Spring naar bijdragen
Forum Verslavingdebaas
knakker

Lotgevallen & strapatsen

Aanbevolen berichten

Vijf dagen geleden heb ik mij voorgenomen om de fles definitief te laten staan. Dat was niet bepaald van het ene op het andere moment, maar na een carrière van ongeveer 30 jaar in de drank. Hiervan de eerste 15 jaar zeer plezierig en ontspannen (heudeleu, de zorgeloze studententijd), de laatste 15 jaar steeds meer ontsierd door problematische en deerniswekkende uitspattingen. Zodanig dat ik geen andere uitweg meer zie dan alle drank maar met het badwater weg te spoelen. 

Dat gaat me wel aan het hart, want behalve een mateloze zuiper huist er ook wel degelijk een bewuste genieter in mij, die graag wijnboertjes bezoek, whiskyproeverijen afloopt, etcetera. Lange tijd heb ik dan ook geprobeerd mij hiertoe te beperken, maar ik vrees dat dit er niet meer in zit nu. Met een mooie fles Pomerol en twee flesjes Duvel heb ik zaterdag afscheid genomen van mijn vorige leven. Ziezo, dat was het dan. Hierna werd ik getroffen door een enorm gevoel van weemoed. Alsof je hebt uitgemaakt met de vouw waar je zo vreselijk verliefd op was, maar waarvan je tegelijkertijd wist dat je samen geen toekomst had. Droevig heb ik uren rondgewandeld door de velden.

Toch kwam ook vrij snel een gevoel van enorme opluchting en euforie vrij. Ik keek daar nogal van op, maar las op dit forum dat het geen ongebruikelijk verschijnsel is als je net bent gestopt. Er komt een enorme stoot energie vrij, die godzijdank niet meer besteed hoeft te worden aan heimelijk drinken of je schuldig en bezopen voelen. Je gaat je tijd ineens nuttig besteden en geniet veel meer van al die 'kleine dingen die het leven zo aangenaam maken', maar die je hiervoor uit het oog was verloren. Zodoende zit ik momenteel boordevol goede moed.

Ik kijk er naar uit hier ervaringen met jullie te delen.

bewerkt door knakker

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goed bezig hou dat vast. Ik heb net een aantal dagen niet gedronken maar merk hoe groot de zucht is nu. Ik kijken het aan per dag maar heb helaas nog niet da euforie gevoel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom. Goed besluit, ook omdat op den duur je lichamelijke gezondheid er niet wel bij vaart als je maar steeds fors alcohol blijft drinken. Ik ben inmiddels twee jaar geleden gestopt. Het bevalt me eerlijk gezegd prima. Zat andere dingen te doen en eigenlijk taal ik er niet meer naar. Het helpt wel als je de blik naar de toekomst richt en niet te veel blijft nadenken over wat je misschien zou missen van vroeger.

Succes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom Knakker.

Goeie stap. Ikzelf sta nu 10 maanden droog, na een aantal jaren van pogingen te stoppen me drinken. Zoals jij het beschrijft..een uit de hand gelopen hobby. Het gaat me nu goed af, ben er blij mee en het ziet er naar uit dat het besluit om geen alcohol meer te drinken met elke droge dag steviger staat.

Fijn dat het goed voelt voor nu...blijf vooral je ervaringen delen, ook als het wat minder mocht gaan. En lees hier maar wat rond om de ervaringen van anderen te kennen. Helpend en ondersteunend kan het hier zijn in je ADB proces. 

Succes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom, goed besluit! Heb je een plan van aanpak? 'Nooit' is erg definitief en lastig vol te houden. Dag voor dag is makkelijker...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi knakker,

ja ik kan me de weemoed goed voorstellen, ik was ook zo van dit proeven en dat proeven en zowel Duvel als Pomerol maken herinneringen los. 

Ik heb een andere hobby gevonden: sencha en gunpowder en earl grey (zwart en groen) en jasmijn en lotus en nog zooo veel andere varianten: thee kortom. Vind een goede theewinkel of -site en sla van alles in! Goed om de aandacht af te leiden, lekker om de papillen te prikkelen en het hydrateert nog ook! Ik was nooit een theedrinker maar voor een goede sencha (moet het wel een goede zijn :P ) kan je me nu middenin de nacht wakker maken. 

Nu je gestopt bent met alcohol word je heel snel heel rijk door alles wat je niet uitgeeft, dus als je voor 100 gram echt goede thee de prijs van een fles pomerol neerlegt, weet dan ook dat je er een maand mee doet ipv een halve maaltijd ;) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Knakker, heel veel succes. Je klinkt overtuigd. Het is, zoals velen al zeggen, een kwestie van je iedere dag even bewust voornemen dat je die dag niet gaat drinken. Ik heb daar zelf een ritueel voor bedacht, velen komen hier ook op de dagdraad om dat te bevestigen. Hoe je het ook doet, je zult hier veel steun vinden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 7-6-2018 om 11:21 zei nijvzen:

Goed bezig hou dat vast. Ik heb net een aantal dagen niet gedronken maar merk hoe groot de zucht is nu. Ik kijken het aan per dag maar heb helaas nog niet da euforie gevoel.

Aantal dagen niet gedronken: prima, dat is eerst het belangrijkste. Die zucht verdwijnt wel, even doorbijten. Euforie zal ook ooit volgen, vroeg of laat, Moedig voorwaarts!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 7-6-2018 om 13:36 zei Bob:

Het helpt wel als je de blik naar de toekomst richt en niet te veel blijft nadenken over wat je misschien zou missen van vroeger.

Succes!

Dank Bob. Ja, dat is wel een valkuil, die je beschrijft. Zal ik voor ogen blijven houden!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 7-6-2018 om 14:25 zei kruidenthee67:

Welkom Knakker.

Goeie stap. Ikzelf sta nu 10 maanden droog, na een aantal jaren van pogingen te stoppen me drinken. Zoals jij het beschrijft..een uit de hand gelopen hobby. Het gaat me nu goed af, ben er blij mee en het ziet er naar uit dat het besluit om geen alcohol meer te drinken met elke droge dag steviger staat.

Fijn dat het goed voelt voor nu...blijf vooral je ervaringen delen, ook als het wat minder mocht gaan. En lees hier maar wat rond om de ervaringen van anderen te kennen. Helpend en ondersteunend kan het hier zijn in je ADB proces. 

Succes!

Dank Thee. Indrukwekkend: 10 maanden droog, dat is mij sinds ik op mijn 15e mijn eerste biertje dronk niet meer overkomen. Ik hoop in april 2019 ook zover te zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 uur geleden zei Rosee:

Welkom, goed besluit! Heb je een plan van aanpak? 'Nooit' is erg definitief en lastig vol te houden. Dag voor dag is makkelijker...

Hallo roosje. Plan is simpelweg: niet meer drinken. Dag voor dag vind ik juist lastiger. Dan moet ik elke dag opnieuw erover na gaan denken. Nu neem ik de eenmaal genomen beslissing als gegeven aan. Brengt mij meer rust.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei reboot:

Al 5 dagen in je pocket, goed begin en zoals Rosse al zei dag voor dag vandaag drink ik niet

En hop, teller alweer bijna op 6. Zoals ik net tegen roosje al zei: ik neem persoonlijk liever wel definitieve besluiten. Juist elke dag die afweging maken zou mij dol maken, en dan zou ik vermoedelijk eerder weer ten prooi vallen aan de twijfel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei bumperjim:

Hoi knakker,

ja ik kan me de weemoed goed voorstellen, ik was ook zo van dit proeven en dat proeven en zowel Duvel als Pomerol maken herinneringen los. 

Ik heb een andere hobby gevonden: sencha en gunpowder en earl grey (zwart en groen) en jasmijn en lotus en nog zooo veel andere varianten: thee kortom. Vind een goede theewinkel of -site en sla van alles in! Goed om de aandacht af te leiden, lekker om de papillen te prikkelen en het hydrateert nog ook! Ik was nooit een theedrinker maar voor een goede sencha (moet het wel een goede zijn :P ) kan je me nu middenin de nacht wakker maken. 

Nu je gestopt bent met alcohol word je heel snel heel rijk door alles wat je niet uitgeeft, dus als je voor 100 gram echt goede thee de prijs van een fles pomerol neerlegt, weet dan ook dat je er een maand mee doet ipv een halve maaltijd ;) 

Ha Jimbo,

Thee, lieve help. Hoewel het idee in eerste instantie stevige jeuk oplevert vind ik het in tweede instantie niet eens een gek idee. Het is in elk geval een product waar je nog fijn met allerlei smaakjes kunt variëren. En verdomd, nog duurzaam en betaalbaar bovendien. Ik zal me eens in deze mij onbekende wereld gaan verdiepen. Jij een tip voor een website waar je fijne thee kan kopen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei Pytje:

Beste Knakker, heel veel succes. Je klinkt overtuigd. Het is, zoals velen al zeggen, een kwestie van je iedere dag even bewust voornemen dat je die dag niet gaat drinken. Ik heb daar zelf een ritueel voor bedacht, velen komen hier ook op de dagdraad om dat te bevestigen. Hoe je het ook doet, je zult hier veel steun vinden.

Hoi Piet. Vooralsnog ben ik zeer overtuigd. Ik ben me er echter van bewust dat ik nog maar 6 dagen onderweg ben, en het eropaan komt dit vol te houden. Zelfs nu komt al heel soms even weer de gedachte op bij mij: 'zie je wel, ik kan best maat houden met drank. zal ik nog eens inschenken?' Vooralsnog kan ik dan gelukkig nog hartelijk mijzelf uitlachen omdat ik beter weet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei knakker:

Jij een tip voor een website waar je fijne thee kan kopen?

Dat niet helaas want ik woon in het Buitenland en bestel dus van een Buitenlandsche site. 

Maar er zal best wel iets bestaan als theewinkel.nl of ik noem maar wat. Hoofdzaak is dat ze veel verschillende soorten losse thee bieden met uitleg van hoe en wat, en geen zakjes thee met bosvruchten of peer/vanille/kiwi of meloen/kaneel/rozeblaadjes/asperge. 

Dat doe je een pomerol ook niet aan hè :) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast

Hallo Knakker , ik heb je nog geen welkom geheten.  Maar niet minder gemeend hoor. Het is me even ontschoten.  Ik zag je op verschillende mensen reageren en d8 "knakker" , die ken ik nog niet en voila hier is je draadje :D.

Je gaat goed zo te lezen en dat is top . Ook ik ben inmiddels Francoise 2.0 geworden . Mijn hele leven is 160 graden gedraaid . Beter in mijn vel , afgevallen, zie er beter uit, veel Sporten. Terwijl ik voor 8 maanden terug een zuipend en rokend "gedrocht" was . Wel moet ik nu dealen met wat ik probeerde te "verzuipen " , maar nuchter gaat me dat zeker lukken.  

Hou vol knakker 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dankjewel Frans! Acht maanden onderweg dus al jij, petje af. Jij ook gelijktijdig het drinken en roken eraan gegeven? Ik ook, en hoewel ik me terdege besef nog maar aan het begin van een lange weg te staan voelt het enorm goed. Het begint er warempel op te lijken dat ik domweg gelukkig ben. Mooi om te lezen dat bij jou het leven ook op zoveel fronten vooruit is gegaan. En ja, met die vrijgekomen energie & Kracht moet het zeker lukken om nuchter de sores stevig te lijf te gaan. Succes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Knakker,

Inderdaad mooi geschreven! Hoe gaat het nu met je?
Mijn teller is vandaag weer begonnen, vindt het vreselijk nu nog midden in het alcohol gaat uit mijn lichaam proces ;-) 

Ik ben eerder enkele maanden in begin 2017 actief geweest en het heeft me toen wel geholpen. 
Wens je veel succes in je proces en hoop dat je de euforie vast kunt houden. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank Garuda, Lotje, Debz & Amethist. Inmiddels 10 dagen alcoholvrij. Verbazingwekkend hoe makkelijk het mij afgaat en ik eigenlijk zonder overdrijven alleen maar de voordelen merk van een leven zonder drank. God, wat een bevrijding om van dat ongeïnspireerde en doelloze zuipen af te zijn. En vooral ook van de trieste moeite die ik deed om alles verborgen voor iedereen te houden. En wat een energie & levensblijheid komt er ineens vrij! In plaats als een in zichzelf verankerde zombie moeizaam over straat naar de glasbak te schommelen, knik ik nu vriendelijk naar wildvreemden en krijg ik spontaan de neiging om te gaan huppelen.

Geen enkel spoor van gemis dus, en ik besef me dat ik in dat opzicht gezegend ben. Verbijsterend eigenlijk dat het dan toch nog zoveel jaren en moeite heeft gekost om tot dit punt te geraken. Tegelijkertijd geloof ik ook dat exact dit de reden is dat ik steeds maar weer gewoon verder ging met de drank. "Ik kan het toch probleemloos laten staan, ik ben dus niet verslaafd, dus ik kan best sociaal drinken." Theoretisch kan ik dat ook wel, maar de praktijk leerde dat ik vroeg of laat toch weer verviel in die vreugdeloze gewoonte vanaf het opstaan drank naar binnen te gieten. Ik vermoed dat ik wellicht lichamelijk tamelijk ongevoelig ben voor drank (een kater heb ik bijvoorbeeld nog nooit gehad), maar geestelijk des te meer. Hoe dan ook: voldoende reden om ernstig ongerust te zijn en die hele sodemieterse alcohol voorgoed uit mijn leven te bannen.

Tien dagen onderweg. Een moedgevend begin, maar ook nog slechts een klein stapje. Zeker als ik lees hoe lang sommigen hier het al volhielden om alsnog weer te bezwijken voor Koning Alcohol. Een kwestie van permanent op mijn hoede blijven. En vooral niet meer terugkomen op de eens genomen beslissing van 'ik drink nooit meer'. Niet meer dat halfzachte gedoe van 'alleen vandaag dan nog een keer' of 'alleen tijdens de vakantie'. Dat werkt niet bij mij. Ergens spijtig, maar sjonge, het geeft toch ook wel een opluchting van die hele flikkerse boel verlost te zijn en niet elke dag of elke week met jezelf in overleg te moeten gaan of je het nog eens wilt proberen met de drank. 

Prettig om hier op dit forum te lezen over jullie ervaringen en geworstel. Vreemd eigenlijk om in gezamenlijke zwakte een soort van verbroedering te ervaren.

Moedig voorwaarts!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat kun jij fijn schrijven trouwens, oprecht, eerlijk maar ik lees je eurofie door de regels! 10 dagen, verder in je "nieuwe" leven en een duidelijke doelstelling..

Doe je het volledig zelf of heb je begeleiding/medicatie? Ik begrijp dat je dus ook geen ontwenning kent, nooit een kater, klinkt toch als lichamelijke afhankelijkheid, maar dat is natuurlijk voor iedereen anders! Op mijn draadje vertelde je van je kleine ukkepuk, hoe staat je partner erin? 

Moedig voorwaarts! Knuffeltje... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...