Spring naar bijdragen

thuis stoppen


Karin1

Aanbevolen berichten

Hallo Karin,

Het thuis stoppen met drinken is goed mogelijk, maar vraagt wel toewijding.
Ten eerste is het belangrijk om af te wegen of je in één keer wilt stoppen, of dat je het langzaam gaat afbouwen.
Wanneer je kiest voor stoppen in één keer, dan is jouw hoeveelheid te hoog om dat zonder ondersteunende medicatie (tijdelijk) te doen. Soms kan de huisarts erbij helpen, maar mogelijk volgt een verwijzing naar de verslavingszorg waarna een verslavingsarts kan ondersteunen. Dat hoeft dus niet perse in de kliniek, dat kan onder bepaalde voorwaarden ook thuis.
Het is belangrijk om niet zonder begeleiding in één keer te stoppen (zie ook https://www.alcoholdebaas.nl/Stoppen,-minderen-/Ontwenning/Problemen-bij-ontwenning.aspx.html).

Als je afbouwt raden wij aan om dat in een langzaam tempo te doen, denk aan twee glazen per week en tegen het einde van de afbouw 1 glas per week (omdat we uit ervaring merken dat mensen het op dat punt lastig krijgen). Luister goed naar de signalen van je lichaam (zie de link) en trek aan de bel bij je huisarts als je twijfels hebt over de reactie van je lijf. Voor een maatwerk advies zou ik je willen aanraden met je huisarts te overleggen. Het is trouwens sowieso een goed idee om je huisarts op de hoogte te brengen van je plannen.

Tips over hoe je het vol kunt houden heb je denk ik via dit forum wel genoeg?

Is je vraag voldoende beantwoord?

Succes!

De moderator

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wil hier best wel eens een discussie over aanzwengelen, over dat langzame afbouwplan. Als daar ruimte en interesse voor is.

Ik begrijp best het hoe en waarom ervan. Maar dit is een plan dat moet worden uitgevoerd door iemand die, zeker in het begin, al 6 of 8 of 10 bier op heeft. Je schreef zelf al toewijding. Hoeveel toewijding heeft iemand in die toestand? Heeft ie überhaupt nog een letter T in zn woordenboek op dat moment? Gaat ie nog even de afwas doen of een bult strijkwerk of de belastingaangifte? Of ligt ie al als een zak aardappels te ronken? Kan zo iemand nog netjes redeneren, OK het is dinsdag, ik mag er 8, ik zit op 7, het is 22:00 uur dat gaat lekker, ik heb er nog 32 in de koelkast dan moet ik er vrijdag 42 bijkopen..? En dat 7 weken lang? Waarvan de laatste week 7x één glas = 7 kansen on alsnog terug te vallen?

With all due respect. Ik zou bij Toutatis niet weten hoe dat voor elkaar te krijgen. Ja nuchter wel, maar dat is het m dus. 

Zijn er statistieken dwz succespercentages van cold turkey stoppen vs zo langzaam afbouwen? Want voor zover dit forum een representatieve afspiegeling is, zie ik vrijwel niemand succesvol langzaam afbouwen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar dan niet in deze rubriek "vraag het de hulpverlener", BJ. Lijkt me meer iets voor de rubriek "Thema's rond alcohol". Al was het alleen maar omdat nu niet duidelijk is of je een discussie met de hulpverlenende moderator aangaat of met alle lezers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag forumleden, 

Tactus houdt geen cijfers bij of een langzame afbouw minder of meer succesvol is dan cold turkey stoppen. Dat is ook niet eenvoudig om te meten omdat er zoveel variabelen zijn: leeftijd, geslacht, hoeveelheid, gezondheid etc etc. Zoals al eerder geschreven is het altijd verstandig om je huisarts of POH'er om advies te vragen. Bij Tactus hebben we bijvoorbeeld een ambulant detoxprogramma: thuis stoppen met strakke monitoring van een arts, verpleegkundige en eventueel dus met ondersteuning van medicatie. Dit is een goed onderzochte methode. 

Als je meer details wilt over behandelmogelijkheden is het zinvol de website te bezoeken: www.tactus.nl. Ook Jellinek en het Trimbos instituut biedt veel informatie. Verder is er op de website van NISPA ook veel te vinden 

Vriendelijke groet, de moderator

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Hallo Karin,

Ik ben op dit moment ook bezig met thuis stoppen maar wel onder begeleiding van huisarts en POH.

Een aantal dagen heb ik fors afgebouwd en ook ontwennings verschijnselen gehad, zoals zweten, trillen, raar in mijn hoofd en spierkrampen. Ben wel heel bewust met voeding en vocht bezig om zo fit mogelijk te zijn. Slapen doe ik niet of nauwelijks.

Vandaag is mijn echte stopdag. Hoewel ik er wat onzeker en bang voor ben. Als het bij dezelfde ontwennings verschijnselen blijft is het voor mij te overzien. Maar wel belangrijk om je door de huisarts of verslavings arts te laten volgen en ondersteunen. Misschien ook met medicatie voor de eerste tijd.

Heel veel succes gewenst!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 7 months later...

Goedemorgen allemaal ben zelf 30 december gestopt met drinken nadat ik 6 dagen achter elkaar helemaal mezelf lam had gedronken uit mn bad was gevallen en meteen daarna vd trap lag daar met een hersenschudding zwaar helemaal open ambulance erbij maar goed ben meteen gestopt met drinken en ja zowaar begon meteen mn delerium van 2 dagen alle beestjes kwam ik tegen maar raakte niet in paniek nu 3 weken verder complicaties gehad bloed onderzoek allen carr stoppen met alcohol gelezen 6 soorten vitamine tabletten aan het slikken goed eten was 6 kg afgevallen zenuw in n tenen spelen nu parten slik ik pea tabletten en b1 voor knie ontstoken kuur 10 dagen alle ellende nu beetje voorbij alles alleen gedaan wil hier mee zeggen wees niet bang stop meteen ga er doorheen en je zult zien na par weekjes en het is klaar schouders er onder  niet janken komt alles goed. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

@Boeroe Lol, dat is wel de kortste beschrijving van een afkicktraject die ik ooit heb gelezen. Ik vind het wel hartstikke stoer eigenlijk.  En het advies hieronder is natuurlijk gewoon spijker op zn kop:

Op 19-1-2019 om 06:43 zei Boeroe:

wees niet bang stop meteen ga er doorheen en je zult zien na par weekjes en het is klaar schouders er onder  niet janken komt alles goed. 

 

bewerkt door Annasterre
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij het stopzetten of drastisch verminderen van langdurig overmatig drinken (vanaf 6 glazen per dag) kunnen ontwenningsverschijnselen ontstaan. De ernst en de duur ervan kunnen sterk variëren,  Als  je langdurig en veel gedronken hebt en je na minderen of stoppen met drinken ontwenningsverschijnselen ondervindt, zelfs in lichte vorm, maak een afspraak met je  huisarts of laat je doorverwijzen naar de verslavingszorg.  Stoppen zonder begeleiding kan succesvol zijn maar hier zitten m.i. ook risico’s aan vast zoals hierboven beschreven .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...