Spring naar bijdragen
Forum Verslavingdebaas
knakker

Lotgevallen & strapatsen

Aanbevolen berichten

Dank voor al jullie berichten, adviezen en overwegingen. Het lukt nu niet om op alles te reageren, maar ik lees alles en laat het goed op me inwerken. Het hoofd zit redelijk vol, maar ik probeer een verstandige en eerlijke afweging te maken over wat vanaf hier wijsheid is.

Ik heb altijd gemeend open en eerlijk, zonder trots of angst voor eigen zwakte in het leven te staan. Ik dacht ook dat die hele grappenmakerij geen maskerade was. Zou dat dan toch anders zijn? Dan moet ik mijzelf misschien wel helemaal opnieuw steen voor steen gaan opbouwen. Een hele klus, maar als het nodig is dan moet het.

Ik ben wel moe van alles, maar heb wel goede moed.

Ja, van sommige therapievormen verwacht ik niet veel. Ik weet ook dat varen op een alcoholisch kompas geen goede koers oplevert. Toch probeer ik alles open en eerlijk af te wegen. Zonder schaamte, zonder trots. Ik hoop een goede keus te maken. Voor mijn vrouw, voor mijn gezin. Maar ten diepste voor mijzelf, want daar begint alles tenslotte.

Nuchter vooruit. Moe, maar monter.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ga vooral iets leuks doen om te ontspannen, hoofd leeg maken. Sporten, wandelen, hobbyen. Besteed daar minimaal een uur per dag voor jezelf aan. Me-time

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
52 minuten geleden zei knakker:

Dank voor al jullie berichten, adviezen en overwegingen. Het lukt nu niet om op alles te reageren, maar ik lees alles en laat het goed op me inwerken. Het hoofd zit redelijk vol, maar ik probeer een verstandige en eerlijke afweging te maken over wat vanaf hier wijsheid is.

Ik heb altijd gemeend open en eerlijk, zonder trots of angst voor eigen zwakte in het leven te staan. Ik dacht ook dat die hele grappenmakerij geen maskerade was. Zou dat dan toch anders zijn? Dan moet ik mijzelf misschien wel helemaal opnieuw steen voor steen gaan opbouwen. Een hele klus, maar als het nodig is dan moet het.

Ik denk dat het een maskerade is. Het gaat niet om jezelf opnieuw opbouwen, maar de maskerade (de veilige muur die in de weg staat in de communicatie) afbreken. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei knakker:

Dan moet ik mijzelf misschien wel helemaal opnieuw steen voor steen gaan opbouwen.

Nee, dat is zeker niet nodig, denk ik. Wel sommige delen openbreken en nieuwe dingen eraan bouwen. Verbeteren vanuit het bestaande concept dus, waarbij je gebruik maakt van nieuwe inzichten. Het bestaande concept omhelst onder meer humor, of grappenmakerij, of een positieve uitstraling, hoe je het maar noemen wilt. Het nieuwe inzicht zou kunnen zijn dat dit ook (wel eens) een maskerende functie kan hebben. 'Hmmm, interessant', denk je dan, 'nooit zo bij stil gestaan. Kan ik daar iets mee?'

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niet helemaal lieve @knakker. Blijf die grappen maken! 

Alleen op sommige momenten zijn ze even niet zo aan de orde. Als het jezelf aangaat. 

Ik doe mezelf vaak voor als een soort Brigitte Kaandorp, maar dan 2 keer zo dik en motorisch niet heel ontwikkeld. Zo lachen we wat af met en om mij.

Maar ik kan deze présence niet áltijd helpend noemen. Weggooien doe ik mijn alter ego echter niet. 

Het kunnen en durven zeggen (zonder act) dat ik iets niet kan of wil of durf, maar óók zonder groots gehuil en ge ach en wee, maar gewoon serieus en betrokken bij mezelf, is een bevrijding.

Je blijft in stand, maar voegt een andere dimensie toe.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei Lika:

Het kunnen en durven zeggen (zonder act) dat ik iets niet kan of wil of durf, maar óók zonder groots gehuil en ge ach en wee, maar gewoon serieus en betrokken bij mezelf, is een bevrijding.

Je blijft in stand, maar voegt een andere dimensie toe.

Mooi dit  @Lika !

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat een herkenning,  dat masker , die clown . Lekker dom doen en mezelf overschreeuwen . Als ik nu van die filmpjes van vroeger terug zie , altijd aan het woord , altijd voor de grappen en de grollen en het eeuwige wijnglas met Peuk. Wat een vreselijk mens zeg . Zo onecht , dat ben ik helemaal niet 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

O, maar ik ben het wel echt. Ook zonder peuk en wijnglas tegenwoordig. Alleen is mijn innerlijke Brigitte niet altijd meer nodig of welkom, maar ik nodig haar nog vaak uit en heb haar zeer lief.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor mij is die maskerade ook een groot thema de laatste maanden. Humor maar ook wel galgenhumor, gericht op mezelf dan wel. Het is inderdaad niet nodig om het leven super serieus te nemen, maar wel belangrijk om de grens te (leren) herkennen tussen wat nog grappig is en wanneer je je met je eigen "grapjes" eigenlijk tekort doet. Andere mensen zijn al snel geneigd te denken dat het met iemand die de lolbroek uithangt wel goed zal gaan. Terwijl het ook 'overschreeuwen' kan zijn. Zoeken naar die grens dus denk ik, die balans. Maar jezelf helemaal opnieuw opbouwen is inderdaad niet nodig. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb de humor in mijn familie altijd erg gewaardeerd. En nog steeds. Maar het is ook een manier om de dingen niet te hoeven benoemen zodra het eng wordt. Om dingen met een omweg duidelijk te maken. Vaak werkt het prima, niet altijd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Update vanuit Ezelowakije

Zojuist een intake geregeld, wellicht binnenkort resulterend in een klinische opname van vier weken. Dat is wat ik zelf graag zou willen nu. Probleem grondig en intensief aanpakken. Mijn geliefden steunen mij hierin. (Hoewel zij er straks potdikkie wéér alleen voor staan :().

Mijn leven overziend: ik schakel soms heel snel van pikzwart naar helder wit. En vice versa. Dat proces is nu ook alweer ingezet. Als ik nog even zou wachten zou ik gaan denken: ach, zo erg is het toch allemaal niet? En weer vrolijk kwakend mijn weg vervolgen. Die mentale veerkracht is wel prettig soms, maar tevens mijn valkuil. Daarom nu: koe bij hoorns. De problemen oplossen nu ze het voelbaarst zijn.

Het is misschien wat frivool om in zo’n trieste situatie te zeggen: maar ik heb er wel zin in.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei knakker:

Mijn leven overziend: ik schakel soms heel snel van pikzwart naar helder wit. En vice versa

Goh, dat zouden mijn woorden kunnen zijn. Moedig dat je het onderzoek aangaat. 

'Geen woorden maar daden':rose:'

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klinkt goed Knakker, fijn dat je alle steun krijgt van het thuisfront, ik denk dat de mensen die van je houden niets liever willen dan dat je deze reis gaat maken, ook als dat een offer voor hun zou betekenen.

En wat betreft het maken van een reis, hoeveel het je ook kost, je komt er altijd rijker van terug is het gezegde.

Dus kop in de wind en gaan, ezel, doe dit vooral voor jezelf.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...