Spring naar bijdragen

klachten tijdens gebruik benzo


Aanbevolen berichten

Goedemorgen lieve allen,

Nogmaals dank voor al jullie uitleg, tips en adviezen. Hierdoor voel ik me enorm gesteund. 

Ik weet ondertussen wel zeker dat de werking van de lora enorm verminderd is en ik dus steeds meer nodig heb. En die meer ga ik nu helaas ook nemen.  T is even niet anders. 

Ik kom net van mijn afspraak bij de vervangend psychiater en psychiatrisch verpleegkundige in t zkh. Deze vrouwen zagen t als een van de weinigen in mijn ogen goed. Depressief als gevolg van vreselijk hoge spanning in mijn lijf. (Meestal krijg ik t label depressief als eerste, maar ik protesteer niet eens meer). Belangrijkste is nu die spanning weg te krijgen. Want zolang die spanning er op deze hoge wijze is, kan ik niet functioneren, ook niet met de 2 lora die ik nu neem. Ik heb dus besloten naar 3 lora te gaan in de hoop zo wel stabiel te worden en de afbouw daarna verder thuis te kunnen doen. 

De andere optie was weer in opname om daar, in een rustige, prikkelvrije omgeving, van alle spanning af te komen. Dat is voor mij nu geen optie.s ik heb mn oudste beloofd dat ik niet nog een x zo lang uit huis ga. Ik hoop nu op tijd aan de bel te hebben getrokken dat een opname ook in de toekomst dus niet hoeft. 

Zonder kinderen zou mijn keuze er andere zijn, maar mijn kinderen zijn en blijven toch het belangrijkst. 

Het blijft een hele moeilijke beslissing, maar ik moet er op vertrouwen dat net zoals bij de vorige ophogingen deze gaat werken en ook de afbouw daarna goed zal gaan. Wel ga ik nu 2x per week naar de psychiatrisch verpleegkundige om voortgang en evt verder stappen te bespreken. Dat geeft een fijn gevoel, ook omdat ik merk dat zij flexibel is in denken over afbouw van de benzos. Maar dat voor later

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En daar ben ik weer 

Nu voor dag 4 aan 3 lora per dag en weer net zo ellendig als met 2 en daarvoor met 1 en daarvoor 0,5. Lijkt erop dat ik er helemaal tolerant voor ben geworden of zoiets. Kan dat? 

En wat nu dan?

Zie t totaal niet meer zitten. Nog meer ophogen  heeft geen enkele zin. Kan alleen maar aan mn kinderen denken en dat ik zo geen moeder ben voor ze. Morgen weer naar de verpleegkundige, ik weet t gewoon echt niet. 

Maar weer terug in afbouw? En dan maar laten opnemen? Ooooh, dat kan niet, heb ik mn oudste beloofd. Wat een hel. Alleen maar dikke tranen hier.

Sorry, ik ben jullie alleen maar tot last. Mocht ik me ooit nog eens beter gaan voelen, dan kom ik hier om te steunen hoor. Maar ik begrijp t dondersgoed als er niemand meer op deze zeur reageert. 

Sorry, kan even niet sterk meer zijn

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bernice,

Dank voor je bericht. mag ik vragen hoe lang en hoe veel clobazepan je gebruikt hebt. En wilde je arts zo meewerken aan omzetting? Heb t al eens met de psycholoog besproken, maar die vond t destijds maar niks. 

Heb jij ook een gezin? En hoe gaan zij er mee om en hoe betrek je hen erbij? Mijn jongens zijn  5 en 8, ik mis al zoveel van ze

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei doorbijter:

En daar ben ik weer 

Nu voor dag 4 aan 3 lora per dag en weer net zo ellendig als met 2 en daarvoor met 1 en daarvoor 0,5. Lijkt erop dat ik er helemaal tolerant voor ben geworden of zoiets. Kan dat? 

En wat nu dan?

Zie t totaal niet meer zitten. Nog meer ophogen  heeft geen enkele zin. Kan alleen maar aan mn kinderen denken en dat ik zo geen moeder ben voor ze. Morgen weer naar de verpleegkundige, ik weet t gewoon echt niet. 

Maar weer terug in afbouw? En dan maar laten opnemen? Ooooh, dat kan niet, heb ik mn oudste beloofd. Wat een hel. Alleen maar dikke tranen hier.

Sorry, ik ben jullie alleen maar tot last. Mocht ik me ooit nog eens beter gaan voelen, dan kom ik hier om te steunen hoor. Maar ik begrijp t dondersgoed als er niemand meer op deze zeur reageert. 

Sorry, kan even niet sterk meer zijn

 

Lieve @doorbijter,

Zeker niet meer ophogen! Je komt dan van de regen in de drup. Afbouwen is echt het beste, maar dan wel na omzetting naar Diazepam. 
Dat maakt de afbouwverschijnselen net wat dragelijker. Je moet dan de Lorazepam wel geleidelijk vervangen, dan kan je lichaam aan Diazepam wennen.

Geloof er maar in dat je het kunt, velen zijn je voorgegaan. Het wordt zeker niet makkelijk, maar uiteindelijk is het echt de beste beslissing die je kunt nemen. Sterkte en knuffel! 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve @doorbijter

het is echt verdrietig je verhaal te lezen. Opbouwen terwijl je lichaam juist gewend was aan afbouwen, ookal waren er ontwenningsverschijnselen, brengt een risico met zich mee. Dit werkt niet altijd. Helaas ben jij daar nu "de dupe" van. De ophoging brengt je dan in zekere zin alleen maar verder van huis. Ik zou terug naar beneden gaan als mogelijk ( want de ophoging is niet handig en hopelijk nog niet volledig in je systeem geïntegreerd. Misschien overstappen naar 15 a 10 mg Diazepam, in fases zoals Ad beschrijft, en dan afbouwen. Dat is de weg uit deze benzo gevangenis. Ik zou willen dat het anders was, dat er iets te verzinnen was, maar dat is helaas niet zo.

Ik ben toen ik overstapte en ging afbouwen ook direct begonnen met een reeks voedingssupplementen die me moesten ondersteunen en die gebruik ik nog steeds.

Bacopa Monieri , Slippery Elm , Omega 3 visolie met Vitamine D, en Probiotica L-Rhamnosus.  De eerste en laatste helpen bij de aanmaak van gaba-receptoren. De eerste ook bij het in balans brengen van al de hormonen en bij de verbetering van hersenfuncties. Slippery Elm beschermt de darmen, Omega 3 is voeding voor de hersenen en helpt ook bij het geheugen. Vitamine D komen we gewoon chronisch tekort en moet je zeker proberen boven de 80 te krijgen ( bloedtest bij de dokter kan dit aantonen).

Probeer te zien dat het niet jouw keus is, dat je kinderen beter af zijn met een gezonde moeder, ook al moet die eerst door een moeilijke tijd. Als je je toch overgeeft aan het proces en los laat dat je niet de beste moeder kan zijn op dit moment, dan gaat er een stuk van de spanning af.

 

Heel veel sterkte!
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inmiddels terig uit t zkh. Ophogen zag ook zij niet zitten, wilde wel nog even een paar dagen 3 lora aankijken. Vrijdag hebben we weer afspraak, dus daar kan ik mee leven. 

Ze dacht niet dat mijn klachten van het gebruik van de lora komen. Omdat ik big altijd meer profijt dan last heb nadat ik er eentje in heb genomen. Dat is ook wel zo, als ik er eentje neem, ben ik daarna wel rustiger. Vertrouw daar dus maar even op. Tja, je moet toch ergens vertrouwen weghalen dat t ooit nog goed komt. 

Ik vind t wel prettig dat ze aangeeft dat als ik t thuis echt niet meer trek, opname een serieuze optie is. Maar ik heb duidelijk gezegd dat ik dit keer zelf en thuis er door ga komen. 

Na de afspraak nog even snel de supermarkt in geweest en dat ging eigenlijk boven verwachting goed. Nu wel uitgeteld op de bank, even goed bijkomen. En straks de jongens van school halen. Das wel een maand of 2 geleden voor t laatst, maar ga ook daar vanuit dat t goed gaat. Positief blijven (voor zolang t duurt)

Toch gek dat ik na zo'n afspraak me altijd wat beter voel en er met een beetje vertrouwen weg kom. Alleen zon afspraak doet me kennelijk al goed.

Fijne dag allen

En natuurlijk houd ik jullie op de hoogte

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren nagenoeg een bijna klachtenvrije dag gehad. Ophalen van de jongens was even onwennig na zo'n lange tijd, maar ging goed. Ook thuis daarna Ok. 

De totale paniek is gelukkig even weg (voor zolang als t duurt). Lora lijkt dus nog wel degelijk te werken. En nu dus maar hopen dat we de weg omhoog weer gevonden hebben. En dan tzt de hel van een afbouw weer in. Scheelt dat ik deze x niet ook nog ap en ad tegelijkertijd afbouw. 

Wordt vervolgd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 22-6-2018 om 15:58 zei doorbijter:

Och Kaida,

Wat een strijd blijft het toch. En dat enorme schuldgevoel richting de kinderen. Hoe oud zijn die van jou? En begrijpen ze de situatie een beetje? Heb jij ook al aan opname zitten denken of zijn t andere gedachten bij jou......

 

Hey  Doorbijter,Ja het is een strijd. Daar weten jullie alles van. Ben wel blij met dit forum hoor. Veel ervaringsverhalen. 

Mijn kinderen zijn in de pubertijd. 13, 17 en 19. Ze weten dat ik een burn out heb en slaapproblemen, maar niet dat ik daar verslaafd aan geworden ben. Ik heb idd een opname gehad, maar  dat is al járen geleden en was voor iets anders dan dit. VOrig jaar was ik bij het Jellinek, maar hun methode van opname en de hoge snelheid van afbouwen trek ik niet . 2 weken opname, elke 2 a 3 dag 1 tablet er af  en daarna wordt je naar huis gestuurd...... Dat is veel te snel!!!! Ik had al moeite moeite met 1 tablet per maand. Ze hadden daar echt een tunnelvisie. En het idee om tussen de heroïne en cocaïne verslaafden te zitten sprak me ook niet aan. En ze vonden dat ik daar ook niet tussen hoorden. 

In januari ben ik aan mijn galblaas geopereerd. Doordat ik pijn bleef houden lag ik na 2 weken weer voor 5 dagen in het ziekenhuis. Daar zat ik op ''maar'' 4 tabletten zopiclon, maarja, ik zat wel onder de pijnstillers (oxycodon) dus geen wonder dat ik toen wel even een periode wel beter sliep (al werd ik wel wakker van pijn) Maar toen de oxcodon na 6 weken afgebouwd werd, (door mijzelf, geen begeleiding gehad en geen afbouwinfo zelfs!!), ging het slapen weer slechter en slechter. Op een gegeven moment zat ik weer op mijn oude dosis en het lukt me maar niet om af te bouwen. Ik heb het op eigen houtje al op zoveel manieren geprobeerd (homeopathische middelen, via internet gekochten middelen, waaronder ook diazepam), maar het hielp allemaal niks. 

Nu ik bij het GGZ wekelijks gesprekken heb met een arts en een therapeut, hoop ik dat we er samen wél uitkomen. Want ik ben het spuugzat die rommel te slikken en wil weer zooooooo graag normaal slapen! Maar dat laatste zal nog lang duren bevestigde de arts gisteren ook. Na stoppen duurt het nog maanden, soms jaren voordat het weer hersteld is. Ik zie er zo tegenop!! Maar zo doorgaan kan ook niet.... Stap voor stap, alles op z'n tijd. Niet te snel willen (dat willen we hier geloof ik allemaal ;) )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Benzo's remmen de aanmaak van melatonine en zorgen voor verliezen aan vitamine B, D en K en calcium. Een tekort aan melatonine geeft verschuivingen van andere hormonen en neurotransmitters. Zo werkt het verhogend op het oestrogeen, wat bij veel mensen toch al te hoog is. Een tekort aan melatonine kan hyper maken, onrustige dromen geven, gewichtstoename in de hand werken enz.

Ben zelf meer voorstander van de natuurlijke aanpak, met volwaardige voeding en bepaalde vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren, waardoor je lichaam zelf allerlei neurotransmitters gaat aanmaken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...

Dat is zeker mogelijk! 

Ik ben door mijn huisarts na 1 paniekaanval op clonazepam gezet. Moest dit een week slikken en daarna stoppen. Na 1 week kon ik al niet meer stoppen. Kreeg rebound maar wist helaas niks van rebound en afbouwen. 

Heb in totaal 3 maanden clonazepam dagelijks geslikt tussen de 0,5 en 1 Mg per dag. 

Vanaf begin clonazepam had ik al paradoxale reacties: extreme nachtmerries. Die namen na 2 weken wel af. Ik werd onrustiger en ging slechter slapen. Schrikachtig. (Was net iemand met ptss, de deurbel moest er zelfs af bij ons thuis!) 

ik dacht destijds dat mijn overspannenheid erger werd. Hoe stom! Nu weet ik dat heel veel door de clonazepam komt! 

Na circa 2 maanden ging het steeds slechter met me; zweetaanvallen, hartkloppingen, uitputting, onrust, irritatie, nog slechter slapen, angstig, zeer extreme nachtmerries, trillen, conditioneel leek ik wel een vrouw van 100 jaar.

terwijl ik in therapie al mijn klachten van burn-out had aangepakt en dit waren helemaal niet de klachten waarmee ik bij de huisarts kwam! Ik maakte me grote zorgen. 

Nu pas snap ik dat ik tolerantie ontwenning had. Ik ben geestelijk nooit verslaafd geweest want ik wist dat het verslavend was. Heb nooit meer gebruikt. 

Ik dacht steeds dat ik hypo’s had vanwege het trillen. Heb mijn suiker laten checken, was goed. Geen arts die dacht dat het door de clonazepam kwam. Ik wel. Mijn lijf schreeuwde blijkbaar om meer. 

Benzo’s zijn rotmiddelen die je leven verpesten. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 years later...
Op 29-3-2022 om 21:55 zei Ron1:

Hoi, ik log hier onregelmatig in en zie dat dit draadje alweer 3 jaar oud is. Toch reageer ik. Na 15,5 jaar weer aan de benzo's te zitten, weet ik het niet meer. Hoe kom ik hier ooit vanaf? Ik heb ook angstklachten, wisselend, terwijl de dosis die ik gebruik zeer hoog is. De ontwenningsfase heb ik al meegemaakt, eerder 'de hel', vooral het eerste jaar. Dat was van december 2002 tot begin 2004. Daarna nog ruim 1,5 jaar ontwenning, maar het ging al stukken beter, maar was er nog niet na bijna 3 jaar. Heb in die bijna 3 jaar vrij veel gedaan. Gestopt met roken, chiropractie, koolhydraatarmdieet, acupunctuur, heel veel wandelen en op laatst ging ik zelfs op kungfu. Toen zat ik al op het hellende vlak, ik nam soms alweer een biertje en had er wisselend weinig tot redelijk veel last van, ik kreeg via de huisarts alprazolam 0,5 mg, 3x dgs. Eerst was het 2x dgs 0,25 mg (daar merkte ik weinig van). Daarvoor had ik al een keer een doosje diazepam op internet besteld van 5 mg (buitenlandse, want het waren dragees) en toen ik nog een doosje wilde bestellen zei die gozer "ik doe eigenlijk 5 voor 100 euro". Die ene was 25 euro. Hij vond het anders de moeite niet. Heb het gedaan en was bloednerveus of het wel binnen zou komen, maar het lag een paar dagen later in mijn brievenbus. Die doosjes zijn er doorheen gegaan. Soms stopte ik en had ik nergens last van (behalve de oude symptomen, die ik al had) en soms stopte ik en had ik echt een soort ontwenning. Ik misbruikte ze ook nog om een tijdje alcohol te drinken (waar ik vroeger aan verslaafd was van mijn 19e tot 25e ongeveer (met 30 pas echt eraf) en dan de diazepam om af te kicken. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Toen ontdekte ik de energy drinks, nadat ik vroeger met alcoholische dranken was gestopt, dronk ik veel cola. Lijkt onschuldig, maar na een jaar zat ik op 5 liter per dag en dan werkte ik tot 17h. Mijn hele lichaam ging prikken en tintelen, ik was psychish geirriteerd, etc. Dat leidde tot mijn eerste benzoverslaving. Ik kreeg het voorgeschreven van een verslavingsarts, in eerste instantie voor de alcohol, daarna voor die cola en toen hij het wilde afbouwen had ik steeds 'ineens' terugvallen of trek in alcohol (dat verzon ik, zodat hij zijn receptenboekje zou trekken en weer uit zou schrijven. Op een gegeven moment zei hij dat van hogerhand beslist was dat er te veel benzoverslaafden waren onder ex-verslaafden en schreef hij een schema van 6 weken voor. Dit werkte niet bij mij en toen opnieuw. Toen kreeg ik de kans wat recepten uit zijn boekje te scheuren en ik zei toen dat het nu wel lukte. Hij wist niet dat ik mezelf voor een half jaar had voorgeschreven en dan een hogere dosis. Ook had ik nog recepten die ik zelfs onder vreemde namen uitschreef, althans ik kon die mensen wel en kwam dan met drie doosjes librium (chloordiazepoxide) uit een vreemde apotheek. Maar ik wijk af. Dat was dus mijn eerste verslaving aan de benzo's en ik moest op een gegeven moment afkicken omdat ik simpelweg niet veel meer had. Ik dacht elke keer "over twee weken begin ik met afbouwen", maar nee. Ook was ik nog niet goed op de hoogte dat het zo lang kon duren. Dus 1 week was het en na 3 dagen voelde ik me al verschrikkelijk. Toen kwam dus die ontwenning van december 2002 tot ca. oktober 2005.

Hoop dat dit nog te volgen is.  De kungfu vanaf september 2005 gaf me hoop dat ik de toen nog relatief lage dosering diazepam (van 5 mg) kon laten staan en haalde nog een paar bandjes, geel en oranje (eigenlijk 'sash', een band is bij een Japanse krijgskunst en kungfu is Chinees). Er was ook een langzame vorm (tai chi), maar ik wilde vechten leren. Af en toe kregen we wel een lesje tai chi of sanda (Chinees kickboksen). De energy drinks in september 2006, bijna een jaar dat ik weer met benzo's begon (niet eens hoog (uitzonderingen daargelaten) en niet altijd dagelijks, zorgden ervoor dat ik de alprazolam van de huisarts ging inzetten. Voor ieder drankje mocht ik van mezelf 0,25 mg alprazolam nemen. Dit liep uit tot een enorme verslaving en uiteindelijk diabetes (rond 2008) en allerlei problemen. Ik voelde vooral stress en angst en gebruikte op een gegeven moment (ik sla even een stuk over anders wordt het verhaal wel erg lang) 100-130 mg diazepam en was dan nog gevoelig voor geluid.

Dus ik had ook een soort ontwenning terwijl ik gewoon veel gebruikte, echter kwam een deel van de veel te hoge cafeine-inname. Nu bijna 15 jaar verder ben ik niets meer gewend en gebruik clonazepam (2 p.d. van 2 mg) en diazepam (2 van 10 mg) en soms meer (indien nodig). Toch voel ik me daar niet goed bij. Heb de energy drinks verruild voor suikervrije, maar nog wel met cafeine en van 10-20 blikjes per dag (of 5-10 halve liters) drink ik nu 2 mokken koffie en hooguit 3-4 energy drinks van 250 ml, zonder suiker en toch merk ik weinig verschil. Zelfs insuline viel tegen. Als ik terugkijk voel ik me wel ietsje beter, maar die benzo's werken gewoon tegen me. Ik kan geen stress meer hebben (en daar zijn ze eigenlijk voor: angst en stress), ga situaties uit de weg, leef alleen, enz.  Enkele jaren terug vertelde ik al een soortgelijk verhaal hier, maar ik herken de 'tolerantie-ontwenning' die hierboven wordt genoemd.  Nu hik ik dus al jaren tegen een afbouw aan (heb best een aardige voorraad, maar clonazepam is vrijwel niet meer verkrijgbaar). Krijg nu van de huisarts 3x 2 mg diazepam, maar neem die niet, want die zijn voor de afbouw, als die er ooit komt. Ik moet haast wel, mijn leven is zo veranderd. Toch vermaak ik me wel overdag met muziek (op een draadloze koptelefoon) en ik werk op diverse website's, maar ik sluit me af voor de omgeving. Het aparte is dat ik voor mijn gevoel mijn ontwenning al gehad heb en dat mij nu een eenzame strijd staat te wachten, maar ik ben al zo gevoelig..  De cafeine eruit (ik heb het er al jaren over) is nog steeds niet gebeurd, maar het kan niet anders. Het is me wel gelukt om het vrijwel suikervrij te houden en veel minder dan het was, maar eraf wil niet lukken. Dan ook nog een pijnstiller die ik gebruik, niet zo'n hoge dosis, maar zie er maar eens vanaf te komen. / Ik hoop niet dat ik pas stop als mijn voorraad op is (zoals in 2002). Dat zou gevaarlijk zijn ook. Ik gebruik minimaal 2 clona 2 mg en 2 dia 10 mg = equivalent 70 mg dia en dan op sommige dagen nog meer. Heb ook Xanax 2mg, maar dat gebruik ik niet veel.  Een maand geleden had ik nog enorme stress en hielp echt niets, het was me allemaal teveel geworden. Toen dacht ik echt 'hoe kom ik hier vanaf'. Nu zou ik blij moeten zijn het kwijt te zijn. Mijn therapeut (lichaamsgericht op de Oosterse geneeskunde) behandeld mij met druktechnieken, massage e.d. en ik voel me vaak ook beter, maar ik kan daar niet terecht voor emotionele steun. / Ik begrijp goed dat de benzo's niet meer doen waar ze bedoeld voor zijn en ik vraag me af of ze dat ooit wel gedaan hebben. Zit nu in een dipje en sport wat minder (fitness thuis) dan een tijdje terug. Wat cardio en krachttraining. Ik was echt wat sterker geworden, fysiek vooral en een beetje mentaal. Hou het nu nog bij, maar te weinig. Dat gaat ook al jaren met ups en downs. Kan zijn dat ik over een maand weer op mijn oude niveau zit, maar is niet zeker.  / Ik bespaar jullie een veel te lange tekst. Wat ik nu schrijf is al sterk ingekort. Sommigen vinden het niet leuk als ik dit zeg, maar wees blij als je 'maar' 10 mg diazepam gebruikt of 1 mg clonazepam. Voor mij is dat niets. Om daar te komen heb ik al een jaar nodig, denk ik.  / Ik wens iedereen veel sterkte en ik ga soms off-topic, maar moet ook mijn verhaal kwijt. PS dat ik alleen ben is ook omdat ik te verdoofd ben, hoewel ik mij niet altijd zo voel. Op seksueel gebied is het een stuk minder geworden  en mijn benzo belly (benzobuik) is ook behoorlijk. Door de fitness is het ietsje geslonken en ik weg nu rond de 88 kg en heb 97 gewogen toen ik nog 100 mg+ aan diazepam nam. Heb ook een tijd op 60 mg gezeten,  maar ontdekte toen de clonazepam op de zwarte markt. Twee keer zo sterk en twee keer zo goedkoop. In het begin een zegen en daarna een last.  Ik hou op, wie nu nog leest heeft veel uithoudingsvermogen / geduld. Dat ik toch nog op internet zoveel kan doen (vrijwillig werk en wat betaald sysopwerk) is een wonder. Ik voel me daar ook veel sterker, maar met conflicten e.d. heb ik moeite. In ieder geval bedankt voor wie dit leest/las en ik begrijp het volkomen van die 'ontwenning door toleratie/gewenning'. Nu nog een keer DOEN. Dat is mijn probleem. Ik zie op tegen wat ik heb meegemaakt denk ik (die ontwenning toen), maar kan wel afbouwen nu, zelfs heel langzaam. Echter gebruik ik nu veel meer als toen.  / Ik ga maar weer wat nuttigs doen, typen kan ik goed, vooral lang, haha. Succes ermee, ik kijk nog even kort op het forum rond. Groeten, Ron1

Hoi Ron,

Misschien nog iets om rekening mee te houden. Als je suiker weglaat uit drankjes krijg je er vaak aspartaam voor terug. Van cafeïne kun je angstig worden en ik weet dat sommige mensen ook angstig worden van aspartaam. Over aspartaam kan ik verder niets zeggen want ik gebruik het nooit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Ron1

Je hoeft toch niet meteen op de 0 te mikken? Je zou je als voorlopig doel kunnen stellen je dosis te halveren. Dat kun je dan met kleine stapjes en in een langzaam tempo doen. Dat je zo makkelijk 2 mg clonazepam kon minderen is wat dat betreft erg hoopgevend.

En stel dat je er in slaagt je dosis te halveren dan kun je hier zolang op blijven staan tot je je sterk genoeg voelt om deze dosis op zijn beurt te halveren. Weer in een langzaam tempo. En zo voort.

Dus maak je er niet druk over of je er helemaal vanaf komt, je ziet wel tot hoever je komt.

En inderdaad, ook in de afbouw is het belangrijk dat je je voorneemt niet meer terug te gaan.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 uur geleden zei Ron1:

Heb alles al meegemaakt, maar dan zonder echte afbouw, dus weet er al vrij veel vanaf. Helaas zijn er ook dagen dat ik me minder goed voel en dan kan ik niet extra nemen als ik afbouw. Uiteraard begin ik er pas aan als ik wat stabieler ben. Dan bedoel ik dat mijn bloedsuiker lager is en mijn cafeïnegebruik veel lager is of zelfs helemaal weg is. (ik reageer er sterk op, maar ben er ook aan gewend).  Heb jij de hele afbouw meegemaakt dan, Karel 12, of de hele afkick, zonder een goede afbouw?

 

Het is inderdaad handig als je op een bepaalde manier een beetje stabiel bent voordat je gaat afbouwen. Dus dat je de dosis die je nodig hebt kunt voorspellen en het niet zo is dat je je afvraagt hoeveel je morgen weer eens gaat nemen terwijl de externe omstandigheden hetzelfde zijn.

Ik betwijfel of het mogelijk is je cafeïne gebruik helemaal achterwege te laten voordat je begint met afbouwen. Ik vermoed dat je je dan zo enorm duf zult voelen dat je dat niet kunt volhouden. Waarschijnlijk zul je het daarom moeten minderen gelijktijdig met je benzo afbouw. Het is ook wel handig als je een zekere mate van dufheid kunt accepteren. Daar kom je toch niet onderuit, ook niet als cafeïne helemaal geen rol speelt.

Misschien kun je wat stabieler worden met behulp van een, of meerdere Bach bloesem remedies. Die zijn te combineren met benzo's. Op het internet, en in kleine boekjes is hier veel informatie over te vinden. Je zou je dan goed moeten inlezen en er wat mee gaan experimenteren.

Dat heb ik zelf gedaan en na enkele mislukkingen een heel ondersteunende remedie gevonden. Mijn afbouw gaat erg moeizaam maar zonder de ondersteuning hiervan zou ik waarschijnlijk helemaal niet kunnen afbouwen.

Ik ben er nog niet helemaal vanaf. Ik moet nog een klein stukje maar weet niet of het me lukt hier ook vanaf te komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Roeltje31:

@karel12 welke afbouw methode gebruiken de meeste hier. Weet jij dat? Ik hoor steeds 10% omlaag. Niet dat ik er al aan toe ben maar was benieuwd hiernaar

 

Hallo Roeltje,

Gesteld dat je 12,5 mg diazepam wil afbouwen dan zou je als richtlijn kunnen aanhouden een vermindering van 1 mg per 1 of 2 weken. Dat is het tempo dat Ashton aanbeveelt. 

Ze zegt ook dat als je beneden 5 mg komt je eventueel kunt gaan minderen met stapjes van 0,5 mg.

Je moet er rekening mee houden dat dit tempo voor sommige mensen nog te snel is en er weer anderen zijn die het sneller kunnen. 

Waarschijnlijk moet je op het laatst langzamer gaan dan in het begin.

Er zijn er ook die afbouwen met behulp van een precisieweegschaal en een nagelvijltje. Dan kun je heel kleine stapjes maken en er zijn mensen die het alleen op die manier kunnen doen.

Dit is de tabel van Ashton:

https://benzo.org.uk/manual/bzsched.htm#s2

In de laatste kolom zie je de dagelijkse dosis, met tussenpozen van 1 of 2 weken.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 13-4-2022 om 17:03 zei Ron1:

Succes met dat laatste stukje. Je advies over de cafeïne kan ik weinig mee. Heb dit al eerder meegemaakt, alleen dan zonder redelijke afbouw en ben toen enkele maanden eerder al met cafeïne gestopt. Het punt is juist dat dit mij zoveel stress geeft. Eind van de ochtend neem ik pas koffie, tegen 12:00. Daarna wordt de trek alleen maar groter, echter veel koffie valt bij mij niet zo goed, dus vandaar die suikervrije blikjes met aminozuren e.d. (eigenlijk voor bodybuilding e.d. maar ik doe wel wat aan krachttraining).  Alleen al de bevrijding van die cafeïne levert mij al een daling op in het aantal benzo's. Dat kan ik nog herinneren. Dan is de stap wat dichterbij. Vlak achter elkaar zou geen goed idee zijn, ik moet eerst gewend zijn om zonder cafeïne te leven. Het mooie is juist dat ik het helemaal niet nodig heb, ik ben er gevoelig voor en heb er dus meer nadelen voor dan voordelen. De benzo's maskeren wel een deel. / Als ik zou gaan afbouwen en nog cafeïne zou gebruiken, vermoed ik dat het niet lang goed gaat.

 

Tijdens mijn vorige afkickperiode, al jaren terug, deed ik veel, maar niet tegelijk. Eerst wandelen, ondanks de angst en stress en prikkels in mijn benen, etc. Daarna heilmassage en voetreflexzonetherapie en toen ik het mijn ouders vertelde, kon ik daar eten, waardoor ik toch wat afleiding had. Ik had toen net even geen werk voor enkele jaren. Ook gestopt met roken, ongeveer een jaar later, vooral met behulp van Allen Carr. Heb zijn boek echt in mijn hoofd gestampt, want had het weleens eerder gelezen en toen lukte het maar 1 dag om te stoppen. Toen het in mijn hoofd gestampt zat wist ik al dat ik er vanaf was en bij elke 'trek' in een sigaret, kwam er een zin uit het boek in mijn hoofd, waardoor ik er snel aan wende. Zo deed ik ook psychotherapie, maar dan bij een Europees geschoold iemand (helaas niet vergoed) en hij besteedde veel meer tijd dan bij een standaardpscyholoog. Ook reiki, hypnotherapie en een speciale massage, gesprekken en coaching. Soms wel 75-90 min. Er stond 60 min. voor een consult, maar hij zei "in sommige gevallen mag het uitlopen tot 75-90 minuten". Kreeg weer werk, halverwege het tweede jaar, vooral buiten, als postbezorger (ik was ooit al postbode geweest). Het was echt wennen, maar de beweging was goed voor me (fietsen/lopen en in de buitenlucht). Maar goed, mijn reactie wordt te lang, in ieder geval heb ik niet stilgezeten in de afkickperiode.

Het geniet zeker de voorkeur om je cafeïne gebruik zover als mogelijk terug te brengen. Ik zou me alleen hebben kunnen voorstellen dat je dit niet helemaal achterwege zou kunnen laten. Dat is voor veel mensen zonder benzo's al moeilijk, en jij blijft dan zitten met een hoge dosis benzo's, die suf makend werken. Het zou me dus niet verwonderd hebben als dit niet helemaal haalbaar was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...