Spring naar bijdragen

Het ADB conditie/sport topic


Sandro

Aanbevolen berichten

Hey, wat leuk een sport-topic

Tot 3wkn terug zou ik hier nooit op geklikt hebben, maar ik ben inmiddels 41 en vond dat het nu toch echt wel verstandig was om wat te gaan doen. Dus .. sportschool gaan zoeken en er 1 gevonden die ook ‘gezellig’ aanvoelt in de buurt van mijn werk, zodat ik vanuit het werk via een uurtje sporten naar huis kan gaan.
Het bevalt goed! Ook de yoga op zaterdagochtend is fijn, daar sluit ik morgen voor de tweede keer aan.
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
5 uur geleden zei Jopie:

De 2,5 uur aaneen op lage hartslag in the pocket.

Mooi hoe bij die lange rustige duurloop alles terugkomt wat ook in het gewone leven speelt: rustig aan, ook al wil je van nature sneller, rustig doorgaan, ook al komt de verveling echt langs, luisteren naar je lichaam, dat ene schreeuwende pijntje is om je te verleiden, dat  andere stille moet je juist verdraaid serieus nemen, ook dat eerste stuk wéér helemaal doorlópen, ook al zit de zichtbare verbetering pas in het laatste stuk........... het was warm, in de zon. Gewoon echt warm. 

@Sandro is ie gelukt? ik hoop het zo voor je!

Grappig ik ben juist bezig met het tegengestelde: korter en sneller, ivm de hond natuurlijk. Na zoveel jaar een km of 10 te hebben gelopen, doe ik zaterdag een wedstrijd over 4 km slechts maar dan moet het wel hard! Ik had helemaal geen snelheid meer maar het begint een beetje terug te komen, hoewel ik er gigantisch uitgelopen word door sommige atleten die 18 km/h halen... Als ik op 12-13 zit dan kachel ik al behoorlijk hard voor mijn doen ;) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 6-2-2020 om 14:08 zei Jopie:

@Sandro is ie gelukt? ik hoop het zo voor je!

 

Op 6-2-2020 om 19:06 zei Cleo66:

Yeahh  @Sandro, meld je even , ben ook benieuwd hoe het met je gaat 

Lief dat jullie aan me denken. En leuk dat dit topic actiever gebruikt wordt!

Ja het is gelukt. De 10 Engelse mijlen in 11 km/h gemiddeld gelopen afgelopen zondag. Het was geen moment droog, maar koud was het niet. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

44 minuten geleden zei Jopie:

Echt superknap!!! Ze liepen met pacers, begreep ik. Hoe was dat? 

Ja, dat was wel grappig; ik keek vlak na de start vanuit mijn ooghoeken naar rechts en zag iemand met een ballonnetje boven zijn hoofd hardlopen. Ik dacht wat is dat nou voor gekkigheid?? Toen keek ik nog een keer en zag ik dat er een snelheid op dat ballonnetje stond, en viel het kwartje.

Heb er geen gebruik van gemaakt. Loop altijd mijn eigen tempo.

Uren aan één stuk lopen zoals jij doet, vind ik ook knap. Na zo'n 1,5 uur vind ik het wel welletjes.

 

bewerkt door Sandro
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 6-2-2020 om 20:11 zei bumperjim:

Grappig ik ben juist bezig met het tegengestelde: korter en sneller, ivm de hond natuurlijk. Na zoveel jaar een km of 10 te hebben gelopen, doe ik zaterdag een wedstrijd over 4 km slechts maar dan moet het wel hard! Ik had helemaal geen snelheid meer maar het begint een beetje terug te komen, hoewel ik er gigantisch uitgelopen word door sommige atleten die 18 km/h halen... Als ik op 12-13 zit dan kachel ik al behoorlijk hard voor mijn doen ;) 

Nou t was 3.2 km slechts uiteindelijk. 13.6 km/h gemiddeld getokkeld maar dan eindig je wel in de onderste helft :) de snelsten zaten op 19, lord have mercy!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat betekent toch dat ze gewoon een heel goede conditie hebben? Alles uit de kast halen betekent niet per se dat je beter hebt gesport, alleen dat je je er helemaal in gooit. Er vol in gaan is ook niet altijd raadzaam.

Ik heb een collega die dat ook doet, van die duurlopen en liefst met hellingen en modder en rotsblokken. Heerlijk lijkt me dat, om te kunnen. Ze is in het werk ook heel gedisciplineerd, harde werker. Alleen verschiet ze haar kruid nogal eens bij de verkeerde zaken. Stopt ze heel veel werk in projecten die een andere koers op gaan, of niet doorgaan. 

Letterlijk teveel doordraven.

bewerkt door Lonster
Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Jopie:

Moah.... Het zijn vooral twee onvergelijkbare sporten en vooral ook onvergelijkbare energiesystemen. Trailrunnen, en zeker de ultra's, gaan niet echt meer over conditie.... meer over hoe je tijdens je inspanning/tocht je energie (vet/suiker verbranden) in balans kunt houden door met snelheid  (hartslag) en inname voeding te spelen. . Optimaal, in plaats van maximaal. 

Ik vind het grappig (en ook oprecht interessant) hoe @bumperjim dus exact de tegengestelde variant kiest als ik. En @Sandro weer lang én snel.

Terwijl het bij alledrie "helpt" of "werkt", weet ik t.... 

Oh dat kies ik omdat die sport (canicross) zo is. De hond zit aan je vast en dat kan je niet 3 uur lang doen, ja fysiek kan t wel, maar dan verveelt het beest zich wezenloos. Een half uur lang gemotiveerd blijven om heel hard te lopen is al heel lang voor een hond. Dus ik pas me aan. Voor mijn leeftijd zou duursport beter zijn. Maar een beetje explosieve actie is wel leuk. Moet wel echt goede warming up doen anders verrek je alles ermee. 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 9-2-2020 om 09:03 zei bumperjim:

Ja das natuurlijk verkeerd hè als de tank nog halfvol zit aan het eind! Ik stond haast te kotsen en kon niet meer helder denken. Alles uit de kast. 

Mijn ervaring is dat ik minder kapot ben als ik een goede conditie heb, ook al ga ik dan ook voluit in de eindsprint. Kenmerk van goede conditie is dat je snel herstelt. Kijk naar de top marathonlopers. Die lijken bijna nog fris als ze over de finish komen! Dat moet toch een mega goed gevoel geven, niet kapot te krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maakt ook verschil natuurlijk marathon of slechts 3,2 km. In marathon ben je veel meer constant bezig, heeft weinig zin om nog ff de laatste 500 m alles uit de kast te halen. 

En idd je herstelt ook sneller in goede conditie. Ik heb nu zo'n bereconditie als ik zelden in mn leven gehad heb maar nu wil ik de snelheid nog omhoog. Een paar kilo meer kwijtraken zal ongetwijfeld helpen daarbij...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 minuten geleden zei bumperjim:

Maakt ook verschil natuurlijk marathon of slechts 3,2 km. In marathon ben je veel meer constant bezig, heeft weinig zin om nog ff de laatste 500 m alles uit de kast te halen. 

Nou, ze moeten ook weleens sprinten om de zege. Maar je hebt wel gelijk dat een afstand van ca 3 km typisch een afstand is waarop je helemaal stuk gaat. Geen opbouw, alleen maar knallen.

 

15 minuten geleden zei bumperjim:

En idd je herstelt ook sneller in goede conditie. Ik heb nu zo'n bereconditie als ik zelden in mn leven gehad heb maar nu wil ik de snelheid nog omhoog. Een paar kilo meer kwijtraken zal ongetwijfeld helpen daarbij...

Zeker. Ik ben 6 kg afgevallen laatste 5 maanden, maar moeten eigenlijk nog 5 kg vanaf. Ben nu 90 a 91 kg bij een lengte van 1.93 m.

bewerkt door Sandro
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Heerlijk gelopen in mijn sukkeltempo, 5 km in 33 minuten. Voel mij nu weer blij, toch wel fijn dat ik mezelf er weer toe heb gezet. Dit gevoel maar naar boven halen als.ik weer geen puf heb om te lopen.

Draadje ook doorgelezen, leuk al die sporters! Alhoewel het draadje wat was weggezakt en door alle maatregelen niet iedereen meer kan sporten daar waar hij/zij wil. Denk ik?

Voorheen ging ik 3x per week naar de sportschool met een vriendin. Beetje cardio en krachttraining. Nu maar thuis aan de bak, motivatie is wel minder. 

Gelukkig een hond, beweging genoeg. Maar dat is toch anders dan hardlopen en krachttraining. 

Een fijne dag, ik zit nog even in mijn endorfine bubbel :D 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei Marietjestopt:

het draadje wat was weggezakt

 

14 minuten geleden zei Marietjestopt:

Heerlijk gelopen in mijn sukkeltempo, 5 km in 33 minuten. Voel mij nu weer blij, toch wel fijn dat ik mezelf er weer toe heb gezet.

Goed hoor!

Dat het draadje was weggezakt, komt denk ik ook omdat het tussen de dagpacts staat. Dan zakt het al snel buiten beeld en is het bijna niet meer te vinden.

Voor mij is hardlopen één van de weinige activiteiten die ik nog kan doen sinds de maatregelen. Drie keer per week ga ik wel. Maar ik wil dan wel een doel, anders verlies ik de motivatie. Mijn doel was eerst om 10 km te lopen in 11,5 kmh gemiddeld. Toen ik dat laatst eindelijk gehaald had, merkte ik dat ik een nieuw doel nodig had. Nu ga ik proberen op te bouwen naar 12 kmh. Klinkt als een klein verschil misschien. Het is "maar" 13 seconden per kilometer sneller. Maar poeh, dat is stiekem toch wel veel.763?appId=2dc96dd3f167e919913d808324cbfe

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sandro, ik doe t je niet na. 11,5 kmh niet en 12 al helemaal niet. En goed dat je een doel stelt. Er is altijd ruimte voor verbetering. 

Ik mag morgenochtend weer lopen, hopelijk dan zonder windkracht "storm". 

Dan een interval op de planning om de snelheid uiteindelijk omhoog te krijgen. Maar doel 1 is pijn vrij lopen, beetje een gekke knie die niet helemaal goed spoort.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...