt op wat hij/ zij ook deed. Dat z"n / haar bericht de inhoud ervan de meesten niet zo kunnen waarderen. Zoiets denk ik....denk ik hoor.

Ik laat de draad weer over aan @knakker

bewerkt door Bor

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Adri02:

En waarop is deze met zoveel zelfverzekerdheid geponeerde stelling dan wel gestoeld? De waarlijk (in de geest van de Verlichting) rationele mens ziet het leven JUIST als een met veel geduld te ontwarren kluwen, waar de gevoelsgedreven mens eerder geneigd is het leven als een onontwarbare kluwen te zien die slechts te lijf gegaan kan worden door er een sloot drank of een doos pillen overheen te gooien.

Zou het kunnen dat jouw kennelijke frustraties ten aanzien van rationaliteit worden ingegeven door een discrepantie tussen je natuurwetenschappelijke basis en het werkzame leven dat je uiteindelijk hebt gerealiseerd? 

O, maar ik heb helemaal geen frustraties over de rationaliteit hoor. Ik vind de rede een prachtig iets waarvan ik uiteraard vaak gretig gebruik maak. Met verstandelijk redeneren kun je een hoop verklaren en begrijpen, maar niet alles. Dat is iets wat sommige rationalisten in hun geestdrift nog wel eens vergeten. Om bij mijzelf en bij het onderwerp te blijven: neem nu mijn drinkgedrag. Rationeel gezien begrijp ik prima dat dit niets toevoegt en dat het veel beter is het achterwege te laten. Ondanks dit heldere inzicht gebeurt er ergens blijkbaar toch iets in mijn kop dat ik dit wél soms doe. En precies op dat gebied spelen irrationele en gevoelsmatige factoren mee, die ik er ook bij wil betrekken. Als ik dat deel buiten beschouwing laat zal ik het probleem nooit doorgronden.

Ik gebruik verstand én gevoel: anders zou ik mijzelf of het leven desnoods nooit geheel kunnen verklaren. Ik beschouw mijzelf meer als gevoelsmens dan als rationalist, omdat het gevoel mij vaak een zuiverder indruk over iets geeft dan het verstand. Het verstand is met allerlei redeneringen ook vaak makkelijk te manipuleren, al denkt zij vaak dat het niet zo is. Ik ben echter geen speelbal van mijn emoties, anders zou ik op de golfslag van mijn gevoel maar wat heen en weer blijven deinen. Daarom gebruik ik mijn verstand wel om de boel een beetje te structureren en in vakjes te stoppen. Maar met ratio alleen kom je er niet. De zaken die de meeste mensen als meest waardevol in hun leventje beschouwen: Liefde, Geluk, zingeving; daar heeft het verstand wel iets, maar niet zo bijster veel over te zeggen. Ja, over met welke valversnelling een object onder invloed van de zwaartekracht richting aarde suist, daar wel over. Maar alleen met zulke wijsheden kom ik niet veel verder in het leven.

Overigens begint mijn draadje hier, met dit soort discussies, alcoholverhalen en muziekvoorkeuren door elkaar heen, ook al een beetje op een  onontwarbare kluwen te lijken :P

bewerkt door knakker

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei Bor:

Ik laat de draad weer over aan @knakker

Ah, danku :) Ik zag door alle bomen al bijna mijn bos niet meer.

Overigens: die @Yvo59 schreef berichten in heldere taal, waar je het al of niet eens mee kunt zijn en waar je al of niet op kunt reageren. Niks mis mee. Ik was het niet met hem eens en heb al gereageerd. Dat hij maar twee berichten op zijn naam heeft maakt mij daarbij niet zoveel uit. Laten we nou niet meteen met z'n allen weer op trollenjacht gaan. Dat heeft dit forum in het verleden al te vaak veel onheil gebracht tenslotte.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Maverick:

Stevie Ray Vaughan, @knakker één van de beste , zo niet beste (blues) gitaristen ooit (vind ik he)

Wist zijn drank/cocaïne verslaving de kop in te drukken en speelde zijn beste gitaar in herstel. Hij werd er ook een stuk vrolijker van heeft hij in interviews verklaard.

Helaas kwam aan zijn leven een vroeg einde omdat de helicopter waarin hij zat een ongeplande landing maakte tegen een berg.

Hij was echter wel een bewijs dat je nuchter en vrolijk ook nog eens betere blues kan maken :lol:

Ja, Stevie Ray :) Mooi. Dus die was ook al verslaafd, ooit? Wie ook niet toen trouwens. Dan mag Eric Clapton ook wel genoemd worden hier. Ik meen tenminste dat hij zichzelf ook definitief ontworsteld heeft aan drank & drugs. Zowel voor, tijdens als na die periode maakte hij overigens prachtige muziek.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Yvonne:

Je hebt gelijk Bor, ik zit raar te denken... 
Slaat helemaal nergens op. 
Beetje een !@#@dag, mezelf maar even een flinke trap onder de kont geven. 
En ook ik begrijp die zin niet... 
Ga me er ook niet in verdiepen. 
@Smaragd, fijn dat je thuis bent. 

@knakker, sorry dat jouw draadje zo vervuild wordt nu, ik ga me weer netjes gedragen ;) 

Lieve @Yvonne, zo bedoelde ik het zeker niet, absoluut juist niet!!!!! @Bor legde het uit zoals ik het idd bedoelde

Kwam door die opmerking, wil er verder niet op ingaan. Wil geen draadjes vervuilen, moet ook eens leren mijn mond te houden haha. Echt een punt waar ik aan moet werken :D

@knakker als die tanden weer helemaal goed gemaakt zijn, ben ik weer een hunk ja :D Voel me nu nog een dweil maar dat komt wel weer.

Fijn jou te lezen btw. We houden gewoon van je, zo is het nu eenmaal.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@knakker ik was bij conversations with Nick Cave: hij is niet somber meer volgens mij.

(mediteert wel weer....)

bewerkt door Lika

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Paul Weller en Tom Waits. Zijn wel ex- alc, maar ik dacht ook gelukkig.

En Stevie Wonder!! Nooit iets geweest en op zijn minst briljant toch?

Kan er vast vannacht niet van slapen. Van al die mensen verzinnen. Vrouwen ontbreken nu. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Lika Wat gaaf dat je Nick Cave live hebt gezien! Maar niet somber meer? What happened? Laatst zag ik nog de videoclip van 'I need you'. Dat vind ik wel zo'n intriest nummer. Niet die duistere flirt die hij eerder altijd had, maar écht triest. Nummer geschreven na de dood van zijn 15-jarige zoon. Je ziet en hoort een totaal gebroken man, ijskoude rillingen lopen over je rug. Mooi, maar huiveringwekkend triest.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, maar het heeft hem gebracht tot meer echt contact zegt hij. Hij was in het concertgebouw in Amsterdam. Je kon hem vragen stellen en hij antwoordde en zong. Alleen hij en zijn piano. 

Hij was na de dood van zijn zoon zo geraakt door alle berichten dat hij nu dit contact met het publiek wil aangaan. 

Er is meer dan de triestheid. Gek genoeg kan dat dus. Indrukwekkend en medemenselijk. Al was zijn zingen en pianospel door God gezonden. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Lika Tom Waits, ja mooi. Al heel lang fan van. Maar ook best zwaar toch? Ik heb altijd een voorliefde gehad voor het rauwe doorleefde stemgeluid van Tom Waits. Mijn zusje heeft dat ooit grondig bedorven door toen ik zijn muziek had opstaan doodleuk op te merken: 'hey, net koekiemonster'. Sindsdien zie ik altijd dat blauwe harige monster voor me als ik deze muziek draai.

Stevie Wonder ben ik niet kapot van. Paul Weller ga ik checken. Welke cd raad je me aan?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Paul Weller is van The Jam en The Style Council. Ik was vooral fan van die laatste. Ooit...

Solo moet je eens luisteren naar : Wild Wood en You do something to me.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Lika:

Ja, maar het heeft hem gebracht tot meer echt contact zegt hij. Hij was in het concertgebouw in Amsterdam. Je kon hem vragen stellen en hij antwoordde en zong. Alleen hij en zijn piano. 

Hij was na de dood van zijn zoon zo geraakt door alle berichten dat hij nu dit contact met het publiek wil aangaan. 

Er is meer dan de triestheid. Gek genoeg kan dat dus. Indrukwekkend en medemenselijk. Al was zijn zingen en pianospel door God gezonden. 

Bijzonder. Zag net wat filmpjes van die reeks op youtube. Ziet er heel huiselijk uit. Geen Bad Seeds dus. Hele tournee is aan mij voorbij gegaan. Jammer.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tom Waits is niet zo zwaar toch....? Het was per slot van rekening de piano die dronk. Niet hij.

Volgens mij is ie ook al jaren gelukkig getrouwd enzo. Heel gewoon mens en hij drinkt een kopje thee tegenwoordig.

bewerkt door Lika
Nee, hij drinkt een kopje thee en is er niet mee getrouwd....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vind ik zelf leuk aan niet meer drinken. Ik heb opeens energie en geld om naar concerten enzo te gaan.

Nu ga ik slapen. Doei!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Pfoe, Tom Waits niet zwaar volgens jou. Nou, dat heb jij ook wel een sterke maag en een goede spijsvertering. Ik vind het geweldig, dat wel, maar het zonnetje in huis is anders. Misery's the river of the world. Rain dogs. 

Nu klinkt hier Wild Wood. Genoeglijk loom, maar ook wel weer melancholiek.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Lika:

Hier ga ik nog even op herkauwen. Mooi wel. Blijven hangen, mij wentelen in de triestheid deed ik vroeger te vaak en te veel. Dat moet niet meer. Maar triestheid overwinnen, gedragen triestheid: dat is wel groots. Een droeve ondertoon, maar met een verstilde glimlach.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn meer kleuren dan grijs en zwart.   Als je je geld verdient met grijs en zwart , wat moet je dan met die andere kleuren? 

Wat je aandacht geeft groeit, en als je publiek alleen je donkere  kant wil horen omdat ze zich daar zo fijn in herkennen, dan levert  een eventuele afhankelijkheid van die bevestiging wellicht ook wel een eenzaamheid op die je verzuipen of wegsnuiven wil op je hotelkamer.    

Als niet artiest zijn mensen je snel beu als je in een slachtofferrol zit,  ik weet niet wat ik zou doen als mensen van mij juist graag  zouden willen dat ik mijn dieptes kunsterig uitvergroot.  Poehee, hoe meer ik erover nadenk, hoe minder ik graag een zwaarmoedige muzikant zou zijn:)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Etty:

Poehee, hoe meer ik erover nadenk, hoe minder ik graag een zwaarmoedige muzikant zou zijn:)

Nee, ook als er daartoe de talenten zou hebben ambiëer ik het niet. Je vergroeit op gegeven moment toch met je masker. Of je vervreemd door die rol van jezelf. En al die mensen die voor je juichen en klappen lijkt mij ook heel naar.

Nee, dan liever impressionistisch schilder. Lekker met alle kleuren van je palet experimenteren. Het dreigende zwerk in de herfst op linnen vangen. Zonsondergang, met eenzame wandelaar. Maar ook: het prille groen van het ontluikende voorjaar. En als magnum opus, met veel juichend oranje, geel en blauw de magistrale zomer op een metershoog doek.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik het over mocht doen en grotendeels naar het voorbeeld van een ander mocht leven, dan koos ik voor Karel Appel.
Lekker overal schijt aan en toch succesvol, zo al met al.. En natuurlijk ook wel vanwege dat lekker 'kliederen' met verf.. alleen die lucht al..:rolleyes:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haha @Etty wil net wat gaan typen, lees ik jouw stukje en dat was wat ik wilde typen. Zo grappig!

Ik heb me heel lang in zwartheid en melancholie gewenteld inclusief Gerrit Achterberg op een zolderkamer .... 

Wat je aandacht geeft groeit inderdaad. En wat ik nog dacht @knakker, geldt voor mij en wellicht helemaal niet voor jou, ik heb lang een soort stiekem intern verzet gevoeld tegen braafheid en burgerlijkheid. Dus daar liep ik als getrouwde vrouw en moeder van 2 kinderen behoorlijk tegen aan. 

Het was een vorm van kortzichtigheid van mij.

Nu sta ik 'losser' tegenover mezelf. Ik heb een vrije vorm. Beetje Barbapapa zeg maar. Ik ben alles en mag dat ook zijn van mezelf. bevrijdend!

bewerkt door Lika
woordje een toegevoegd

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jaaaa, treffend gezegd @Lika, vrije vorm.  

Ik heb zoveel hokjes gepast,en dan zat ik te wiebelen in dat hokje, nee, dit is het óók weer niet.  

Als anderen mij in een hokje plaatsten, dan haastte ik me altijd om duidelijk te maken dat ze het bij het verkeerde eind hadden.   Ik wilde het imago hebben van de vrije geest, met bijbehorend uiterlijk. Soms dacht ik een groep gelijkgestemden gevonden te hebben, maar dan deed of dacht je ook al snel weer iets verkeerd.  

Eigenlijk wil ik gewoon overal bijhoren.  Niet bij voorbaat buitensluiten.  Vooroordelen.  

Dus dan maar: dun dik of rond kort vierkant làààààng.... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei knakker:

Pfoe, Tom Waits niet zwaar volgens jou. Nou, dat heb jij ook wel een sterke maag en een goede spijsvertering. Ik vind het geweldig, dat wel, maar het zonnetje in huis is anders. Misery's the river of the world. Rain dogs. 

Nu klinkt hier Wild Wood. Genoeglijk loom, maar ook wel weer melancholiek.

Heerlijk Tom Waits. Hoe zwaarder, hoe beter je je zelf voelt :)

Zie ook: Levi Weemoedt

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...