Spring naar bijdragen

Afkickkliniek / detox


Weegschaal81

Aanbevolen berichten

Op 9-5-2018 om 21:24 zei Weegschaal81:

Heeft iemand ervaring met het afkicken van slaappillen in een afkickkliniek? 

Ik heb vandaag een intakegesprek gehad bij een instantie voor verslavingszorg en een detox in een afkickkliniek wordt overwogen...

Ik ben erg benieuwd naar ervaringen hiermee!

HI, persoonlijk niet, maar afhankelijk van hoelang je slaapmedicatie/benzo's of z -drugs hebt gebruikt, moet je dit rustig afbouwen. Detox, kan je zien als een versnelde afbouw, of zelfs als een cold turkey en dit is redelijk risicovol als het gaat om deze medicatie. De artsen moetend je dan goed informeren over de risico's die je daarmee loopt, die ze in mijn ervaring niet vertellen. Informeer jezelf goed over een cold turkey met Benzo's en neem dan je beslissing. En geloof dat arts niet als die zegt dat het allemaal wel meevalt, want dat kan vies tegenvallen, behalve als je geluk hebt en het inderdaad meevalt ;-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb wel ervaring met ambulante detox.1 keer per week therapie (cognitieve gedragstherapie) en 1 keer per maand een pil eraf. Ging bij mij niet goed, ging veel te snel. 

Bij de instelling waar ik aan verbonden was, zeiden ze dat als ik opgenomen werd dat er dan om de 2 a 3 dagen een tablet afging, zodat het spul snel je lijf uit is. En daarna dagbehandeling voor mijn overige problemen.  Bizar, 1 pil per maand gaat al te snel, laat staan 1 in de 2 a 3 dagen... Ik ben blij dat ik dit forum ben tegengekomen. Lees de ashton manual maar eens goed door. Krijg 'n niet geupload, omdat het bestand te groot is, maar @Kannietmeer wil je vast verder helpen. Je kunt ook gaan taperen. Dan bouw je ook heel geleidelijk af. 

Mijn tip: doe het thuis met hulp van een goede psycholoog of psychiater!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 uur geleden zei Weegschaal81:

@Kaida74 bedankt voor je reactie! Mag ik vragen welke pillen je slikt(e), hoeveel en hoe lang al? En je geeft aan dat het afbouwen niet goed ging; wat gebeurde er/voelde je dan precies?

@Weegschaal81 tuurlijk mag je dat vragen! Ik slik al zo'n jaar of 10 zopiclon. Het begon met 1 tabletje voor de nacht tijdens een zware periode. In die tijd kon je nog gewoon naar de assistente bellen voor een herhaalrecept en dat deed ik dus ook. De controle op slaapmedicatie was toen nog niet zoals ie nu is. Toen de wetgeving veranderde en je moest gaan betalen voor slaapmedicatie vond mijn huisarts het opeens nodig dat ik maar per direct moest stoppen. Dat ging natuurlijk niet, maar meewerken aan een afbouwschema wilde hij ook niet. (net als bij de kliniek gewoon een tabletje er af per week en klaar) Dat dat bij mij (toen al) niet werkte, maakte me gefrustreerd en ben ik op internet gaan zoeken en bleek het niet heel moeilijk  (wel duur!!) te zijn om aan medicatie te komen. Ik heb periodes gehad dat ik zo een strip per nacht weg knaagde...  Echt erg.... 

Vorig jaar me aangemeld bij het Jellinek. Daar cognitieve gedragstherapie gehad (hielp geen meter) en de afbouw ging te snel. Ik bleef steken op 4 tabletten per nacht. Ik kreeg er paniekaanvallen en hyperventilatie bij (was achteraf dus blijkbaar door de slaappillen komt) Heb jaren ook aan de antidepressiva gezeten en de psychiater bij het Jellinek vond dat ik daar ook maar mee moest stoppen (binnen 6 weken!! is die man niet wijs ofzo?) Maar goed, Sinds ik dit forum ontdekt heb ben ik zoveel wijzer geworden en durf ik morgen bij de intake meer mijn mond open te trekken en gaat het my way or the highway! 

Wat ik vooral merk ik dat ik me mat voel, nergens echt van kan genieten. (op sporadische momentjes na), rare sensaties in mijn lijf, net of mijn bloedsuiker in eens keihard daalt en ik heel erg ga trillen, ik word dan ook heel druk in gedrg (erg storend voor vooral mezelf maar ook mijn kids... want ik ga ze dan lopen klieren/plagen, omdat ik mijn energie niet kwijt kan), ik heb een ontzettend verstoord slaapritme. Mag van geluk spreken als ik al 5 uur haal op een nacht. Ik slaap in stukjes van anderhalf a 2 uur. En dan word ik wakker en ben ik meteen klaarwakker. Dat duurt een uur/anderhalf en dan begint de volgende ronde.... Er zijn nog tal van andere klachten, maar niet iedereen heeft dezelfde klachten dus pin je er niet op vast. Misschien ben jij een van de gelukkigen die er fluitend doorheen gaat. Wat slik(te) jij en hoeveel/lang?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 16-5-2018 om 13:39 zei Kaida74:

Ik heb wel ervaring met ambulante detox.1 keer per week therapie (cognitieve gedragstherapie) en 1 keer per maand een pil eraf. Ging bij mij niet goed, ging veel te snel. 

Bij de instelling waar ik aan verbonden was, zeiden ze dat als ik opgenomen werd dat er dan om de 2 a 3 dagen een tablet afging, zodat het spul snel je lijf uit is. En daarna dagbehandeling voor mijn overige problemen.  Bizar, 1 pil per maand gaat al te snel, laat staan 1 in de 2 a 3 dagen... Ik ben blij dat ik dit forum ben tegengekomen. Lees de ashton manual maar eens goed door. Krijg 'n niet geupload, omdat het bestand te groot is, maar @Kannietmeer wil je vast verder helpen. Je kunt ook gaan taperen. Dan bouw je ook heel geleidelijk af. 

Mijn tip: doe het thuis met hulp van een goede psycholoog of psychiater!

@Weegschaal81

dutchmanual Ashton.pdf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Ik heb geen ervaring met afkicken in een kliniek, maar wel cold turkey. Leverde me een delirium tremens op. Achteraf bezien was dat de beste keuze, ik denk dat ik het niet in me had gehad om langzaam af te bouwen. Niet alleen en ook niet met hulp.

Wel was mijn situatie heel anders want ik woonde alleen en had niemand om rekening mee te houden. Ik denk ook dat therapie niet helpt als je nog verslaafd bent, want je hersenen functioneren dan gewoon heel anders dan als je bent afgekickt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 uur geleden zei Pokemon:

Ik heb geen ervaring met afkicken in een kliniek, maar wel cold turkey. Leverde me een delirium tremens op. Achteraf bezien was dat de beste keuze, ik denk dat ik het niet in me had gehad om langzaam af te bouwen. Niet alleen en ook niet met hulp.

Zo was dat bij mij dus ook. Voor een ieder is er een andere juiste keuze.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
28 minuten geleden zei Theelichtje:

@Pokemon, @mito

Kunnen jullie mij advied geven (of wat hoop) met een ct? 

Ik ben 14 dagen geleden gestopt met 0,5 mg Rivotril wat ik 20 jaar lang heb genomen. Vervanger van de huisarts zei stop er maar mee.

Dus dat deed ik. Geen idee van wat er me te wachten stond.

Waar heb je nu last van?

Mijn ervaring is dat na 14 dagen er in ieder geval niet de heftigste ontwenningsverschijnselen zullen optreden. Dan bedoel ik epileptische aanvallen en hallucinaties. Tenzij het een langwerkende benzo is misschien. (even gezocht en dat is dus inderdaad het geval, heeft een lange halfwaardetijd). Voor de rest neem ik aan dat je wel langere tijd last zult hebben aangezien je het ook erg lang hebt genomen. Gelukkig geen hoge dosis, maar je hersenen zijn wel ingesteld op die 0,5mg en moeten zich aanpassen aan het zonder te moeten doen. Heb je afleiding of iemand waar je dit mee kunt delen?

Ik zou als ik jou was teruggaan naar je huisarts, dus niet die vervanger.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor je reactie @Pokemon.

Ik heb mijn man die me steunt, maar die moet overdag gaan werken, dus 's nachts probeer ik hem niet te vaak te wekken.

Ik heb een vieze smaak in mijn mond, maar dat neem ik er wel bij. En dat verbetert al een klein beetje. Verder heb ik paniekaanvallen, angsten, gevoelsstoornissen in mijn benen, zenuwpijnen (maar die zullen van hernia komen). De slaaploosheid is erg, zeker samen met de angst.

Mijn huisarts zal niet beter zijn, vrees ik. Die schreef het gewoon voor zonder iets te zeggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 19-6-2018 om 20:03 zei Theelichtje:

Verder heb ik paniekaanvallen, angsten, gevoelsstoornissen in mijn benen, zenuwpijnen (maar die zullen van hernia komen). De slaaploosheid is erg, zeker samen met de angst.

HI Theelichtje,

Ik heb je berichten hier geprobeerd te vergaren en zo wat te lezen over wat je doormaakt. Vreselijk zwaar voor je. En zo frustrerend dat een arts je dit 'aandoet', om het zo maar te zeggen. De zenuwpijnen kunnen heel goed van de ontwenning komen, want veel mensen hebben dit. Soms in hun armen of benen, soms in al hun tanden... ja... het is een akelig goedje die Ritrovil / clonazepam. Het zou dus zomaar niet van de hernia hoeven te komen.

Heb je voor de hernia wel eens aan een chiropractor gedacht? Hebben veel mensen die ik kan baat bij gehad.

De xanax, nu je weet dat dat allemaal dezelfde troep is in wezen, gewoon laten staan. Je bent niet direct terug bij af, maar pin jezelf in deze situatie ook niet op dagen of weken vast. Als je niets verwacht, kan je ook niet teleurgesteld zijn. Tegelijk snap ik dat je snakt naar verlichting, want wat je nu ervaart is zo vreselijk zwaar en heftig, en daardoor wil je zo graag weten wanneer dit ophoud. Het houd op zodra je lichaam de receptoren kan herstellen, die verminderd zijn door het ritrovil - clonazepam gebruik. Die heeft je lichaam nodig om de signalen van de rustgevende/ kalmerende werking van GABA te kunnen gebruiken. En dat herstel van die receptoren kost tijd. Voor sommige mensen weinig tijd, voor anderen veel tijd.

Ik wens je heel veel sterkte bij het proces en zoals anderen al zeiden: kom erbij en schrijf van je af en vertel hoe het gaat, zodat we elkaar kunnen steunen waar nodig.

liefs, Liz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 19-6-2018 om 19:10 zei Theelichtje:

@Pokemon, @mito

Kunnen jullie mij advied geven (of wat hoop) met een ct? 

Ik ben 14 dagen geleden gestopt met 0,5 mg Rivotril wat ik 20 jaar lang heb genomen. Vervanger van de huisarts zei stop er maar mee.

Dus dat deed ik. Geen idee van wat er me te wachten stond.

Inderdaad @Theelichtje (hoe verzin je het) maar het is inderdaad gelukt CT te stoppen. Advies ???   mijn advies is rammen, indien je dit kunt en dit voor jou het beste is.

Let wel ik heb een hel een ware hel gehad....maar ik deed het weer zo. Waarom??  er was geen andere keus ik moest stoppen anders was ik dood gegaan. Niet dat ik een ziekte of zo heb maar mijn hersenen had ik volledig kapot geslikt. Nu na 11 mnd op 0mg...... oh wat een rust wat een heerlijkheid is dit.

Binnenkort vier ik mijn 1 jaar op 0......het jaar is omgevlogen met ellende....maar de rust is wedergekeerd...

mito

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Kannietmeer die gevoelsstoornissen kunnen ontwenningsverschijnselen zijn? Kan ik ontwenningsverschijnselen hebben gehad tijdens het gebruik? Of noemen ze dat gewenningsverschijnselen en zouden die hetzelfde zijn?

Ik heb gisteren de druglijn gebeld, maar daar zitten blijkbaar vrijwilligers met veeeeeel minder ervaring als jullie. Ik bel vandaag eens naar de psychiatrische instellingen hier in mijn stad. Op internet las ik dat ze ambulante zorg hebben voor verslaving. Een beetje begeleiding zou gewoon fijn zijn.

Ik heb van de huisarts wel neurontin gekregen (gabaptine) omdat de lichaamseigen gabaptine zou verminderd zijn door gebruik. Is het dat wat jij bedoelt met Gaba?

@mito ik ben Belgische dus ik check ff voor de zekerheid .... Bedoel je met rammen gewoon doorgaan met de ct? "If you go through hell, keep going" Zoiets? Zou dat de snelste weg zijn?

Hoeveel mg nam je en hoe kang hebben de hevigste symptomen geduurd?

Mijn hersenkronkels verzinnen de meest gekke namen, hoor :D Theelichtje staat voor de hoop op beter, licht aan het eind van de tunnel, maar het is nog maar een heel klein lichtje ( en mijn naam begint ook met T, sssssttttt ;))

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei Theelichtje:

@Kannietmeer die gevoelsstoornissen kunnen ontwenningsverschijnselen zijn? Kan ik ontwenningsverschijnselen hebben gehad tijdens het gebruik? Of noemen ze dat gewenningsverschijnselen en zouden die hetzelfde zijn?

Ik heb gisteren de druglijn gebeld, maar daar zitten blijkbaar vrijwilligers met veeeeeel minder ervaring als jullie. Ik bel vandaag eens naar de psychiatrische instellingen hier in mijn stad. Op internet las ik dat ze ambulante zorg hebben voor verslaving. Een beetje begeleiding zou gewoon fijn zijn.

Ik heb van de huisarts wel neurontin gekregen (gabaptine) omdat de lichaamseigen gabaptine zou verminderd zijn door gebruik. Is het dat wat jij bedoelt met Gaba?

@mito ik ben Belgische dus ik check ff voor de zekerheid .... Bedoel je met rammen gewoon doorgaan met de ct? "If you go through hell, keep going" Zoiets? Zou dat de snelste weg zijn?

Hoeveel mg nam je en hoe kang hebben de hevigste symptomen geduurd?

Mijn hersenkronkels verzinnen de meest gekke namen, hoor :D Theelichtje staat voor de hoop op beter, licht aan het eind van de tunnel, maar het is nog maar een heel klein lichtje ( en mijn naam begint ook met T, sssssttttt ;))

lief theelicht!

Er is schrijnend weinig kennis van de benzo's, ook in de verslavingszorg. De ellende die mensen doormaken als ze naar de verslavingszorg gaan en in een paar weken van de benzo worden gehaald is soms met geen pen te beschrijven. Dus ik kan alleen maar zeggen dat je het kan proberen, maar ik denk niet dat ze kunnen helpen op gepaste wijze.
 

Ik wil niet angst aanjagen maar de gabapintine is voor enkelen een hulp bij de afbouw, voor anderen een extra medicijn dat ze met pijn en moeite moeten afbouwen. De werking van gabapintin is niet eens duidelijk als je de studies er op na slaat en dokters schrijven het voor een variatie van aandoeningen voor. En het heeft dus een afbouwsyndroom zoals de benzo's. Mijn vriendin is er stik depressief van geworden en kreeg iets verlichting toen ze ook de gabapintin ging afbouwen, tijdens het afbouwen van de clonazepam die ze afbouwt. Ik zou er dus zeer voorzichtig mee zijn als ik jouw was, en als je niet merkt dat het wat doet, eigenlijk direct stoppen. Meestal wordt het gegeven in de hoop dat mensen dan beter slapen, maar je vervangt dus het een voor het ander en glijd van de regen in de drup.

de gevoelschaos is zeker weten een enorm heftig ontwenningsverschijnsel: van hallucinaties van geur en beeld en geluid, tot woede aanvallen en paniek aanvallen, huilbuien en hysterie, niet meer stil kunnen zitten. De hersenen kunnen er een enorm potje van maken. Gelukkig krijgen de meeste mensen echt niet alles, dus je moet vooral op jezelf letten en niet gaan bedenken of jij hebt wat anderen hebben gehad. Observeer jezelf en schrijf op wat je ervaart. Ik kan meestal wel bevestigen dat het 9 van de 10 x benzo-ontwenning is.

Ik vind het super naar voor je en hoop dat je wat steun vind. Zo niet dan zijn wij er absoluut wel. Je mag me altijd een bericht sturen als je het niet meer weet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou zo graag eens slapen. Dat heb ik echt nodig. De valeriaan en magnesium helpen niks.

De neurontin lijkt me wel iets rustiger te maken 's nachts. Iets minder paniek. Ik neem de 300, dus eigenlijk wel veel. Misschien moet ik maar wat poeder uit de capsule doen dan?

Waar zal ik verder schrijven? In de huiskamer? Want al mijn berichten raken verspreid over verschillende topics.

Ik ga je ook ff een privé bericht sturen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 21-6-2018 om 08:55 zei Theelichtje:

@Kannietmeer die gevoelsstoornissen kunnen ontwenningsverschijnselen zijn? Kan ik ontwenningsverschijnselen hebben gehad tijdens het gebruik? Of noemen ze dat gewenningsverschijnselen en zouden die hetzelfde zijn?

Ik heb gisteren de druglijn gebeld, maar daar zitten blijkbaar vrijwilligers met veeeeeel minder ervaring als jullie. Ik bel vandaag eens naar de psychiatrische instellingen hier in mijn stad. Op internet las ik dat ze ambulante zorg hebben voor verslaving. Een beetje begeleiding zou gewoon fijn zijn.

Ik heb van de huisarts wel neurontin gekregen (gabaptine) omdat de lichaamseigen gabaptine zou verminderd zijn door gebruik. Is het dat wat jij bedoelt met Gaba?

@mito ik ben Belgische dus ik check ff voor de zekerheid .... Bedoel je met rammen gewoon doorgaan met de ct? "If you go through hell, keep going" Zoiets? Zou dat de snelste weg zijn?

Hoeveel mg nam je en hoe kang hebben de hevigste symptomen geduurd?

Mijn hersenkronkels verzinnen de meest gekke namen, hoor :D Theelichtje staat voor de hoop op beter, licht aan het eind van de tunnel, maar het is nog maar een heel klein lichtje ( en mijn naam begint ook met T, sssssttttt ;))

Ja met rammen bedoel ik doorgaan ct stoppen, tenminste wanneer je dat kunt, anders moet je dat niet doen natuurlijk.

Ik gebruikte 12 jaar diazepam, beetje tussen de 30-40mg per dag (wisselde per dag) dit was de max wat mijn lichaam kon verdragen.

De heftigste symptomen duurde bij mij 4-5 maanden, alles wat je leest had ik. de hallucinaties en suïcidale vond ik het meest verschrikkelijke. Maar het is goed gekomen ik ben er vanaf.  Ik weet het klinkt gek maar zou zo weer ct doen, geen spijt van gehad. CT is toch de snelste methode, ook de gevaarlijkste......ik heb ervaring zeg maar. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja geen zorgen ct overleef je altijd, het is wel heftig maar wanneer je het snel wilt doen is dat een keuze. Zoals zo vaak gezegd je moet jezelf een tijdje volledig wegcijferen. Maar dat langzame lag mij niet, ik had een beetje zoiets van wanneer ik door die hel moet dan maar alles in een keer. Het is ook niet gezegd dat je het net zo beleeft als ik want ik dronk er ook nog bij. Ben dus met diazepam en alcohol in een keer gestopt, dat zal ook wel iets te maken hebben met die gekke verschijnselen die ik zag. (ik was overigens geen alcoholist) ik dronk er gewoon bij om het te versterken, niet veel maar deed het wel iedere dag.

Even een paar andere dingetjes: ik werkte er niet bij / had wel de zorgen voor een kind / heb mijn naasten verteld wat er stond te gebeuren (ook mijn kind) en kreeg hier steun van                     Zonder de steun en toewijding van mijn vrouw en kind had ik het niet gered, en daarvoor ben ik ze nog iedere dag dankbaar.

Dus @Theelichtje zet hem op, is er iets stuur je maar even een berichtje.......maar het komt goed.....ik beloof het.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@mito ik werk ook niet. Mijn familie is op de hoogte en helpen me waar ze kunnen. Dus op dat vlak zit ik goed.

Enkel medische begeleiding heb ik niet. Niet voor het ontwennen en ook niet voor onderliggende problematiek. Rivotril is me eerst na een slaaponderzoek voorgeschreven, daarna in de pijnkliniek. Ik ben nu wel van de Rivotril, maar heb geen alternatief om de pijnen op te vangen. En de Morfinepomp zie ik echt nog niet zitten.

Maar ik ben al blij dat ik de ct wel ga overleven :D Dat is wel al een geruststelling!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is mooi dan heb je de basis goed voor elkaar. Ik heb totaal geen medicijnen of zoiets genomen om de pijnen op te vangen, ik ben hier ook helemaal geen voorstander van ik heb teveel mensen gezien die op deze manier van de ene verslaving in de andere doken (beetje regen/drup zeg maar). Morfine begon al helemaal niet aan.

Medische begeleiding tegen de pijn is mijn inziens niet nuttig (pijn doet het toch wel).

De onderliggende problemen kun je pas aanpakken na het afkicken, bij mij was dit zo ongeveer 6 maanden na de ct stop (tijdens de afkick heb je hiervoor niet de kracht). Wat wel heel belangrijk is dat je na die afkick ook echt die onderliggende problemen aanpakt, en hier heb ik dus wel hulp bij (nu zo ongeveer 6 maanden). Al moet ik wel zeggen dat je geluk moet hebben met degene die je daarbij helpt. Ik trof direct de juiste persoon, die heeft me al een heel eind op weg geholpen waarbij natuurlijk wel op de eerste plaats staat dat je het wel zelf moet doen. Persoonlijk heb ik mijn oude leven volledig overboord gegooid (m.u.v. mijn vrouw en kind). Dit gaat heel goed, al met al voelt het inmiddels als een bevrijding............

Wat wil ik er mee zeggen: het zal je offers kosten.....maar zal je veel meer brengen.

Mijn advies: blijf de ct volhouden, geen medicijnen nemen, geen alcohol nemen.....de tijd uitzitten en na de afkick het onderliggende probleem aanpakken.

mito

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thx @mito, ik ga ervoor. Ben wel blij dat het nu net zomer is. Zal wel beter zijn voor mijn gemoed dan wintermaanden ;)

Ik heb ondertussen wel neurontin gekregen voor de zenuwpijnen en een betere slaap. Het zou ook een deel ontwenning opvangen. Ik ga proberen hier volgende week ook terug mee te minderen. En zien wat de pijn doet zonder iets .....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...